Gå til innhold

Folk som snakker "feil"

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hva med folk som skal på appeteket eller leser 'aavisa? Når rett skal være rett så er dette Oslo østkants-dialekt, men jeg kan ikke fordraaaaaa det!

Jeg savner også kj-lyden, den er nok helt på vei ut. Vi begynner å bli dinosaurer... :grine:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har en venninne som konsekvent sier "all masse" i stedet for "en masse" og det DRIVER MEG TIL VANVIDD. I tillegg sier hun "det ligger over min fatteevne" i stedet for "over min forstand" :sur: Og så har hun en forkjærlighet for uttrykket "hvor gøy er det på en skala?", noe hun gjentar i tredje hver setning. Jeg skjærer tenner i nesten hver samtale vi har.

En annen jeg kjenner pleier å si "angst og bever" i stedet for "angst og beven", men akkurat det uttrykket synes jeg er litt søtt og har adoptert det selv. :)

Skrevet
Uttrykket ”jernteppet” er helt og holdent et ideologisk uttrykk. Det har ingenting å gjøre med hjernen. Det har å gjøre med politikk.

Nå må du dra hodet ditt ut av den politiske tåkeheimen lenge nok til at du klarer å ha en klar tanke i hodet ditt.

Jernteppe er ikke helt og holdent ideologisk uttrykk, nei. Utrykket stammer fra teppet som ble senket ned mellom scene og tilskuerplassene i teateret. Det fungerte som en brannvegg og var derfor laget av et ikke-brennbart materiale som f.eks jern.

Utrykket ble senere brukt som en metafor, både for skillet mellom øst og vest i Europa og for å illustrere fenomenet når man tilsynelatende har mistet all kunnskap/taleevne/hukommelse. Da ligger det et JERNTEPPE mellom det vi ønsker å si eller huske og bevisstheten.

Gjest Catwoman
Skrevet

Det aller verste jeg hører er nok de som sier "kjangse" istedenfor "sjanse" - hvorfor sier de det? :forvirret: Synes det høres fælt ut.

Og så er det noen som sier "sjeptisk" istedenfor "skeptisk" - og det er egentlig like ille.

Skrevet

"å ta en kjangs" er faktsik helt normalt på min dialekt, det har jeg aldri tenkt over var irriterende, det anser jeg nemlig som et dialektbegrep, ikke en "feil"

Skrevet
... for ikke å glemme sykkriatrikker og sykkriatriske problemer!

:ler:

Gjest Fruktfat
Skrevet (endret)
Hva med folk som skal på appeteket eller leser 'aavisa? Når rett skal være rett så er dette Oslo østkants-dialekt, men jeg kan ikke fordraaaaaa det!

eller lenger opp på østlandet ;) bortsett fra at vi ikke sier appeteket, men appoteket. og leser aavisen, men "ta hit dom aavisa (altså flertall) der".

Endret av Fruktfat
Skrevet

Det som irriterer meg spesielt mye for tida er den h******* Cubus reklamen hvor han mannen sier "sjue kroner!" istedetfor "tjue kroner!" :frustrert::frustrert::frustrert:

Lær deg å snakke, mann!!

Gjest Nemesis
Skrevet (endret)

Jeg har en venn som sier "henne sa at...", "henne ville besøke...", og det må jeg nok si jeg legger merke til og stusser litt over hver gang, ja.

Forøvrig er det mye som er lett å plukke opp på veien, for eksempel så innrømmer jeg gjerne at jeg blander sammen litt ulike dialektuttrykk fra flere steder jeg har bodd.

Selv har jeg brukt ordet "hjerneteppe" i alle år, og det er så innøvd at det ikke bare er å skru over til jernteppe.

Det er jo også enkelte som "hermer" etter dialektene til de de snakker med helt ubevisst.

Eksempel: Kari er fra Østfold, men slår over på nordlending med Ola fra Bodø.

Eller nordmenn som snakker svensk eller engelsk til svensker.

Endret av Nemesis
Skrevet
Nei. Og spesielt ikke når det brer seg. Det er ikke bare trøndere jeg har hørt bruke hvem om gjenstander, men enkeltpersoner f.eks. på østlandet. 

Dessuten synes jeg det er litt for enkelt å forsvare ting med at "men det er jo dialekt". Det kommer opp hver gang noen forsøker å påpeke feil i språket til folk. Hva er galt med å være interessert nok i språket til å bruke det noenlunde riktig, istedet for å bruke "men det er jo dialekt" som forsvar for manglende språklig kunnskap.

Det ligger IKKE i trønderdialekten å si hvem om gjenstander.

Skrevet

Det er jo også enkelte som "hermer" etter dialektene til de de snakker med helt ubevisst.

Eksempel: Kari er fra Østfold, men slår over på nordlending med Ola fra Bodø.

Eller nordmenn som snakker svensk eller engelsk til svensker.

:sjenert: Huff, sånn er jeg! Og det gjelder også hvis noen snakker på en spesiell måte. Det er så flaut, så jeg prøver å la være, men det kommer automatisk!!

Skrevet

Morsom liste over alt som irriterer av ord...

Trodde talespråket var slik at det ikke var mulig å gjøre store feil her, med tanke på alle de forskjellige dialektene... Men der tok jeg kanskje feil... Bortsett fra de nye urbane sleng formene av kj-lyden... De er forferdelige...

Skrevet
Han er irriterende. Han er irritabel. Jo da, jeg er enig med deg i den første. Men uttrykket ”hjerneteppe” mener jeg er helt korrekt.

Uttrykket ”jernteppet” er helt og holdent et ideologisk uttrykk. Det har ingenting å gjøre med hjernen. Det har å gjøre med politikk.

Hvis man får en intellektuell sperre, i betydningen at man opplever det som et teppe som faller over ens hjerne og begrenser dens aktivitet, er det helt korrekt å kalle det hjerneteppe. I så måte er det faktisk uttrykket ”jernteppe” som blir misvisende.

http://www.dokpro.uio.no/perl/ordboksoek/o...abet=n&renset=j

Skrevet

Og det heiter "nysgjerrig," ikkje "nyskjerrig" :ler:

Skrevet (endret)

Lang tråd, gadd ikke lese alt nå, så kanskje denne har vært oppe før: Jeg irriterer meg over folk som lærer ungene sine å si "Kan jeg være så snill å få lov til...?". Det er ikke jeg som skal være så snill, det er DU som skal være så snill å gi meg lov til...

Endret av hera
Skrevet
Puh godt det ikke bare er jeg som irriterer meg over folks "lettfeldige" omgang med språket.....mine to verste er bakdel istedet for ulempe...jaja jeg vet det blitt tillatt ifølge språkregler, men "okke som" jeg tenker rumpe når noen snakker om bakdel :)  Det andre er voksne folk som ikke kan uttale kj-lyden, og sier sjøkken,sjino og sjole. Veldig vanskelig å ta folk i lederroller på alvor når de ikke klarer å snakke rent :ler:

Jeg vet det finnes mye alvorligere ting å bry seg om her i verden, men siden nå emnet var språket....klarte jeg ikke å dy meg :sjarmor:

Endelig en til som irriterer seg over bakdel bruken. Jeg irriterer på meg grå hår av det!

... for ikke å glemme sykkriatrikker og sykkriatriske problemer!

Utrolig mange som sier det, og jeg har i grunnen ikke hørt det fra noen intelligente... Kanskje det er mange dumme rundt om kring.

Pia Haraldsen irriterer meg ofte. Bare at hun finnes i mediene irriterer meg i grunnen, men at hun i tillegg klarer å si på TV garanGtere og sjueseks, ja da går det for vidt! Og sånt skal være på TV?????!!!! #¤&"!#¤ :frustrert:

Skrevet

Glemte svigermor som sier eletriker og oppvaskEmaskin.

Gjest camillo
Skrevet
Lang tråd, gadd ikke lese alt nå, så kanskje denne har vært oppe før: Jeg irriterer meg over folk som lærer ungene sine å si "Kan jeg være så snill å få lov til...?". Det er ikke jeg som skal være så snill, det er DU som skal være så snill å gi meg lov til...

Enig. :ler:

Skrevet

Om man sier det på en annen måte så blir det riktig. Kan jeg, vær så snill, få lov til..... DA blir det rett. Har hatt utallige diskusjoner med sambo om dette og tilslutt måtte han gi meg rett. :ler:

Skrevet
Jeg har en venninne som konsekvent sier "all masse" i stedet for "en masse" og det DRIVER MEG TIL VANVIDD. I tillegg sier hun "det ligger over min fatteevne" i stedet for "over min forstand"  :sur: 

Over min fatteevne er riktig å si, det er bare et annet uttrykk for det samme.

Men ellers er jeg veldig enig i denne tråden, vi holder på å miste all respekt for språket. Det finnes jo riktig og galt selv om man snakker dialekt. Jeg synes det bare høres dumt ut, det høres ut som man rett og slett ikke er så veldig smart....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...