AnonymBruker Skrevet 4. september 2023 #1 Skrevet 4. september 2023 Fjerna 2 føflekker, legen sydde et sting på hver. Stingene fjernes om en stund. Han sa ingenting om hva slags plaster jeg bør bruke, og hvor lenge. Legen sa at han setter på plaster så det ikke skal blø på klærne. Ikke før jeg var hjemme lurte jeg på hvordan jeg gjør det med dusjing. Bruker noen vanntette nå, synes de lett åpner seg der limet er, så jeg skifter oftere enn jeg ønsker. Ene er rett der bhen sitter, så det gnister jo litt. Den andre er annet sted på ryggen. plaster må brukes til stingene fjernes sånt? Anonymkode: 9ab24...cf0
AnonymBruker Skrevet 4. september 2023 #2 Skrevet 4. september 2023 Jeg måtte ikke det, men du kan gjøre det om du ønsker. Anonymkode: f6062...6bf
AnonymBruker Skrevet 4. september 2023 #3 Skrevet 4. september 2023 Du kan bare dusje både med og uten plaster. Bare sette på et nytt plaster etter dusj Mepore funker fint Anonymkode: aeacf...711 1
AnonymBruker Skrevet 4. september 2023 #4 Skrevet 4. september 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg måtte ikke det, men du kan gjøre det om du ønsker. Anonymkode: f6062...6bf Kan vel lett komme f.eks fibre fra klærne i sårene da? Eller tråden henger seg fast i bhen eller noe.. Tenkte litt på at plaster gjør at sår ikke gror. Men aner ikke jeg altså, når det gjelder sting etter føflekkfjerning. Anonymkode: 9ab24...cf0
AnonymBruker Skrevet 4. september 2023 #5 Skrevet 4. september 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Kan vel lett komme f.eks fibre fra klærne i sårene da? Eller tråden henger seg fast i bhen eller noe.. Tenkte litt på at plaster gjør at sår ikke gror. Men aner ikke jeg altså, når det gjelder sting etter føflekkfjerning. Anonymkode: 9ab24...cf0 Hvorfor skulle plasteret gjøre så såret ikke gror? Anonymkode: aeacf...711
AnonymBruker Skrevet 4. september 2023 #6 Skrevet 4. september 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Kan vel lett komme f.eks fibre fra klærne i sårene da? Eller tråden henger seg fast i bhen eller noe.. Tenkte litt på at plaster gjør at sår ikke gror. Men aner ikke jeg altså, når det gjelder sting etter føflekkfjerning. Anonymkode: 9ab24...cf0 Hos meg var det så lite sår at det ikke spilte noen rolle. Sår gror fint under plaster. Det gror og uten plaster. Tror du må finne det som fungerer for deg her. 😊 Anonymkode: f6062...6bf
AnonymBruker Skrevet 4. september 2023 #7 Skrevet 4. september 2023 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Hvorfor skulle plasteret gjøre så såret ikke gror? Anonymkode: aeacf...711 Det pleier å ta lenger tid når plaster er på hele tida? Anonymkode: 9ab24...cf0
AnonymBruker Skrevet 4. september 2023 #8 Skrevet 4. september 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det pleier å ta lenger tid når plaster er på hele tida? Anonymkode: 9ab24...cf0 Kanskje, hvis man bruker norgesplaster. Hvis man bruker ordentlig plaster så har det ikke noe å si Anonymkode: aeacf...711
AnonymBruker Skrevet 4. september 2023 #9 Skrevet 4. september 2023 Fjernet nettopp føflekk hos legen, beskjed om ikke å dusje på 3 dager. Da kunne jeg dusje med dusj-plaster. Sting fjernes etter 8 dager. Anonymkode: e4f5d...277
Hulderen Skrevet 4. september 2023 #10 Skrevet 4. september 2023 Vent 48 timer med å dusje første gangen. Deretter kan du dusje som normalt, men bytt plaster etter dusj. Jeg bruker vanntette 5x5 cm som kjøpes på apoteket. Bruk plaster til stingene er fjernet. Deretter bruker du en tape (spør på apoteket) som du har på i lengre tid (husker dessverre ikke hvor lenge) for å forhindre stygge arr. Pass også på å ikke utsette arret for sollys det neste halve året. Det også for å slippe stygge arr.
AnonymBruker Skrevet 4. september 2023 #11 Skrevet 4. september 2023 Hulderen skrev (39 minutter siden): Vent 48 timer med å dusje første gangen. Deretter kan du dusje som normalt, men bytt plaster etter dusj. Jeg bruker vanntette 5x5 cm som kjøpes på apoteket. Bruk plaster til stingene er fjernet. Er noen dager siden jeg fjerna føflekkene nå. Dusja neste dag jeg. Med vanntett plaster. Teip? På ryggen.. Bor alene, hvordan skal jeg få til det. Anonymkode: 9ab24...cf0
AnonymBruker Skrevet 4. september 2023 #12 Skrevet 4. september 2023 Arrtape (mikroporøs tape, feks Micropore) anbefales på alle ferske arr første 3 måneder. Tapen kan man dusje med og den lufttørker på huden. Kan ofte sitte et par uker før den må byttes. Man kan evt bruke silikontape (Safetek) som har enda mildere lim og sjelden irriterer huden. Denne er noe dyrere. Arrtaping gir penere arr, men er ikke nødvendig. Hvis det blir styrete for deg å tape på ryggen lar du jo bare være. De fleste operasjonsarr på trunkus (rygg/bryst) blir litt breddeforøket med tiden uansett pga bevegelse/strekk i området. Hilsen LIS-lege (kirurgi) Anonymkode: 2a2b1...3ad
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå