Gå til innhold

Hvordan klare å slutte med alkohol og snus?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har gått ned 50kilo og før var kosen min mat, sukker, fett, smågodt osv. Nå er kosen min hvitvin i helgen, og snus. Masse snus 😅 Jeg har fått en sånn barnslig frykt for å gi opp disse to tingene. Jeg drikker som regel en flaske hvitvin i løpet av en helg, og jeg begynner å glede meg allerede på torsdag til å ta helg, sette meg i sofaen og helle opp et iskaldt glass med Chablis og lese en bok og slappe av. Dette er liksom min lille hellige stund. Nå som jeg og mannen min har planlagt å prøve å få barn, kjenner jeg at jeg gruer meg skikkelig. Er også redd for å falle tilbake på sukker/fettkjøret når disse to elementene fjernes. Noen som har noen tips? Går det kanskje greit når man først er i situasjonen? 

Anonymkode: 6a6f0...4d4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Først og fremst; gratulerer med vekttapet! 😄

Hadde samme tanker rundt vin og snus da vi prøvde på første barnet.😅 Alkoholen gikk det overraskende greit med, den ble fort "glemt". Selv om jeg av og til ble litt misunnelig på de som koste seg med det. Drakk litt alkoholfritt. Snusen syntes jeg var verre. "Heldigvis" ble jeg fort kvalm, og trangen etter snus ga seg rimelig kjapt. Trappet dog ned de første par ukene før kvalmen kom.😬 Etter det så tenkte jeg ikke over det, så jeg vil si at det gikk seg til i situasjonen for min del. Nå er vi i prøvingen på nr. 2, og er like spent på snusen denne gangen. Har tenkt å slutte på dagen om vi er heldige å få en positiv test igjen. Har allerede begynt nedtrappingen. 🙂 

Når det gjelder kosthold så er jeg også en som lett faller for fristelser, og overspiser lett. Det er spesielt vanskelig med graviditetscravings, synes jeg. Det som er greit å ha i bakhodet, er at det er snakk om en rimelig kort del av livet. Vin, snus og andre ting vil fortsatt være der etter graviditeten (og ev. ammingen). Det er i hvert fall det jeg prøver å tenke for å motivere meg til neste graviditet. 😅 

Anonymkode: 2903b...4a1

Skrevet

Jeg snuste før graviditeten, men byttet til nikotin- og tobakksfri snus når jeg fant ut at jeg var gravid. Så ble jeg egentlig kvalm av den snusen og sluttet helt. 

Alkohol har jeg ikke tenkt på én eneste gang! Jeg kan ha tendensen til å skulle belønne meg selv med mat. Men når jeg ble gravid ble jeg også mer opptatt av hva jeg putter i kroppen 

Anonymkode: 1ad20...39b

Skrevet

Jeg slutta å snuse mens vi fremdeles prøvde å bli gravid og hadde vært uten snus i ca seks måneder da jeg endelig ble gravid. Og det er jeg veldig glad for! For meg har graviditeten trigga nikotin-suget skikkelig - jeg har ikke bare fantasert om snus, men også sigaretter, selv om det er over ti år siden jeg slutta å røyke. Graviditeten har gjort meg slappere, jeg har ikke klart å trene, jeg har vært mer alene, vært mye understimulert, har sovet dårligere, jeg har vært mer emosjonell - generelt sett har jeg hatt dårligere forutsetninger for å klare å være flink og sunn enn når jeg ikke er gravid. Ikke regn med at det blir enklere. Noen synes kanskje det blir det, men det gjelder absolutt ikke for alle. Det er ganske vanlig å ikke klare å slutte å snuse selv om man blir gravid. Og jeg tror mørketallene er store. 

Skrevet

Har slutta å snuse begge svangerskap, lagæ på meg 30 og 25 kg pga erstattet med junk og snop.🙈

Anonymkode: a3e93...58f

Skrevet

Jeg hadde lyst på alkohol mange ganger iløpet av svangerskapet men syntes ikke det var vanskelig å la være. 

Jeg drikker ikke så mye men spesielt om sommeren synes jeg det er godt med en kald øl i sola iblant. Eller å kunne ta et glass vin når man møter venner ute. Så det var et savn, det var liksom ikke det samme med alkoholfritt. Men man trøster seg med at det er kort tid og så klarer man seg jo uten alt mulig som er godt og hyggelig. 

Lov å tenke "shit det var litt kjipt" da :) Man må ikke være sånn at bare fordi man er gravid har man AAALDRI lyst på et glass vin lenger.

Anonymkode: 50501...8c9

Skrevet (endret)

Svangerskapskvalmen er din venn 😂 Jeg hadde ikke lyst på hverken snus eller noen annen form for digg.. hadde lyst på vann og frukt!

Det finnes jo både tobakksfri snus og alkoholfri vin dersom du ønsker å opprettholde vanen! Det går så fint så! 😄

Endret av Anononyma

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...