AnonymBruker Skrevet 4. september 2023 #1 Del Skrevet 4. september 2023 Sånne eldre gamle, overaktive klubb og foreningsdamer spesielt, som har sin egen personlige mening om alt (for de vet nemlig hvordan alt skal gjøres korrekt), som har en måte å se ting i nåtid på, som ikke samsvarer med nåtiden. Som ser seg selv som sjef og deres stille integrerte smak og regler er de nye fellesreglene som alle skal følge, som blåser i taushetsplikten og forteller alle de har lyst til om "beboere" som ikke faller i smak. Som forteller fagfolk (sladrer) om "vanskelige beboere" før disse skal gjøre sin jobb hos hver og en. Som saumfarer kritisk ens påkledning, hver gang en passerer dem på høflig vis. Jeg er veldig sliten av en personlig smak og tolkning av alt, når jeg er helt sikker på at alle skal være nøytrale og følge de reglene som allerede ligger i det å bo mange sammen på samme stedet. Finnes det aldersgrenser for denne typen jobb? Hvis ikke, burde en ha en aldersgrense på folk som skal styre med nidkjær innlevelse? Burde man ha gjennomført et kurs for hvordan jobben skal gjøres og samtidig få vite at jobben inneholder slik og sånn av plikter og her er alle grensene en aldri skal gå over? Jeg savner en god, tolerant, inkluderende og nøytral stemning igjen der hvor jeg bor og et A4-ark hvor det står sort på hvitt om beboeres rettigheter. Ikke bare få utlevert et hefte A4-ark med plikter og forbud, for dem er det veldig mange av. Jeg trives ikke der lengre p.g.a. situasjonen. Kunne ha tatt det videre opp i systemet, men har ingen bevis. Det er vanskelig å få mobilopptak av taus trakassering og mobbing med overlegg. Mitt syn er at vi skal leve våre private liv i hver vår leilighet, hilse og hjelpe om det trengs, de som vil det kan være veldig sosiale sammen uten å baksnakke og resten skal ikke tvinges hvis det ikke er naturlig for dem med tett sosialisering. Alle går ikke sammen med alle og vi skal ikke bo i et kollektivt gamlehjem hvor det konkurreres om å være den beste husmoren fra førtitallet. En skal heller ikke måtte sitte i den kunstige fanklubben til lederen for å slippe å bli scannet av "øyet fra mordor". Alle mennesker er like mye verd som beboere og vi skal leve våre liv som vi vil det, innafor lover og regler for det å bo tett. Godt å få det ut. Noen flere her som har unødvendig mye trøbbel med enkeltpersoner i tett beboelse? Anonymkode: 7f8d8...3f6 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. september 2023 #2 Del Skrevet 4. september 2023 Felles for de fleste som har trøbbel med styret i borettslag eller velforening er at de ikke gidder å stille til valg selv. Stram deg opp, se deg i speilet, og meld deg frivillig neste gang det er et ledig verv. Anonymkode: 8449a...f7f 15 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. september 2023 #3 Del Skrevet 4. september 2023 Det er bare å stille til valg neste gang og jobbe gratis for sånne misfornøyde beboere. Bruke masse tid på mailer hit og dit og problemstillinger du ikke en gang visste at kunne oppstå. Eller flytte til en enebolig som ikke er i et sameie. Anonymkode: b323e...b92 11 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. september 2023 #4 Del Skrevet 4. september 2023 Felles for unge beboere er at de aldri gidder å gjøre styrejobben selv eller møte opp på møter. Dere overlater glatt alt arbeidet til voksne beboere og så sitter dere der og snerper og fordømmer de som faktisk prøver å gjøre noe. Forkastelig. Anonymkode: 0aee7...3ce 8 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. september 2023 #5 Del Skrevet 4. september 2023 Etter min ganske så omfattende erfaring med borettslag, så gidder ikke klage-gamlingene sitte i styret. De tropper opp på generalforsamlinga og ødelegger hele møtet med høylytt sutring, men de gjør jo absolutt ingenting selv Anonymkode: 9272a...266 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Carrot Skrevet 4. september 2023 #6 Del Skrevet 4. september 2023 Egen holdning til ting er ofte veien å gå, hva kan du gjøre for at du skal få den endringen du ønsker deg? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. september 2023 #7 Del Skrevet 4. september 2023 Jeg var en av de få som satt i styret som ung. Det er god læring og ikke dumt å ha med på CV. Anonymkode: bd504...60d 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. september 2023 #8 Del Skrevet 4. september 2023 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Felles for de fleste som har trøbbel med styret i borettslag eller velforening er at de ikke gidder å stille til valg selv. Stram deg opp, se deg i speilet, og meld deg frivillig neste gang det er et ledig verv. Anonymkode: 8449a...f7f Har ikke trøbbel med styret. Har aldri hatt det. De har alltid gjort en bra jobb. Det dreier seg om en person som drar med seg andre i sitt lille korstog. AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Det er bare å stille til valg neste gang og jobbe gratis for sånne misfornøyde beboere. Bruke masse tid på mailer hit og dit og problemstillinger du ikke en gang visste at kunne oppstå. Eller flytte til en enebolig som ikke er i et sameie. Anonymkode: b323e...b92 Jeg tror du har misforstått hva jeg skrev i mitt første innlegg. Jeg er ikke misfornøyd med deres jobb og vet litt om hva som kreves. Det er måten å sjefe på jeg ikke liker. Å skape sitt eget lille nordkorea-regime hører ikke hjemme i norge. AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Felles for unge beboere er at de aldri gidder å gjøre styrejobben selv eller møte opp på møter. Dere overlater glatt alt arbeidet til voksne beboere og så sitter dere der og snerper og fordømmer de som faktisk prøver å gjøre noe. Forkastelig. Anonymkode: 0aee7...3ce Wow. Der tente visst "de eldre" på alle pluggene og dere må jo mene det dere mener, men det var ikke det jeg sukket over. Folk gjør en god jobb og jeg er ikke misfornøyd med dem, men enkelte dominante gamle satte damer er ikke til å rikke, for de skal bare ha sin egen type mennesker som beboere der. Mobbing skal ikke forekomme. Det er det jeg beklager meg over. Antar at 3ce er indignert for ganske mye nå og at det var godt å få sluppet ut en salve. Carrot skrev (2 minutter siden): Egen holdning til ting er ofte veien å gå, hva kan du gjøre for at du skal få den endringen du ønsker deg? Jeg kan da ikke oppdra gamle folk til å ikke være fulle av fordommer mot "ungdommen i dag". Jeg har aldri levd så stille og korrekt noe sted, jeg overholder alle regler, men det er ikke nok for dem det gjelder. De vil at man skal bli dem og slik skal det ikke være noe sted. Hva mener dere egentlig med det dere sier nå, damer? Er trakassering og mobbing gode virkemidler når en ikke får det som en vil personlig i en jobb som skal gjøres nøytralt? Anonymkode: 7f8d8...3f6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Carrot Skrevet 4. september 2023 #9 Del Skrevet 4. september 2023 (endret) AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg kan da ikke oppdra gamle folk til å ikke være fulle av fordommer mot "ungdommen i dag". Jeg har aldri levd så stille og korrekt noe sted, jeg overholder alle regler, men det er ikke nok for dem det gjelder. De vil at man skal bli dem og slik skal det ikke være noe sted. Hva mener dere egentlig med det dere sier nå, damer? Er trakassering og mobbing gode virkemidler når en ikke får det som en vil personlig i en jobb som skal gjøres nøytralt? Anonymkode: 7f8d8...3f6 du har et veldig snevert fokus - det handler ikke om å oppdra andre men om å påvirke hvilken hverdag man ønsker i form av at man engasjerer seg i ting man ser på som viktige for en selv. Dessuten er jo dette en form for mobbing også, mulig du ikke ser den berømmelige bjelken i eget øye fordi du fokuserer på flisen i andres osv. Endret 4. september 2023 av Carrot 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Andro Skrevet 4. september 2023 #10 Del Skrevet 4. september 2023 Du får stille til valg på neste årsmøte da, og endre kulturen i styret innenfra. De har ikke valgt seg selv, og de tar ansvar. Kanskje du har mer lyst på det? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mirjia Skrevet 4. september 2023 #11 Del Skrevet 4. september 2023 Du har problemer med én person, er det ikke slik? Da er det kanskje ikke helt heldig å snakke om "folk" og ulike grupper generelt? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. september 2023 #12 Del Skrevet 4. september 2023 Jeg er veldig glad for eldre i styret når yngre begynner å foreslå å skrote diverse husordensregler. Anonymkode: d63a3...530 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. september 2023 #13 Del Skrevet 4. september 2023 Andro skrev (47 minutter siden): De har ikke valgt seg selv, og de tar ansvar. En blir ikke plassert i et styre via tvang og dette som jeg snakker om var målrettet og høyst frivillig. Å være dominant og sikte mot toppene er et kjennemerke på denne personen jeg snakker om. mirjia skrev (46 minutter siden): Du har problemer med én person, er det ikke slik? Da er det kanskje ikke helt heldig å snakke om "folk" og ulike grupper generelt? Jo, i utgangspunktet en person som drar med seg alle som er lette å lede. Hun er veldig god, for dette har hun gjort mye av. Før denne personens inntreden i manesjen, da var det 100% hyggelig her. Ingen baksnakking som var plagsom. Ingen mobbing. Alle hilste blidt på alle og hjalp i forbifarten om noen trengte hjelp. Det er som natt og dag. Siden jeg har sagt mitt og ikke er interessert i å diskutere i det uendelige med folk som kun har ett svar og det er at jeg må ta jobben selv, så sier jeg takk for bidragene og trekker meg ut. Like damer som er veldig enige og i flokk er en slitsom ting. Der ute og her inne. Det er mobbing og baksnakking jeg vil til livs. Det er ikke akseptabelt noen steder. Det skal være plass til alle mennesketyper i en slik boform og en kan ikke rynke på nesa fordi en ikke liker et annet menneskes smak i deres eget liv. Der er det nulltoleranse fra min side. De mest blankpussede fasadene har mye grums inni seg ser det ut til. Det kunne ha vært gjort smidig, men slik er det ikke. Går en med visse klær, så er en muligens en forbryter. Snakker en ikke damespråket på damers vis, så er det noe rart med en? Gjør en ikke de husmoderlige ting og inviterer alle damene inn for å beundre resultatet og disker opp med kaffe og kake og lager dameklubb, så er det noe rart med en? Det er underlig adferd sett fra mitt ståsted. Jeg lever i nåtid og sette stor pris på et privatliv i fred og ro. Jeg er ikke utrivelig og lite tilsnakkende av den grunn. Så rart at innlegget aktiviserte alle som plutselig kjenner seg indignert av andre grunner enn det innlegget mitt omhandlet. Jeg spurte om det var flere som hadde trøbbel med mobbere som kamuflerer seg som noe annet, men greit, takk for meg. Anonymkode: 7f8d8...3f6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. september 2023 #14 Del Skrevet 4. september 2023 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): En blir ikke plassert i et styre via tvang og dette som jeg snakker om var målrettet og høyst frivillig. Å være dominant og sikte mot toppene er et kjennemerke på denne personen jeg snakker om. Jo, i utgangspunktet en person som drar med seg alle som er lette å lede. Hun er veldig god, for dette har hun gjort mye av. Før denne personens inntreden i manesjen, da var det 100% hyggelig her. Ingen baksnakking som var plagsom. Ingen mobbing. Alle hilste blidt på alle og hjalp i forbifarten om noen trengte hjelp. Det er som natt og dag. Siden jeg har sagt mitt og ikke er interessert i å diskutere i det uendelige med folk som kun har ett svar og det er at jeg må ta jobben selv, så sier jeg takk for bidragene og trekker meg ut. Like damer som er veldig enige og i flokk er en slitsom ting. Der ute og her inne. Det er mobbing og baksnakking jeg vil til livs. Det er ikke akseptabelt noen steder. Det skal være plass til alle mennesketyper i en slik boform og en kan ikke rynke på nesa fordi en ikke liker et annet menneskes smak i deres eget liv. Der er det nulltoleranse fra min side. De mest blankpussede fasadene har mye grums inni seg ser det ut til. Det kunne ha vært gjort smidig, men slik er det ikke. Går en med visse klær, så er en muligens en forbryter. Snakker en ikke damespråket på damers vis, så er det noe rart med en? Gjør en ikke de husmoderlige ting og inviterer alle damene inn for å beundre resultatet og disker opp med kaffe og kake og lager dameklubb, så er det noe rart med en? Det er underlig adferd sett fra mitt ståsted. Jeg lever i nåtid og sette stor pris på et privatliv i fred og ro. Jeg er ikke utrivelig og lite tilsnakkende av den grunn. Så rart at innlegget aktiviserte alle som plutselig kjenner seg indignert av andre grunner enn det innlegget mitt omhandlet. Jeg spurte om det var flere som hadde trøbbel med mobbere som kamuflerer seg som noe annet, men greit, takk for meg. Anonymkode: 7f8d8...3f6 Det er bare tilfeldig at det sitter en mobber i deres styre. Mobbere kan du treffe i skole og på jobb også. Du har misforstått det med styre og stell i borettslag. Det er noe man tar på seg av plikt og som regel fordi ingen andre vil og gidder. Noen må gjøre den jobben også siden et borettslag ikke kommer utenom på grunn av plikter med regnskap. Anonymkode: 0aee7...3ce 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. september 2023 #15 Del Skrevet 4. september 2023 Alt trenger ikke se ut som Arbeiderpartiet. Anonymkode: c1ab2...55b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. september 2023 #16 Del Skrevet 4. september 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Sånne eldre gamle, overaktive klubb og foreningsdamer spesielt, som har sin egen personlige mening om alt (for de vet nemlig hvordan alt skal gjøres korrekt), som har en måte å se ting i nåtid på, som ikke samsvarer med nåtiden. Som ser seg selv som sjef og deres stille integrerte smak og regler er de nye fellesreglene som alle skal følge, som blåser i taushetsplikten og forteller alle de har lyst til om "beboere" som ikke faller i smak. Som forteller fagfolk (sladrer) om "vanskelige beboere" før disse skal gjøre sin jobb hos hver og en. Som saumfarer kritisk ens påkledning, hver gang en passerer dem på høflig vis. Jeg er veldig sliten av en personlig smak og tolkning av alt, når jeg er helt sikker på at alle skal være nøytrale og følge de reglene som allerede ligger i det å bo mange sammen på samme stedet. Finnes det aldersgrenser for denne typen jobb? Hvis ikke, burde en ha en aldersgrense på folk som skal styre med nidkjær innlevelse? Burde man ha gjennomført et kurs for hvordan jobben skal gjøres og samtidig få vite at jobben inneholder slik og sånn av plikter og her er alle grensene en aldri skal gå over? Jeg savner en god, tolerant, inkluderende og nøytral stemning igjen der hvor jeg bor og et A4-ark hvor det står sort på hvitt om beboeres rettigheter. Ikke bare få utlevert et hefte A4-ark med plikter og forbud, for dem er det veldig mange av. Jeg trives ikke der lengre p.g.a. situasjonen. Kunne ha tatt det videre opp i systemet, men har ingen bevis. Det er vanskelig å få mobilopptak av taus trakassering og mobbing med overlegg. Mitt syn er at vi skal leve våre private liv i hver vår leilighet, hilse og hjelpe om det trengs, de som vil det kan være veldig sosiale sammen uten å baksnakke og resten skal ikke tvinges hvis det ikke er naturlig for dem med tett sosialisering. Alle går ikke sammen med alle og vi skal ikke bo i et kollektivt gamlehjem hvor det konkurreres om å være den beste husmoren fra førtitallet. En skal heller ikke måtte sitte i den kunstige fanklubben til lederen for å slippe å bli scannet av "øyet fra mordor". Alle mennesker er like mye verd som beboere og vi skal leve våre liv som vi vil det, innafor lover og regler for det å bo tett. Godt å få det ut. Noen flere her som har unødvendig mye trøbbel med enkeltpersoner i tett beboelse? Anonymkode: 7f8d8...3f6 Du er kanskje ikke så lite fordomsfull selv? Anonymkode: de41a...470 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. september 2023 #17 Del Skrevet 4. september 2023 Slitsomt her også masse gamle damer i styret som omtrent eier de to blokkene her. Ubehagelig å bo her. Hadde det ikke vært for at jeg bor billig hadde jeg flyttet. Selv om man bor i blokk må det da være mulig å få bo i fred og ro? Ikke alle har behov for den enorme sosialiseringen hele tiden. Anonymkode: e6253...b17 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. september 2023 #18 Del Skrevet 4. september 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er bare tilfeldig at det sitter en mobber i deres styre. Mobbere kan du treffe i skole og på jobb også. Du har misforstått det med styre og stell i borettslag. Det er noe man tar på seg av plikt og som regel fordi ingen andre vil og gidder. Noen må gjøre den jobben også siden et borettslag ikke kommer utenom på grunn av plikter med regnskap. Anonymkode: 0aee7...3ce Ja, klart at det er en tilfeldighet og de påtreffes alle steder, det er derfor det ikke er noen vits i å flytte heller, for den typen mennesker finnes over alt. Jeg har aldri møtt en mann med en slik satt kvinnfolkmentalitet av det personlige slaget, så i de periodene hvor styret var kun menn, så gikk det kjempefint. Det er de skravlete damene som er et problem og de vet godt hva de gjør. Tror ikke jeg har misforstått. Jeg ble spurt noen ganger og sa oppriktig nei til sitte i styret. Mine grunner er gode nok for meg og jeg har ikke dårlig samvittighet for det. Jeg har bidratt i det stille for beboere som har trengt hjelp og det får holde. Noen er mer glad i å sitte der man kan bestemme og noen har en lang nese de liker å stikke inn hos andre, for å se om de kan oppdage noe spennende. Sånn er det bare og jeg har det ikke selv. Liker ikke måten å oppføre seg på. Lurer på hva dere som skal forklare meg om og om igjen om hvordan tingene egentlig henger sammen ville ha sagt om det var dere som fikk gjennomgå slik jeg har det. Tyder på at dere ikke vet hva dere snakker om. En vil helst ikke tro dårlig om ens neste, men i noen tilfeller er det verre enn det som blir fortalt. "Fromme mennesker" er ikke alltid det. AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Du er kanskje ikke så lite fordomsfull selv? Anonymkode: de41a...470 Nei, jeg er ikke fordomsfull. Jeg er lei av at alle må være like og er en noe annet så blir en skult på. Jeg vil gjerne ha alle hyggelige varianter av mennesker boende her, men slik er det ikke. Jeg vil ha yngre folk i alle varianter. At folk har et liv som de er mer opptatt av enn å kontrollere hva naboen gjør, skaper et levende og hyggelig miljø. Jeg er ikke interessert i kaffe og kake. Det er dessverre snart et fordekt gamlehjem her og de er enkle å styre, så klart at det blir problemer da. P.s. jeg har ikke noe som helst i mot gamle folk. Det finnes mange hyggelige oppegående folk her blant dem alle og de har det til felles at de er normalt hyggelige og går aldri over streken i forhold til naboskap og grenser. Bor en tett, så må en ta hensyn. Det går alle veier. AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Slitsomt her også masse gamle damer i styret som omtrent eier de to blokkene her. Ubehagelig å bo her. Hadde det ikke vært for at jeg bor billig hadde jeg flyttet. Selv om man bor i blokk må det da være mulig å få bo i fred og ro? Ikke alle har behov for den enorme sosialiseringen hele tiden. Anonymkode: e6253...b17 Takk. Det er akkurat hva jeg mener. Anonymkode: 7f8d8...3f6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. september 2023 #19 Del Skrevet 4. september 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Felles for de fleste som har trøbbel med styret i borettslag eller velforening er at de ikke gidder å stille til valg selv. Stram deg opp, se deg i speilet, og meld deg frivillig neste gang det er et ledig verv. Anonymkode: 8449a...f7f Dette er regelen, men det finnes unntak. I vårt borettslag får man ikke stille til valg selv. Styret velger seg selv. Ulovlig, men de bryr seg ikke. Så her er det ingenting man kan gjøre hvis man ikke er fornøyd med styret. Folk flytter. Anonymkode: 0e057...509 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. september 2023 #20 Del Skrevet 4. september 2023 1 hour ago, AnonymBruker said: En blir ikke plassert i et styre via tvang og dette som jeg snakker om var målrettet og høyst frivillig. Å være dominant og sikte mot toppene er et kjennemerke på denne personen jeg snakker om. Jo, i utgangspunktet en person som drar med seg alle som er lette å lede. Hun er veldig god, for dette har hun gjort mye av. Før denne personens inntreden i manesjen, da var det 100% hyggelig her. Ingen baksnakking som var plagsom. Ingen mobbing. Alle hilste blidt på alle og hjalp i forbifarten om noen trengte hjelp. Det er som natt og dag. Siden jeg har sagt mitt og ikke er interessert i å diskutere i det uendelige med folk som kun har ett svar og det er at jeg må ta jobben selv, så sier jeg takk for bidragene og trekker meg ut. Like damer som er veldig enige og i flokk er en slitsom ting. Der ute og her inne. Det er mobbing og baksnakking jeg vil til livs. Det er ikke akseptabelt noen steder. Det skal være plass til alle mennesketyper i en slik boform og en kan ikke rynke på nesa fordi en ikke liker et annet menneskes smak i deres eget liv. Der er det nulltoleranse fra min side. De mest blankpussede fasadene har mye grums inni seg ser det ut til. Det kunne ha vært gjort smidig, men slik er det ikke. Går en med visse klær, så er en muligens en forbryter. Snakker en ikke damespråket på damers vis, så er det noe rart med en? Gjør en ikke de husmoderlige ting og inviterer alle damene inn for å beundre resultatet og disker opp med kaffe og kake og lager dameklubb, så er det noe rart med en? Det er underlig adferd sett fra mitt ståsted. Jeg lever i nåtid og sette stor pris på et privatliv i fred og ro. Jeg er ikke utrivelig og lite tilsnakkende av den grunn. Så rart at innlegget aktiviserte alle som plutselig kjenner seg indignert av andre grunner enn det innlegget mitt omhandlet. Jeg spurte om det var flere som hadde trøbbel med mobbere som kamuflerer seg som noe annet, men greit, takk for meg. Anonymkode: 7f8d8...3f6 Hæ, dette innlegget henger ikke sammen med HI 😅 Anonymkode: a4e1a...8bd 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå