Gå til innhold

Kunstig intelligens kan forutse sykefravær

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Man har jo de som bruker alle 28 sykedagene hvert år i en kommune, disse er nok lette å spå. Det kunne jeg som nattevakt gjøre også. Skjedde til og med at jeg spurte en kveldsvakt om den ville ha en dagvakt etter jeg så på listen over hvem som skulle.på jobb. 

Anonymkode: cdae4...efc

• Liker 4
  • Nyttig 3
Skrevet

Normal intelligens har spådd fravær i flere tiår, så det er nok ikke så hokus-pokus som man kanskje skulle tro.

Vi har oversikt over fravær bakover i tid. Resten er statistikk, tendenser og trender, mønstre og avvik, sammenstilling av data osv. Nothing new..

Anonymkode: 7f6aa...e99

• Liker 14
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker said:

Man har jo de som bruker alle 28 sykedagene hvert år i en kommune, disse er nok lette å spå. Det kunne jeg som nattevakt gjøre også. Skjedde til og med at jeg spurte en kveldsvakt om den ville ha en dagvakt etter jeg så på listen over hvem som skulle.på jobb. 

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Normal intelligens har spådd fravær i flere tiår, så det er nok ikke så hokus-pokus som man kanskje skulle tro.

Vi har oversikt over fravær bakover i tid. Resten er statistikk, tendenser og trender, mønstre og avvik, sammenstilling av data osv. Nothing new..

Stemmer og "kunstig intelligens" er jo det samme som statistikk. Men det er nok enklere å få artikkel i avisa om man sier "kunstig intelligens kan spå fremtidig sykefravær" enn om man går ut  ot og sier "statistikken over de siste fem års sykefravær kan brukes til å spå hvor høyt sykefravær vi vil ha neste år".  

Anonymkode: 035e6...041

• Liker 3
Skrevet

Jeg er dritflink på å forutse ekstravakter på meg basert på hvem som er (skulle vært på) jobb når den og den uka. 😎

Anonymkode: 9bf06...8a9

• Liker 10
Skrevet

Det er ganske enkelt, det er bare veldig politisk ukorrekt.

-Kvinner har veldig mye mer sykefravær enn menn.

-De som har en historikk med mye sykefravær fortsetter trenden hele arbeidslivet.

-De som "har igjen" egenmeldingsdager bruker dem opp, om de har en historikk med dette.

Osv.

Sykefraværet i Norge er i veldig stor grad pga lav arbeidsmoral og egoisme. Bare lat som noe annet, men AI gjennomskuer tulllet.

Anonymkode: 2a8ed...3b2

• Liker 3
  • Nyttig 4
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Det er ganske enkelt, det er bare veldig politisk ukorrekt.

-Kvinner har veldig mye mer sykefravær enn menn.

-De som har en historikk med mye sykefravær fortsetter trenden hele arbeidslivet.

-De som "har igjen" egenmeldingsdager bruker dem opp, om de har en historikk med dette.

Osv.

Sykefraværet i Norge er i veldig stor grad pga lav arbeidsmoral og egoisme. Bare lat som noe annet, men AI gjennomskuer tulllet.

Anonymkode: 2a8ed...3b2

"Tullet" har vært oppe til diskusjon så lenge vi har hatt AI, og kanskje vel så det.

Selv om du er inne på noen gode poenger, mener jeg det er en klar avsporing fra tråden.

Med det sagt, det er ikke noe revolusjonerende ved å bruke "AI" her. IBM SPSS og lignende programmer, og en viss kunnskap om hvordan behandle data, vil gi samme resultater.

Alle skal prate om AI/KI om dagen som om det ble funnet opp i går. Men vi har da levd med AI rundt oss i lang tid, det har bare variert hvor god den er. Tenk hvor mye AI som er i en bil. Eller husk tilbake til bindersen som skulle hjelpe deg i .. office 97 eller hva det nå var. "Clippy". Ikke den beste AI-en, men likevel et klart eksempel.

MSs Twitter-bot Tay i 2016 ble jo et herlig eksempel på hva som skjer hvis ML benyttes med tvilsomt grunnlag (twitter-poster fra en verden av hat). Men maskinlæring er et annet tema.

Skrevet

Statistikk, kalles dette. 

Anonymkode: bcc66...5da

• Liker 1
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg er dritflink på å forutse ekstravakter på meg basert på hvem som er (skulle vært på) jobb når den og den uka. 😎

Anonymkode: 9bf06...8a9

Oh yes, det er lett. 

Anonymkode: b4d99...d99

Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Dette er ganske vanlig praksis i offentlig forvaltning. Sykedagene ansees som fridager utover ferie. Mange passer også på å få seg sykemelding for den minste ting slik at de slipper å bruke av disse ekstra «feriedagene» om de faktisk er syk. Merkelig nok er svært få sykemeldt i mer enn 10 dager som er arbeidsgiverperioden. Hvorfor ikke? Fordi etter 10dager overføres du til NAV og det opprettes tiltak. 

Påpekes noe av dette går man bare rett til fagforbundet og sutrer litt om at man ikke blir verdsatt på jobb. 

Anonymkode: 4e71a...eef

Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Dette er ganske vanlig praksis i offentlig forvaltning. Sykedagene ansees som fridager utover ferie. Mange passer også på å få seg sykemelding for den minste ting slik at de slipper å bruke av disse ekstra «feriedagene» om de faktisk er syk. Merkelig nok er svært få sykemeldt i mer enn 10 dager som er arbeidsgiverperioden. Hvorfor ikke? Fordi etter 10dager overføres du til NAV og det opprettes tiltak. 

Påpekes noe av dette går man bare rett til fagforbundet og sutrer litt om at man ikke blir verdsatt på jobb. 

Anonymkode: 4e71a...eef

Hva har dette med AI/KI å gjøre?

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Eller faktisk sykdom. Kvinnesykdommer er en helt reell greie, og mange er faktisk syke. Men du kan ikke se sykdommen på oss, så da er det mye enklere å bare anta det er arbeidsmoral som er problemet, i stedet for å forsøke å forstå.

Min arbeidsmoral var helt topp den til jeg ble syk, presset meg på jobb, og ble sykere hver måned jeg presset meg.

Anonymkode: 4453a...962

• Liker 3
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Eller faktisk sykdom. Kvinnesykdommer er en helt reell greie, og mange er faktisk syke. Men du kan ikke se sykdommen på oss, så da er det mye enklere å bare anta det er arbeidsmoral som er problemet, i stedet for å forsøke å forstå.

Min arbeidsmoral var helt topp den til jeg ble syk, presset meg på jobb, og ble sykere hver måned jeg presset meg.

Og igjen, hvordan har dette relevans til AI/KI, som er trådens tema?

• Liker 1
Skrevet

Dette hadde nok hjulpet mange arbeidsgivere. AI har registrert at du er borte på mandager veldig ofte, hva kan det skyldes? 

Det betyr ikke at lederen selv er ukjent med at arbeidstakeren er borte hver mandag etter helg med festing. 

Eller at en ansatt alltid bruker opp egenmeldinger før neste periode starter, eller den som alltid er syk på oppsatte vakter i jula/påske. 

Trenger ikke kunstig eller høy intelligens for å disse sammenhengene. Men ikke alle tør å ta det opp 

Anonymkode: de6c0...b0a

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Og igjen, hvordan har dette relevans til AI/KI, som er trådens tema?

Relevansen er at jeg tviler på at AI kan forutse de av oss som plutselig går fra 100% jobb til 100% syk, som ikke går og hangler i åresvis.

Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Relevansen er at jeg tviler på at AI kan forutse de av oss som plutselig går fra 100% jobb til 100% syk, som ikke går og hangler i åresvis.

Nei, og det er det vel heller ikke påstått.

Men hadde man sett på din fraværsprosent gjennom et helt år, så har den nok økt med årene? Det er veldig vanlig før Aap for de fleste.

Anonymkode: de6c0...b0a

Skrevet

Dette er ikke på individnivå, så det kan være både legit og nyttig. Man må nok ha en ganske stor bedrift eller arbeidsplass for at det skal fungere, siden det vil kunne gi store individuelle avvik på en liten arbeidsplass. Hvis det for eksempel er 10 ansatte, så kan halvparten smitte hverandre med covid eller omgangen og bli syke samtidig og uten at algoritmene klarer å forutsi det. Men hvis det er snakk om en arbeidsplass med 1000 ansatte, så blir det noe helt annet. 
Men sånn kjemperevolusjonerende vil det kanskje ikke være. Større arbeidsplasser som en større kommune burde jo ha en slags vikarpool, som bør være større på vinteren (sykefravær) og sommeren (ferieavvikling), slik at man slipper å ringe rundt til individuelle vikarer hver gang noen er syke. Man VET at folk vil ha fravær. 

Anonymkode: 7a8f3...5b9

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

"Tullet" har vært oppe til diskusjon så lenge vi har hatt AI, og kanskje vel så det.

Selv om du er inne på noen gode poenger, mener jeg det er en klar avsporing fra tråden.

Med det sagt, det er ikke noe revolusjonerende ved å bruke "AI" her. IBM SPSS og lignende programmer, og en viss kunnskap om hvordan behandle data, vil gi samme resultater.

Alle skal prate om AI/KI om dagen som om det ble funnet opp i går. Men vi har da levd med AI rundt oss i lang tid, det har bare variert hvor god den er. Tenk hvor mye AI som er i en bil. Eller husk tilbake til bindersen som skulle hjelpe deg i .. office 97 eller hva det nå var. "Clippy". Ikke den beste AI-en, men likevel et klart eksempel.

MSs Twitter-bot Tay i 2016 ble jo et herlig eksempel på hva som skjer hvis ML benyttes med tvilsomt grunnlag (twitter-poster fra en verden av hat). Men maskinlæring er et annet tema.

Ja, kunstig intelligens har blitt et buzzword som brukes for å skaffe presseartikler, investorpenger og kunder.  Kan godt være man hadde fått akkurat det samme om man brukte statistikk-teknikker som har blitt undervist til omtrent alle økonomer, statistiker, osv  i 50+ år.

Anonymkode: 035e6...041

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Nei, men det skjer ikke med veldig mange i løpet av et år på en arbeidsplass med, la oss si 1000 ansatte. I alle fall ikke langvarig sykefravær. Det er ikke SÅ mange som får kreft, er i bilulykke eller får prolaps i løpet av året. Det vil være innenfor variasjonen som AI vil legge inn. Den vil gi et estimat, den forutser ikke fremtiden. 
Den kan imidlertid ta inn ting som alder og kjønn på de ansatte, om de har barn, om de har mange sykedager (egenmelding og sykmeldinger), om de har mange omsorgsdager (syke barn, syke foreldre…), de ansattes utdanning, hvilke jobber de har, sykefraværsstatistikk for hver enkelt gruppe, tid på året, sykdomstrykk (tall fra FHI, som har overvåkning av smittsomme sykdommer), vær (sykdom, fall på isen…), og sikkert veldig mange flere ting. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Dette er ikke på individnivå, så det kan være både legit og nyttig. Man må nok ha en ganske stor bedrift eller arbeidsplass for at det skal fungere, siden det vil kunne gi store individuelle avvik på en liten arbeidsplass. Hvis det for eksempel er 10 ansatte, så kan halvparten smitte hverandre med covid eller omgangen og bli syke samtidig og uten at algoritmene klarer å forutsi det. Men hvis det er snakk om en arbeidsplass med 1000 ansatte, så blir det noe helt annet. 
Men sånn kjemperevolusjonerende vil det kanskje ikke være. Større arbeidsplasser som en større kommune burde jo ha en slags vikarpool, som bør være større på vinteren (sykefravær) og sommeren (ferieavvikling), slik at man slipper å ringe rundt til individuelle vikarer hver gang noen er syke. Man VET at folk vil ha fravær. 

Største problemet er vel at selv med AI så vil ikke ledelsen ta tak i problemet. Når den vikaren som alltid er syk fortsetter å få vakter. Da gir man  litt opp. Skal det ha noe for seg må man få tøffere ledelse. Innen helse er de tøffe på sparing, men ser ikke at det å leie inn vikarer som er på jobb 40% av tiden ikke er særlig smart. 

Men man kan håpe at hvis de får statistikken kadtet i trynet, som man vil få av AI, så slipper jeg som nattevakt å gå dagvakt i tillegg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...