AnonymBruker Skrevet 4. september 2023 #1 Skrevet 4. september 2023 Jeg trenger litt tips til mat å spise når jeg skal ned i vekt. Gått ned snart 5 kilo nå, men jeg trenger litt mer variasjon. Går mye i rugsprø m/kremost og egg i forskjellige variasjoner(stekt,kokt,eggerøre etc), skyr, youghurt, banan. Middag spiser jeg helt vanlig, bare litt mindre porsjoner. Så det er lunsj/mellommåltider jeg tenker å få inn litt mer variasjon. Så sleng inn deres gode tips i denne tråden Anonymkode: 82e8c...aa2
AnonymBruker Skrevet 4. september 2023 #2 Skrevet 4. september 2023 Salat med proteiner, så du får i deg mer grønt. Det metter godt så lenge sammensetningen av næringsstoffer er riktig. En liten neve valnøtter som mellommåltid. Anonymkode: a82bf...9ae 3 1
AnonymBruker Skrevet 4. september 2023 #3 Skrevet 4. september 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Salat med proteiner, så du får i deg mer grønt. Det metter godt så lenge sammensetningen av næringsstoffer er riktig. En liten neve valnøtter som mellommåltid. Anonymkode: a82bf...9ae ja, glemte å skrive at jeg spiser litt salat inimellom og, men kan bli ennå bedre Anonymkode: 82e8c...aa2
AnonymBruker Skrevet 4. september 2023 #4 Skrevet 4. september 2023 Salater, tomat, paprika, kylling og mozarella er en favoritt til lunsj for meg. Anonymkode: 10401...a5a
AnonymBruker Skrevet 4. september 2023 #5 Skrevet 4. september 2023 Jeg er selv litt opptatt av 5-om-dagen, så jeg får inn mye grønnsaker som mellommåltider og ved siden av lunsjen (spiser ikke frokost). Så det går med en stor neve cherrytomater, en halv pakke knaskegulrøtter, en klementin, et halvt eple med kanel og noen moreller i løpet av dagen. Dette blir jo næringsrike, kalorifattige mellommåltider. Det bidrar også til metthetsfølelse. Ellers kan man jo også se litt på middagen. «Vanlig mat» er jo så mangt. Her kan man jo prøve å holde seg til rent kjøtt/fisk/kylling og mye grønnsaker her også. Hvertfall i hverdagen:) Mye kalorier å hente på middager er mitt inntrykk. Anonymkode: a43c8...3ce
AnonymBruker Skrevet 4. september 2023 #6 Skrevet 4. september 2023 Eg er veldig glad i koke byggryn og bruke i salatar og supper. Dei metter ekstremt lenge! En halv kopp kokt byggryn inneholder 97 kalorier. Svensk forskning mener bygg kan bekjempe sult ved at det hever blodsukkernivået saktere enn for eksempel enn brød osv Anonymkode: eff1d...038 1 1
AnonymBruker Skrevet 4. september 2023 #7 Skrevet 4. september 2023 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Ellers kan man jo også se litt på middagen. «Vanlig mat» er jo så mangt. Her kan man jo prøve å holde seg til rent kjøtt/fisk/kylling og mye grønnsaker her også. Hvertfall i hverdagen:) Mye kalorier å hente på middager er mitt inntrykk. Anonymkode: a43c8...3ce ja, enig at det er så mangt, og det er det også. Men blir endel kjøtt/kylling /fisk. Men også litt pølser, kjøttkaker etc. Har både mann og barn så må også spise litt som de ønsker og samtidig ikke ruinerer oss helt(som feks rent kjøtt og fisk gjør) dette skal også være et varig prosjekt så må ha variasjon og litt kosemat i helgene feks. Men kutta ned på mengden og føler det hjelper mye, er ikke stappmett etter middag lenger, men passe. Så greia her er å variere lunsjen/mellommåltidene litt mer så jeg ikke går lei. Spiser ikke frokost og kveldsmat. Anonymkode: 82e8c...aa2
Lill3My Skrevet 4. september 2023 #8 Skrevet 4. september 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg trenger litt tips til mat å spise når jeg skal ned i vekt. Gått ned snart 5 kilo nå, men jeg trenger litt mer variasjon. Går mye i rugsprø m/kremost og egg i forskjellige variasjoner(stekt,kokt,eggerøre etc), skyr, youghurt, banan. Middag spiser jeg helt vanlig, bare litt mindre porsjoner. Så det er lunsj/mellommåltider jeg tenker å få inn litt mer variasjon. Så sleng inn deres gode tips i denne tråden Anonymkode: 82e8c...aa2 Omelett Variere brødmaten med lomper! F.eks med snøfrisk og røkt laks, en god skinke + litt pesto Kjøleskapsgrøt Cottage cheese - gjerne sammen med litt syltetøy for smak, vaniljeyoghurt, kanel, sukrin osv Reker + avokado Salater med middagsrester, bønner, kjøtt/fisk Eggemuffins 1
