Gjest Gjest Skrevet 21. januar 2006 #121 Skrevet 21. januar 2006 Huff, meg og gramatiske betegnelser: Er ikke en praktisk regel å bytte kjønn og dersom det da er rett å bruke "henne" så er det på plass med "ham"? ← Det stemmer. Eller deg/meg. Eksempel: Jeg elsker deg, IKKE jeg elsker du. Dvs: Jeg elsker ham, ikke jeg elsker han (selv om dette siste eksemplet nå altså er lov, må jeg motvillig innse).
Gjest Purple Skrevet 21. januar 2006 #122 Skrevet 21. januar 2006 eg KLIKKA når folk seie: "hvem bil" og "hvem bok?" osv.. ← Jeg også! Får helt vondt av å se sånt!
Gjest Gjest Skrevet 21. januar 2006 #123 Skrevet 21. januar 2006 Det stemmer. Eller deg/meg. Eksempel: Jeg elsker deg, IKKE jeg elsker du. Dvs: Jeg elsker ham, ikke jeg elsker han (selv om dette siste eksemplet nå altså er lov, må jeg motvillig innse). ← Det har vært lov lenge også. Vi ble anbefalt å skrive haN på grunnskolen, vi, fordi det er nærmere talemålet. Jeg elsker'n, ville jeg sagt muntlig. Er fra Oslo.
Gjest Gjest Skrevet 21. januar 2006 #124 Skrevet 21. januar 2006 Det har vært lov lenge også. Vi ble anbefalt å skrive haN på grunnskolen, vi, fordi det er nærmere talemålet. Jeg elsker'n, ville jeg sagt muntlig. Er fra Oslo. ← Kromprinsen er også nærmerer talemålet, men ser ikke at det er blitt lov foreløpig.
Gjest gjest 0 Skrevet 21. januar 2006 #125 Skrevet 21. januar 2006 Jeg HATER når folk på død å liv skal ha med TA i alle setninger.... "nå skal jeg ta og ringe...." "Jeg skal ta å gjøre... "Kan ikke du bare ta og hente.." *grøss* Og de som altid sier liksom i hver setning... Jeg er veldig bevisst på mitt eget språk, og jeg har mye søppel i språket mitt som jeg stadig prøver å venne meg av med. problemet er at det alltid kommer nye søppelord... For eks nå så sier jeg alltid "litt sånn...." kan ikke skjønne hvorfor jeg på død og liv må presse inn de ordene...
Thomasine Skrevet 21. januar 2006 #127 Skrevet 21. januar 2006 De som ender annenhver setning med; "hvis du skjønner hva jeg mener?", "ikke sant?", "as"... Slisomt! Eller de som sier "Skjeptisk"??? Ja, og så må vi ikke glemme alle de voksne som sliter med skj-lyder...:klø: Og det heter vel ikke "mushlimer"? Det er vel muslimer. Og Islam, ikke Ishlam... argh... Hører MANGE som sier ISHLAM....
Pasha Skrevet 21. januar 2006 #128 Skrevet 21. januar 2006 "Du er jo dum du og..." mener da man at den personen som sier det også er dum.. eller er det bare den personen som man sier det til som er dum?
Trampe Skrevet 21. januar 2006 #129 Skrevet 21. januar 2006 Nordlendinger er jo blant dem som ligger nærmest skriftspråket bokmål når det gjelder uttale, så det kan jo forklare litt. Dere har jo verken retroflekser eller tjukk l.← *kremt* Jeg er nordlending, og har både retroflekser og tjukk l. Så ikke kom med den du! Det finnes MANGE dialekter blant oss nordlendinger For øvrig er jeg også en person som reagerer når folk snakker og skriver feil. Mange av eksemplene deres får meg til å fryse på ryggen....
Gjest Gjest Skrevet 21. januar 2006 #130 Skrevet 21. januar 2006 Kromprinsen er også nærmerer talemålet, men ser ikke at det er blitt lov foreløpig. ← Men han i ... hva heter den formen? Objektiv? Husker ikke... har i hvert fall vært lov lenge. Det er vel en del av reformering vekk fra riksmål, vil jeg tru. Veldig få som SIER ham, men jeg er enig i at jeg også synes ham er "finest" å lese, selv om jeg selv både sier og skriver han. Reagerer ellers mye mer på at noen bruker hun i stedet for henne; jeg sa det til hun. Og i samme slengen: Jeg sa det til de. Usj. Det verste er når folk ikke er konsekvente en gang, men bruker begge former om hverandre.
Lassie Skrevet 22. januar 2006 #131 Skrevet 22. januar 2006 Det finnes fremdeles dem som bruker "Holdt på å si" før de sier det de "holdt på" å si. Det burde egentlig ikke vært lovlig. ← Må nok ærlig innrømme at jeg kan være blant dem noen ganger. Var mye morsomt i denne tråden! Ler godt av de som bruker ord og uttrykk feil, sånn som å være tredje hjul på vogna - det tredje hjulet er da virkelig en viktig del for at ikke vogna skal velte? Det heter femte hjul på vogna! Har ei venninne som konstant sier overforsvømmelse - synes det bare er søtt da, men vi ler godt av slike ord som blir feil. Har også ei venninne som sier at folk er ubestemsomme. Hun mener selvfølgelig ubestemmelige. Har helt sikkert noen rare ord jeg også, men det er egentlig bare morsomt. Jeg er av dem som heller henger meg opp i skrivefeil. Lassiemannen sier nesten alltid "sjell" om Shell osv. Prøver å lære ham, men det er faktisk en talefeil da, så han er jo unnskyldt Også sier han mange engelske ord med tjukk l - eks. på ord som sleep. Det er ganske morsomt!
Gjest gjest1 Skrevet 22. januar 2006 #132 Skrevet 22. januar 2006 "as"... Eller de som sier "Skjeptisk"??? Ja, og så må vi ikke glemme alle de voksne som sliter med skj-lyder...:klø: ← As og lissom/liksom er noe så inni #¤%#¤%" irriterende. Det samme er den nymotens måten å uttale ki/kj lyder på, altså Shino, shøkken osv. Ja, jeg vet at det er endel som kanskje har talefeil og ikke kan noe for det(og derfor motstår jeg lysten til å korrigere når noen snakker), men jeg tror enkelte og adopterer denne måte å snakke på.
Gjest gjest1 Skrevet 22. januar 2006 #134 Skrevet 22. januar 2006 Trur neppe nokon er feilfrie... ← DET er helt sant.
Dru Skrevet 22. januar 2006 #135 Skrevet 22. januar 2006 Jeg har i mange år sverget til at det heter fotgjengeroverfelt. Av alle ting... Jeg har etter hvert innsett at det ikke var helt logisk likevel.
Gjest Gjest Skrevet 22. januar 2006 #136 Skrevet 22. januar 2006 Hmmm Hvordan skiller dere mellom de språklige særtrekkene i en dialekt og hva dere anser som "feil"? Ofte er det "feil" i dialekter. Eller det vil si at det er ting i det muntlige språket som ikke er lov å skrive etter norsk rettskriving. I mange dialekter på østlandet er det jo vanlig å si "hvem" i stedet for hvilken. Det må være greit så lenge man ikke skriver det. Der jeg kommer fra ser alle at de skal "på tannlegen/doktoren" Det er også et lite språklig fenomen. Jeg synes det er morsomt med slike fenomener jeg. At man i Rogaland sier Om du vett...." At man på Sunnmøre sier "fra min sin munn" Det er greit å skrive riktig. Men hva folk sier blir noe annet. Biblotek er for eksempel en ganske vanlig måte å si Bibliotek og handler ikke egentlig om å si noe feil. Fenomenet kalles assimilering og handler om at man i munnhulen tar en snarvei/drar sammen. I dette tilfellet går tungen rett fra "l" til "o" uten å ta veien om i. Fordi "i" blir en omvei/et ekstra krumspring for tunga. Det er rett og slett munnene våre som rasjonaliserer. Jeg irriterer meg også over skrivefeil... spesielt når folk skriver dårlig nynorsk. Er jo bra at de prøver, men fatter ikke helt hvorfor man skal behøve å finne på egne ord som man synes "høres nynorske ut".
Gjest Gjest Skrevet 22. januar 2006 #138 Skrevet 22. januar 2006 En ting mange sier som er feil og litt irriterende er "spørre spørsmål", man spør ikke spørsmål, man stiller dem.
Nita Skrevet 22. januar 2006 #139 Skrevet 22. januar 2006 As og lissom/liksom er noe så inni #¤%#¤%" irriterende. Det samme er den nymotens måten å uttale ki/kj lyder på, altså Shino, shøkken osv. Ja, jeg vet at det er endel som kanskje har talefeil og ikke kan noe for det(og derfor motstår jeg lysten til å korrigere når noen snakker), men jeg tror enkelte og adopterer denne måte å snakke på. ← Ok..kanskje noen har talefeil...noen få...men i hovedsak er dette et spørsmål om latskap og mote. Resultatet kan bli at folk tilslutt ikke klarer å uttale kj-lyden... vi blir gående rundt som en gjeng forvokste småunger.." jeg må ta på meg stølver og sjole før jeg går på sjino"
Pasha Skrevet 22. januar 2006 #140 Skrevet 22. januar 2006 Talefeil er nok mer utbredt enn mange trur. Og det er ikke et sprøsmål om latskap. Selv om mange nok trur det kun dreier seg om latskap. Vansklig å skille på dette dersom man ikke kjenner personen, eller prater med den personen over lengere tid (ikke bare et par minutter)
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå