AnonymBruker Skrevet 4. september 2023 #1 Skrevet 4. september 2023 Jeg har søkt ny jobb. I den gamle jobben (offentlig) har jeg 640.000 før årets lønnsoppgjør. Har pleid å gå opp ca 40.000 i året. I ny jobb (privat) er jeg tilbudt litt over 700.000. Hva må man være obs på når man går fra det offentlige til private? Hvor mye bør jeg spare per år i pensjon? Anonymkode: 0036c...479
AnonymBruker Skrevet 4. september 2023 #2 Skrevet 4. september 2023 I følge KLP: «Du blir trukket 2 prosent av lønnen din og arbeidsgiver betaler inn i snitt mellom 15-20 prosent.» Så jeg ville tenkt at du bør betale inn sånn ca mellomlegget mellom det din nye arbeidsgiver betaler inn for deg (2-7%?) og 22%. Så ca 100 000 i året? Anonymkode: eb9d8...301
AnonymBruker Skrevet 4. september 2023 #3 Skrevet 4. september 2023 31 minutter siden, AnonymBruker said: I følge KLP: «Du blir trukket 2 prosent av lønnen din og arbeidsgiver betaler inn i snitt mellom 15-20 prosent.» Så jeg ville tenkt at du bør betale inn sånn ca mellomlegget mellom det din nye arbeidsgiver betaler inn for deg (2-7%?) og 22%. Så ca 100 000 i året? Anonymkode: eb9d8...301 TS. Ikke ta imot pensjonsråd fra denne personen. Man kan ikke svare på dette uten å hvite hvor lang tid du har igjen til pensjonsalder og hvor mye den nye arbeidsgiveren sparer for deg, men jeg kan garantere deg at du ikke trenger å spare 22% av lønna di for å komme like godt ut av det som i offentlig sektor. Anonymkode: baee0...f1a 3
petterm Skrevet 4. september 2023 #4 Skrevet 4. september 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg har søkt ny jobb. I den gamle jobben (offentlig) har jeg 640.000 før årets lønnsoppgjør. Har pleid å gå opp ca 40.000 i året. I ny jobb (privat) er jeg tilbudt litt over 700.000. Hva må man være obs på når man går fra det offentlige til private? Hvor mye bør jeg spare per år i pensjon? Anonymkode: 0036c...479 Lønnsmessig synes jeg den private jobben relativt sett er dårlig betalt, tatt i betraktning at offentlig tjenestepensjon er vesentlig bedre enn privat. Hvis du logger inn på klp.no så kan du bruke pensjonskalkulatoren der for å se hvilke rettigheter du har opparbeidet deg. Så finnes det sikkert andre kalkulatorer som kan si noe om hva som må gjøres for å få en pensjon du er fornøyd med. Har du AFP mulighet i den nye jobben? Når det gjelder forskjell på privat og offentlig tjenestepensjon så er du i offentlig tjenestepensjon garantert en pensjon på 66% av sluttlønn resten av livet. Private pensjonsordninger varer så vidt jeg forstår ett visst antall år.
AnonymBruker Skrevet 4. september 2023 #5 Skrevet 4. september 2023 petterm skrev (24 minutter siden): Lønnsmessig synes jeg den private jobben relativt sett er dårlig betalt, tatt i betraktning at offentlig tjenestepensjon er vesentlig bedre enn privat. Hvis du logger inn på klp.no så kan du bruke pensjonskalkulatoren der for å se hvilke rettigheter du har opparbeidet deg. Så finnes det sikkert andre kalkulatorer som kan si noe om hva som må gjøres for å få en pensjon du er fornøyd med. Har du AFP mulighet i den nye jobben? Når det gjelder forskjell på privat og offentlig tjenestepensjon så er du i offentlig tjenestepensjon garantert en pensjon på 66% av sluttlønn resten av livet. Private pensjonsordninger varer så vidt jeg forstår ett visst antall år. Nei, det er man ikke lenger! Den offentlige tjenestepensjonen er rasert. Den nye ordningen er mye dårligere enn den gamle. Hvordan det vil slå ut for TS er umulig å si ut fra informasjonen som foreligger, uansett er det et svært komplisert regnestykke som kommer mye an på TS sitt fødselsår. Hvilken pensjonsordning har ny arbeidsgiver? Hvis det er lenge igjen til pensjonsalder, kan dessverre en innskuddspensjon med 7% innskudd fra arbeidsgiver i det private gi bedre pensjon enn å være ansatt i det offentlige. For pensjonsbeholdningen i det offentlige blir bare oppjustert med inflasjonen hvert år, mens den private beholdningen kan du velge å investere i globale indeksfond, som har langt bedre avkastning. Over mange år gir rentes rente-effekten stor effekt. Start med å finne ut hvilken pensjonsordning den nye arbeidsgiveren har. Er det 7%? Hvis det er 2%, er det svært dårlig, det bør du unngå. Hvor gammel er du, hvilken opptjening har du fra før? Dette er ting du må se på. Anonymkode: a71c2...9d6 1
AnonymBruker Skrevet 5. september 2023 #6 Skrevet 5. september 2023 Jeg gikk omvendt, altså fra privat til offentlig. Og min erfaring er at de pensjons avtaler jeg hadde i privat sektor totalt sett er laaaangt bedre enn hva jeg gikk til i offentlig. Nå er jeg 30 år og må sikkert stå i jobb 40 år til så er ikke veldig bekymret for legger uansett opp økonomisk til at pensjon må betales " av egen lomme". Mitt tips er å lese avtalen, vurderer egen situasjon og ta en beslutning basert på deg og ditt... Anonymkode: e5819...3b2
AnonymBruker Skrevet 5. september 2023 #7 Skrevet 5. september 2023 petterm skrev (7 timer siden): Når det gjelder forskjell på privat og offentlig tjenestepensjon så er du i offentlig tjenestepensjon garantert en pensjon på 66% av sluttlønn resten av livet Som andre sier, dette er feil. Går jeg av med pensjon når jeg er 64 år vil jeg ifølge beregningene få en offentlig tjenestepensjon på ca. 34% av sluttlønn. Ts: anbefaler deg å ikke lytte til råd her inne, mange svarer uten at de har peiling. Logg deg inn på nav og klp og sjekk din pensjonsbeholdning, sjekk din nye pensjonsordning hos ny arbeidsgiver og bestill ev rådgivning hos nav. Anonymkode: 95c10...b88 1
AnonymBruker Skrevet 5. september 2023 #8 Skrevet 5. september 2023 Det eneste rådet man kan gi er at du må lese avtalene du får. Og ikke bare pensjonsavtaler, men også forsikringsavtaler. Det offentlige har gode pensjonsordninger ja, men at de alltid, uten unntak, har bedre enn privat, er bullshit. Mange private har tilsvarende eller bedre pensjonsavtaler. Ingen her kan si noe om hvor mye du bør spare, ingen her vet om du er 19 år eller 59 år... Ingen her vet om du sitter på nedbetalt bolig med livsløpsstandard, eller om du leier bolig. Spare til pensjon bør man gjøre uansett, også når man jobber i det offentlige. Jeg har jobbet i det offentlige, og jobber nå privat, jeg sparer 500kr pr måned. Anonymkode: 55546...96a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå