Gå til innhold

Folk som snakker "feil"

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg blir litt forundret av og til, og en sjelden gang irritert... Vet om folk som konsekvent sier "hjerneteppe" (heter det ikke jernteppe?) og "for å si det sånn sett" (sammenblanding av uttrykk?) og andre rare ting jeg ikke kommer på akkurat nå. Og så har jeg en venninne som sier "det er så fryktelig irritabelt at det er slik", blir ikke det feil? For meg blir det riktig å si at "det er så fryktelig irriterende...". Enig?

Noen andre som går rundt og legger merke til sånt?

Jeg er ikke feilfri jeg altså, bare så det er sagt. Jeg er heller ikke noen fanatiker, og dette er ikke noe som opptar mye av tenketiden min! Men jeg er veldig glad i ord, så da hender det jeg funderer litt på slike ting... :sjenert:

Edit: Pinlig skrivefeil :ler:

Endret av Sohoy
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er også en som henger meg opp i sånt. For øyeblikket er det lite som irriterer meg mer enn de som "stiller spørsmålstegn ved..." noe.

De stiller kanskje punktum også?

Gjest Bellatrix
Skrevet
:ler: Ja, det kan være både morsomt og irriterende.
Gjest Bellatrix
Skrevet

Et litt grotesk eksempel var jo når en eller annen skrev: "får håpe han kommer ut av det med varige mén" i tråden om Enerly.

Skrevet

eg KLIKKA når folk seie:

"hvem bil" og "hvem bok?" osv..

Skrevet

Er greit at folk sier ting "feil", for det er jo "lov", er verre med folk som skriver feil...

Gjest Bellatrix
Skrevet
eg KLIKKA når folk seie:

"hvem bil" og "hvem bok?" osv..

Enig. Sånne spørsmål nekter jeg å svare på.

Skrevet

Går og irriterer meg over akkurat slike ting sjøl :)

(det heter forresten sjelden, ikke skjelden ;))

Det som irriterer meg mest er når jeg retter på skrivefeilene til folk, og de allikevel insisterer på å fortsette å skrive det feil!

Hehe, mye rart man kan irritere seg over....:)

Skrevet (endret)

Det som irriterer meg er folk som sier stik house og ikke steak house.

Hva er en stik?

Dra til utlandet og be om en stik og se om de forstår det.

Og "påm fri" og "bagUett" argh

Endret av Midnattsol
Skrevet

Må si jeg irriterer meg litt over feiluttalelser som biblotek, sjokelade, pakeringshus, poleti o.l. Er det virkelig så vanskelig?

Skrevet

Irriterer meg ofte, ler mange ganger... Mest har jeg ledd av hun som ønsket seg "latrineskap" og hun som bare hadde "monolog" telefonlinje...

Gjest Sukkerert
Skrevet

Har registrert at en del både sier og skriver "sminker" i flertall istedenfor "sminke".

Skrevet

:ler: Mye bra her :)

Fremmedord for å virke mer intelligent er jo også en høydare... Min venninne brukte ordet "adekvat" i enhver sammenheng for noen år siden ;)

Skrevet

Puh godt det ikke bare er jeg som irriterer meg over folks "lettfeldige" omgang med språket.....mine to verste er bakdel istedet for ulempe...jaja jeg vet det blitt tillatt ifølge språkregler, men "okke som" jeg tenker rumpe når noen snakker om bakdel :) Det andre er voksne folk som ikke kan uttale kj-lyden, og sier sjøkken,sjino og sjole. Veldig vanskelig å ta folk i lederroller på alvor når de ikke klarer å snakke rent :ler:

Jeg vet det finnes mye alvorligere ting å bry seg om her i verden, men siden nå emnet var språket....klarte jeg ikke å dy meg :sjarmor:

Skrevet

Ett av ordene som har irritert meg mest er paranoid. Enkelte utaler det som på engelsk, bare med norsk utale.. (OK, klønete formulering, men håper noen skjønner hva jeg mener.. :sjenert: )

Skrevet

Irriterer meg bare jeg leser dette. ;) Min mormor kaller forresten rekreasjon for repatriasjon - hva skal det liksom bety???

Skrevet

... for ikke å glemme sykkriatrikker og sykkriatriske problemer!

Skrevet (endret)

Ja det irriterer meg.....og morer meg ;)

Det aller verste jeg hører er folk som ber om legimitasjon, og det blir ekstra latterlig når det kommer fra div "autoritetspersoner"!

*Retter opp pinlige skrivefeil....takk, gjest*

Endret av Eliza Doalot
Skrevet
Det aller værste jeg hører er folk som ber om legimitasjon, og det blir ekstra latterlig når det kommer fra div "autoritetspersoner"!

Enig med deg

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...