Gå til innhold

Holde igjen til regning er betalt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg var så dum i en liten krise og rote meg inn i noe jeg ikke klarer å finne jussen i. 

Jeg kontaktet et firma for å selge et dyrt smykke for meg, jeg hadde takst papirer og alt på det rene. Men de nekter å bruke min takst og krevde at de skulle stille med egen takst for å selge. De ga meg en vis tid og etter det kunne jeg trekke salget. 

Nå har jeg prøvd å trekke salget, men de forventer at jeg skal betale for ny takst som helt klart var unedvendig og som jeg oppfattet var om de solgte smykke. Nå nekter de og returnere smykke før jeg har betalt for en tjeneste de krevde og skulle dekkes av salget, de skulle også ha prosent av salget. 

Nå sitter jeg her og aner ikke hva jeg skal gjøre, for jeg får ikke smykke mitt og jeg trenger de pengene for salget. 

Har de lov til dette? Hva kan jeg gjøre? Desverre har heller ikke penger før smykke er solgt til å betale noe som helst. 

Jeg trenger ikke og høre at jeg er dum som valgte dette, det har jeg forstått. 

Min takst fra før er utført av godkjent fagmann av et helt annet selskap og jeg har det skriflig, også av relativt ny dato snakk om 3-4 mnd før oppdraget ble gitt bort. Jeg tenkte var greit å betale når varen var solgt, var litt i tåken pga sykdom da jeg ba om hjelp til jobben. 

Anonymkode: a55a7...127

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har du en skriftlig avtale å vise til? Ved å la de selge så har du på ett vis akseptert at de henter inn ny oppdatert takst. De vil vel også ha igjen penger for kostnaden de har hatt med å hente inn ny takst, det vil jo bli ett tap for de at du har ombestemt deg og de ikke får noe provisjon av salg heller -så veldig rart om det ikke finnes noe avtalebetingelser du evt har skrevet under på? Om de kan holde igjen smykke tviler jeg kanskje på for du skylder de jo ikke verdien av smykke men verdien av taksten. 

Anonymkode: cb966...255

Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Har du en skriftlig avtale å vise til? Ved å la de selge så har du på ett vis akseptert at de henter inn ny oppdatert takst. De vil vel også ha igjen penger for kostnaden de har hatt med å hente inn ny takst, det vil jo bli ett tap for de at du har ombestemt deg og de ikke får noe provisjon av salg heller -så veldig rart om det ikke finnes noe avtalebetingelser du evt har skrevet under på? Om de kan holde igjen smykke tviler jeg kanskje på for du skylder de jo ikke verdien av smykke men verdien av taksten. 

Anonymkode: cb966...255

Ja vi har en avtale, nei jeg signerte ingenting, fikk bare en kvittering. Men de har også brutt tidligere avtaler som jeg har skriftlig, vil ikke gå inn på det i tilfelle noen kjenner igjen saken. 

Men smykke har en veldig høyere verdi en regningen. Dvs under 0,5 % av smykket er gjelden på. 

Jeg forstår at de vil ha betaøt for taksten, eller "forstår".  Men jeg kjenner jeg at det blit feil og betale for en tjeneste jeg har betalt for en gang før, som de nektet kun for å tjene mer penger 

Skrevet

At de vil ha egen takst er forstålig da det er de som står ansvarlig for salget. Da de kom med dette punktet hadde du selv valget med å si nei takk og trekke deg, eller ok som du gjorde. Ved å la de gå videre har du også gidkjent taksten ig utgiften. Er nok bare å betale og få det ut av verden.

Anonymkode: 82005...f91

• Liker 3
Skrevet

Betal regningen og bli ferdig med saken. Hvis den utgjør 0,5 % av verdien av smykket kan det umulig være et veldig høyt beløp. 

Anonymkode: 27ee0...27b

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

At de vil ha egen takst er forstålig da det er de som står ansvarlig for salget. Da de kom med dette punktet hadde du selv valget med å si nei takk og trekke deg, eller ok som du gjorde. Ved å la de gå videre har du også gidkjent taksten ig utgiften. Er nok bare å betale og få det ut av verden.

Jeg har forklart de at jeg ikke har penger før smykke er solgt. De har fått veldig lang tid på og selge smykke, gått et år. Jeg trenger pengene virkelig nå

Skrevet

Kontakt Forbrukerrådet eller ombudet (går i surr) og be om råd. De kan jussen. 

Anonymkode: c942b...efb

Skrevet

Jeg har forklart de at jeg ikke har penger før smykke er solgt. De har fått veldig lang tid på og selge smykke, gått et år. Jeg trenger pengene virkelig nå

Med mindre dere hadde en makstid de fikk bruke i avtalen, har det liten betydning dessverre. De sitter med trumf-kortet, så er ikke mye du har å presse med.

Skrevet

Hvor mange hundre tusen er egentlig dette smykket verdt?

Anonymkode: efc37...f8a

Skrevet

Med mindre dere hadde en makstid de fikk bruke i avtalen, har det liten betydning dessverre. De sitter med trumf-kortet, så er ikke mye du har å presse med.

Jo det er lagt inn dato i skrivet, så ja det finnes en dato. 

Skrevet

Hvor mange hundre tusen er egentlig dette smykket verdt?

Legger ikke ut noe sum her. Men ikka mange hundre tusen 

Skrevet

Start en spleis.no

Anonymkode: 0b6f5...1b5

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Men da er det jo ikke store summen du må betale for å få smykket tilbake. Du sier jo at det er snakk om 500  kr pr 100 000.

Bit i det sure eplet og betal og få dette ut av verden.

Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Dette her virker nokså urimelig. Å gå personlig konk pga. smykke er ikke butikken sin feil i det hele tatt.

Hva tror du da? At det står "jeg er så dum og din pengehore" på inngangsdøren?

Men seriøs hva trodde du? At alt er gratis i livet? At det å selge smykke via en butikk ikke er en tjeneste du må betale for?

Å presse med at du ikke har råd viser at du har økonomiske utfordringer og såklart holder de igjen smykken som sikkerhet. Du er jo en absolutt en problemkunde.

Men tenk selv litt. Jeg vet det er vanskelig.

Tror du virkelig at smykken selger bedre og fortere en annen plass? 

Å selge de store klumpene her tar opp mot 10 år for å få en kjøper til rettferdige priser. Det er forte salg.

Du kan selvsagt gå og hive det vekk for 1/20 av verdien men vil du der virkelig? 

Sitt stille i båten eller selg bilen, sofa, whatever for å få de tusenlapper som betaler tjenesten DU bestilte og som DU ikke har betalt for enda.

Og hva i all verden gjør at du trenger pengene nå? Liksom NÅ? 

Betal regningen og bli ferdig med saken. Hvis den utgjør 0,5 % av verdien av smykket kan det umulig være et veldig høyt beløp. 

Anonymkode: 27ee0...27b

...

400.000,-  ganget med 0,005 = 2.000,-

Er det mulig herre gud!

Selg en klesplagg eller to så er du vel der?

:skya:

Anonymkode: 36802...cab

Skrevet
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Dette her virker nokså urimelig. Å gå personlig konk pga. smykke er ikke butikken sin feil i det hele tatt.

Hva tror du da? At det står "jeg er så dum og din pengehore" på inngangsdøren?

Men seriøs hva trodde du? At alt er gratis i livet? At det å selge smykke via en butikk ikke er en tjeneste du må betale for?

Å presse med at du ikke har råd viser at du har økonomiske utfordringer og såklart holder de igjen smykken som sikkerhet. Du er jo en absolutt en problemkunde.

Men tenk selv litt. Jeg vet det er vanskelig.

Tror du virkelig at smykken selger bedre og fortere en annen plass? 

Å selge de store klumpene her tar opp mot 10 år for å få en kjøper til rettferdige priser. Det er forte salg.

Du kan selvsagt gå og hive det vekk for 1/20 av verdien men vil du der virkelig? 

Sitt stille i båten eller selg bilen, sofa, whatever for å få de tusenlapper som betaler tjenesten DU bestilte og som DU ikke har betalt for enda.

Og hva i all verden gjør at du trenger pengene nå? Liksom NÅ? 

...

400.000,-  ganget med 0,005 = 2.000,-

Er det mulig herre gud!

Selg en klesplagg eller to så er du vel der?

Har du prøvd å selge noe for tiden? Jeg har vell aldri prøvd og selge så mye som jeg gjør for tiden.  Men jeg hadde en veldig uforsett utgift som knekte det meste her.  Jeg har solgt også unna ting, men tross dette strekker det ikke til.  Jeg stilte et spørsmål om det var juridisk lovlig dette, uansett hvot mye du måtte mene at jeg ikke gjør noe med situasjonen, så snur jeg på hver en krone for tiden.  Men en kan ikke vri vann ut av en tørr svamp.  Hadde kunne betale så hadde ikke vært et problem. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Har du prøvd å selge noe for tiden? Jeg har vell aldri prøvd og selge så mye som jeg gjør for tiden.  Men jeg hadde en veldig uforsett utgift som knekte det meste her.  Jeg har solgt også unna ting, men tross dette strekker det ikke til.  Jeg stilte et spørsmål om det var juridisk lovlig dette, uansett hvot mye du måtte mene at jeg ikke gjør noe med situasjonen, så snur jeg på hver en krone for tiden.  Men en kan ikke vri vann ut av en tørr svamp.  Hadde kunne betale så hadde ikke vært et problem. 

Så du har absolutt ingenting som du kan selge for en hundrelapp eller to? Jeg selger hele tiden småting på finn.no klær, sko,  bøker, kopper og kar, pyntegjenstander osv osv. 

Skrevet
14 hours ago, AnonymBruker said:

Aha! 

Hva slags utgift?

Hvorfor var buffer på sparekontoen ikke stort nok? 

Hvorfor kan du ikke ta litt fra indeksfondet ditt da?

Smykke er verre enn boliger. Virker som om du sitter med "alt på et smykke" kort. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Aha! 

Hva slags utgift?

Hvorfor var buffer på sparekontoen ikke stort nok? 

Hvorfor kan du ikke ta litt fra indeksfondet ditt da?

Smykke er verre enn boliger. Virker som om du sitter med "alt på et smykke" kort. 

Herligheten, for et tredjegrads forhør du bedriver!

Skrevet

Selvsagt må du betale. Ferdig.

Anonymkode: 52b91...d6f

Skrevet
19 minutter siden, chi said:

Herligheten, for et tredjegrads forhør du bedriver!

Oh yes 😎 !

Seriøse problemer krever kritiske blikk og radikale handlinger for å bli ferdig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...