AnonymBruker Skrevet 4. september 2023 #1 Skrevet 4. september 2023 Det hevdes at par bør ha minst 3 felles fritidsintrs. utenom hjem, barn, jobb ettersom felles fritidsinntrs. øker sjansen for å lykkes i samlivet. Noen par opplever felles fritidsintrs. de første årene i samlivet, men at det er bare den ene part som tar ansvar, og iniativet. Følgen blir at ting endrer det seg, og de glir gradvis ifra hverandre, og ønsker større frihet. Kona blei ufør for omlag 10 år sidan, og fekk omsider strikkemani, og legger seg oftast til kl. er 02-03 m/ natta. Det sexuelle er forlengst blitt historie, og savner sex , men onani er blitt del av hverdagen. Kommuniskasjonen ligg også eit lavmål, føler at eg kanskje kunne hatt det bedre alene, men føler på"orket " å avslutte forholdet å flytte fra hjemmet ein har lagd sjæla si å bygge, vedlikeholde i mange år. Hun har angst for å fly, hurtigbåt ,hurtigrute, og vegrer for å kjøre bil der trafikktetteheten er større en utenfor vårt hjem. Anonymkode: e3c39...fb3
AnonymBruker Skrevet 4. september 2023 #2 Skrevet 4. september 2023 Hva teller som en "fritidsinteresse"? Vi ser tv-serier sammen litt hver eneste kveld. Vi har ganske lik smak her. Vi liker samme type reise, men pga småbarn så reiser vi jo ikke på slike reiser Vi liker å spille brettspill, jeg mer enn mannen. Vi er vel litt der at vi begge trives i hverandres selskap, og kan gjøre ting sammen selv om det ikke er vår favoritt-ting. Som at mannen blir med meg på fjelltur, selv om han ikke er så interessert i det, og jeg blir med ham i hageprosjekter selv om jeg ikke er så keen på hagearbeid. Det viktige er at vi gjør noe sammen, og koser oss i hverandres selskap. Ellers har vi ganske ulike intersser, med meg som liker styrketrening og sying og lesing, mens mannen liker diy-prosjekter og tv-serier. Anonymkode: 4e848...7ec
Tanuki Skrevet 4. september 2023 #3 Skrevet 4. september 2023 Vi liker å gjøre diverse ting sammen, reise, kan sitte og slappe av med hver vår bok eller se en serie sammen. Vi er også begge glad i camping (med telt) og veldig glad i hester og ri på tur, dessverre ikke så ofte vi får gjort det.
AnonymBruker Skrevet 4. september 2023 #4 Skrevet 4. september 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hva teller som en "fritidsinteresse"? Vi ser tv-serier sammen litt hver eneste kveld. Vi har ganske lik smak her. Vi liker samme type reise, men pga småbarn så reiser vi jo ikke på slike reiser Vi liker å spille brettspill, jeg mer enn mannen. Vi er vel litt der at vi begge trives i hverandres selskap, og kan gjøre ting sammen selv om det ikke er vår favoritt-ting. Som at mannen blir med meg på fjelltur, selv om han ikke er så interessert i det, og jeg blir med ham i hageprosjekter selv om jeg ikke er så keen på hagearbeid. Det viktige er at vi gjør noe sammen, og koser oss i hverandres selskap. Ellers har vi ganske ulike intersser, med meg som liker styrketrening og sying og lesing, mens mannen liker diy-prosjekter og tv-serier. Anonymkode: 4e848...7ec Forbinder gjerne fellesintrs. med noe annet en hjemlige forpliktelser, og jobb. Fellesintrs. som reiser, dans, sportsintrs. fjellturer, båtturer, camping / bobilturer etc, og vera sosialt intrs. i møte med andre mennesker. . Hjemmekos går vel også under fellesintrs. men da er ein fortsatt hjemme. Anonymkode: e3c39...fb3
AnonymBruker Skrevet 4. september 2023 #5 Skrevet 4. september 2023 Skulle ønske vi hadde mer tid til det. Men vi liker å være på hytta sammen, pusse opp sammen, padle kajakk sammen, være på skytebanen sammen. Men det skjer ganske sjelden - for lite tid, rett og slett. Anonymkode: da88a...6e0
AnonymBruker Skrevet 4. september 2023 #6 Skrevet 4. september 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Det hevdes at par bør ha minst 3 felles fritidsintrs. utenom hjem, barn, jobb ettersom felles fritidsinntrs. øker sjansen for å lykkes i samlivet. Noen par opplever felles fritidsintrs. de første årene i samlivet, men at det er bare den ene part som tar ansvar, og iniativet. Følgen blir at ting endrer det seg, og de glir gradvis ifra hverandre, og ønsker større frihet. Kona blei ufør for omlag 10 år sidan, og fekk omsider strikkemani, og legger seg oftast til kl. er 02-03 m/ natta. Det sexuelle er forlengst blitt historie, og savner sex , men onani er blitt del av hverdagen. Kommuniskasjonen ligg også eit lavmål, føler at eg kanskje kunne hatt det bedre alene, men føler på"orket " å avslutte forholdet å flytte fra hjemmet ein har lagd sjæla si å bygge, vedlikeholde i mange år. Hun har angst for å fly, hurtigbåt ,hurtigrute, og vegrer for å kjøre bil der trafikktetteheten er større en utenfor vårt hjem. Anonymkode: e3c39...fb3 Hei du. Uførheten til kona kan begrense hva hun kan bli med på, forståelig nok. Er det angst som er hovedproblemet hennes, siden du nevner hun har angst for diverse transportmidler? Jeg kjenner jeg er litt i samme situasjon som din kone da jeg har vært ufør i 8 år, og det er endel ting jeg ikke kan bli med på. Alt av transportmidler utenom egen bil er utelukket, og bilen kan brukes mye. Sexlivet har ikke hatt noen innvirkning hos oss. Vi har framdeles nærhet osv. Det jeg tenker er problemet hos dere er ikke at kona er ufør. Det er at det er mangel på kommunikasjon dere imellom, og manglende forståelse for hvor vanskelig hverdagen hennes kan være. Jeg forstår virkelig at det kan være slitsomt å leve med en ufør person, og har tenkt tanken mange ganger selv "hvorfor gidder han å være med meg når jeg er så syk og sliten", så forstår godt at det kan være slitsomt for deg å stå i situasjonen, spesielt hvis nærheten og sexlivet er borte. Jeg har vel ikke så mye annet råd til deg enn å prøve å få igang kommunikasjonen mellom dere. Og så må du også tenke på deg selv oppi dette. Kom deg ut og gjør det du trives med av hobbyer. Det gjør min, og vi har en veldig forståelse på det der med at han ikke skal begrenses av meg. (Han spør likevel alltid om det er greit at han drar ut, påtar seg verv osv. Og jeg svarer nesten uten unntak ja). Anonymkode: 8ed4f...ea4
AnonymBruker Skrevet 4. september 2023 #7 Skrevet 4. september 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hei du. Uførheten til kona kan begrense hva hun kan bli med på, forståelig nok. Er det angst som er hovedproblemet hennes, siden du nevner hun har angst for diverse transportmidler? Jeg kjenner jeg er litt i samme situasjon som din kone da jeg har vært ufør i 8 år, og det er endel ting jeg ikke kan bli med på. Alt av transportmidler utenom egen bil er utelukket, og bilen kan brukes mye. Sexlivet har ikke hatt noen innvirkning hos oss. Vi har framdeles nærhet osv. Det jeg tenker er problemet hos dere er ikke at kona er ufør. Det er at det er mangel på kommunikasjon dere imellom, og manglende forståelse for hvor vanskelig hverdagen hennes kan være. Jeg forstår virkelig at det kan være slitsomt å leve med en ufør person, og har tenkt tanken mange ganger selv "hvorfor gidder han å være med meg når jeg er så syk og sliten", så forstår godt at det kan være slitsomt for deg å stå i situasjonen, spesielt hvis nærheten og sexlivet er borte. Jeg har vel ikke så mye annet råd til deg enn å prøve å få igang kommunikasjonen mellom dere. Og så må du også tenke på deg selv oppi dette. Kom deg ut og gjør det du trives med av hobbyer. Det gjør min, og vi har en veldig forståelse på det der med at han ikke skal begrenses av meg. (Han spør likevel alltid om det er greit at han drar ut, påtar seg verv osv. Og jeg svarer nesten uten unntak ja). Anonymkode: 8ed4f...ea4 Ser nå at jeg egentlig ikke svarte på spørsmålet i overskriften. Vi har hatt en felles interesse utenfor hjemmet, en idrett, og denne aktiviteten holder også et par av våre voksne barn på med. Nå er jeg for syk til å bli med, men vi har likevel noe å snakke om, siden interessen likevel er der hos meg selv om jeg ikke kan utøve idretten fysisk lenger. Anonymkode: 8ed4f...ea4
AnonymBruker Skrevet 5. september 2023 #8 Skrevet 5. september 2023 Vi bor sammen, har barn vi oppdrar sammen, lager oss god mat sammen, går turer sammen, reiser på turer sammen. Snakker godt sammen. Ellers har vi ingen interesser noen av oss.. begge er i jobb, og det er lite vi finner på sammen som en hobby. Ser tv sammen og går fjellturer sammen. Ellers henger jeg med venner og han er ikke så veldig sosial av seg. Funker topp, og har vært sammen i 25 år Anonymkode: cb91e...a6a
AnonymBruker Skrevet 5. september 2023 #9 Skrevet 5. september 2023 Absolutt ingen. Anonymkode: c010a...da4
AnonymBruker Skrevet 5. september 2023 #10 Skrevet 5. september 2023 Vi har vel egentlig ingenting vi kan kalle fritidsinteresser, hverken sammen eller hver for oss. Men, vi gjør det meste sammen, om det er å dra på reise, hytta, lage mat, rydde kjøkken, skifte dekk på bilen.. Det er ikke sånn at vi bruker tid på feks golf eller kajakkpadling, men vi hjelper hverandre med dagligdagse ting. Anonymkode: 41bc6...301
AnonymBruker Skrevet 5. september 2023 #11 Skrevet 5. september 2023 Føler meg heldig der, jeg og mannen har de samme interessene, alt fra gaming til fjellturer. Anonymkode: 41a90...404
AnonymBruker Skrevet 5. september 2023 #12 Skrevet 5. september 2023 Utenom at vi ser serier, filmer og liker å reise begge 2 har vi ingen andre felles interesser. Han fotball, jeg håndball osv. Anonymkode: 12151...fa6
AnonymBruker Skrevet 5. september 2023 #13 Skrevet 5. september 2023 AnonymBruker skrev (På 4.9.2023 den 14.09): Det hevdes at par bør ha minst 3 felles fritidsintrs. utenom hjem, barn, jobb ettersom felles fritidsinntrs. øker sjansen for å lykkes i samlivet. Anonymkode: e3c39...fb3 Vi opplever det nesten mitt motsatt. Vi blomstrer av at vi har egne interesser som vi har godt rom til å pleie. Altså, Vi har også felles interesser på et par ting, men dette er ting som stort sett hører ferier til. Utover dette så har vi interesser litt på hver vår kant. Anonymkode: c1ee0...713
AnonymBruker Skrevet 5. september 2023 #14 Skrevet 5. september 2023 Vi ser fotball sammen. Har sesongkort begge to og er på alle hjemmekamper og ser bortekamper sammen på tv. Anonymkode: f6481...e5a
AnonymBruker Skrevet 5. september 2023 #15 Skrevet 5. september 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Vi ser fotball sammen. Har sesongkort begge to og er på alle hjemmekamper og ser bortekamper sammen på tv. Anonymkode: f6481...e5a Har selv hatt sesongkort på fotballarena, i mange år, og har lagd merke til mange par som møter jevnleg på hver kamp, og tydelegvis noen fellesintr. Paret er del av vår venneskapsbånd, og vi møter dem ofte ulike fritidsarangemang og de er sosiale Anonymkode: e3c39...fb3
AnonymBruker Skrevet 5. september 2023 #16 Skrevet 5. september 2023 AnonymBruker skrev (På 4.9.2023 den 18.32): Hei du. Uførheten til kona kan begrense hva hun kan bli med på, forståelig nok. Er det angst som er hovedproblemet hennes, siden du nevner hun har angst for diverse transportmidler? Jeg kjenner jeg er litt i samme situasjon som din kone da jeg har vært ufør i 8 år, og det er endel ting jeg ikke kan bli med på. Alt av transportmidler utenom egen bil er utelukket, og bilen kan brukes mye. Sexlivet har ikke hatt noen innvirkning hos oss. Vi har framdeles nærhet osv. Det jeg tenker er problemet hos dere er ikke at kona er ufør. Det er at det er mangel på kommunikasjon dere imellom, og manglende forståelse for hvor vanskelig hverdagen hennes kan være. Jeg forstår virkelig at det kan være slitsomt å leve med en ufør person, og har tenkt tanken mange ganger selv "hvorfor gidder han å være med meg når jeg er så syk og sliten", så forstår godt at det kan være slitsomt for deg å stå i situasjonen, spesielt hvis nærheten og sexlivet er borte. Jeg har vel ikke så mye annet råd til deg enn å prøve å få igang kommunikasjonen mellom dere. Og så må du også tenke på deg selv oppi dette. Kom deg ut og gjør det du trives med av hobbyer. Det gjør min, og vi har en veldig forståelse på det der med at han ikke skal begrenses av meg. (Han spør likevel alltid om det er greit at han drar ut, påtar seg verv osv. Og jeg svarer nesten uten unntak ja). Anonymkode: 8ed4f...ea4 Kona har benskjørhet, og selvsagt forståeleg at det setter sine begrensninger m.a. til fysiske aktiviteter saman. Når en partner blir ufør inneberer det ofte en stor omstilling for "begge" også i forhold til felles aktiviteter. Mange aktiviteter krever imidlertid ikkje stor grad av fysiske anstrengelser,og her er det bare oppfinnsomheten som setter grenser. Eit godt poeng at kommunikasjon er viktig, men hva med motivasjonsfaktorer. Det kan vera eb belastning å leve saman med en ufør person, men ein kaster ikkje partneren på dør fordi han / hun blir ufør, men forsøker en slags tilpassning. Kun de som selve kommer oppi en slik situasjon som vet hva det handler om. Anonymkode: e3c39...fb3
Chantielle Skrevet 7. september 2023 #17 Skrevet 7. september 2023 Ryddet for brukerdebatt/avsporing. Chantielle mod.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå