Gå til innhold

Har fått så dårlig hukommelse/konsentrasjon

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg sliter mentalt og har gjort det i over to år nå, det siste året har jeg i praksis vært innlagt på akuttpsykiatrisk avdeling. Jeg er nå hjemme og merker at jeg sliter veldig med korttidshukommelsen og konsentrasjonen. Tror jeg. Jeg vet ikke helt hva det er. Jeg klarer fint å lese bok feks, men jeg klarer ikke å huske hva jeg skulle gjøre osv, og for å huske avtaler/å dra må jeg lage mange påminnelser og sette på alarmer på mobilen. Har en almanakk hvor jeg skriver ned, men glemmer å sjekke den. Et sekund tenker jeg på noe jeg skal gjøre, men så har jeg i neste sekund glemt det. Sånn er det med nesten alle småting og ting som skjer her og nå.

Det er utrolig frustrerende og forvirrende. Jeg skjønner jo at det nok kommer av sykdom og at jeg har vært syk lenge, men jeg vet ikke hva jeg skal gjøre for å endre det. Er det noen som har hatt det på samme måten, og hva gjorde dere i så fall for å forbedre det? 

Anonymkode: c2c2a...780

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kan være alt fra utmattelse/stress til vitamin/mineralmangler. D vitamin, omega fettsyrer, b-12, folsyre, jod..++
Jeg har hatt veldig kognitiv svikt selv pga dette. 

Anonymkode: a6cdd...09f

• Hjerte 1
Skrevet

Ta blodprøver hos legen for å se om du mangler noen næringsstoffer, men utover det er det kun tiden som kan hjelpe. Har selv dårlig korttidshukommelse og konsentrasjon grunner psykisk påkjenninger.

Anonymkode: 554b8...546

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Det kan være alt fra utmattelse/stress til vitamin/mineralmangler. D vitamin, omega fettsyrer, b-12, folsyre, jod..++
Jeg har hatt veldig kognitiv svikt selv pga dette. 

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Ta blodprøver hos legen for å se om du mangler noen næringsstoffer, men utover det er det kun tiden som kan hjelpe. Har selv dårlig korttidshukommelse og konsentrasjon grunner psykisk påkjenninger.

Anonymkode: 554b8...546

Det er ikke så lenge siden jeg ble utskrevet og det ble tatt blodprøver jevnlig der. Hadde ingen mangler. 

Ja, jeg må vel bare ta tiden til hjelp. 

Skrevet

Du er ikke alene. Jeg har det på samme måte men kan ikke lese bøker. Da kan jeg lese samme siden mange ganger og får allikevel ikke med meg hva som skjer i boka.
Tenker ofte på at jeg kanskje har fått Alzheimer eller blitt dement. 
Har også vært kronisk syk i mange år. 
Jeg prøver ikke å gjøre noe med det for det koster for mye. Har bare akseptert at det er sånn.
Er mest sengeliggende og bruker endel medisiner så det er jo en grunn. 
Jeg blir ikke bedre av å spise masse tilskudd. Har prøvd. 
Jeg har ikke mentale problemer men det du beskriver kommer allikevel. 
Ja veldig frustrerende og jeg har blitt verre med årene.
Har du prøvd å snakke med fastlegen din om dette?

Håper du kan bli bedre og at du får noen gode råd. 

Anonymkode: 3200a...26f

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Du er ikke alene. Jeg har det på samme måte men kan ikke lese bøker. Da kan jeg lese samme siden mange ganger og får allikevel ikke med meg hva som skjer i boka.
Tenker ofte på at jeg kanskje har fått Alzheimer eller blitt dement. 
Har også vært kronisk syk i mange år. 
Jeg prøver ikke å gjøre noe med det for det koster for mye. Har bare akseptert at det er sånn.
Er mest sengeliggende og bruker endel medisiner så det er jo en grunn. 
Jeg blir ikke bedre av å spise masse tilskudd. Har prøvd. 
Jeg har ikke mentale problemer men det du beskriver kommer allikevel. 
Ja veldig frustrerende og jeg har blitt verre med årene.
Har du prøvd å snakke med fastlegen din om dette?

Håper du kan bli bedre og at du får noen gode råd. 

