AnonymBruker Skrevet 4. september 2023 #1 Skrevet 4. september 2023 Er det sånn at hvis jeg feks betaler 13.000 i skatt hver måned, så betaler jeg 6500 i skatt i desember? Er det så enkelt å regne ut, eller er det noe jeg ikke skjønner? 😊 Anonymkode: 61509...b09
AnonymBruker Skrevet 4. september 2023 #3 Skrevet 4. september 2023 Ettersom bruttoinntekten kan variere med ulike tillegg, er det bedre å halvere skatteprosenten for å forstå det. Skatter du 30%, blir det 15%. Kronebeløpet trenger derimot ikke være halvparten fra forrige måned, hvis du har noen variabler i lønnen din. Anonymkode: d6dd0...042 1
Kokeplate Skrevet 4. september 2023 #4 Skrevet 4. september 2023 Det blir trukket halvparten av den skatteprosenten det ville blitt trukket i en annen måned.
AnonymBruker Skrevet 4. september 2023 #5 Skrevet 4. september 2023 Ja, det trekkes halvparten av hva som står på skattekortet på desember-utbetalingen. Dersom det står 24% skatt til vanlig, trekkes det 12% i desember. Anonymkode: de9d4...ce6
AnonymBruker Skrevet 4. september 2023 #6 Skrevet 4. september 2023 Men hvorfor er det halv skatt? Anonymkode: 72e71...bb7
Hedda-78 Skrevet 4. september 2023 #7 Skrevet 4. september 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Men hvorfor er det halv skatt? Anonymkode: 72e71...bb7 For å kunne kjøpe julemat og julegaver. 1
AnonymBruker Skrevet 4. september 2023 #8 Skrevet 4. september 2023 7 minutter siden, AnonymBruker said: Men hvorfor er det halv skatt? Anonymkode: 72e71...bb7 Myndighetene tror at hvis de ikke sparer for oss gjennom hele året, får vi ikke råd til gaver. Altså at vi har null styring på økonomien. For mange stemmer det nok dessverre. Men det er vel uansett de færreste som venter til desemberlønning med å kjøpe alle julegavene. På samme måte som de færreste bestiller sommerferien i juni, da blir den i hvert fall dyr. Det vi med god styring og kontroll kan gjøre er å heller betale inn litt for lite i skatt gjennom hele året og ikke betale det inn igjen før på våren igjen (rentefritt). Anonymkode: 7e37b...67f 3
Grandidosa83 Skrevet 4. september 2023 #9 Skrevet 4. september 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Er det sånn at hvis jeg feks betaler 13.000 i skatt hver måned, så betaler jeg 6500 i skatt i desember? Er det så enkelt å regne ut, eller er det noe jeg ikke skjønner? 😊 Anonymkode: 61509...b09 Det er prosentbasert, men i praksis for mange blir det slik du skisserer. Det er likevel viktig å huske på at skatt beregnes for et kalenderår om gangen, så som andre har skrevet tidligere: Man har egentlig ikke "halv-skatt" og "ingen skatt" i hhv desember og på feriepengeutbetalingen.. skatten det er beregnet man skal betale blir bare fordelt på de andre 10,5 månedene. Jeg presiserer dette fordi jeg har har hørt mangt en "smarting" som skal få bonusen på desemberlønnen pga halv skatt osv.. 2
Brunello Skrevet 4. september 2023 #10 Skrevet 4. september 2023 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Men hvorfor er det halv skatt? Anonymkode: 72e71...bb7 Skattesystemet i Norge er basert på at den totale utlignede skatten fordeles på 10,5 måneder i året. Man betaler ikke skatt i juni og halv skatt i desember. Merk at det gjelder for ordinær lønn. Bonus, overtid og annet trekkes etter tabell. Og så er det verdt å merke seg at hva man trekkes i skatt ikke er fasit. Det foretas et oppgjør hvert år. De fleste får igjen noe, men mange får også baksmell. 1
AnonymBruker Skrevet 4. september 2023 #11 Skrevet 4. september 2023 Du trekkes mer enn nødvendig i de 11 andre månedene i året for at du skal få halv skatt i desember. Dette er et resultat av formyndertanken. Myndighetene sparer for oss. For vi klarer det ikke selv. Historien viser at myndighetene har rett. Når folk er blakke desember blir det ramaskrik i mediene, og alle krever at myndighetene hoster opp penger til de som er blakke. Så da har myndighetene heller bare innført tvungen sparing. Du får ikke forvalte lønnen din selv, myndighetene bestemmer hvordan den skal fordeles utover året. Men det er medias skyld Anonymkode: 0b8e9...119 1
AnonymBruker Skrevet 4. september 2023 #12 Skrevet 4. september 2023 Det er ikke halv skatt. Det er halvt SKATTETREKK. Anonymkode: 16537...7cb 2
AnonymBruker Skrevet 4. september 2023 #13 Skrevet 4. september 2023 2 hours ago, AnonymBruker said: Er det sånn at hvis jeg feks betaler 13.000 i skatt hver måned, så betaler jeg 6500 i skatt i desember? Er det så enkelt å regne ut, eller er det noe jeg ikke skjønner? 😊 Anonymkode: 61509...b09 Skatten blir gjort opp året etterpå, basert på totalen du betalte året før, sett opp mot inntekt og annet. Det er likegyldig om du har halvt trekk i desember, januar eller oktober, når oppgjørets time kommer er det årstotalen som har noe å si. Så det spørs litt hva du er ute etter. Å vite hvor mye du får utbetalt de ulike månende, basert på skattekortet du selv har kontroll over, eller om du vil vite hva du skal ende med å betale i skatt for året som var når den tid kommer. Anonymkode: ae781...18e
AnonymBruker Skrevet 4. september 2023 #14 Skrevet 4. september 2023 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Du trekkes mer enn nødvendig i de 11 andre månedene i året for at du skal få halv skatt i desember. Dette er et resultat av formyndertanken. Myndighetene sparer for oss. For vi klarer det ikke selv. Historien viser at myndighetene har rett. Når folk er blakke desember blir det ramaskrik i mediene, og alle krever at myndighetene hoster opp penger til de som er blakke. Så da har myndighetene heller bare innført tvungen sparing. Du får ikke forvalte lønnen din selv, myndighetene bestemmer hvordan den skal fordeles utover året. Men det er medias skyld Anonymkode: 0b8e9...119 Denne ordningen ble innført i Norge på 50- tallet, så nei, den har ingenting med media å gjøre. For øvrig sant som de fleste skriver: husk at den totale skatten beregnes for hele året. Det kan derfor være lurt å sjekke hvordan du ligger an når det nærmer seg utbetaling av lønn med halvt trekk. Dersom du ligger an til restskatt går det an å be om at arbeidsgiver likevel trekker fullt trekk i desember også. Merk at noen arbeidsgivere tar halvt skattetrekk i november istedet, typisk for bedrifter som har lønnsutbetaling sent i mnd. Anonymkode: 463f3...e4e
AnonymBruker Skrevet 4. september 2023 #15 Skrevet 4. september 2023 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Denne ordningen ble innført i Norge på 50- tallet, så nei, den har ingenting med media å gjøre. Det fantes ikke media på 50-tallet altså. Anonymkode: 0b8e9...119
AnonymBruker Skrevet 4. september 2023 #16 Skrevet 4. september 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det fantes ikke media på 50-tallet altså. Anonymkode: 0b8e9...119 Media fungerte ganske annerledes på 50- tallet. Det var ikke media som gjorde at denne ordningen ble innført. Anonymkode: 463f3...e4e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå