Gjest camillo Skrevet 6. februar 2006 #241 Skrevet 6. februar 2006 Men ellers er jeg veldig enig i denne tråden, vi holder på å miste all respekt for språket. Det finnes jo riktig og galt selv om man snakker dialekt. Jeg synes det bare høres dumt ut, det høres ut som man rett og slett ikke er så veldig smart.... ← Samtidig så er jo endel av det et resultat av språk i endring; slik det alltid har vært, og slik det er helt naturlig å være. Som dette med "sj" istedet for "kj" - ufattelig irriterende, men jeg vet at det egentlig ikke er så ille.
Gjest Gjest Skrevet 6. februar 2006 #242 Skrevet 6. februar 2006 Jo det er ille. Det er skikkelig ille. Og hovedgrunnen til det er at det ikke vil gå an å skille på ord lenger!
Gjest camillo Skrevet 6. februar 2006 #243 Skrevet 6. februar 2006 Jo det er ille. Det er skikkelig ille. Og hovedgrunnen til det er at det ikke vil gå an å skille på ord lenger! ← Det samme har skjedd i "alle tider", og grunnen til at det er ille for oss nå, er bare at det er uvant... Sies det.
Gjest Gjest Skrevet 6. februar 2006 #244 Skrevet 6. februar 2006 camillo - hvordan skal vi da løse problematikken med kjede - skjede, kjære-skjære etc da?
Gjest camillo Skrevet 6. februar 2006 #245 Skrevet 6. februar 2006 camillo - hvordan skal vi da løse problematikken med kjede - skjede, kjære-skjære etc da? ← Poenget er vel at det sannsynligvis ikke går an å løses, siden dette er en naturlig utvikling. Dette er det andre som kan mye mer om enn meg, men det er det lingvistene mener - og de har jo kunnskapen. Ellers går jeg ut ifra at man gjerne forstår forskjellen på "kjede" og "skjede" ut ifra sammenhengen.
Gjest Gjest Skrevet 6. februar 2006 #246 Skrevet 6. februar 2006 Poenget er vel at det sannsynligvis ikke går an å løses, siden dette er en naturlig utvikling. Dette er det andre som kan mye mer om enn meg, men det er det lingvistene mener - og de har jo kunnskapen. ← Men vi trenger ikke å legge oss på ryggen og gi opp, bare fordi det naturlig at språket er i utvikling. Det er da fullt mulig å lære barn at det heter KJ og ikke SKJ, og det er fullt mulig av media å være mer bevisst på riktig bruk av språk i f.eks reklame (sjyllingpostei my ass) og for programledere. Nyhetsankere har for eksempel lister med riktig uttale av fremmede ord. Da er det vel ikke for mye forlangt at andre i media må lære seg riktig uttale av NORSKE ord? For selv om språket er i utvikling, så er faktisk kj-lyden fremdeles den riktige. Nemlig.
Gjest camillo Skrevet 6. februar 2006 #247 Skrevet 6. februar 2006 Men vi trenger ikke å legge oss på ryggen og gi opp, bare fordi det naturlig at språket er i utvikling. Det er da fullt mulig å lære barn at det heter KJ og ikke SKJ, og det er fullt mulig av media å være mer bevisst på riktig bruk av språk i f.eks reklame (sjyllingpostei my ass) og for programledere. Nyhetsankere har for eksempel lister med riktig uttale av fremmede ord. Da er det vel ikke for mye forlangt at andre i media må lære seg riktig uttale av NORSKE ord? For selv om språket er i utvikling, så er faktisk kj-lyden fremdeles den riktige. Nemlig. ← Det ser jo ikke ut til at det er så lett å lære folk dette, selv om man gjerne skulle.
Gjest Gjest Skrevet 6. februar 2006 #248 Skrevet 6. februar 2006 Det ser jo ikke ut til at det er så lett å lære folk dette, selv om man gjerne skulle. ← Problemet er vel at "man gjerne skulle", men ikke gjør. Foreldre må jo selvsagt gripe fatt i det mens barna ennå er små, og media bør kunne finne folk som snakker riktig - i det minste når de er på lufta.
Gjest camillo Skrevet 6. februar 2006 #249 Skrevet 6. februar 2006 Problemet er vel at "man gjerne skulle", men ikke gjør. Foreldre må jo selvsagt gripe fatt i det mens barna ennå er små, og media bør kunne finne folk som snakker riktig - i det minste når de er på lufta. ← Nei, men det blir fortsatt ikke gjort (det er mye man *burde* tatt tak i), og da blir sikkert resultatet at vi bruker "sj" mer i fremtida enn det vi gjør nå. Jeg synes det høres helt forferdelig ut selv, det er ikke det.
Gjest Catwoman Skrevet 6. februar 2006 #250 Skrevet 6. februar 2006 Beste er telemarkingene.. Som ikke vet forskjell på gjennom og mellom... Dem går mellom døra.. hihi Som norsklærer sa.. "Dere er de eneste i hele verden som kan dra på mellomreise i gjennomeuropa" :D ← Da tok norsklæreren din feil, for det er ikke bare telemarkingene som sier det. Er mange som sier det i Drammensområdet der jeg kommer fra og.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå