Gå til innhold
Problemer med registrering ved bruk av windows mail (hotmail, live, outlook) ×

Fine byer i Frankrike

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har vært i Paris, Lyon, Avignon, Cassis, Annecy, Chamonix, Bayeux, Rouen.. Paris er alltid digg, kommer aldri til å bli lei av den vakre arkitekturen og maten. Lyon er flott. Chamonix er en av mine favoritt steder der den ligger i alpene. Er det andre byer dere kan anbefale? Gjerne i alpene. 
Men også gjerne i andre områder. 
Liker fin eller spennende arkitektur, god mat, spennende historie eller kultur. Kanskje vin land i sør ville vært fint :) 

Anonymkode: feb87...59d

Skrevet

Carcassonne er parodisk pen. Brukes som kulisse i alskens kostymedrama. Bordeaux synes jeg var en fin miks av britisk hygge og fransk eleganse. Den var jo under britene i mangfoldige hundreår. 

• Liker 1
Skrevet

Nei, hvor mange byer er det i Frankrike? Jeg har enda ikke vært i en som jeg ikke har syns var fin.

Jeg liker meg veldig godt sør for Montpellier, langs kysten ned til spanskegrensa. Mer detaljert enn dette vil jeg ikke si, det er min godt bevarte hemmelighet 😘

Jeg skal faktisk prøve meg på noen nye steder neste gang, bl.a. Alpene i nærheten av Chamonix.

Anonymkode: 15579...03c

Skrevet
Tomas77 skrev (1 time siden):

Carcassonne er parodisk pen. Brukes som kulisse i alskens kostymedrama. Bordeaux synes jeg var en fin miks av britisk hygge og fransk eleganse. Den var jo under britene i mangfoldige hundreår. 

Dette. Bordeaux må gjerne kombineres med turer til vindistriktene: feks St. Emilion. Ha gjerne leiebil og fart litt rundt i området. Toulouse er også fint, og derfra er det ikke langt til feks Carcasonne og så videre ned til kysten.

Anonymkode: 51e4b...214

Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker said:

Nei, hvor mange byer er det i Frankrike? Jeg har enda ikke vært i en som jeg ikke har syns var fin.

Opp mot Belgia ligger det en del grimme nærmest nedlagte industribyer. I tillegg så er nesten alle større franske byer belemret med banlieuene som ligger som sosiale katastrofeområder rundt pittoreske bykjerner. Synes derfor de mellomstore byene er å foretrekke. 

Skrevet
Tomas77 skrev (2 timer siden):

Opp mot Belgia ligger det en del grimme nærmest nedlagte industribyer. I tillegg så er nesten alle større franske byer belemret med banlieuene som ligger som sosiale katastrofeområder rundt pittoreske bykjerner. Synes derfor de mellomstore byene er å foretrekke. 

Jeg har faktisk ikke vært i den delen av Frankrike. (Mot Lille). Pleier normalt å kjøre inn rundt Strassbourg, evt luxembourg og sørover forbi Lyon, Montpellier, evt bortover Rivieraen mot Nice, vestover mot Biscarrosse. Liker best de små badebyene jeg da, så har vel egentlig ikke opplevd de større byene utenom Paris og Lyon.

Kanskje bare jeg som er så forelsket i Frankrike at jeg ikke ser det som er mindre bra 🤪

Skrevet

Strasbourg, Colmar, Annecy, Saint Paul de Vence.

Anonymkode: 7db36...0ce

Skrevet

Angers i Loire-dalen. Mye historie, koselig by. Og områdene og slottene med vinmarker rundt er flotte og interessante.

Anonymkode: 2d61b...b43

Skrevet

Collioure

Anonymkode: 445c7...1fb

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 4.9.2023 den 18.43):

Jeg har vært i Paris, Lyon, Avignon, Cassis, Annecy, Chamonix, Bayeux, Rouen.. Paris er alltid digg, kommer aldri til å bli lei av den vakre arkitekturen og maten. Lyon er flott. Chamonix er en av mine favoritt steder der den ligger i alpene. Er det andre byer dere kan anbefale? Gjerne i alpene. 
Men også gjerne i andre områder. 
Liker fin eller spennende arkitektur, god mat, spennende historie eller kultur. Kanskje vin land i sør ville vært fint :) 

Du har jo igjen hele Provence og Rivieraen igjen å besøke, da, men Colmar i Alsace er også veldig koselig 😊

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Collioure

Anonymkode: 445c7...1fb

Syns også Collioure er fin. Vil gjerne til Etretat. Den ser veldig flott ut. 

Skrevet

Tusen hjertelig takk for mange spennende forslag :) jeg skal lese meg litt opp

Skrevet

Helt enig i Carcassonne, nydelig by, var der i sommer. Ellers likte jeg Nancy, Dijon, Lyon, Montpellier, Cannes, Nice osv. Eneste stedet jeg ikke likte meg noe særlig var Avignon. Carcassonne er dog min aller største favoritt, og ekstra gøy å spille spillet i byen også. :) 

Skrevet
SPOCA skrev (2 timer siden):

Helt enig i Carcassonne, nydelig by, var der i sommer. Ellers likte jeg Nancy, Dijon, Lyon, Montpellier, Cannes, Nice osv. Eneste stedet jeg ikke likte meg noe særlig var Avignon. Carcassonne er dog min aller største favoritt, og ekstra gøy å spille spillet i byen også. :) 

Hva var galt med Avignon? (Har ikke vært der selv,  men har vært en av byene jeg har vurdert om jeg skal til).

Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hva var galt med Avignon? (Har ikke vært der selv,  men har vært en av byene jeg har vurdert om jeg skal til).

Masete, forferdelig vanskelig å finne parkering, pavepalasset var virkelig en nedtur etter alt det andre flotte vi hadde sett rundt om i Europa, og vanvittige mengder med folk (turister). Det var ekstreme mengder mennesker, og det gidder jeg ikke igjen. Jeg forstår det er mye turister som reiser dit, men det var helt hinsides. Det var verre enn London i førjulstiden liksom. Problemet var da at man ikke fikk sett så mye, man gikk bare borti folk hele tiden.

Skrevet
SPOCA skrev (21 timer siden):

Masete, forferdelig vanskelig å finne parkering, pavepalasset var virkelig en nedtur etter alt det andre flotte vi hadde sett rundt om i Europa, og vanvittige mengder med folk (turister). Det var ekstreme mengder mennesker, og det gidder jeg ikke igjen. Jeg forstår det er mye turister som reiser dit, men det var helt hinsides. Det var verre enn London i førjulstiden liksom. Problemet var da at man ikke fikk sett så mye, man gikk bare borti folk hele tiden.

Ok. Takk for tilbakemelding. Jeg liker meg best i Frankrike når det ikke er høysesong så forstår hva du mener. September i sør var en kjekk opplevelse. Framdeles varmt, men færre turister. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ok. Takk for tilbakemelding. Jeg liker meg best i Frankrike når det ikke er høysesong så forstår hva du mener. September i sør var en kjekk opplevelse. Framdeles varmt, men færre turister. 

Jepp, det er nok lurt, det er sikkert en bedre opplevelse da. Jeg foretrekker selv å reise utenom den verste turistsesongen, hvis det er mulighet for det. :)

Skrevet

Nice og Villefranche-sur-Mer

Anonymkode: 3da59...c3d

Skrevet

Har noen av dere vært i Nantes? Skal dit om ei stund. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...