Gå til innhold

Barnetrygd

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fikk brev fra Trygdekontoret, med info om at første barnetrygd utbetales i februar. Men min sønn er født i midten av desember, skulle jeg ikke da hatt første utbetaling nå i januar?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du får barnetrygd fra måneden etter at barnet ble født. Ble barnet født i desember, skal du ha barnetrygd fra januar. Mulig du får etterbetalt januar sammen med utbetalingen for februar?

Ordinær barnetrygd er på 970,- kr per måned og utbetales den siste arbeidsdagen i måneden. (unntak for desember, da utbetalingen gjerne kommer før juledagene starter).

Skrevet

Det er fult mulig at første utbetaling kommer i februar ja, men da får du også etterbetalt det for januar

Skrevet

Takk for svar.

I brevet står det; ...trygdekontoret har vedtatt at du fra jan. 06 får trygd for ett barn...Du vil motta den første utbet i febr.

Du får utbet f.o.m kalendermåneden etter den måneden du fikk rett til stønad. Stønad utbetales etterskuddsvis for hver mnd...

Brevet er datert 11.jan. Vil det da si at VEDTAKET først ble gjort i januar og at jeg derfor ikke får før i febr?

Skrevet (endret)

Det står jo ganske klart i det du siterer da....

trygdekontoret har vedtatt at du fra jan. 06 får trygd for ett barn

Du får fra januar

Du vil motta den første utbet i febr

Utbetalingen skjer i februar

Du får utbet f.o.m kalendermåneden etter den måneden du fikk rett til stønad

Født i desember, du får fra første kalendermåned etter dette, som tidligere skrevet, du får fra januar

Stønad utbetales etterskuddsvis for hver mnd...

Utbetales etterskuddsvis: Du får i februar utbetalt for januar. Du får i mars utbetalt for februar.

Det står jo der rett frem. DU FÅR PENGER FRA JANUAR, DE UTBETALES PÅ ETTERSKUDD, DIN FØRSTE UTBETALING I FEBRUAR. Hva der er uklart?

Endret av Malama
Skrevet

Alt i Malamas innlegg stemmer, bortsett fra denne delen:

Utbetales etterskuddsvis: Du får i februar utbetalt for januar. Du får i mars utbetalt for februar.

At man får utbetalt barnetrygda etterskuddsvis betyr at man får utbetaling på slutten av måneden. En får utbetalt for februar i slutten av februar, for mars i slutten av mars osv.

Den første utbetalingen etter at barnet er født kommer gjerne ikke før måneden etter at betalingene skulle starte, men da får man etterbetalt for forrige måned(dvs at om barnet er født i desember, kan man få førate utbetaling i februar, men da utbetales bernetrygden for januar samtidig), og dette er et untakstilfelle.

Skrevet

Etterskuddsvis pleier bety at man får det ETTER, men ok, om de har utbetaling en av de siste dagene i måneden, så blir jo det også etterskuddsvis nok.

Uansett. du får som det står i klartekst fra januar, med først utbetaling i februar :)

Skrevet (endret)

Du får for januar og februar samtidig i slutten av februar. Det gjorde jeg i fjor.

Endret av Lizzie
Skrevet
Du får for januar og februar samtidig i slutten av februar. Det gjorde jeg i fjor.

puuuh, godt å høre! Måtte ha d inn m teskje ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...