AnonymBruker Skrevet 4. september 2023 #1 Skrevet 4. september 2023 Tenkte prøve å lage det. Så da er jeg usikker. Bruker syltesukker i alt annet syltetøy jeg lager. Anonymkode: 1439c...e08
AnonymBruker Skrevet 4. september 2023 #2 Skrevet 4. september 2023 Vi bruker bare helt vanlig sukker når vi lager syltetøy. Har aldri laget eplemos, men lager mye eplesyltetøy, og da med helt vanlig sukker. Anonymkode: 33ac5...960
AnonymBruker Skrevet 4. september 2023 #3 Skrevet 4. september 2023 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Vi bruker bare helt vanlig sukker når vi lager syltetøy. Har aldri laget eplemos, men lager mye eplesyltetøy, og da med helt vanlig sukker. Anonymkode: 33ac5...960 Har bare syltesukker i hus så derfor jeg lurer. Hva er forskjellen på eplemos og eplesyltetøy? Anonymkode: 1439c...e08
AnonymBruker Skrevet 4. september 2023 #4 Skrevet 4. september 2023 Eplemosen blir kokt til det faktiks er helt mos, mens det er mer biter igjen i eplesyltetøyet. Anonymkode: 33ac5...960
AnonymBruker Skrevet 4. september 2023 #5 Skrevet 4. september 2023 Jeg bruker vanlig sukker til eplemos, den trenger sjelden pektin Anonymkode: 4ded7...de5
senior Skrevet 4. september 2023 #6 Skrevet 4. september 2023 (endret) Syltesukker er ganske dyrt og etter min mening helt unødvendig. Jeg bruker alltid vanlig sukker og tilsetter pektin (Jam syltepulver) etter behov. Forskjelige bær og frukt trenger ikke samme mengde pektin for å bli passe stivt. Det har også å gjøre med modenhertsgraden. Jeg vil tro at epler ikke trenger mye, hvis noe i det hele tatt . . . Jeg bruker aldri syltepulver med gelatin som tykningsmiddel. Det gis syltetøyet en glatt og unaturlig konsistens jeg ikke liker. Endret 4. september 2023 av senior
AnonymBruker Skrevet 4. september 2023 #7 Skrevet 4. september 2023 Takk for svar. Anonymkode: 1439c...e08
AnonymBruker Skrevet 4. september 2023 #8 Skrevet 4. september 2023 senior skrev (15 minutter siden): Syltesukker er ganske dyrt og etter min mening helt unødvendig. Jeg bruker alltid vanlig sukker og tilsetter pektin (Jam syltepulver) etter behov. Forskjelige bær og frukt trenger ikke samme mengde pektin for å bli passe stivt. Det har også å gjøre med modenhertsgraden. Jeg vil tro at epler ikke trenger mye, hvis noe i det hele tatt . . . Jeg bruker aldri syltepulver med gelatin som tykningsmiddel. Det gis syltetøyet en glatt og unaturlig konsistens jeg ikke liker. Samme jeg gjør. Væskeinnholdet i frukten/bærene har mye å si for hvor mye tykningsmiddel man må tilsette. Rips trenger et helt annet nivå enn epler. Epler trenger fremdeles tykningsmiddel, men ikke så mye. Så mye bedre å bruke syltepulver i stedet for vanlig sukker, for da kan man tilpasse mengdene til væskeinnholdet i det man sylter. Anonymkode: 33ac5...960
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå