AnonymBruker Skrevet 4. september 2023 #1 Skrevet 4. september 2023 Jobber som våken nattevakt på sykehjem. Prøver spise sunt på natt, men det er så vanskelig å unngå det som er søtt. Har lagt på meg en del siden jeg begynte på natt, nå vil jeg gjerne gå ned i vekt, men sliter med hva jeg skal spise på natt. Dere som jobber natt, hva pleier dere spise? Hvordan unngå det søte/ usunne? Anonymkode: 69e6f...744
AnonymBruker Skrevet 4. september 2023 #2 Skrevet 4. september 2023 Det er å ta seg sammen litt også. Natt og kosthold er en dårlig kombinasjon, det er MYE usunne folk på natt. På min jobb (bare natt) så går det i enorme mengder brus, energidrikker og junk food. Anbefaler deg å holde deg til lettere mat. Ikke tunge middager etc. Grovt brød med pålegg, salater, lett lunsj, frukt og grønt. Anonymkode: 6c606...08d 4 1
AnonymBruker Skrevet 4. september 2023 #3 Skrevet 4. september 2023 Knekkebrød med leverpostei elle noe. Anonymkode: d1a72...10e 1
AnonymBruker Skrevet 4. september 2023 #4 Skrevet 4. september 2023 Jeg spiste middagsretter. Jeg prøvde holde rytmen for mat like bra på nattevakter som på ellers. Frokost når jeg sto opp, lunsj like før jobb, og middag på jobb. Og hadde frukt som jeg spiste om jeg ble småsulten i løpet av vakten. Anonymkode: f7ce7...0e1 2 2
Olive_North Skrevet 4. september 2023 #5 Skrevet 4. september 2023 Spis flere måltider med både proteiner og karbohydrater av naturlige råvarer. Kjøtt, fisk, grønnsaker, korn. Så slipper du å havne i søtsuget
AnonymBruker Skrevet 4. september 2023 #6 Skrevet 4. september 2023 Jeg vil tro det er lett å tenke at man skal kose seg, at det blir kveldsstemning og som om man liksom gjør en ekstra innsats og fortjener godis. Men egentlig er man jo bare på jobb som vanlig. Jeg vil tro du sover litt på dagen, så du kan flytte middagen og neste dags frokost til natten? Pass på at antall måltider i døgnet blir det samme. Anonymkode: 987d4...ead
AnonymBruker Skrevet 4. september 2023 #7 Skrevet 4. september 2023 Slik ser mine dager ut når jeg har flere netter på rad: Nattevakt: 2 knekkebrød / yoghurt og frukt / kjøleskapsgrøt / fruktsalat med kesam/ cottage cheese med frukt/syltetøy. Spiser mellom kl 2-3. Morgen: kanskje en banan eller et eple på vei hjem Middag: Står opp ca 14-15. Prøver å vente til middag som er ca 16. Kvelds: en yoghurt, frukt eller gulrot Har ofte mrd en ekstra frukt eller knekkebrød og smøreost i skapet på jobb. Da har jeg hvis jeg blir ekstra sulten. Men jeg prøver å begrense meg. Hvis jeg skal kose meg litt hver helg, så må jeg være streng. Legger åå meg lett. Prøv å drikk et glass vann eller en kopp te om du blir sulten. Anonymkode: 49228...eca
AnonymBruker Skrevet 5. september 2023 #8 Skrevet 5. september 2023 Når jeg jobbet natt tidligere så spiste jeg en lett kveldsmat før jeg gikk på jobb og så deretter 2-3 knekkebrød eller 1 yoghurt og banan i 3tiden på natta. Spiste også litt før jeg la meg på morgenen da jeg ikke sovner så lett sulten. Hadde alltid knekkebrød og pålegg stående på jobb i tilfelle jeg ble ekstra sulten. Gikk ikke opp i vekt de årene jeg jobbet natt. Anonymkode: 08a89...1d6
AnonymBruker Skrevet 5. september 2023 #9 Skrevet 5. september 2023 Spiser et proteinrikt måltid rett før nattevakt, deretter spiser jeg ikke noe før kl 6 om morgenen. Jeg drikker vann gjennom natta. Kl 6 blir det noe form for havregrøt, eller brødskiver. Anonymkode: 0b615...d36
AnonymBruker Skrevet 7. september 2023 #10 Skrevet 7. september 2023 Spiste frukt. Spiste alltid middag kl 29, begynte på jobb 21. Middagen Holdt til rundt 4, Spiste litt frukt og frokost før jeg la meg hjemme. I helger koset vi oss med godis helr natta. Anonymkode: 9180a...9f0
Rufs Skrevet 7. september 2023 #11 Skrevet 7. september 2023 Jeg spiser aldri på nattevakt jeg, er jo natt og kroppen blir ikke sulten da. Men det spørs kanskje hvis man bare går nattevakter om man blir sulten. Men jeg ville absolutt tatt med sunne ting, knekkebrød, egg, avocado, cottage cheese el.
AnonymBruker Skrevet 8. september 2023 #12 Skrevet 8. september 2023 Middag i 16-17 tiden når jeg står opp. 2 skiver og en yoghurt feks før jobb i 20-tiden 2 skiver og ev. noe rester jeg finner på jobb av dessert o.l i 02-03 tiden. En skive før jeg legger meg kl 8.30. Anonymkode: 1b617...d10
AnonymBruker Skrevet 8. september 2023 #13 Skrevet 8. september 2023 Foretrekker mat/pålegg med mye fett og proteiner. Blir fort karbohydratrikt, og det gjør meg skjelven og kvalm. Anonymkode: 3036b...816
Gjest Vikarsykepleier Skrevet 8. september 2023 #14 Skrevet 8. september 2023 Jeg tror på, som det er allerede nevnt her, at har man ellers gode matrutiner prøver man bare å opprettholde, men å forskyve på dem. Jeg spiser middag før jeg sover et par timer på kvelden, sånn ved 18-tida. Før 3- runden på natten spiser jeg en en god salat, og da mener jeg god, litt luksus med mango, kylling/laks, valnøtter, sånne ting. Og så en porsjon havregrøt når jeg våkner ved 13-tiden. Det hender at hvis jeg ikke har fått sovet godt nok blir jeg litt fysen og må ha et ekstra måltid, knekkebrød, et par skiver. Det viktigste for meg når jeg har nattevaktsperioder er at jeg hver dag tar meg en gåtur i dagslys, der er jeg kompromissløs. Jeg er for øvrig overrasket over hvor mange av kollegaene mine som ofte skal kose seg om natta, med kaker og snop.
AnonymBruker Skrevet 8. september 2023 #15 Skrevet 8. september 2023 Ser at flere skriver de spiser middagsmat som sitt første måltid etter de står opp, altså middagsmat til frokost. Det gjorde jeg en liten periode, og jeg hadde mer eller mindre konstant cravings etter noe mer mot slutten av dagen min da. Jeg raser opp i vekt om jeg spiser middagsmat til frokost. I tillegg blir jeg enormt trøtt og tung i kroppen av såpass kraftige frokoster. Anonymkode: f7ce7...0e1
Danseskjørt Skrevet 8. september 2023 #16 Skrevet 8. september 2023 Flere som blir uggen/ kvalm/uvel av å ikke spise på nattevakt? Kroppen min blir så rar av nattevakter.. til og med kaffe smaker ekkelt, og jeg ELSKER kaffe!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå