Gå til innhold

Folk som snakker "feil"

Fremhevede innlegg

Gjest Devil's Spawn
Skrevet (endret)

Noen hadde nevnt det før ja.

Endret av Devil's Spawn
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Må si jeg irriterer meg litt over feiluttalelser som biblotek, sjokelade, pakeringshus, poleti o.l. Er det virkelig så vanskelig?

Ehhh, mye av den uttalen du nevner der regner jeg faktisk som min dialekt/sosiolekt. Tipper du kommer fra Oslo Vest med den holdningen der, og jeg synes faktisk det er verre å høre på slike med overkorrekt uttale. For meg er det viktigere å ha en løs og ledig samtale enn om alle ordene uttales slik de skrives. Mange som ikke har skjønt at talemål ikke er det samme som skriftspråk, dessuten er hele tiden språket i utvikling. Det verste er å snakke med slike språknazier som avbryter deg midt i setningen hvis et ord ikke uttales etter skrifnormen. Har jo følelsen av å være oppe til muntlig eksamen igjen, og så kommer det viktigste i bakgrunnen: nemlig det budskapet jeg skulle framføre. For meg er faktisk språk et middel til å framføre et budskap, ikke et kun et mål i seg selv (hvorfor tror dere i det hele tatt menneskene begynte å snakke?)

Jeg jobber i butikk, og flere av mine kolleger har dialekt. Disse Oslo-vest fruene skjønner jo ikke hva mine kolleger med dialekt sier en gang, det tyder jo bare på at enkelte ikke ofte nok er nord for Sinsen-krysset :forvirret:

Blir veldig mye å irritere seg over hvis man skal irritere seg over slikt. Men folk som blander uttrykk er jeg enig er det kan være irriterende. Derfor gjelder det å holde seg langt unna sportssendingene. Det verste er de som skal være så overformelle at de til slutt snubler i ordene. Da kunne det vært lettere å anlagt en litt løsere og uformell tone, så man klarte å stokke om riktig på ordene.

Nei, jeg kommer til å fortsette med a-endelser, tjukk l og retroflekser som gjør at jeg ikke uttaler alle ord slik de skrives. Særlig retrofleksen kan gjøre at ikke alle bokstavene i ordene høres, men slik er talemålet mitt ;)

Skrevet
Ja det irriterer meg.....og morer meg  ;)

Det aller værste jeg hører er folk som ber om legimitasjon, og det blir ekstra latterlig når det kommer fra div "autoritetspersoner"!

Det er mange dørvakter som ikke har fattet den der.

Slike ting irriterer meg ikke så veldig, egentlig. Men jeg stusser av og til jeg også. Det har for eksempel blitt veldig vanlig å gre alle over samme kam. Jeg for min del skjærer alle under én kam.

La meg sitere fra Per Egil Hegges bok "Ridende rytter til hest".

Når man bruker et språkbilde, en metafor, er det viktig å holde fast ved det. Ellers kan virkningen bli komisk, som i "Vi står på kanten av avgrunnen, men nå kan vi endelig ta et avgjørende skritt fremover".

Det er sånne ting jeg ofte stopper ved, og undrer litt på om folk generelt sett ikke hører hva de selv sier. :)

Skrevet
Ja det irriterer meg.....og morer meg  ;)

Det aller værste jeg hører er folk som ber om legimitasjon, og det blir ekstra latterlig når det kommer fra div "autoritetspersoner"!

:ler: Min onkel jobbet i utelivsbransjen i mange år, og jeg visste ikke hvor jeg skulle gjøre av meg da han hadde en lengre enetale om hvor strenge de var i døren der, og når de ba om LEGIMITASJON... ;)

Folk må jo ha begynt å lure...

Skrevet

La meg sitere fra Per Egil Hegges bok "Ridende rytter til hest".

Det er sånne ting jeg ofte stopper ved, og undrer litt på om folk generelt sett ikke hører hva de selv sier. :)

Vi husker vel alle Jagland og de enda bedre parodiene av ham i radioprogrammet "hallo i uken". :ler::grine::ler:

Skrevet

En ting er dialekt/sosiolekt, men jeg tror mange som snakker 'feil' ikke en gang vet at det er feil. Derfor skriver de også feil.

Skrevet

Av en eller annen grunn tror jeg at jeg skrev noe feil i innlegget mitt over... :klø: :ler:

Skrevet
Ressisjør  :roll:

:klø: Det sier absolutt alle jeg vet om...?

Skrevet

Personlig synes jeg språknazier er mer irriterende enn folk som uttaler ord feil.

Jeg kjenner jeg blir litt irritert av å lese denne tråden. :ler:

Å bruke uttrykk feil synes jeg bare er komisk, ikke irriterende.

Skrevet

Man må jo begynne å lure innimellom om hvor det "sunne bondevettet" har blitt av når man kommer med uttrykk som:

- SPISSEN over i'en

- KNEGGE sammen i latter

- eKspresso maskin

- hva skjer a baghera IKKE MYE tingeling

(alle disse fra samme person og jeg kunne fortsatt i lange baner men det var det jeg kom på i farten)

og ellers alle slags uttrykk som kan sies feil sies feil.. Er det da at man hører dårlig, eller ikke skjønner poenget med uttrykkene? Eller er man bare dum og ikke veit bedre?

Jeg personlig ler meg bare ihjel (inni meg vel og merke) hver gang denne personen kommer med en ny vri på ord og uttrykk!

xx

Skrevet
Går og irriterer meg over akkurat slike ting sjøl

(det heter forresten sjelden, ikke skjelden  ;) )

Ja der ser du, hihi, bra jeg ikke er fanatiker gitt!

Jeg irriterer meg heller ikke så mye over sånn som "poleti" og "hvem bil?". Det henger jo stort sett sammen med dialekt, særtrekk heter det... Man kan ikke tvinge folk til å snakke bokmål, vel? Det synes jeg blir vel snobbete. Det er mange dialekter som har gramatiske "feil" og andre "feil", det er ikke bare i Drammen man finner det. I Trondheim sier man for eksempel "bila" i stedet for "bilen"...

Det jeg mente var mer uttrykk som blir stokket om på og hele ord som brukes i feil sammenheng slik at setningen mister sin mening. For meg gir det signal om at den som kommer med utsagnet kanskje ikke skjønner meningen bak ordet/uttrykket. Da blir jeg irritert av og til! Spesielt med hun venninna mi som synes alt er så irritabelt...jeg sier jo ikke noe selvfølgelig, men det skjærer litt i meg.

Mest er det jo gøy da ;)

Skrivefeil blir jo noe annet, da irriterer jeg meg over detaljer også...så jeg gremmes hvis jeg oppdager at jeg har gjort en selv, som over her :ler: Trøster og unnskylder meg ovenfor meg selv med at jeg skriver forholdsvis lite norsk, så en del har gått i glemmeboken...

Det som irriterer meg voldsomt i skriftspråket for tiden er den uhørte orddelingen, og da/når-problematikken...hvor vanskelig kan det være?

Gjest Gjest_Ella_*
Skrevet

HATER folk som sier "lissom" tre ganger i hver setning..... :frustrert:

Skrevet

Det finnes fremdeles dem som bruker "Holdt på å si" før de sier det de "holdt på" å si. Det burde egentlig ikke vært lovlig.

Skrevet
Man må jo begynne å lure innimellom om hvor det "sunne bondevettet" har blitt av når man kommer med uttrykk som:

- SPISSEN over i'en

- KNEGGE sammen i latter

- eKspresso maskin

- hva skjer a baghera IKKE MYE tingeling

Ja! Det er akkurat det jeg mener. Tenker ikke folk over hva de sier?

Forresten, dette er noe jeg og venninna mi har krangla om så lenge jeg kan huske: Heter det

tapt bak en vogn

eller

tapt bak en stol?

Skrevet

Det heter ihvertfall ikke femte mann på hjulet!

Gjest Catwoman
Skrevet
Det som irriterer meg mest er når jeg retter på skrivefeilene til folk, og de allikevel insisterer på å fortsette å skrive det feil!

jaa! Det er irriterende det. Har vært borti noen som sier at de skriver feil med vilje, fordi de synes det er morsomt. Mistenker sterkt at det er en måte å prøve skjule at de er dårlige i gramatikk.

Irriterer meg og over de som bevisst bruker andre ord istedenfor det riktige sånn som "sirkus" istedenfor "cirka".

Men det med å si "hvem bil" og "hvem bok", det er vel ikke feil. Det kommer an på hvor man er fra, noen steder sier de det.

Skrevet

Å se at såpass mange skriver værste i steden for verste er noe av det absolutt verste jeg vet..! :ler:

Skrevet

Det å si irritabelt i feil sammenheng gjorde samboern min da jeg traff han. Forferdelig irritab... erende. Så jeg gjorde han oppmerksom på at han faktisk SKREV irriterende, men SA irritabelt, og det viste seg at det måtte dreie seg om en dialekt eller i det minste sosiolekt (han er fra en liten kommune i Trøndelag). Sånn sett ikke verre/bedre enn å si hvem bil.

Men det blir ikke mere riktig av den grunn, altså. Og nå har han lært:-)

Jeg så forøvrig "Hvem er hvem" brukt om to produkter i en avisartikkel her om dagen. Argh.

Skrevet
Det heter ihvertfall ikke femte mann på hjulet!

:hoho:

Jeg hører tredje hjul på vogna rett som det er...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...