Gå til innhold

Jobber man kan få; uten utdannelse og hull i CV’n

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, 

Jeg har en kronisk, autoimmun sykdom som de siste 5 årene har vært under kontroll, men som i mange år var svært alvorlig- derav hull i cv.

Jeg har  jobbet fullt i barnehage de siste 5 år etter at nye medisiner fikk sykdommen under mer kontroll. Av ulike årsaker ønsker jeg en annen type jobb. Men hvilke jobber kan jeg sikte på å få i min situasjon? Hva lønner seg? Er det mulig å få andre jobber? 

Jeg har førerkort. 
Er absolutt ikke kresen, men føler meg litt motløs akkurat nå på om andre arbeidsplasser vil ha meg. Spesielt mtp hullene hvor jeg jo må si at jeg har en autoimmun sykdom som for mange kan virke avskrekkende kanskje. Er over 40 år. 
Må sies at rent logistikkmessig har jeg også barn alene som må hentes og bringes fra skole/barnehage.  

råd og anbefalinger, og også harde realietssjekker mottas med takk.

Anonymkode: 272e0...ad1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skjønner ikke helt hva du spør om egentlig, noen har mange hull i CVen, ingen utdanning og får jobb kjempe enkelt hos attraktive arbeidsgivere. Det handler om utstråling og at man klarer å by på seg selv, viser at man har tæl og kanskje litt høy på seg selv. Det selger. 

Anonymkode: f7516...21e

Skrevet

Hva med å ta en utdanning på deltidved siden av jobben? Til f eks barnehagelærer? Kan hende du kan få støtte til utdanning via jobben din. F eks om du jobber på sykehjem så regner jeg med at du kan få økonomisk støtte og tilrettelegging for å bli f eks helsefagarbeider. 

Anonymkode: 2c260...274

• Liker 1
Skrevet

Og hull i CV'eb hadde jeg ikke tenkt så mye over. Det var jo sykdom. Verre at du ikke har en utdannelse. Men som sagt; utdanning på deltid ved siden av jobb er nok smart. Jeg har en kollega som utdannet seg til sykepleier når hun var i 40-årene, og hun var da alene med tre tenåringsbarn. 

Skrevet

Nei det blir jo som oftest jobber uten spesielle kvalifikasjoner eller utdannelser da. 

- assistent innen helse/pleie 

- butikker av forskjellige slag 

- posten sortering/bud 

- slike som står ved veiarbeid å dirigerer

- assistent skole/bhg/fritidsordning 

- selger jobber av forskjellige slag

- hjelpe"mann" i bygg/anlegg 

- lager av forskjellige slag 

Det er jo helt klart jobber der ute, men det blir jo gjerne ymse " sliter " jobber.

Det letteste er vell å ta seg en kortere yrkesrettet utdanning innen noe du ønsker å få jobb innen. Eller det er det jeg selv ville gjort i en slik situasjon.

Anonymkode: 7375b...83c

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Og hull i CV'eb hadde jeg ikke tenkt så mye over. Det var jo sykdom. Verre at du ikke har en utdannelse. Men som sagt; utdanning på deltid ved siden av jobb er nok smart. Jeg har en kollega som utdannet seg til sykepleier når hun var i 40-årene, og hun var da alene med tre tenåringsbarn. 

Jeg har en utdannelse, men det er innen kunstfag. Og ikke akkurat noe man får jobb i sånn uten videre. Takk for tilbakemelding

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Nei det blir jo som oftest jobber uten spesielle kvalifikasjoner eller utdannelser da. 

- assistent innen helse/pleie 

- butikker av forskjellige slag 

- posten sortering/bud 

- slike som står ved veiarbeid å dirigerer

- assistent skole/bhg/fritidsordning 

- selger jobber av forskjellige slag

- hjelpe"mann" i bygg/anlegg 

- lager av forskjellige slag 

Det er jo helt klart jobber der ute, men det blir jo gjerne ymse " sliter " jobber.

Det letteste er vell å ta seg en kortere yrkesrettet utdanning innen noe du ønsker å få jobb innen. Eller det er det jeg selv ville gjort i en slik situasjon.

Hvilke korte yrkesrettede utdanninger ville du f.eks anbefalt. Må sies at jeg er mann, ikke at det har noe å si, kanskje.

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Hvilke korte yrkesrettede utdanninger ville du f.eks anbefalt. Må sies at jeg er mann, ikke at det har noe å si, kanskje.

Jeg anbefaler deg å velge utradisjonelt! Skulle til å foreslå elektriker, rørlegger eller maskinfører, men siden du er mann ville jeg valgt helsefagarbeider, eventuelt sykepleie/vernepleie eller sosionom. Både for arbeidsmiljø og pasienter er det ekstra bra med stort mangfold av persontyper som utfører jobben.

Anonymkode: b2768...7c1

Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Jeg har  jobbet fullt i barnehage de siste 5 år ............

Du har ikke noe hull i CV-en som er relevant når du har jobbet fullt de siste 5 år. Skjønner ikke hvordan du har "hull i CV-en" da. 

Man kan trygt si at hullet er utslettet om du har jobbet fullt de siste 5 år. Ramser du opp ting på CV-en som er 15 år "gamle", altså 15 år tilbake? Det er ikke noe vits i å gjøre.

De fleste driter hardt i hva man gjorde i år 2008. Det er liksom "eldre historie". 😂

Maks 10 år tilbake, vil jeg si, og du kan fylle de eldre årene - 10 år tilbake - med noe piss som å ha reist litt, eller whatever. Hatt sykt barn, osv. 