AnonymBruker Skrevet 4. september 2023 #9 Skrevet 4. september 2023 For min del var det ikke HVA jeg spiste, men NÅR jeg spiste det som gjorde utslaget. Da jeg slutta å spise mat etter middag, begynte kiloene å rase av også, helt av seg selv. Når jeg spiser, spiser jeg det samme som før og jeg spiser meg god og mett til måltidene. Null fokus på diett. Anonymkode: f041c...a87 2
AnonymBruker Skrevet 4. september 2023 #10 Skrevet 4. september 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): For min del var det ikke HVA jeg spiste, men NÅR jeg spiste det som gjorde utslaget. Da jeg slutta å spise mat etter middag, begynte kiloene å rase av også, helt av seg selv. Når jeg spiser, spiser jeg det samme som før og jeg spiser meg god og mett til måltidene. Null fokus på diett. Anonymkode: f041c...a87 ja, jeg spiser nå kun mellom 11 og 18(noen ganger 19) Og har jo gått ned snart 5 kilo. Men har også blitt litt mer bevisst på hva jeg putter i gapet og kuttet søtsaker i ukedagene. Koser meg fortsatt i helgene. Har også kuttet ut brød, har IBS og tidvis mye plaget. Men har vært mindre oppblåst/uvel nå etter jeg kuttet brød. Anonymkode: 82e8c...aa2 1
AnonymBruker Skrevet 4. september 2023 #11 Skrevet 4. september 2023 Ting jeg er glad i: Havregryn, i alle varianter. Som tradisjonell havregrøt, kjøleskapgrøt, eller bare med yoghurt på + frukt/bær som topping Weetabix med melk og frukt/bær Supper(lag helst selv) Eggerøre/omelett med tilbehør Frokostmuffins med egg, skinke, ost osv. Speltlomper med fyll Salater Chiapudding Anonymkode: 806f1...122 1
Barbiebabe Skrevet 5. september 2023 #12 Skrevet 5. september 2023 (endret) Spis fettforbrennende mat og krydder, f.eks.kanel, gurkemeie, jeg går på en kur bestående av ingefær, sitron og koriander,effektivt.Olivenolje,linfrø,svisker, grønn te, chili og mandler er også fint.Havre, ananas, epler, og avokado er også slankemat, jeg spiser dette hver morgen, tar også tilskudd av maca.Kutt ut mest mulig sukker og mettet fett og potetgull. Endret 5. september 2023 av Barbiebabe 1
AnonymBruker Skrevet 5. september 2023 #13 Skrevet 5. september 2023 Rett i koppen suppe med to Ryvita med tomat og agurk er en grei lunsj. Jeg spiser salat med revet ost og nøtter til kvelds 5 dager i uka. Skal ikke slanke meg, men har diabetes, så store begrensninger på mat. Du kan jo ha kokt egg i salat til kvelds i stedet for ost og nøtter. De ferdige suppene fra butikken er også ganske gode, f.eks blomkålsuppe. Anonymkode: 2d37a...43f 1
Lill3My Skrevet 6. september 2023 #14 Skrevet 6. september 2023 Noen av mine enkle favoritter ligger forresten her
AnonymBruker Skrevet 6. september 2023 #15 Skrevet 6. september 2023 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Rett i koppen suppe med to Ryvita med tomat og agurk er en grei lunsj. Jeg spiser salat med revet ost og nøtter til kvelds 5 dager i uka. Skal ikke slanke meg, men har diabetes, så store begrensninger på mat. Du kan jo ha kokt egg i salat til kvelds i stedet for ost og nøtter. De ferdige suppene fra butikken er også ganske gode, f.eks blomkålsuppe. Anonymkode: 2d37a...43f Jeg vil anbefale at TS har litt protein også til lunsj - denne lunsjen her er det knapt protein i. Anonymkode: e5e59...3e9
AnonymBruker Skrevet 6. september 2023 #16 Skrevet 6. september 2023 Rent kjøtt og salat. Anonymkode: 39ec0...178
AnonymBruker Skrevet 6. september 2023 #17 Skrevet 6. september 2023 Jeg liker godt hummus i ulike varianter. Lager selv, så det er billig også. Bruker som pålegg på knekkebrød, tilbehør til middag og dip til grønnsaker. Eller er mager cottage cheese veldig greit, med en skje eller to med solbærsyltetøy, eller bruk det under skinke på knekkebrødet. Blir jeg fysen, mauler jeg røkt kalkunskinkepålegg. Tenk clean eating, masse grønnsaker og mettende protein. Sunt fett, rent kjøtt og grove karbohydrater, nøtter, frø og kjerner i begrensede mengder. Fri tilgang på grønnsaker og bær. Dette er et kosthold man kan leve med etter at målvakten er nådd også. Anonymkode: c62c2...0cf
Besserwisser Skrevet 8. september 2023 #18 Skrevet 8. september 2023 Barbiebabe skrev (På 5.9.2023 den 19.41): Spis fettforbrennende mat og krydder, f.eks.kanel, gurkemeie, jeg går på en kur bestående av ingefær, sitron og koriander,effektivt.Olivenolje,linfrø,svisker, grønn te, chili og mandler er også fint.Havre, ananas, epler, og avokado er også slankemat, jeg spiser dette hver morgen, tar også tilskudd av maca.Kutt ut mest mulig sukker og mettet fett og potetgull. AnonymBruker skrev (På 4.9.2023 den 11.26): Jeg trenger litt tips til mat å spise når jeg skal ned i vekt. Gått ned snart 5 kilo nå, men jeg trenger litt mer variasjon. Går mye i rugsprø m/kremost og egg i forskjellige variasjoner(stekt,kokt,eggerøre etc), skyr, youghurt, banan. Middag spiser jeg helt vanlig, bare litt mindre porsjoner. Så det er lunsj/mellommåltider jeg tenker å få inn litt mer variasjon. Så sleng inn deres gode tips i denne tråden Anonymkode: 82e8c...aa2 Hva som er gode mellommåltider kommer også litt an på hvordan metthets- eller sultfølelsen er. Dersom du er sulten og føler at du trenger mer mat ville jeg ikke anbefalt varene som foreslås i innlegget over her. Ja, olivenolje, mandler, avokado osv er sunne fettsyrer. Men det er også ekstremt næringsrike (kaloriholdige) matvarer som ikke metter særlig mye. En neve nøtter metter lite (i alle fall for meg) og olivenolje kommer raskt oppi kalorier tilsvarende en middagsporsjon om du ikke bruker det litt «med omhu». Føler du deg mett og god gjennom dagen slik du spiser nå er det jo bra, og da kan du jo feks bytte ut yoghurt med avokado/nøtter som nevnt over. Til lunsj pleier jeg å variere veldig, som for eksempel middagsrester, «matmuffins», omelett, salat med noen gode proteinkilder, kesam med skogsbær, cottage cheese med et godt syltetøy/kanel/proteinpulver etc. De dagene jeg kjører hjemmekontor pleier jeg å lage noe varmt, som eggerøre/kokt egg sammen med løketlaks eller liknende 1
AnonymBruker Skrevet 9. september 2023 #19 Skrevet 9. september 2023 Besserwisser skrev (6 timer siden): Hva som er gode mellommåltider kommer også litt an på hvordan metthets- eller sultfølelsen er. Dersom du er sulten og føler at du trenger mer mat ville jeg ikke anbefalt varene som foreslås i innlegget over her. Ja, olivenolje, mandler, avokado osv er sunne fettsyrer. Men det er også ekstremt næringsrike (kaloriholdige) matvarer som ikke metter særlig mye. En neve nøtter metter lite (i alle fall for meg) og olivenolje kommer raskt oppi kalorier tilsvarende en middagsporsjon om du ikke bruker det litt «med omhu». Føler du deg mett og god gjennom dagen slik du spiser nå er det jo bra, og da kan du jo feks bytte ut yoghurt med avokado/nøtter som nevnt over. Til lunsj pleier jeg å variere veldig, som for eksempel middagsrester, «matmuffins», omelett, salat med noen gode proteinkilder, kesam med skogsbær, cottage cheese med et godt syltetøy/kanel/proteinpulver etc. De dagene jeg kjører hjemmekontor pleier jeg å lage noe varmt, som eggerøre/kokt egg sammen med løketlaks eller liknende Mellommåltider??? Når du i utgangspunkter spiser fire måltider om dagen og så er nødt til å innføre "mellommåltider", da er det noe som er rav ruskende galt. Det betyr at du er kronisk sulten, uansett hva du putter i ansiktet. Hva tror du kroppen prøver å fortelle deg når den nekter å slå av sultfølelsen? Den prøver jo febrilsk å gi deg et budskap, som du tydeligvis ikke skjønner bæret av. Anonymkode: f041c...a87 1
AnonymBruker Skrevet 9. september 2023 #20 Skrevet 9. september 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hva tror du kroppen prøver å fortelle deg når den nekter å slå av sultfølelsen? Den prøver jo febrilsk å gi deg et budskap, som du tydeligvis ikke skjønner bæret av. Anonymkode: f041c...a87 Akkurat sånn har jeg det Så hva prøver kroppen å fortelle meg Anonymkode: e5e59...3e9 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå