Gjest Fakturaskrekk Skrevet 20. januar 2006 #1 Skrevet 20. januar 2006 Jeg tør ikke åpne regningene... Nå har jeg betalt det meste, men mobilregninga tør jeg ikke åpne engang... Den pleier å være et sjokk hver måned... Jeg skal gå over til kontantkort, men er ikke kommet så langt. Hvis jeg utsetter strømregninga som ikke forfaller før sist i måneden, tror jeg at jeg har 500 kroner i uka å leve for til mat og husholdningsartikler. Det var så vidt jeg klarte åpne strømregninga også, men jeg var jo nødt.... Jeg er singel, og jeg skjønner ikke hvordan jeg skal få det til å gå... Jeg spiser ikke så mye, men jeg vet at det skal lite til for å velte lasset... Heldigvis har jeg sluttet å røyke, så den utgiften har jeg ikke lenger. Jeg har ikke bil. Denne måneden hadde jeg en ekstrautgift på tusen kroner. Jeg vil ikke gå på sosialkontoret. Jeg kjøper ikke aviser eller tidskrifter lenger. Jeg låner bøker på biblioteket og bruker ikke kosmetikk. Hvordan kan jeg spare inn på mat og husholdningsutgifter? Jeg har mobilabonnement hos Telenor. Kan de gå med på at jeg får betale f.eks. over 3 måneder? Men da kan jeg sikkert ikke bytte leverandør... Jeg har ennå ikke turt å åpne mobilregninga. Den kan være på alt fra 1200 kroner til 2500... hvis den er på 2500 kroner, vet jeg ikke hva jeg gjør... Jeg er selvsagt glad for at jeg klarer betale regningene, men jeg synes det er håpløst å sitte igjen med cirka 2000 kroner som skal vare i en måned... Jeg vet jeg må få meg en ekstrajobb, men med så lite penger forsvinner en stor del av selvtillita også... Noen som har et råd? Jeg vet jeg kan handle mat på tilbud, men jeg synes alt er dyrt pga. at jeg har så lite penger...
Gjest LoisLane Skrevet 20. januar 2006 #2 Skrevet 20. januar 2006 Den regninga MÅ du åpne. Er den altfor stor, kontakter du Telenor. De fleste er greie og gir deg en fair sjanse til å betale tilbake pengene dine. Kjenner igjen det med regningskrekk. Jeg hater regninger, men det beste er å ikke håpe på noe og åpne dem med en gang.
Gjest Gjest Skrevet 20. januar 2006 #3 Skrevet 20. januar 2006 Bytt telefonabonnement. Telenor er ofte et dyrt alternativ. Gå inn på www.telepriser.no og finn hva som er billigst utfra ditt forbruk. Gå over til forhåndsbetalt abonnement(som du selv sier). Da bruker du ikke for mer enn du har. Kjøp ting når det er sesong og frys ned. Nå på vårvinteren er det ofte billig å handle fersk torsk og sei, om høsten er det lett å få tak i kjøtt. Har du rotkjeller er det et ypperlig sted for å langtidslagre frukt og grønnsaker. Saft og sylt selv i stedet for å kjøpe på butikken.
Gjest Ester Skrevet 20. januar 2006 #4 Skrevet 20. januar 2006 Bestill time hos en økonomisk rådgiver! Ta med deg det du har av uåpnet post når du går til timen. Der får du hjelp til å sette opp et budsjett og rådgiveren kan også ta kontakt med kreditorene dine. Du vil sikkert få en postitv overraskelse, når du først får oversikt over økonomien er det ofte ikke så ille som det kunne virke da alt var bare kaos. Få så mye du kan av regningene dine på e-faktura, så slipper du å slite med konvoluttskrekken. Lykke til!
Gjest lillelou Skrevet 20. januar 2006 #5 Skrevet 20. januar 2006 (endret) Been there,done that. Det første jeg vi si er at å ikke åpne regninger,legge dem i skuffer,o.l er en veldig dårlig idè. Regninger forsvinner ikke av seg selv,tvert imot, de blir bare verre av at man ignorerer dem- strutsemetoden har ingenting for seg, sånn er det bare.Er det noen spesiell grunn til at telefonregninga er så høy, eller er det bare at du liker å skravle? Hvis det er alternativ to,vil jeg gi deg følgende råd: Kutt ned på telefonbruken. Selvtillit er en grunnleggende fin ting å ha,men dårlig økonomi kan fort gjøre at man sliter med den.Derfor vil jeg råde deg til å kvitte deg med regningene så fort som råd-jeg opplevde det som utrolig knugende å vite at jeg hadde ubetalte regninger,jeg sov dårlig,og følte meg som et kryp.Med betalte regninger kan man i det minste gå med hevet hode. Aner ikke om telenor har noen avdragsordning,men så lenge det dreier seg om et løpende abonnement,kan jeg tenke meg at det kan bli litt kronglete- du bruker jo stadig telefonen, og en ny regning er i ferd med å "bygge seg opp".Håper likevel det ordner seg. Mat er fryktelig dyrt når man bor alene,det vet jeg, og det er ikke gøy å spise nitrist mat heller,men det går an å kjøpe mat som er lett å variere. Frossen fisk,for eksempel er både sunt og billig,og man trenger ikke så mange ekstra ingredienser for å lage en middag som er både sunn og rimelig. Oppsøk gjerne "innvandrerbutikker"- de har ofte gode og billige grønnsaker,samt mye spennende krydder til en billig penge.Når det gjelder brød,vil jeg slå et slag for å bake selv (hvis du har muligheten),og å fryse ned. Det er vanskelig å få spist opp et helt brød alene før det blir dårlig, og hvis du baker selv,er det også enkelt å variere innholdet i brødet,og piffe det litt opp med forskjellige nøtter eller frø,f.eks. Håper du ikke oppfatter dette som en moraliserende pekefinger, for det er det virkelig ikke ment som,men at du får noen nye idèer til hvordan du kan gjøre ting. Så håper jeg også at din økonomiske situasjon bedrer seg snart,og at du kan bli litt "friere". Lykke til! Endret 20. januar 2006 av lillelou
Gjest Gjesta Skrevet 20. januar 2006 #6 Skrevet 20. januar 2006 Jeg skjønner dette med skrekk for regninger, men det hjelper jo så lite å ikke åpne dem opp...man må uansett gjøre opp for det man har brukt... Jeg vil heller ikke komme med noen moraliserende pekefinger, men telefonbruken din bør du kanskje ta kontroll over siden du ikke har oversikt over forbruket ditt...2500 kr i telefonregning er mye penger - og det er sikkert muligheter for å skrenke inn en god del der, tror du ikke? Det å lage mat fra bunnen av er mye mer økonomisk enn å kjøpe halvfabrikata/frossen mat - og det å lage større porsjoner ad gangen og fryse vekk er også en måte man kan ha kontroll med matbudsjettet på. Og det å notere ned alt man bruker penger på i løpet av ei uke, en mnd etc kan være med på bevisstgjøre pengebruk man egentlig ikke er "bevisst" på. 10 kr her, 10 kr der - det blir mye i løpet av en periode. Har du noen mulighet for å ta deg en ekstrajobb sånn at du får litt mer å rutte mer pr mnd da - sånn at du kan føle at du slipper å bekymre deg så mye? Ønsker deg lykke til!
Gjest Gjest_Trådstarter_* Skrevet 20. januar 2006 #7 Skrevet 20. januar 2006 Jeg er takknelig for alle råd... Åpna mobilregninga og den var bare på 600 kroner! Så da har jeg litt oversikt.. En av dere spurte hvordan jeg kan sløse når jeg verken røyker, har bil eller bruker sminke. Har ikke så veddug svar, men det hender jeg går ut på en fredag... og da må jeg klare meg på ris resten av uka.... Jeg er ung og har ikke lyst å bare sitte framfor internett eller tven.
Spirito Skrevet 21. januar 2006 #8 Skrevet 21. januar 2006 Man kan gå ut på byen uten å drikke masse! Da jeg var student var jeg da på byen, men jeg kjøpte bare en cola eller en øl. Man trenger jo ikke drikke opp en tusenlapp. Tipper at du ikker er alene blandt vennene dine om å ha dårlig råd?
Spirito Skrevet 21. januar 2006 #9 Skrevet 21. januar 2006 Øh, jeg er jo fortsatt student. Jeg mente "da jeg var singel og fattig student". Nå er jeg samboer med enebolig og gubbe i full jobb, økonomien har snudd seg litt, kan man si.