Anonymkode: 16c9c...f14

• Liker 3
Skrevet

Jeg hadde masse hull i CV-en, ingen utdannelse, og null erfaring å vise til i en alder av 35.

Lærte meg litt IT for meg selv. Fikk jobb innen det. Var helt grønn i faget når jeg startet, men fikk jobben fordi jeg var villig til å lære, og scoret høyt på intelligens-testene de sendte meg i forkant. Også solgte jeg meg inn billig, selvsagt. Et sted må man starte, og jeg har mange flinke og tålmodige kolleger som hjelper meg. Pengene får komme senere når jeg har erfaring i bunn.

Anonymkode: 9b1b8...c66

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg hadde masse hull i CV-en, ingen utdannelse, og null erfaring å vise til i en alder av 35.

Lærte meg litt IT for meg selv. Fikk jobb innen det. Var helt grønn i faget når jeg startet, men fikk jobben fordi jeg var villig til å lære, og scoret høyt på intelligens-testene de sendte meg i forkant. Også solgte jeg meg inn billig, selvsagt. Et sted må man starte, og jeg har mange flinke og tålmodige kolleger som hjelper meg. Pengene får komme senere når jeg har erfaring i bunn.

Anonymkode: 9b1b8...c66

Takk for tilbakemelding. Interessant. Har faktisk et år innen programmering. Regnet det ikke som utdanning da jeg ikke fullførte bachelor, og vet ikke om det ene året hjelper. Er dog mensamedlem, så scorer vel greit på IQ tester. 

Skrevet

Om du liker fysisk aktivitet er håndmann i anleggsbransjen også et alternativ og ikke som dum lønn heller

Skrevet

Jeg fikk jobb som rådgiver i finans, 100% stilling. Stort hull og kun vgs. Det handler litt om hvor du sikter også. Dersom man har lite utdanning + hull og derfor ikke søker høyere enn assistentstillingene og ikke selger seg inn, får man heller ikke andre jobber. 

Anonymkode: b022d...229

Skrevet
Myml1 skrev (14 minutter siden):

Om du liker fysisk aktivitet er håndmann i anleggsbransjen også et alternativ og ikke som dum lønn heller

Hvordan går man frem der? Liker fysisk aktivitet, trener en del blant annet for å holde sykdom i sjakk. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvordan går man frem der? Liker fysisk aktivitet, trener en del blant annet for å holde sykdom i sjakk. 

Bare til å sende søknader til annleggsfirmaer rundt om det, veldig ofte behov for det :) lurt å ta en telefon noen dager etter du har sendt søknad for å vise interesse også. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hva ser du for deg å jobbe med? Hva er du god til? Hva liker du? Hva liker du ikke? Osvosv 

Ingen andre en deg selv ( eller jo du kan booke deg en time med en karriererådgiver) som kan gi deg svaret. Men muligheter finnes i alle mulige retninger.

Skrevet

Reiseliv (hotell og serveringssteder) trenger alltid folk og er som regel mer opptatt av egnethet enn av papirer og utdanning. Ville sendt en åpen søknad til reiselivsbedrifter i området. Kommer du først «inn døra» og gjør en god jobb kan det ofte åpne seg flere muligheter etterhvert, både innen samme bedrift og i bransjen generelt.

Skrevet

Om barnehagen du jobber i er kommunal så kan du ev. høre om mulighetene for å få en annen jobb i kommunen. Har en bekjent som har fått det, pga. helse så måtte personen over i annen jobb som ikke ville trigge immunforsvaret like mye som barnehagejobben gjør.

Ellers er jeg enig i at det hullet i cv'n din nok ikke er til stort hinder siden du har jobben fullt de fem siste årene.

Lykke til :)

Anonymkode: 63891...46a

Skrevet

Ingen bryr seg om "hull" i CV'en. Det er en svært seiglivet myte. Den eneste gangen arbeidsgiver bryr seg er om de mistenker at du har sittet i fengsel, og det har du jo ikke.

Du må jo nesten finne ut hva slags arbeid som passer med sykdomsbildet ditt. Butikk, servering, renhold... Mange som trenger folk. Det kommer jo også veldig an på hvor i landet du bor.

Skrevet
Knirke skrev (32 minutter siden):

Ingen bryr seg om "hull" i CV'en. Det er en svært seiglivet myte. Den eneste gangen arbeidsgiver bryr seg er om de mistenker at du har sittet i fengsel, og det har du jo ikke.

Du må jo nesten finne ut hva slags arbeid som passer med sykdomsbildet ditt. Butikk, servering, renhold... Mange som trenger folk. Det kommer jo også veldig an på hvor i landet du bor.

Det er godt å høre! Og oppmuntrende. Pr i dag er formen god, så fysisk hardt arbeid er intet hinder. tvert imot tenker jeg at fysisk aktivitet er en fordel i min situasjon. 

Kan dog ikke garantere at formen holder seg slik for alltid, da sykdommen er alvorlig og vil til sist medføre kompliserte operasjoner som transplantasjon. Men tenker litt sånn- den tid, den sorg og det kan ta flere år. 
Jeg vil jobbe mens jeg kan og makter.  Nå vet jeg ikke hvor mye jeg er pålagt å informere eventuelle arbeidsgivere om sykdommen? 

Jeg bor i Oslo, så mulighetene er jo mange. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...