AnonymBruker Skrevet 4. september 2023 #1 Skrevet 4. september 2023 Overspiste kraftig på mandag, onsdag, torsdag og lørdag forrige uke. På søndag før uken startet så veide jeg 61,2 kg. På mandag etter overspising veide jeg 64,6 kg. På onsdag på morgningen veide jeg 62,6 kg. I dag veide jeg 60,9 kg. Betyr det at overspisingen forrige uke ikke fikk noen varige konsekvenser? Jeg vet at mye av vekten på mandag var maten i magen, drikke og vannvekt. Det er derfor jeg ikke veier meg hver dag, for jeg blir stresset av å se vekten gå opp over den minste ting. Men hvis hver uke er slik, overspiser noen dager, normalt de andre, og vekten ikke går noen steder eller går ned, betyr det at overspisingen ikke får noen langvarige konsekvenser? Det tar 8 timer for mat å gå igjennom systemet, men kan vekten plutselig øke mange dager senere? Anonymkode: 56c30...70d
AnonymBruker Skrevet 4. september 2023 #2 Skrevet 4. september 2023 Du har ikke gått opp og ned flere kilo fra en dag til en annen. Prøv å spis mer jevnt så får du ikke trang til overspising. Det er ofte et tegn på at du spiser for lite noen dager. Dette lærte jeg av psykologen da jeg hadde anoreksi. Restriktivt kosthold fører til betydelig undervekt for noen (meg med anoreksi) ELLER overspisingsepisoder som kan bli til overspisingslidelse (vektøkning på sikt) som det virker som du er på vei til for å være ærlig. Så et mer jevnt matinntak som ikke er for restriktivt passer deg bedre. Så får heller vektnedgang gå litt saktere.. Anonymkode: b7031...9a6 1 2
AnonymBruker Skrevet 4. september 2023 #3 Skrevet 4. september 2023 Det er ikke en eller tre dager som utgjør noe forskjell. Det er hverdagen din. Altså overspiser du i tre uker, så vises det. Tre dager spiller fuck all i det store bildet. Anonymkode: 9cb72...062 4
AnonymBruker Skrevet 4. september 2023 #4 Skrevet 4. september 2023 AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Det er ikke en eller tre dager som utgjør noe forskjell. Det er hverdagen din. Altså overspiser du i tre uker, så vises det. Tre dager spiller fuck all i det store bildet. Anonymkode: 9cb72...062 Det er jo dette jeg lurer på... hvor er logikken i at vekten plutselig øker når vekten står stille? Vekt og målebånd viser at det står stille (gått ned 0,8kg) etter 2 uker med periodisk overspising. Hvis denne uken er det samme, hvordan kan man da si at det vil vises på sikt? Hvor er logikken i det? Hvor lang tid bruker kroppen på å ta til seg det man spiser? For som sagt, det tar 8 timer for mat å gå igjennom systemet. Det å skylde på at kroppen lagrer overskuddsfett blir jo rart å si, hvor er det fettet? Er det vektløst mens det ligger i "lageret" frem til det plutselig bestemmer seg for å synes på kroppen 4-6 uker senere? Anonymkode: 56c30...70d
AnonymBruker Skrevet 4. september 2023 #5 Skrevet 4. september 2023 AnonymBruker skrev (52 minutter siden): Det er jo dette jeg lurer på... hvor er logikken i at vekten plutselig øker når vekten står stille? Vekt og målebånd viser at det står stille (gått ned 0,8kg) etter 2 uker med periodisk overspising. Hvis denne uken er det samme, hvordan kan man da si at det vil vises på sikt? Hvor er logikken i det? Hvor lang tid bruker kroppen på å ta til seg det man spiser? For som sagt, det tar 8 timer for mat å gå igjennom systemet. Det å skylde på at kroppen lagrer overskuddsfett blir jo rart å si, hvor er det fettet? Er det vektløst mens det ligger i "lageret" frem til det plutselig bestemmer seg for å synes på kroppen 4-6 uker senere? Anonymkode: 56c30...70d Kroppen er litt mer komplisert enn dette. Ikke prøve å forstå alt dette, du er ikke lege. Du bør passe på å spise næringsrik og sunn mat i jevne og passelige porsjoner. Så kan du veie deg feks annenhver uke for å følge litt med. For uansett er det ikke bra med overspising, selv om du kompenserer andre dager. Dette er en dum vane som øker vekten på sikt. Anonymkode: b7031...9a6 2 1
AnonymBruker Skrevet 4. september 2023 #6 Skrevet 4. september 2023 På samme måte som alle "jeg spiste lite forrige uke, men gikk opp i vekt i dag". Da har du enten spist så lite de andre dagene at med overspisingsdagene så går du i null/du vil få en forsinket vektoppgang om litt/det du kaller "overspising" er i realiteten bare litt mer enn det du pleier å spise. Vet at folk er veldig uenig i dette, men jeg veier meg bare en gang i måneden. Da ser jeg ekte endringer på vekten som ikke har med syklus, vann og ujevnt inntak enkelte dager å gjøre. Anonymkode: 392bc...dec 2
AnonymBruker Skrevet 5. september 2023 #7 Skrevet 5. september 2023 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Det er jo dette jeg lurer på... hvor er logikken i at vekten plutselig øker når vekten står stille? Vekt og målebånd viser at det står stille (gått ned 0,8kg) etter 2 uker med periodisk overspising. Hvis denne uken er det samme, hvordan kan man da si at det vil vises på sikt? Hvor er logikken i det? Hvor lang tid bruker kroppen på å ta til seg det man spiser? For som sagt, det tar 8 timer for mat å gå igjennom systemet. Det å skylde på at kroppen lagrer overskuddsfett blir jo rart å si, hvor er det fettet? Er det vektløst mens det ligger i "lageret" frem til det plutselig bestemmer seg for å synes på kroppen 4-6 uker senere? Anonymkode: 56c30...70d Ganske enkelt fordi du ved å veie deg ikke veier ett eventuelt overskuddsfett, du veier din totale masse på det aktuelle tidspunktet. Det inkluderer salt, vann, tarminnhold, etc. Ett måltid bestående av store mengder salt vil kunne gi en raskere svingning på vekta enn ett måltid med høyt fettinnhold. Og "periodisk overspising" ? Det er ikke den ene eller andre dagen som utgjør noe, det er den totale mengden over tid. Og da må man også ha med i beregningen hvilket aktivtetsnivå man har hatt. Anonymkode: a10cd...f38
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå