Gå til innhold

Finnes det mat i Norge som ikke er "forgiftet"?

Anbefalte innlegg

Skrevet

I min erfaring, all mat i Norge er "forgiftet". Grønnsaka er fulle av sprøytemidler, fisken er full av miljøgifter og kjøttet er fullt av natriumnitritt. Så sjøl om du spiser uprossesert mat får du i deg uønska  ting.

Finnes det noe mat som er rent, eller må vi velge mellom næring og tæring hver gang vi spiser?

Anonymkode: 2c4e0...a4e

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det du dyrker eller avler på egen eiendom.

Anonymkode: 53d7e...5b0

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

I min erfaring, all mat i Norge er "forgiftet". Grønnsaka er fulle av sprøytemidler, fisken er full av miljøgifter og kjøttet er fullt av natriumnitritt. Så sjøl om du spiser uprossesert mat får du i deg uønska  ting.

Finnes det noe mat som er rent, eller må vi velge mellom næring og tæring hver gang vi spiser?

Norskt kjøtt  er ikke full av gift, heller ikke fisk som er fisket i havet. Det giftigste er vel oppdrettslaksen, men du kan jo begynne å fiske selv så får du ren mat.

Anonymkode: ef535...f8e

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

I min erfaring, all mat i Norge er "forgiftet".

Hvordan har du erfart dette?

Sitat

Grønnsaka er fulle av sprøytemidler, fisken er full av miljøgifter og kjøttet er fullt av natriumnitritt. Så sjøl om du spiser uprossesert mat får du i deg uønska  ting.

Noe fisk har miljøgifter. Spesielt gjelder dette feit, stor, vill fisk (kveite) som typisk ikke anbefales spist, i alle fall ikke alle steder.

Hvis du kjøper spekepølse så er den tilsatt konserveringsmidler, men hele biter av ferskt kjøtt er såvidt jeg vet normalt ikke tilsatt noe.

Jeg spiser Norsk grønnsaker uten å være bekymret. Se gjerne Andreas Wahls program om gift i mat på NRK. Naturlig eple inneholder en drøss av gift, og hvis du spiser 400kg rent eple på kort tid så kan du bli forgiftet.

Anonymkode: 2d3e9...4f0

Skrevet

Kjøp kjøtt fra et lokalt jaktlag og rett fra bonden. Fisk i havet eller det lokale ferskvannet. Dyrk urter og grønnsaker selv. Plukk bær og plant frukttrær. 

Anonymkode: 9c80c...322

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Norskt kjøtt  er ikke full av gift, heller ikke fisk som er fisket i havet. Det giftigste er vel oppdrettslaksen, men du kan jo begynne å fiske selv så får du ren mat.

Anonymkode: ef535...f8e

I norsk kjøtt bruker produsentene et stoff som heter natriumnitritt (som har vært forbudt her i landet) som øker sjansen for endel kreft typer.

I sjøene og havet er det et miljøstoff som heter PCB som aldri brytes ned. Det lagres i kroppen din hvis du spiser fisk som har fått det i seg, og det forekommer vanlig.

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hvordan har du erfart dette?

Anonymkode: 2d3e9...4f0

Sammenkulminert kunnskap 😅

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hvis du kjøper spekepølse så er den tilsatt konserveringsmidler, men hele biter av ferskt kjøtt er såvidt jeg vet normalt ikke tilsatt noe

De bruker det i kjøttstykker også, se etter E250 på pakken.

Ellers er jeg enig i mye av det du skriver i ditt innlegg. At alt må nytes med måte og sånn

Skrevet

Dyrk selv, økologiske rotgrønnsaker

• Liker 1
Skrevet

Noe får du i deg uansett hva du gjør. Det kommer ann på hvordan du definerer det, og i hvilket nivåer.

Anonymkode: 52d5e...674

• Liker 1
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Kjøp kjøtt fra et lokalt jaktlag og rett fra bonden. Fisk i havet eller det lokale ferskvannet. Dyrk urter og grønnsaker selv. Plukk bær og plant frukttrær. 

Anonymkode: 9c80c...322

Du tenker det er mindre miljøgifter i havet der fisken din svømmer kontra havet all annen fisk svømmer i? Og hvordan skal rett fra bonden gjøre noe forskjell? Det er jo ikke etter det at noe tilsettes. 

Anonymkode: 4183d...b44

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Jau. Man kan jo bli forgiftet og dø av det meste, til og med rent vann. Pust med magen og spis variert mat, så går det sikkert greit. 

Anonymkode: e0f80...dbe

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...