AnonymBruker Skrevet 4. september 2023 #1 Del Skrevet 4. september 2023 Hvor mange av dere tror at feriepenger er skattefri og at halv skatt i desember er virkelig halv skatt? Det er nemlig ikke sånt. Vi betaler bare så mye mer i skatt i de 10.5 mnd for at det ser og høres mer supert ut. Det er staten som sparer penger for oss uten at de gir noe rente for de mnd. vi betaler mer forskuddskatt. Ganske utrolig at det er fortsatt slik i 2023. Anonymkode: d76d4...c50 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. september 2023 #2 Del Skrevet 4. september 2023 Det er vell helt normalt og orientere seg om når man trår inn i arbeidslivet? Anonymkode: b6f6c...a22 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. september 2023 #3 Del Skrevet 4. september 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det er vell helt normalt og orientere seg om når man trår inn i arbeidslivet? Anonymkode: b6f6c...a22 Det skulle man tro, men det er allikevel mange som tror at feriepenger er skattefrie hvis de betales ut etter opptjeningsåret. Det er bare å søke opp hvilken som helst tråd som omhandler feriepenger her på forumet, hvis du vil ha bevis. Anonymkode: b5ec4...6e2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. september 2023 #4 Del Skrevet 4. september 2023 Det er dagligtalen som er skyld i det. Det sies at de er skattefri i dagligtalen istedet for å si at de 'kun' er trekkfrie året etter opptjeningen. Anonymkode: b2301...703 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. september 2023 #5 Del Skrevet 4. september 2023 Var dette nytt for deg? Anonymkode: 5f5ed...a81 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. september 2023 #6 Del Skrevet 4. september 2023 59 minutter siden, AnonymBruker said: Hvor mange av dere tror at feriepenger er skattefri og at halv skatt i desember er virkelig halv skatt? Anonymkode: d76d4...c50 De samme menneskene som tror de vinner på å få igjen sine egne penger i skatteoppgjøret. Anonymkode: 10b85...705 6 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hedda-78 Skrevet 4. september 2023 #7 Del Skrevet 4. september 2023 Vi som har skjønt dette, burde begynne å si "trekkfri" og "halvt trekk" i stedet for "skattefri" og "halv skatt" Kanskje det blir lettere å forstå da? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. september 2023 #8 Del Skrevet 4. september 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er vell helt normalt og orientere seg om når man trår inn i arbeidslivet? Anonymkode: b6f6c...a22 Jeg har vært borti folk som tror det lønner seg å spare utbetaling av overtid til desember. Anonymkode: 29211...2f0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. september 2023 #9 Del Skrevet 4. september 2023 3 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg har vært borti folk som tror det lønner seg å spare utbetaling av overtid til desember. Anonymkode: 29211...2f0 🤭 Den er lei, den kan fort slå tilbake på en! Men jeg tror de aller fleste av oss vet at skatteoppgjøret går på totalen i løpet av det foregående året. Likevel blir det mange tråder og prat om når det er halvt skattetrekk (halv skatt på folkemunne). Det fordi det er mange som lever på et minimum, men som likevel ikke tør å ha et skattekort som kaaan gi muligheten for restskatt. Altså for mange av de som lever for hånd til munn, så vil halvt trekk oppleves som en gode der og da. Når man lever på den måten, så tenker man ikke så alt for mye på hvilke penger som måtte komme inn om 6-10 måneder. Da jeg var trygdet, satte jeg pris på ordningen. Jeg klarte aldri å bygge meg noen buffer, og selv om jeg sikkert burde hatt bedre kontroll og justert skattekort i stedet, så ble det altså en "gode" å få redusert trekk. Kall det å lure seg selv, men sånn er det for mange av oss. Anonymkode: f88f6...cab Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. september 2023 #10 Del Skrevet 4. september 2023 Er det ikke det bare herlig for dere som liker å være nedlatende da? Det er ikke like stas å sitte på høy hest hvis alle andre har like høy. "Vi som har skjønt det"🧐 "Tenk at det finnes folk som tror det er slik"🧐🧐🧐 Anonymkode: 3f58e...cd6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Commander Skrevet 4. september 2023 #11 Del Skrevet 4. september 2023 (endret) Det som er litt spesielle med "feriepenger" er at staten har bestemt at det skal tvang spares. At staten trekker inn litt ekstra i 10 mnd og man får det tilbake i 2 ganger i året er jo litt spesiell ordning. Vi er jo voksne arbeidstakere og burde jo få pengene når vi tjener dem og gitt tillit til å legge til siden selv? Men de fleste syntes det er helt ok? Så da fortsetter ordningen... Er dette en særnorsk ordning eller finnes den i andre land? Equinor har virksomheter i flere land. Er det slik at en brasilianer får lik mnd. lønn mens en nordmann som jobber et år i Brasil blir tvangspart etter norske regler?? Endret 4. september 2023 av Commander 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Schmuhu Skrevet 4. september 2023 #12 Del Skrevet 4. september 2023 (endret) Jeg mener at det er positivt med feriepenger slik som ordningen er i dag. Det skaper forutsigbarhet og folk trenger ikke å tenke så mye over det. Det er dermed sosialt fordi ingen blir glemt og ingen kan glemme det selv. Det er ikke så enkelt å gå på en smell her. Da må du virkelig bomme sykt. Jeg synes dog at noen arbeidsgivere kan være mer fleksible når det gjelder utbetaling. Jeg burde kunne ta det ut når jeg ønsker og ikke vente til arbeidsgiveren synes det er komfortabel. Når det gjelder halv trekk i november/desember så er jeg kritisk. Dette støtter opp mot et kapitalistisk kjøpsfest (noen kaller det jul) og det er ikke bra. Jeg hadde heller foretrukket lik trekk alle måneder og dermed en mer romslig utbetaling hver måned. Schmuhu Endret 4. september 2023 av Schmuhu 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Druid Skrevet 4. september 2023 #13 Del Skrevet 4. september 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hvor mange av dere tror at feriepenger er skattefri og at halv skatt i desember er virkelig halv skatt? Det er nemlig ikke sånt. Vi betaler bare så mye mer i skatt i de 10.5 mnd for at det ser og høres mer supert ut. Det er staten som sparer penger for oss uten at de gir noe rente for de mnd. vi betaler mer forskuddskatt. Ganske utrolig at det er fortsatt slik i 2023. Anonymkode: d76d4...c50 Det er en såpass praktisk og pragmatisk løsning på utfordringene som skal løses, at det er ingen grunn til å endre det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. september 2023 #14 Del Skrevet 4. september 2023 57 minutter siden, Commander said: Det som er litt spesielle med "feriepenger" er at staten har bestemt at det skal tvang spares. At staten trekker inn litt ekstra i 10 mnd og man får det tilbake i 2 ganger i året er jo litt spesiell ordning. Vi er jo voksne arbeidstakere og burde jo få pengene når vi tjener dem og gitt tillit til å legge til siden selv? Men de fleste syntes det er helt ok? Så da fortsetter ordningen... Ja, det er virkelig en tullete ordning. Og skal man først ha en sånn ordning bør i det minste pengene betales ut i januar, så man kan bestille ferien da. Nå sparer staten for oss i opptil halvannet år. Og i juni er det gjerne for sent å bestille billig sommerferie uansett. Mange bestiller jo på høsten året før også. Men som du sier, ordningen er såpass innarbeidet at mange antagelig ville protestert om den forsvant. Selv om den ikke gir en eneste fordel sånn egentlig. Det blir litt som med skattepengene, at mange tror de får en stor sum i gave, selv om de kunne fått den for lenge siden. Forskjellen med skattepenger tilbake er at man i det minste kan justere ned trekket for å unngå det, mens feriepengesparingen bare er tvang. Anonymkode: 10b85...705 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. september 2023 #15 Del Skrevet 4. september 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): De samme menneskene som tror de vinner på å få igjen sine egne penger i skatteoppgjøret. Anonymkode: 10b85...705 Åh dette… ga opp å forklare ei venninne dette. Anonymkode: dd0ca...7c0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. september 2023 #16 Del Skrevet 4. september 2023 Druid skrev (1 time siden): Det er en såpass praktisk og pragmatisk løsning på utfordringene som skal løses, at det er ingen grunn til å endre det. Hvilke utfordringer er det snakk om mener du? Hvorfor er det et problem å få lik lønn hver måned? Anonymkode: 5f5ed...a81 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. september 2023 #17 Del Skrevet 4. september 2023 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Hvilke utfordringer er det snakk om mener du? Hvorfor er det et problem å få lik lønn hver måned? Anonymkode: 5f5ed...a81 Hvorfor er det et problem å få feriepenger en måned? Anonymkode: dd0ca...7c0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. september 2023 #18 Del Skrevet 4. september 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hvorfor er det et problem å få feriepenger en måned? Anonymkode: dd0ca...7c0 For en god del mennesker er det faktisk et problem at de får feriepenger i stedet for lønn fordi de da av en eller annen grunn tror at dette er penger som må løses bort på reising uansett hvor dårlig råd de har... Anonymkode: 5f5ed...a81 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. september 2023 #19 Del Skrevet 4. september 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): For en god del mennesker er det faktisk et problem at de får feriepenger i stedet for lønn fordi de da av en eller annen grunn tror at dette er penger som må løses bort på reising uansett hvor dårlig råd de har... Anonymkode: 5f5ed...a81 Og så er det de som ville sløst bort pengene sine om de fikk det spredt utover året i lønn for deretter å klage på at de ikke har råd til ferie. Noen vil få problemer uansett. Anonymkode: dd0ca...7c0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. september 2023 #20 Del Skrevet 4. september 2023 35 minutter siden, AnonymBruker said: Hvorfor er det et problem å få feriepenger en måned? Anonymkode: dd0ca...7c0 Problemet er det halvannet året man må vente på penger man kanskje hadde trengt med en gang, til andre ting enn ferie. Man får heller ingen avkastning på pengene mens man venter. Anonymkode: 10b85...705 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå