Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Moren min miste bestevenninnen sin for ca 2 år siden til kreft. De har vert venninner siden barneskolen. Hun var gift og hadde 5 barn i alderen 12-20 når hun døde. Da venninna skulle ha blitt 40 gikk mamma til graven, den var ikke vedlikeholdt og det var ikke blomster osv. Så mamma gikk å kjøpte favoritt blomstene hennes, fikset graven osv så folk kunne se hun var elsket. Siden ingen tok seg av graven ville mamma fikse den og holde den fin siden mamma håper selv at hennes grav en dag holdes vedlike. Dette gjorde hun i ca 6mnd før hun fikk en sint telefon fra den største datteren og ble bedt om å holde seg lagt unna. Barna og mannen hennes bor 10-20min unna graven.  Møter avogtil datteren på butikken. Vi hilser høflig og sier hei men har så lyst å be henne…….. hvorfor er noen så eiesyke om grav. Mamma ville jo bare hjelpe..

Anonymkode: d3e28...3af

• Hjerte 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sorg gjør mye rart med folk. Det kan være noe vondt i familien til din mors beste venninne som gjør at de oppfører seg sånn. 

Den informasjonen du gir her, er ikke nok til at vi kan gi deg noe fasit.

Anonymkode: 7373c...74f

• Liker 4
Skrevet

Her er det moren din som har gått langt over streken! Hun burde avklart med familien til venninnen før hun pyntet graven. 

Anonymkode: c18c4...bb5

• Liker 9
  • Nyttig 2
Skrevet

Vi vet jo ikke hvordan familien vil ha ting. Og si at hun ikke er elsket siden graven ikke er stelt blir for dumt. For det er det du sier sånn egentlig. Vi sørger på forskjellige måter. Sånn er det bare. Men så er graven familien sin. Altså den som er fester på den. Så din mor har sånn egentlig ingen rett til å gjøre noe. 

Anonymkode: 65aad...47f

• Liker 12
Skrevet

Jeg skjønner moren din. Det pågikk i SEKS MÅNEDER før de oppdaget det. Hadde graven til min bestevenninne forfalt så hadde ikke jeg heller hatt hjerte til å se på. 

Anonymkode: 34454...105

• Liker 9
  • Hjerte 5
  • Nyttig 1
Skrevet

Man skal ikke stelle graver man ikke har ansvar for å stelle uten å spørre. 

Det er helt obligatorisk grunnleggende folkeskikk. 

Jeg vil kalle det minstekrav på folkeskikk. 

Anonymkode: d3d48...4ab

• Liker 8
Skrevet

Hvis man ikke har tid/lyst til å stelle graven selv, kan man få dårlig samvittighet om noen andre plutselig dukker opp og pynter. Det kan føles indirekte som kritikk, at man selv ikke gjør nok. Litt som når mora di uoppfordret begynner å vaske hjemme hos deg. Bare sårere på en måte, når det gjelder en grav. Selv om hensikten er god. Vi opplevde at noen begynte å pynte på en grav som vi hadde avtalt å slette, da får man også litt dårlig samvittighet. Selv om det jo er den som har feste på graven som bestemmer dette. 

Anonymkode: e8000...26f

• Liker 16
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvis man ikke har tid/lyst til å stelle graven selv, kan man få dårlig samvittighet om noen andre plutselig dukker opp og pynter. Det kan føles indirekte som kritikk, at man selv ikke gjør nok. Litt som når mora di uoppfordret begynner å vaske hjemme hos deg. Bare sårere på en måte, når det gjelder en grav. Selv om hensikten er god. Vi opplevde at noen begynte å pynte på en grav som vi hadde avtalt å slette, da får man også litt dårlig samvittighet. Selv om det jo er den som har feste på graven som bestemmer dette. 

Jeg forstår begge sider her, men man kan jo ikke bli sint på andre som gjør noe fint - fordi man selv får dårlig samvittighet? Jeg syns også at det er familiens ansvar/rett å stelle graven, men dersom graven til en man er nærme står ustelt i lang tid - så er det ikke uhørt at noen rydder litt på den, og kanskje setter ned en blomst så det ser noenlunde ok ut. Dersom familien steller selv, gjør man selvsagt ikke 

Anonymkode: 10af2...50c

• Liker 2
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg forstår begge sider her, men man kan jo ikke bli sint på andre som gjør noe fint - fordi man selv får dårlig samvittighet? Jeg syns også at det er familiens ansvar/rett å stelle graven, men dersom graven til en man er nærme står ustelt i lang tid - så er det ikke uhørt at noen rydder litt på den, og kanskje setter ned en blomst så det ser noenlunde ok ut. Dersom familien steller selv, gjør man selvsagt ikke 

Jeg synes ikke man gjør noe fint ved å stelle en grav mot familiens vilje. En grav er tross alt til for de pårørende, den som ligger der bryr seg nok lite. 

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet

I den situasjonen ville jeg ha sendt en mld til nærmeste pårørende, og spurt om lov til å plante/vanne en blomst. Syns det er fryktelig trist å se ustelte graver. Det koster så lite tid og penger å holde det pent der, om man ikke bor for langt unna. En blomst om sommeren, og en lyngplante på høsten. Hvorfor ha et gravsted om ingen etterlatte bryr seg?

Anonymkode: 301c0...008

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg synes ikke man gjør noe fint ved å stelle en grav mot familiens vilje. En grav er tross alt til for de pårørende, den som ligger der bryr seg nok lite. 

Så når man er venner, kjent de hele livet så er man ikke nær nok til at man kan sørge ved en grav, sette ned lys, en blomsterkvast. Det er ikke bare de som deler blod som lider under et dødsfall. Min bestemor var aktiv i kirka i bygda og hun kjente de fleste. Når jeg er på kirkegården ser jeg spor etter andre som var glad i henne og blir glad at hun var viktig for mange.  

• Liker 5
  • Hjerte 12
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Men nærme venner bryr seg også ❤️ det er ikke kun familie som føler noe for avdøde… Og igjen, man bør ikke plante om på en stelt grav, det er ikke god folkeskikk. Noen legger også på plate slik at det ser ryddig ut selv om man ikke planter, det kan jo være en grei løsning dersom man ikke kan/ønsker holde graven stelt av ulike grunner. Noen steder steller faktisk de som rydder på kirkegårdene de gravene som ikke blir vedlikeholdt i det hele tatt, oftest ved å legge gress rundt hele steinen, i stedet for å ha åpent bed. Dette kan man også be de om å gjøre. 

• Liker 1
Skrevet

Hadde det vært viktig for dem at graven fikk vokse fritt hadde det ikke tatt dem et halvt år å merke det....

Anonymkode: c133a...98a

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Så når man er venner, kjent de hele livet så er man ikke nær nok til at man kan sørge ved en grav, sette ned lys, en blomsterkvast. Det er ikke bare de som deler blod som lider under et dødsfall. Min bestemor var aktiv i kirka i bygda og hun kjente de fleste. Når jeg er på kirkegården ser jeg spor etter andre som var glad i henne og blir glad at hun var viktig for mange.  

Man skal spørre den som har ansvar for graven.

• Liker 1
Skrevet

Jeg synes at moren din burde sagt i fra. 

Det er ikke alle som sørger over en person ved grava. 

Og angående stell av grav. Svigermor er tydelig på at hun vil kremeres og spre aske for at barna skal slippe å stelle grava. Og jeg forstår det. Hun har selv flere graver hun må stelle 

Anonymkode: 0814f...bcf

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Så når man er venner, kjent de hele livet så er man ikke nær nok til at man kan sørge ved en grav, sette ned lys, en blomsterkvast.

Jeg synes man kan legge "frittstående" pynt (blomst i potte, liten krans o.l. som er lett å fjerne igjen) på graven eller tenne et gravlys på "merkedager" (bursdag, allehelgen...) uten å spørre. Forutsatt at man selv tar det vekk når det er vissent / brent ned. 

Men jeg synes ikke man skal begynne å plante og ordne uten å kontakte pårørende. Det kan feiltolkes. 

Anonymkode: b90a7...5dc

• Liker 12
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg synes at moren din burde sagt i fra. 

Det er ikke alle som sørger over en person ved grava. 

Og angående stell av grav. Svigermor er tydelig på at hun vil kremeres og spre aske for at barna skal slippe å stelle grava. Og jeg forstår det. Hun har selv flere graver hun må stelle 

Anonymkode: 0814f...bcf

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Man skal spørre den som har ansvar for graven.

I etterpåklokskapens lys så burde hun nok det, men det var likevel unødvendig  å ringe henne i sinne… De kunne anerkjent at dette ble gjort i beste mening, av en venninne som også sørger dypt over noen som var viktig i hennes liv… Vi behøver ikke alltid tolke alt på verst mulig måte… 

• Liker 2
  • Nyttig 4
Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

I den situasjonen ville jeg ha sendt en mld til nærmeste pårørende, og spurt om lov til å plante/vanne en blomst. Syns det er fryktelig trist å se ustelte graver. 

Anonymkode: 301c0...008

Det ville jeg absolutt ikke gjort. Det kan vanskelig oppfattes som noe annet enn kritikk av pårørende, og det bør en holde seg for god til. 

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Man skal ikke stelle graver man ikke har ansvar for å stelle uten å spørre. 

Det er helt obligatorisk grunnleggende folkeskikk. 

Jeg vil kalle det minstekrav på folkeskikk. 

uenig, minstekravet til folkeskikk er at man steller egne foreldres grav og oppfører slik at venner og andre pårørende også kan få vise sitt savn og sorg ved å sette ned blomster på den uten å bli møtt med ufinheter... 

• Liker 8
  • Nyttig 1
Skrevet

Nærmeste pårørendes ønsker veier alltid tyngst. Men ikke alltid det synker inn. Som når man sier til perifere kjente at det blir begravelse med bare de aller nærmeste, og de sier åja, når skal vi møte? Også opplevd folk som steller istand stort samvær på vegne av pårørende selv om pårørende har skrevet at minnestunden avsluttes ved graven. Og ikke minst folk som tar kontakt og spør hvorfor de ikke ble invitert når det står at begravelsen har skjedd i stillhet. Til og med sette inn egen annonse i avisen når man har sagt fra at det ikke blir annonse har jeg observert. 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...