Gå til innhold

Folk som snakker "feil"

Fremhevede innlegg

Skrevet

HÆ? Jeg er trønder og har aldri hørt noen trøndere si hvem om gjenstander. Nå bor jeg i Drammen, og her sier veldig mange det. Trodde det var et drammensfenomen, siden jeg ikke hadde hørt det før.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Jeg irriterer meg aller mest når man oversetter alle dialekter på f.eks. engelske filmer til dialekter rundt østkantområdet, og attpå til tillegger hver enkelt dialekt spesielle karaktertrekk. Dette skjer mye på barnetv. Som om de ønsker å tillegge ungene fordommer! :sur:

La meg gjette: han som snakker totning er alltid dum og naiv? Og skurken snakker oslo-øst, dvs konsekvent trykk på første stavelse osv?

Viktig at barna lærer riktig fordommer tidlige nok ja :ironi:

Skrevet
La meg gjette: han som snakker totning er alltid dum og naiv? Og skurken snakker oslo-øst, dvs konsekvent trykk på første stavelse osv?

Viktig at barna lærer riktig fordommer tidlige nok ja :ironi:

Litt på siden av denne debatten, men du ser det samme i fremstillingen av rødhårete gutter som rampete eller nerder.

Skrevet

Men ang å si ord feil

har dere tenkt på at folk som uttaler ord på en rar måte (slik som de ordene arkana ramset opp) faktisk kan ha en talefeil, og ikke kan uttale det på den riktige måten. Veldig koslig for dem å bli rakket ned på måten de snakker på da.

Skrevet
Men ang å si ord feil

har dere tenkt på at folk som uttaler ord på en rar måte (slik som de ordene arkana ramset opp) faktisk kan ha en talefeil, og ikke kan uttale det på den riktige måten. Veldig koslig for dem å bli rakket ned på måten de snakker på da.

Tror vi klarer å skille mellom de som har talefeil og de som bare sier ord feil. Jeg merker det i alle fall ved at de med talefeil konsekvent uttaler visse lyder feil, mens de som bare snakker feil pga manglende kunnskap om riktig språk ikke er konsekvent i feilpratingen.

Skrevet
Nei. Og spesielt ikke når det brer seg. Det er ikke bare trøndere jeg har hørt bruke hvem om gjenstander, men enkeltpersoner f.eks. på østlandet. 

Uhm...har aldri hørt en trønder gjøre det! Jeg vet derimot om mange fra østlander som gjør det :sjenert:

Skrevet
Tror vi klarer å skille mellom de som har talefeil og de som bare sier ord feil. Jeg merker det i alle fall ved at de med talefeil konsekvent uttaler visse lyder feil, mens de som bare snakker feil pga manglende kunnskap om riktig språk ikke er konsekvent i feilpratingen.

men dersom du bare prater med dem en kort stund.. greier du ta å skille det ut?

Skrevet
Østfold gjør alt ille feil og nordlendingene er vulgære i språkbruken! Trøndere...say no more!  :forvirret:

:ler: Ja, ALLE sammen tenker jeg. ;)

Skrevet

Har en vennine som sier sokkelade,neglanakk,levestift.

Skrevet
Heter det ikke å skjære alle OVER en kam? :sjenert:

Jo, det gjør det.

Sånn kan det gå når man skal leke kjepphøy. :ler:

Skrevet (endret)
Det finnes fremdeles dem som bruker "Holdt på å si" før de sier det de "holdt på" å si. Det burde egentlig ikke vært lovlig.

Her må jeg faktisk bøye meg for støvet og innrømme at jeg synes dette er litt irritabelt. ;)

Endret av Malou
Skrevet (endret)

Man skjærer nok over kammen ja ;) Stammer fra å skjære og bunte korn, kanskje? Bare tipper altså...

Endret av Sohoy
Skrevet

Jeg irriterer meg når jeg hører feil bruk av hun/henne. For eksempel "Henne kom gående". Skjønner ikke hvordan det kan høres riktig ut i noens ører. Det er vel ingen som sier "Deg kom gående"?

Skrevet

Jeg irriterer meg også veldig over sånt. Desto mer irritabelt ( :ler: ) når jeg blander selv. Feks vil munnen min veldig gjerne si "mistenksom" i stedet for "mistenkelig". I tillegg har jeg begynt å si "de" i stedet for "dem" i enkelte situasjoner, fordi jeg hører folk si det feil hele tiden... Veldig frustrerende.

Men det aller mest irriterende som finnes er folk som på død og liv må bruke fremmedord, og så uttaler dem feil eller bruker dem på feil måte.

Skrevet

Er det ingen som vet noe om stolen/vogna da? Jeg mener det heter "...ikke tapt bak en vogn", mens venninna mi mener at det er bak en stol man ikke er tapt.

Skrevet
Forresten, dette er noe jeg og venninna mi har krangla om så lenge jeg kan huske: Heter det

tapt bak en vogn

eller

tapt bak en stol?

Vel, jeg har personlig kommet i skade for å si at jeg ikke er født bak en vogn. Sånt skjer... :perebrus:

Skrevet
Det finnes fremdeles dem som bruker "Holdt på å si" før de sier det de "holdt på" å si. Det burde egentlig ikke vært lovlig.

Urk, jeg skammer meg. Kan dere tilgi, språknazister? Plizzzz? :forvirret:

Nei, glem det... :ler:

Skrevet

Trur det er tapt bak en vogn

men her jeg kommer i fra sier man: er ikke født bak en låvedør (eller er født bak en låvedør dersom det er motsatt)

Skrevet
Er det ingen som vet noe om stolen/vogna da? Jeg mener det heter "...ikke tapt bak en vogn", mens venninna mi mener at det er bak en stol man ikke er tapt.

det heter " å (ikke) være tapt bak en vogn", brukes vel om folk som klarer seg selv. :)

Skrevet

Noe annet som skurrer i mine ører er når folk sier mellom i stedet for gjennom! Vet at det er dialekt, men når noen forteller at de har kjørt tvers i mellom Drammen, da får jeg lyst til å spørre hvordan de klarte det...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...