AnonymBruker Skrevet 4. september 2023 #1 Skrevet 4. september 2023 Vi mista en bamse på Gardermoen i forrige uke. Vi registrerte den savnet og fikk mail om at den er funnet. I mailen ståe det at det kommer et gebyr på 200 kr for å hente den ut. Dette samsvarer jo absolutt ikke med hittegodsloven. Eller har jeg tolket feil? Hvor finner jeg eventuelt dokumenter på det? Bamsen kan man finne ny til 200 kr, så kjøper jo heller det enn å ta turen dit for å hente den gamle. Men likevel!? Anonymkode: 81050...cc6 1
AnonymBruker Skrevet 4. september 2023 #2 Skrevet 4. september 2023 Gardermoen er ikke en offentlig bedrift. De har ansatte som jobber i hittegods. Ting skal registreres, lagres, gis tilbake. Klart det koster penger. De kunne faktisk bare kastet ting som ligger eierløst Anonymkode: 1dacc...b65 5 1
Traktor Skrevet 4. september 2023 #3 Skrevet 4. september 2023 (endret) AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Gardermoen er ikke en offentlig bedrift. Jo, det er det. Endret 4. september 2023 av Traktor 1
AnonymBruker Skrevet 4. september 2023 #4 Skrevet 4. september 2023 Usikker på hvordan loven stiller seg her, men ser at det er gebyr på utlevering av gjenglemte varer. Om det er fra Avinor, eller om det er utlevering fra et av de mange, mange private selskapene (kapitalisme ftw) som driver på Gardermoen vet jeg ikke, men fra en eldre artikkel/informasjonsside så finner jeg at gebyret skal stå i stil til verdien på gjenstanden. Et eksempel fra 2014 viser til at varer verdt under 500 kr. gir et gebyr på 44 kr, mens over 500 gir gebyr på 76 kr. Så det høres litt rart ut at noe til 200 kroner skal utløse gebyr på 200 kr, men tidene har nok forandret seg siden 2014. Penger skal tjenes, uansett. Anonymkode: 16dd2...844
AnonymBruker Skrevet 4. september 2023 #5 Skrevet 4. september 2023 Traktor skrev (1 minutt siden): Jo, det er det. Så det offentlige bør betale for å holde bedriften sin åpen og i virksomhet, sånn at folk skal få tilbake tingene sine gratis? Anonymkode: a5315...13e 2 1
AnonymBruker Skrevet 4. september 2023 #6 Skrevet 4. september 2023 1 minutt siden, Traktor said: Jo, det er det. Gardermoen drives av Avinor, som klart er en offentlig bedrift. Det er dog ufattelig mange ulike private aktører som også har lokaler/arbeid på flyplassen. Så enig i at ansvaret og selve flyplassen er en del av en offentlig bedrift, men brorparten av de som jobber der jobber for private firma. Anonymkode: 16dd2...844
AnonymBruker Skrevet 4. september 2023 #7 Skrevet 4. september 2023 1 minutt siden, AnonymBruker said: Så det offentlige bør betale for å holde bedriften sin åpen og i virksomhet, sånn at folk skal få tilbake tingene sine gratis? Anonymkode: a5315...13e Gardermoen er åpen 24/7, 365/366 dager i året. Anonymkode: 16dd2...844
Traktor Skrevet 4. september 2023 #8 Skrevet 4. september 2023 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Så det offentlige bør betale for å holde bedriften sin åpen og i virksomhet, sånn at folk skal få tilbake tingene sine gratis? Anonymkode: a5315...13e Det har jeg ikke sagt. Vennligst spar deg for stråmennene.
AnonymBruker Skrevet 4. september 2023 #9 Skrevet 4. september 2023 2 hours ago, AnonymBruker said: Så det offentlige bør betale for å holde bedriften sin åpen og i virksomhet, sånn at folk skal få tilbake tingene sine gratis? Anonymkode: a5315...13e Når den allerede er åpen døgnet rundt, året rundt, så ser jeg ikke helt problemet. Det reelle problemet er derimot at det er noen ENORME mengder gjenstander som blir glemt igjen, og det skaper både mye arbeid, kostnader ifm. lagring og mer til. Offentlige eller ei, så må kostnadene dekkes, på et eller annet vis. Anonymkode: 16dd2...844 1
AnonymBruker Skrevet 4. september 2023 #10 Skrevet 4. september 2023 8 hours ago, AnonymBruker said: Gardermoen er ikke en offentlig bedrift. De har ansatte som jobber i hittegods. Ting skal registreres, lagres, gis tilbake. Klart det koster penger. De kunne faktisk bare kastet ting som ligger eierløst Anonymkode: 1dacc...b65 Jo det er det, Avinor er en statlig bedrift Anonymkode: 3b509...833
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå