AnonymBruker Skrevet 4. september 2023 #1 Skrevet 4. september 2023 Hvordan fordele dette rettferdig? Vi er begge 30. Jeg har lav lønn på 490. Ca. 1,4 mill i banken (fond og konto). Han har ca 1 mill i lønn og ett par hundre tusen i banken. Vi eier boligen 50/50 og begge har nedbetalt sitt boliglån. Har bil, uten lån. Vi har begge kun spart og ikke fått noe arv. En dag vil jeg kanskje arve rundt 9 millioner, mens han kanskje 5. Burde vi gifte oss for å arve hverandre så vi har råd til å kjøpe ut den andre delen av huset så vi har råd til å bo der? Hvordan bør man skrive testament om vi fra nå skal ha felles økonomi hvor vi deler på alt av utgifter. Jeg vil selvsagt få mindre i pensjon og ønsker derfor å ha mine oppsparte midler skrevet ned at er mitt ved et evt. brudd eller død.. Samme burde han ha med sine penger. Hvordan kan dette løses best mulig? Anonymkode: 77a40...bf5
Ti T Usen Skrevet 4. september 2023 #2 Skrevet 4. september 2023 Hva ønsker dere å oppnå? Har dere barn? Sammen eller hver for dere? Siden du skriver Testament arv så antar jeg du mener hva som skjer ved dødsfall? 2
Schmuhu Skrevet 4. september 2023 #3 Skrevet 4. september 2023 (endret) Om du vil forsikre dødsfallet så tenker jeg at en livsforsikring er mer spennende å se på. Den er også enkelt sagt opp igjen ved brudd. Når det gjelder arv så kan det være greit med et testament når en nettopp ikke er gift eller når en har spesielle ønsker eller spesielle familierelasjoner. Det verste jeg kjenner til er snålige halvsøsken i uskifteprosesser som skaper trøbbel. Schmuhu Endret 4. september 2023 av Schmuhu 1
AnonymBruker Skrevet 4. september 2023 #4 Skrevet 4. september 2023 Min har testamentert alt til meg og dersom jeg dør før han eller vi dør samtidig går alt til mine barn. Begge hans foreldre er døde og hans søsken har vi ikke hørt noe fra siden siste forelder døde. Han ønsker ikke at jeg skal måtte dele opp og krangle med hans godt voksne søsken. Anonymkode: a0d34...1ad 1
Brunello Skrevet 4. september 2023 #5 Skrevet 4. september 2023 Schmuhu skrev (7 minutter siden): Om du vil forsikre dødsfallet så tenker jeg at en livsforsikring er mer spennende å se på. Den er også enkelt sagt opp igjen ved brudd. Når det gjelder arv så kan det være greit med et testament når en nettopp ikke er gift eller når en har spesielle ønsker eller spesielle familierelasjoner. Det verste jeg kjenner til er snålige halvsøsken i uskifteprosesser som skaper trøbbel. Schmuhu En forsikring koster penger. I TS tilfelle er bolig nedbetalt, og det vil derfor være unødvendig med en forsikring for å sikre at lengstlevende kan beholde hjemmet. Når man er samboere, mener jeg samboeren er den nærmeste til å arve dersom det ikke er barn inne i bildet. Det vil derfor være naturlig å sette opp samboeren som arving i testament. 1
Ti T Usen Skrevet 4. september 2023 #6 Skrevet 4. september 2023 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Min har testamentert alt til meg og dersom jeg dør før han eller vi dør samtidig går alt til mine barn. Begge hans foreldre er døde og hans søsken har vi ikke hørt noe fra siden siste forelder døde. Han ønsker ikke at jeg skal måtte dele opp og krangle med hans godt voksne søsken. Anonymkode: a0d34...1ad Dette trenger man ikke testament til. Alt dette du skriver er ihht arveloven.
AnonymBruker Skrevet 4. september 2023 #7 Skrevet 4. september 2023 Hva er ønsket ditt (og hans)? Er det at den andre skal arve alt, eller er det at foreldre/søsken skal arve noe? Det enkleste er å gifte seg, og skrive i testamentet at ektefellen skal arve ens andel i huset (og evt øvrig formue, hvis det er ønskelig, avhengig av om foreldre/søsken skal arve noe). Da trenger dere ikke livsforsikring siden huset ikke belånt, med mindre de løpende utgiftene er så høye at du ikke kan betjene dem (regner med samboeren din klarer det uansett, med såpass god lønn). Husk at hvis dere får barn vil dette endres, siden barna da vil arve (pliktdelsarven kan dere skrive ut av noe testamente), og da vil det kunne være behov for livsforsikring slik at barna kan kjøpes ut av huset. Uskifte er ikke lurt når man er ung. Anonymkode: 59afe...67c
AnonymBruker Skrevet 4. september 2023 #8 Skrevet 4. september 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hva er ønsket ditt (og hans)? Er det at den andre skal arve alt, eller er det at foreldre/søsken skal arve noe? Det enkleste er å gifte seg, og skrive i testamentet at ektefellen skal arve ens andel i huset (og evt øvrig formue, hvis det er ønskelig, avhengig av om foreldre/søsken skal arve noe). Da trenger dere ikke livsforsikring siden huset ikke belånt, med mindre de løpende utgiftene er så høye at du ikke kan betjene dem (regner med samboeren din klarer det uansett, med såpass god lønn). Husk at hvis dere får barn vil dette endres, siden barna da vil arve (pliktdelsarven kan dere ikke skrive ut av noe testamente), og da vil det kunne være behov for livsforsikring slik at barna kan kjøpes ut av huset. Uskifte er ikke lurt når man er ung. Anonymkode: 59afe...67c Her manglet det et viktig ord i kursiv 🤣 Anonymkode: 59afe...67c
AnonymBruker Skrevet 4. september 2023 #9 Skrevet 4. september 2023 Ti T Usen skrev (3 minutter siden): Dette trenger man ikke testament til. Alt dette du skriver er ihht arveloven. Nei ikke hvis dette ikke er hans barn. Da arver de ingenting. Men har han barn så arver dem. Ingen etterkommende så blir hans søsken arvinger så frem han ikke har skrevet testament. Så jeg synes det er bra at han har skrevet testament. Kjempe bra at folk tar opp denne problem stillingen isteden for å bare skyve det fra seg. Anonymkode: 26bda...300 1
Ti T Usen Skrevet 4. september 2023 #10 Skrevet 4. september 2023 AnonymBruker skrev (47 minutter siden): Hvordan fordele dette rettferdig? Vi er begge 30. Jeg har lav lønn på 490. Ca. 1,4 mill i banken (fond og konto). Han har ca 1 mill i lønn og ett par hundre tusen i banken. Vi eier boligen 50/50 og begge har nedbetalt sitt boliglån. Har bil, uten lån. Vi har begge kun spart og ikke fått noe arv. En dag vil jeg kanskje arve rundt 9 millioner, mens han kanskje 5. Burde vi gifte oss for å arve hverandre så vi har råd til å kjøpe ut den andre delen av huset så vi har råd til å bo der? Hvordan bør man skrive testament om vi fra nå skal ha felles økonomi hvor vi deler på alt av utgifter. Jeg vil selvsagt få mindre i pensjon og ønsker derfor å ha mine oppsparte midler skrevet ned at er mitt ved et evt. brudd eller død.. Samme burde han ha med sine penger. Hvordan kan dette løses best mulig? Anonymkode: 77a40...bf5 Men for å forsøke å svare på litt sviktende bakgrunnsinfo: Dersom dere er barnløse og ugift må dere sette opp et testamente for å arve hverandre når en dør. Hvis ikke så vil arven følge arveloven (1.Foreldre 2. Tanter/onkler 3. Søskenbarn ) Man kan ikke arve noe dersom man er død. Dvs at den arven som du og din samboer forespeiles (9 og 5 mill) vil ikke kunne arves av samboer til en avdød, dersom dette ikke angis i arvelaters testamentet (dine foreldre/"svigerforeldre") Men det kan hende du spør om noe annet:)
AnonymBruker Skrevet 4. september 2023 #11 Skrevet 4. september 2023 Dessuten, hvis dere gifter dere: Skriftlige avtaler på særeie av for eksempel midlene du har i fond nå. Arv kan også holdes utenom, men det er viktig at verdiene er sporbare. Snakk med advokat, dette er ikke noe problem å få til, men dere må finne ut av hva dere ønsker. Anonymkode: 59afe...67c
AnonymBruker Skrevet 4. september 2023 #12 Skrevet 4. september 2023 Ti T Usen skrev (6 minutter siden): Dette trenger man ikke testament til. Alt dette du skriver er ihht arveloven. Nei, hun skriver jo mine barn og hennes barn vil ikke arve ham uten at det foreligger et testamente. Anonymkode: 71c97...af5 1
Ti T Usen Skrevet 4. september 2023 #13 Skrevet 4. september 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Nei ikke hvis dette ikke er hans barn. Da arver de ingenting. Men har han barn så arver dem. Ingen etterkommende så blir hans søsken arvinger så frem han ikke har skrevet testament. Så jeg synes det er bra at han har skrevet testament. Kjempe bra at folk tar opp denne problem stillingen isteden for å bare skyve det fra seg. Anonymkode: 26bda...300 Ah. "Leste Min far har...." Beklager, min feil:)
AnonymBruker Skrevet 4. september 2023 #14 Skrevet 4. september 2023 Ti T Usen skrev (1 time siden): Hva ønsker dere å oppnå? Har dere barn? Sammen eller hver for dere? Siden du skriver Testament arv så antar jeg du mener hva som skjer ved dødsfall? Ønsker å oppnå at jeg har råd til å bo i huset vi bor i. Vi eier hus til ca 7,5 mill. Samtidig vil jeg jo gjerne ha penger å leve av, spesielt om jeg blir alene med barna. Vi har to barn i barneskolealder. Dette er vel dødsfall. Vi har nå lyst på mer felles økonomi, så da ønsker jeg at jeg skal ha med meg mine penger ut fra forholdet uten at det blir noe krangling. Brunello skrev (1 time siden): En forsikring koster penger. I TS tilfelle er bolig nedbetalt, og det vil derfor være unødvendig med en forsikring for å sikre at lengstlevende kan beholde hjemmet. Når man er samboere, mener jeg samboeren er den nærmeste til å arve dersom det ikke er barn inne i bildet. Det vil derfor være naturlig å sette opp samboeren som arving i testament. Vi har livsforsikring på jobb. Jeg får ca 2 mill og han 1. AnonymBruker skrev (52 minutter siden): Hva er ønsket ditt (og hans)? Er det at den andre skal arve alt, eller er det at foreldre/søsken skal arve noe? Det enkleste er å gifte seg, og skrive i testamentet at ektefellen skal arve ens andel i huset (og evt øvrig formue, hvis det er ønskelig, avhengig av om foreldre/søsken skal arve noe). Da trenger dere ikke livsforsikring siden huset ikke belånt, med mindre de løpende utgiftene er så høye at du ikke kan betjene dem (regner med samboeren din klarer det uansett, med såpass god lønn). Husk at hvis dere får barn vil dette endres, siden barna da vil arve (pliktdelsarven kan dere skrive ut av noe testamente), og da vil det kunne være behov for livsforsikring slik at barna kan kjøpes ut av huset. Uskifte er ikke lurt når man er ung. Anonymkode: 59afe...67c Vi har to felles barn. Anonymkode: 77a40...bf5
AnonymBruker Skrevet 4. september 2023 #15 Skrevet 4. september 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Min har testamentert alt til meg og dersom jeg dør før han eller vi dør samtidig går alt til mine barn. Begge hans foreldre er døde og hans søsken har vi ikke hørt noe fra siden siste forelder døde. Han ønsker ikke at jeg skal måtte dele opp og krangle med hans godt voksne søsken. Anonymkode: a0d34...1ad Hvordan gjør dere det hvis du dør først? Kan han fortsette å bo i felles bolig? Regner med at dere har tenkt at dine barn fortsatt arver ham? Anonymkode: 5e60a...501
Brunello Skrevet 4. september 2023 #16 Skrevet 4. september 2023 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Ønsker å oppnå at jeg har råd til å bo i huset vi bor i. Vi eier hus til ca 7,5 mill. Samtidig vil jeg jo gjerne ha penger å leve av, spesielt om jeg blir alene med barna. Vi har to barn i barneskolealder. Dette er vel dødsfall. Vi har nå lyst på mer felles økonomi, så da ønsker jeg at jeg skal ha med meg mine penger ut fra forholdet uten at det blir noe krangling. Vi har livsforsikring på jobb. Jeg får ca 2 mill og han 1. Vi har to felles barn. Anonymkode: 77a40...bf5 Når dere har felles barn, har du rett til å sitte i uskiftet bo med felles bolig. Andre verdier går inn i boet som skal skiftes. Dere vil kunne kreve skjevdeling av det dere tar med inn i ekteskapet. Bør defineres klart hvilke verdier dere eier.
AnonymBruker Skrevet 4. september 2023 #17 Skrevet 4. september 2023 Ti T Usen skrev (1 time siden): Men for å forsøke å svare på litt sviktende bakgrunnsinfo: Dersom dere er barnløse og ugift må dere sette opp et testamente for å arve hverandre når en dør. Hvis ikke så vil arven følge arveloven (1.Foreldre 2. Tanter/onkler 3. Søskenbarn ) Man kan ikke arve noe dersom man er død. Dvs at den arven som du og din samboer forespeiles (9 og 5 mill) vil ikke kunne arves av samboer til en avdød, dersom dette ikke angis i arvelaters testamentet (dine foreldre/"svigerforeldre") Men det kan hende du spør om noe annet:) Søsken (og søskens barn og barnebarn) kommer før tanter/onkler Anonymkode: 3c894...ebc 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå