Gå til innhold

forskudd på arv

Gjest Snart huseier?

Anbefalte innlegg

Gjest Snart huseier?

Vi har fått tilbud om å kjøpe huset til mine foreldre. De har noe gjeld på det og sier at de vil nedbetale dette og kjøpe seg en leilighet. Det som er igjen sier de at vi og min søster kan dele. Altså må vi gå ut i fra taksten og betale ut min søster. Selv om vi får litt forskudd på arv blir kjøpesummen litt i overkant av hva vi egentlig har råd til. Min søster er ikke avhengig av å få sin del av arven idag, og har tilbudt seg at vi kan kjøpe huset for den summen foreldrene våre trenger for å kjøpe leielighet + nebetale resten av gjelda. Hun mener da at vi heller kan ingå en skriftlig avtale om at hun får tilsvarende mer den dagen de faller bort. Dette høres jo ut som en god løsning for vår del, men vi er helt grønne på dette området.

Hvordan er det mest vanlig å gjøre det? Vi er livredde for å komme i konflikt med hverandre pga dette her, og ønsker å gjøre det på greiest mulig måte. Boen som har vært igjennom denne prosessen som vil dele sine erfaringer??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nå har jeg bare littegrann erfaring, men altså - det er ikke noe problem å få forskudd på arv til forskjellige tidspunkt, søsken i mellom. Beløpet skal meldes til myndighetene (skattetaten?), så det kommer "i boka" og bør derfor være greit å forholde seg til ved et framtidig arveoppgjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kaffegjesten

For det første skriver du jo at dere ikke skal arve, men kjøpe huset til dine foreldre???

Det er jo ikke noe problem å dele dette nå. Hvis din søster ikke får noe nå kan jo hennes sum(del av arv) bare fastsettes til kr xxx og så lager dere an avtale som indeksregulerer hennes beløp. Nå hun da arvere ved en senere anledning skal hun ha kr xxx + et indeksregulert tillegg. Indeksregulering av beløp finner du lett på SSB - se her

Ettersom hun ikke har arvet noe nå skal heller ikke hennes fremtidige arv innberettes nå, men når hun arver. De er lurt å ikke arve mer en "nesten" 250 000 hver fra foreldrene nå. Hvis du ike arver full pott (250 000 fra hver av foreldrene) nå drar du nytte av fremtidige økninger av fribeløpet

Hvis det skulle være noe igjen å arve senere skal det deles likt.

Søster'n din er lur. Dess mer skriftlig som blir laget, dess mindre grunn er det til å krangle senere. Å lage en avtale hvor hennes del av arv indeksreguleres er helt uproblematisk. Kjenner fler som har gjort det slik, inkludert meg selv og mine 2 søsken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...