Gjest Isabellas Skrevet 21. januar 2006 #10 Skrevet 21. januar 2006 Telenor kan dele opp telefonregninga di for deg. Ring strømleverandøren og be de utsette datoen for regninga. Gå over til kontantkort. Og 500 kr i uka til mat og husholdningsartikler er faktisk ikke så ille når du er alene! Vi er to, og klarer oss på 300 i uka.
finnfemfeil Skrevet 22. januar 2006 #11 Skrevet 22. januar 2006 Huff...skikkelig drit med dårlig økonomi. For noen årsiden var jeg i samme situasjon. Jeg torde ikke åpne posten min etter at jeg hadde fått noen få regninger som var overraskende høye. Jeg ante ikke hvordan jeg skulle skaffe penger til å betale dem. Til samboer sa jeg ingenting fordi jeg var skikkelig flau. Først flau fordi jeg hadde rotet til økonomien og så skikkelig flau fordi jeg ikke klarte å rydde opp i det... Hvis han ikke var hjemme i noen dager gikk jeg heller ikke i postkassa. Hvis han var hjemme var det alltid jeg som hentet posten slik at jeg kunne gjemme unna regninger og inkassovarsel. Og jeg gjemte dem over alt!! (uåpnet). Jeg klarte å late som ingen ting en god stund, men inne i meg var jeg livredd!! For meg var det bare helt ufattelig at jeg, som den oppegående personen jeg trodde jeg var, klarte å rote meg inn i en slik situasjon. Om kveldene da jeg skulle legge meg lå jeg våken i timesvis og grublet over hvordan dette skulle løses. Jeg fikk det også for meg at regningene var mye høyere enn de faktisk var. Siden jeg hadde gjemt unna regninger i en god stund begynte jeg å fantasere om at jeg sikkert hadde 100 000 i regningsgjeld!!! Da torde jeg i alle fall ikke åpne regningene! Huffamei for en ond sirkel!! Til slutt ble jeg alorlig syk av og jeg måtte få noen til å hjelpe meg. Da jeg endelig fant fram alle konvolutter og regnet meg igjennom, så viste det seg at jeg hadde ca 10 000 i gjeld. For meg var det en lykkelig dag! Jeg tok kontakt med alle jeg skyldte penger og de var faktisk veldig hyggelige!! Der hvor jeg ikke kunne betale med en gang, fikk jeg ordnet meg en betalingsplan jeg kunne leve med. Det gikk ikke lang tid før jeg klarte å rydde opp igjen,og det eneste jeg tenkte etterpå var : Hvorfor gjorde jeg ikke dette med en gang?!! Alle de månedene jeg drev med selvpåført lidelse!! Ring med en gang dersom du ikke kan betale regningene dine, de er faktisk villig til å hjelpe deg! De vil jo ha pengene sine de også, og om de får dem i 3 eller 4 avdrag spiller ingen rolle. Lykke til.
Gjest Gjest Skrevet 23. januar 2006 #12 Skrevet 23. januar 2006 Slutt å kjøpe brus, sjokolade, tyggis, kaffe og denslags i kiosker. Hvis du må ha brus og sjokolade, kjøp det når du handler annen mat.