Anonymkode: 3200a...26f

Det er det jeg ikke skjønner, hvordan jeg klarer å lese bok, men ikke disse andre tingene. Skulle jo tro at bok var mer krevende. 

Tror kanskje jeg skal prøve å ta det opp med psykologen, men er vel sånn som det sies ovenfor, at jeg bare må ta tiden til hjelp. 

Skrevet

Etter flere runder med covid de siste årene, merker jeg også at jeg har dårligere hukommelse og konsentrasjon - i tillegg til flere andre plager.

Anonymkode: fdc8c...6ac

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
40 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er ikke så lenge siden jeg ble utskrevet og det ble tatt blodprøver jevnlig der. Hadde ingen mangler. 

Ja, jeg må vel bare ta tiden til hjelp. 

Men vet du nøyaktig hva som ble sjekket? For noen vitaminer er det viktig å være godt innenfor, og ikke bare rett innenfor. Jod sjekker dem ihvertfall ikke, det er umulig å påvise per blodprøve. 

Spiser du hvit OG fet fisk, samt egg flere ganger i uken? Rødt kjøtt også, samt godt med grønt?

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Men vet du nøyaktig hva som ble sjekket? For noen vitaminer er det viktig å være godt innenfor, og ikke bare rett innenfor. Jod sjekker dem ihvertfall ikke, det er umulig å påvise per blodprøve. 

Spiser du hvit OG fet fisk, samt egg flere ganger i uken? Rødt kjøtt også, samt godt med grønt?

Nei, vet ikke det. Bare spurte legen der om jeg manglet noen vitaminer ol., og om det kunne være årsaken til noen av problemene. Vet ikke om jeg burde dra til fastlegen og spør om det samme? Aner ikke hvor ofte man bør sjekke. 

Skrevet

Jeg ble sånn av antidepressiva. Husker nesten ingenting av det året jeg gikk på det, og sliter fortsatt enormt med hukommelsen flere år etter at jeg sluttet. Dette er visst kjent bivirkning i USA, men lite snakk om i Norge. 

Anonymkode: b0c5a...db7

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Det er det jeg ikke skjønner, hvordan jeg klarer å lese bok, men ikke disse andre tingene. Skulle jo tro at bok var mer krevende. 

Tror kanskje jeg skal prøve å ta det opp med psykologen, men er vel sånn som det sies ovenfor, at jeg bare må ta tiden til hjelp. 

Kanskje boken gir deg en mental pause fra hverdagen og derfor klarer du å konsentrere deg mer om den?

Det blir jo ikke helt det samme siden jeg har adhd,  men jeg kan bruke timer på en hobby som gjør at jeg glemmer alt og alle rundt meg, men når jeg skal prøve å huske og konsentrere meg om det jeg trenger å få gjort i hverdagen slår det fort krøll på seg.

Anonymkode: 35761...c14

• Hjerte 1
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker said:

Nei, vet ikke det. Bare spurte legen der om jeg manglet noen vitaminer ol., og om det kunne være årsaken til noen av problemene. Vet ikke om jeg burde dra til fastlegen og spør om det samme? Aner ikke hvor ofte man bør sjekke. 

Hvor lenge siden var det du sjekket? Jeg vil anta at du kan se prøveresultatene og hva som ble testet hvis du logger deg på helsenorge.no. Evnt du kan kontakte fastlege og be h*n innhente fra sykehuset såklart. 

Siden du har vært innlagt på akuttpsykiatrisk, har symptombildet ditt vært mer omfattende enn bare kognitiv svikt?
Går du på medisiner? 
Lurer også på dette med kostholdet ditt, i forhold til om du spiser egg, fet/hvit fisk, og rødt kjøtt regelmessig. Det vil si en del om du bør få i deg nok av noen næringsstoffer.

• Liker 1
Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg ble sånn av antidepressiva. Husker nesten ingenting av det året jeg gikk på det, og sliter fortsatt enormt med hukommelsen flere år etter at jeg sluttet. Dette er visst kjent bivirkning i USA, men lite snakk om i Norge. 

Anonymkode: b0c5a...db7

Husker jeg fikk tyn i annen tråd fordi jeg påpekte at hukommelsestap var en kjent bivirkning. Men når man bare låser seg fast til hva norske myndigheter sier om helse, da blir vi hengende veldig bakpå mtp informasjon. 

Huff, håper du blir bedre ❤️ 

• Liker 4
Skrevet

Ganske normalt når man sliter psykisk. 

Jeg hadde veldig høy IQ og klisterhjerne. 

Det er helt borte nå. Må ha alarm på alt jeg skal gjøre. Før leste jeg 4 bøker i uka pluss full jobb. Nå klarer jeg ikke lese mer enn 1 side. Og vet da ikke hva jeg har lest. Elsket å lære nye ting. Nå klarer jeg ikke følge en oppskrift en gang.

Er bipolar og har hatt noen rimelig tøffe år.

Anonymkode: e5743...c5d

• Hjerte 1
Skrevet

Jepp, hjernetåke. Jeg har det selv pga kronisk sykdom. Det er veldig plagsomt, men jeg får ikke gjort noe med det. Passer på å ha systemer for å huske ting og holde oversikten, det hjelper litt, men det er likevel frustrerende. Spesielt når man ikke kan tenke klart i perioder.

Anonymkode: b5294...9b3

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvor lenge siden var det du sjekket? Jeg vil anta at du kan se prøveresultatene og hva som ble testet hvis du logger deg på helsenorge.no. Evnt du kan kontakte fastlege og be h*n innhente fra sykehuset såklart. 

Siden du har vært innlagt på akuttpsykiatrisk, har symptombildet ditt vært mer omfattende enn bare kognitiv svikt?
Går du på medisiner? 
Lurer også på dette med kostholdet ditt, i forhold til om du spiser egg, fet/hvit fisk, og rødt kjøtt regelmessig. Det vil si en del om du bør få i deg nok av noen næringsstoffer.

Er vel ca en måned siden tror jeg. Nei, finner det ikke på helsenorge, ligger verken under prøveresultat eller i noe journalnotat. 

Ja, hovedproblemene mine har vært suicidalitet, selvskading, dissosiasjon (ikke i form av hukommelsestap da), og depressive plager. Går på stemningsstabiliserende (Lamictal) og antidepressiva (Wellbutrin). 

Tror jeg spiser greit ja. Ikke så mye rødt kjøtt da eneste. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Er vel ca en måned siden tror jeg. Nei, finner det ikke på helsenorge, ligger verken under prøveresultat eller i noe journalnotat. 

Ja, hovedproblemene mine har vært suicidalitet, selvskading, dissosiasjon (ikke i form av hukommelsestap da), og depressive plager. Går på stemningsstabiliserende (Lamictal) og antidepressiva (Wellbutrin). 

Lamictal = Lamotrigine

Se her:

https://www.neurosection9.com/lamotrigine-brain-fog/

Anonymkode: 83fb5...4d9

• Liker 2
Skrevet
29 minutter siden, AnonymBruker said:

I forhold til d vitamin så er nivåene som oftest på det høyeste midt-sommers. Dvs det er ikke et godt tidspunkt å teste siden nivåene ofter faller betraktelig i løpet av høst/vinter.

Okey, da har du jo større utfordringer som trolig er knyttet opp mot den kognitive svikten, i tillegg til at medisinene også kan bidra til dette. 

Veldig leit å høre at du sliter sånn :klemmer:
Har du disse utfordringene pga traumer? 

Jeg ville ringt fastlege eller sykehus, og bedt de sende over prøveresultatene med oversikt på hva som er testet. Da jeg led av depresjon (suicidale tanker) og sterk angst, sjekket de aldri d vitamin osv. Viste seg at jeg var for lav på flere ting, og noe var bare rett innenfor normalen, og egentlig ikke gode nivåer. For det er forskjell på det også. Nå var ikke min situasjon så alvorlig som din, og jeg skjønner at du sikkert har bakomforliggende hendelser som har trigget alt. Jeg hadde også det, men ikke i like alvorlig grad. Men det å ta gode doser d vitamin, magnesium, og spise mer rødt kjøtt (b12 superviktig for mental helse) etc, utgjorde stor forskjell både for hukommelse og depresjon. 

Det skader ihvertfall ikke prøve ❤️ 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...