Gå til innhold

Kan pallekarmer overvintres?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ønsker å la pallekarmene min stå med jord i over vinteren, er det dumt? Får ganske mye snø her jeg bor men jeg ser andre som gjør det. 

Anonymkode: 8b56e...2fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det går helt fint, men jeg dekker over mine med selvsnekrede "lokk". De hindrer både at absolutt alt vannet som kommer ned havner i jorda, og kanskje blir stående der lenge, i tillegg til at de hindrer nabolagets katter i å bruke pallekarmene mine som toalett før og etter frost og evt. snø. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Goldenretriever

Har også mine stående ute. Ville vært en stor jobb å skulle tømme for jord, samt at de er tildels gravd ned i bakken.

De får kanskje litt kortere levetid. Men foreløpig er de like fine etter tre år ute.

Tipset over om lokk er smart! Ellers bruker jeg fylle på med vissent løv fra hagen som naturlig gjødsel og beskyttelse til løker som skal overvintre i karm. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine står ute. Jeg leste i en hagebok at når de trengs å byttes, kan man gjøre det mens jorda i dem er frossen, for da kan man i teorien bare løfte av de gamle og tre på nye. 

Som hun(d) over her fyller jeg også med løv for isolasjon og gjødsling, og legger gjerne noen steiner e.l oppå så ikke løvet blåser vekk.

Anonymkode: 8d886...564

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

On 9/4/2023 at 5:17 PM, AnonymBruker said:

Ønsker å la pallekarmene min stå med jord i over vinteren, er det dumt? Får ganske mye snø her jeg bor men jeg ser andre som gjør det. 

Anonymkode: 8b56e...2fa

Jeg har mine stående ute hele året. De er malt på både innside og utside. Jeg har i tillegg knotteplast festet til innsiden. Da holder det minst 10 år.  Jeg fyller også mine opp med så mye blader som mulig på høsten. Jeg blander dem ned i jorden så trenger ikke ha noe annet over for å holde det på plass. Jeg har to karmer i høyden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...