Gjest Gjest Skrevet 23. januar 2006 #13 Skrevet 23. januar 2006 Huff...skikkelig drit med dårlig økonomi. For noen årsiden var jeg i samme situasjon. Jeg torde ikke åpne posten min etter at jeg hadde fått noen få regninger som var overraskende høye. Jeg ante ikke hvordan jeg skulle skaffe penger til å betale dem. Til samboer sa jeg ingenting fordi jeg var skikkelig flau. Først flau fordi jeg hadde rotet til økonomien og så skikkelig flau fordi jeg ikke klarte å rydde opp i det... Hvis han ikke var hjemme i noen dager gikk jeg heller ikke i postkassa. Hvis han var hjemme var det alltid jeg som hentet posten slik at jeg kunne gjemme unna regninger og inkassovarsel. Og jeg gjemte dem over alt!! (uåpnet). Jeg klarte å late som ingen ting en god stund, men inne i meg var jeg livredd!! For meg var det bare helt ufattelig at jeg, som den oppegående personen jeg trodde jeg var, klarte å rote meg inn i en slik situasjon. Om kveldene da jeg skulle legge meg lå jeg våken i timesvis og grublet over hvordan dette skulle løses. Jeg fikk det også for meg at regningene var mye høyere enn de faktisk var. Siden jeg hadde gjemt unna regninger i en god stund begynte jeg å fantasere om at jeg sikkert hadde 100 000 i regningsgjeld!!! Da torde jeg i alle fall ikke åpne regningene! Huffamei for en ond sirkel!! Til slutt ble jeg alorlig syk av og jeg måtte få noen til å hjelpe meg. Da jeg endelig fant fram alle konvolutter og regnet meg igjennom, så viste det seg at jeg hadde ca 10 000 i gjeld. For meg var det en lykkelig dag! Jeg tok kontakt med alle jeg skyldte penger og de var faktisk veldig hyggelige!! Der hvor jeg ikke kunne betale med en gang, fikk jeg ordnet meg en betalingsplan jeg kunne leve med. Det gikk ikke lang tid før jeg klarte å rydde opp igjen,og det eneste jeg tenkte etterpå var : Hvorfor gjorde jeg ikke dette med en gang?!! Alle de månedene jeg drev med selvpåført lidelse!! Ring med en gang dersom du ikke kan betale regningene dine, de er faktisk villig til å hjelpe deg! De vil jo ha pengene sine de også, og om de får dem i 3 eller 4 avdrag spiller ingen rolle. Lykke til. ← Kan ikke annet en underskrive på denne. Den dagen jeg tok mot til meg å kontaktet inkassoselskapet var det som en stor bør falt av skudrene mine. Den dag i dag har jeg forbant meg at jeg ikke gjorde det på et tidligere tidspunkt. Å ha regningsskrekk må være noe av det verste som kan tenkes,og det unner jeg ingen!
MiniMjau Skrevet 23. januar 2006 #14 Skrevet 23. januar 2006 ... Har ikke så veddug svar, men det hender jeg går ut på en fredag... og da må jeg klare meg på ris resten av uka.... Jeg er ung og har ikke lyst å bare sitte framfor internett eller tven. ← Fint at regningen var mindre enn fryktet! Nå når du er "ovenpå" mentalt sett, er det et perfekt tidspunkt til å legge alle utgifter og inntekter på bordet. Få oversikt! Bytt mobilabb.,bytt internettabb., hvor mye går til mat og hvor mye går til restaurant, konserter og øl. Du kan ikke bruke mer enn du tjener, da får du heller kutte litt på livsstilen, ikke kjøp mat på kafe/restaurant flere ganger i uka, dropp småhandling på 7-11... Jeg hadde det akkurat som deg, turde ikke logge på nettbank eller ta ut penger i minibank(da fikk jeg jo se saldo) , og studielånregninger og strømreginger kom like overraskende på hver eneste gang. Så en dag var jeg rett og slett lei av å ha det slik og hoppet i det og fikk ordnet oversikt, betaler månedlig på studielånet, fikk forhåndsbetalt mobilabo og kutta ut avisen, planlegger mat for en hel uke og handler alt på en gang. Da kan du beregne å bruke rester fra dagen før til middag, lage kjøttsuppe som du kan fryse, handle mye av noe som er på tilbud og fryse ned, bake brød selv.... Du kan ikke leve over evne. LYkke til!
Gjest Gjest Skrevet 23. januar 2006 #15 Skrevet 23. januar 2006 ikke kjøp mat på kafe/restaurant flere ganger i uka, dropp småhandling på ← Bare en liten digresjon rundt dette. Det kan fort bli nesten like dyrt å lage mat hjemme når man er aleine. Da jeg var student bodde jeg periodevis steder jeg ikke hadde fryser, så råvarer og rester hadde begrenset verdi. Har man mulighet til å spise på billige restauranter; typisk vietnamesisk nesten-gatekjøkken o.l, så er ikke det uøkonomisk. Jeg hadde deler av studietida mi i utlandet (Canada), og der lønte det seg faktisk å spise ute, i hvert fall gikk det opp i opp:-) Når det gjelder innkjøp av mat så kjøpte jeg nesten aldri kjøtt, i hvert fall ikke storfekjøtt eller annet dyrt kjøtt. Spiste mye wok, salater med egg og tunfisk eller kylling osv. Jeg skjønner at det kanskje ikke frister å ikke gå ut eller bare drikke èn øl (kjenner typen, særlig de som ender med å la seg spandere på men aldri betaler tilbake...). Men det ER dyrt å gå ut. Når det er mindre enn en viss sum på konto bor man nok heller prioritere andre og billigere gleder, kino, kafè, møtes hjemme... Ellers kommer man jo ikke veldig langt ved å ikke åpne regninger. Jeg har ikke særlig god økonomi selv, men den ville garantert blitt enda dårligere om det gikk til purringer og inkasso til stadighet... Det er punkt nummer èn i min økonomi at regninger alltid skal betales, før jeg unner meg noe annet. Er det helt krise KAN man be om betalingsutsettelse eller om å dele opp regninga. Nå er det stor forskjell på å studere i en storby og på landet - i byen går man stadig forbi butikker og lar seg friste av tilbud og sånn - husk at selv om noe er på salg eller er akkurat det du ønsket deg, så bruker du penger. Prøv å la være å gå inn i butikker selv om du "bare skal kikke".
charlise Skrevet 24. januar 2006 #16 Skrevet 24. januar 2006 BE OM HJELP FRA NOEN DU STOLER PÅ SNAREST. jeg mener alvor, min samboer har skikkelig regningskrekk fordi de bare vokste seg langt over hode og ble håpløst forvirrende og mange....da det kom for en dag, jeg samlet sammen mengder uåpnet post som bare måtte være regninger etter at strømmen ble skrudd av flere ganger, tok jeg afere på hans og mine prinsipper, det tok flere mnd før jeg fikk full oversikt og betalte i nærmere to år på forfalt gjeld før jeg nå endelig kan si at siste regning på 3000 betales denne mnd. det var vont å se hvor hardt han hadde jobbet i mange år uten å komme i mål med regningene som faktisk var endeløse fordi de alltid ble høyere og høyere, han betalte som en gal de regningene han måtte for at alt skulle virke rolig på overflaten. flere ganger måtte vi betale store regninger for ikke å miste leiligheten fordi han ikke maktet presset med konvoluttene som lå uåpnet og ble flere og dyrere. jeg ringte til sosialkontoret og fikk snakke med en økonomisk rådgiver der for å vite hvordan jeg skulle gå frem, for ingen av regningene var på meg så jeg kunne ikke uten videre ringe rundt å be om oversikt. en telefon til sosialkontoret var alt jeg trengte for å komme i gang med å bli ajour. først måtte jeg overtale samboeren min til å la meg overta annsvaret i en periode fremover, og det var viktig at han var med på betalingsprosessen så vi avtalte at søndagen før regningene skulle betales setter vi oss ned og blir enige om hvem som tar hva. jeg er den som har kontakten med kreditorer ol. og ordningen vi til slutt fant frem til er at han skulle betale de faste nyeste regningene mens jeg betalte på gjeld som hadde bygget seg opp. når jeg endelig fikk kontakt med kreditorene og startet betalingen ble øvrig renter og gebyret stanset og sakte men sikkert har jeg kunne stryke kreditorer av lista mi. jeg lagde en betalingsplan mnd for mnd. og avtalte beløp som både jeg og kreditorer var fornøyd med. det funker å ta fatt i det. min samboer trenger ikke lenger å minnes på at den og den datoen må du betale det og det, men helt taket tør jeg ikke slippe på kontrollen av ham, uåpen post blir fortsatt bemerket- åpner ikke han det så gjør jeg det. han begynner å få kontrollen tilbake nå. og han er blitt mye gladere og bekymringsfri. om to dager reiser vi på ferie til utlandet for første gang sammen, vi har råd til det:) ja vi må avse et par ting for å få det til men ikke så mye som det første året jeg betalte på jgjelden...da gikk hele min lønn til regninger og mesteparten av hans. han kjøpte inn mat ol. med det som ble igjen. man må ikke umyndiggjøre en person helt selv om vedkommende har mistet kontrollen over lån og regninger. nå har vi kun boliglån og studielån å betale på i tillegg til de faste utgiftene. deilig. trenger du råd eller hjelp så send meg en mail så skal jeg stille opp med det jeg har lært av dette.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå