AnonymBruker Skrevet 3. september 2023 #1 Skrevet 3. september 2023 Bøker betydde mye for meg i oppveksten. I dag, derimot, leser jo folk, spesielt unge, lite. Er en sorgens kapittel, men tror vi går mot bøkenes slutt Anonymkode: d5d11...dbc 1
AnonymBruker Skrevet 4. september 2023 #2 Skrevet 4. september 2023 I fjor ble det solgt 7.7 millioner bøker i Norge. Mange kjøper også fra utlandet for det er større tilgang på titler. Deichmannbibliotekene lånte ut 1.2 millioner bøker. Så kommer lydbøker og e-bøker. Det er mange apper og tilbydere der, så ikke enkel jobb med å finne oversikt, men Storytel passerte 160.000 abonnenter i 2022. Så trur ikke bøkene står i stor fare for å dø ut enda, selv om vi endrer nok litt format med tiden. Anonymkode: f3437...5bb 11 4
AnonymBruker Skrevet 4. september 2023 #3 Skrevet 4. september 2023 AnonymBruker skrev (6 timer siden): I fjor ble det solgt 7.7 millioner bøker i Norge. Mange kjøper også fra utlandet for det er større tilgang på titler. Deichmannbibliotekene lånte ut 1.2 millioner bøker. Så kommer lydbøker og e-bøker. Det er mange apper og tilbydere der, så ikke enkel jobb med å finne oversikt, men Storytel passerte 160.000 abonnenter i 2022. Så trur ikke bøkene står i stor fare for å dø ut enda, selv om vi endrer nok litt format med tiden. Anonymkode: f3437...5bb Lydbøker er ikke bøker. Anonymkode: 5220a...988 2
Motelvibes Skrevet 4. september 2023 #4 Skrevet 4. september 2023 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Bøker betydde mye for meg i oppveksten. I dag, derimot, leser jo folk, spesielt unge, lite. Er en sorgens kapittel, men tror vi går mot bøkenes slutt Anonymkode: d5d11...dbc Du kan synse og mene så mye du vil, men bøkene går ikke mot noen slutt. Det er populært blant de unge å lese også, og #booktok trender, blant annet. 6
knutemora Skrevet 4. september 2023 #5 Skrevet 4. september 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Lydbøker er ikke bøker. Anonymkode: 5220a...988 Hvorfor ikke? 4
AnonymBruker Skrevet 4. september 2023 #6 Skrevet 4. september 2023 6 hours ago, AnonymBruker said: I fjor ble det solgt 7.7 millioner bøker i Norge. Mange kjøper også fra utlandet for det er større tilgang på titler. Deichmannbibliotekene lånte ut 1.2 millioner bøker. Så kommer lydbøker og e-bøker. Det er mange apper og tilbydere der, så ikke enkel jobb med å finne oversikt, men Storytel passerte 160.000 abonnenter i 2022. Så trur ikke bøkene står i stor fare for å dø ut enda, selv om vi endrer nok litt format med tiden. Anonymkode: f3437...5bb Stor forskjell på solgte og leste bøker. Jeg har hyller fulle av bøker jeg aldri får lest. Anonymkode: 1c398...3ee
AnonymBruker Skrevet 4. september 2023 #7 Skrevet 4. september 2023 12 hours ago, AnonymBruker said: Lydbøker er ikke bøker. Anonymkode: 5220a...988 Jo Anonymkode: 2097d...555 5 2
AnonymBruker Skrevet 4. september 2023 #8 Skrevet 4. september 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jo Anonymkode: 2097d...555 Nei, lydbøker er ikke bøker. For å lese en bok, må hjernen aktivt tolke teksten på papiret og bearbeide bokstavene; en lydbok kan sammenlignes med en filmatisering, der man bare kan glane rett fremfor seg. Dessuten er lydbøker vanvittig treige; mens en bokleser som leser én side i minuttet, kan sluke en 300-siders roman i løpet av fem timer, vil det ta en evighet å få hørt boken som lydbok, noe som gir en helt annen opplevelse av bokens innhold. Anonymkode: 868a5...240 2 1
AnonymBruker Skrevet 4. september 2023 #9 Skrevet 4. september 2023 12 minutter siden, AnonymBruker said: Dessuten er lydbøker vanvittig treige; mens en bokleser som leser én side i minuttet, kan sluke en 300-siders roman i løpet av fem timer, vil det ta en evighet å få hørt boken som lydbok, noe som gir en helt annen opplevelse av bokens innhold. Anonymkode: 868a5...240 Derfor man har x1 og x2 osv på lydbøker så man kan speede opp betraktelig. Anonymkode: 345f7...0df 4
AnonymBruker Skrevet 4. september 2023 #10 Skrevet 4. september 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Derfor man har x1 og x2 osv på lydbøker så man kan speede opp betraktelig. Anonymkode: 345f7...0df Ville man ha gjort det samme med en film ...? Begriper ikke at folk er blitt så late og dumme at de ikke engang gidder å lese en normal bok, men på liv og død må få alt servert i fanget; ja, med mindre man er blind, er det å høre en lydbok i stedet for å lese originalen, et tegn på at man ikke kan bruke hjernen. Hjelpe meg for en utvikling vi er vitne til - noe av det samme som man ser etter kalkulatorens inntog i skolen, der folk ikke klarer å regne ut de enkleste mattestykker i hodet uten å først måtte bruke fem minutter på å finne en kalkulator. Anonymkode: 868a5...240 3
AnonymBruker Skrevet 5. september 2023 #11 Skrevet 5. september 2023 Å kjøpe mere bøker enn man leser er helt normal del av det å lese. Og for moro sier mange at det å lese bøker og kjøpe bøker er to forskjellige hobbyer. Tviler nå på at alle de millionene kjøpte og lånte bøkene blir uleste. Det finnes ingen oversikt over hvor mange bøker som hentes fra slike minibibliotek og bokskap rundt om. Mange arbeidsplasser har byttehyller for bøker og. De fleste som lytter til lydbøker leser også papir og/eller e-bøker. Det er en mulighet for lytte til bøker i situasjoner det er umulig å lese (som mens man kjører i stede for å høre på radio). Mange som KUN lytter til bøker har oftest en god grunn til det, som nedsatt syn, sterk dysleksi, store konsentrasjonsproblemer etc. Er inne i et stort bokmiljø selv, og det er ikke mange som kun lytter til bøker der. Få bøker gies ut kun som lydbøker, og ikke alle bøker blir lydbøker heller. Men for all del. Om man ønsker at bøkene dør, så får man jo leve i de trua og bare snu ryggen til at vi har veldig mange leser enda. Det viktigste er at folk har enda glede av litteraturen. Anonymkode: f3437...5bb 3 1
AnonymBruker Skrevet 5. september 2023 #12 Skrevet 5. september 2023 Ustyrtelig morsomt med pretensiøse hobbysnerper som føler de kan diktere og/eller forutse bøkenes død. Bøkene lever i beste velgående, bare i langt flere format. Anonymkode: b7d86...6a8 4
mereo Skrevet 5. september 2023 #13 Skrevet 5. september 2023 Jeg likte ikke å lese når jeg var yngre, men bli lest for. Når jeg var tidlig i 20 åra fant jeg interessen for å lese selv. Skulle gjerne lest mer nå, men med små barn er det ikke tid eller ro til akkurat det, men jeg tror nok for min del at det kommer tilbake igjen. Så at unge ikke nødvendigvis leser så mye er noe man kan ta med en klype salt, deres tid kommer nok den også Bøkene forblir nok en god stund til. 1 1
Brunhilde Skrevet 5. september 2023 #14 Skrevet 5. september 2023 Jeg leser fremdeles, men ikke like mange fysiske bøker lenger. Jeg har gått over til lesebrett, både fordi det er lettere å ta med seg, men også fordi det tar mindre plass. Jeg leser en og annen bok på papir, men da blir den gitt videre når jeg er ferdig med den, jeg er forbi det stadiet der mange bøker i bokhylla ga status. Jeg leser fordi jeg liker å lese, ikke for å imponere andre. 2
AnonymBruker Skrevet 5. september 2023 #15 Skrevet 5. september 2023 Jeg både leser bøker og hører lydbok, og ser ikke helt problemet med lydbok. Som alenemamma er jeg dritsliten omtrent hele tida, og leser definitivt helst en faktisk bok når jeg har overskudd til det. Men ellers er det gull å kunne høre bøker mens jeg drar på jobb, trener, vasker huset, osv. Bedre enn ingenting? Eller mener dere at det da er bedre å la være? Anonymkode: d4517...d6b 2
AnonymBruker Skrevet 5. september 2023 #16 Skrevet 5. september 2023 Jeg leste også mye som barn og tidlig voksen. Nå er det mest lydbøker, unntatt når barna er tilstede. Jeg prøver å være et godt leseforbilde for dem. Jeg sliter med å få de til å lese det skolen ønsker. Jeg vet at en ferdighet som lesing kan utvikles hele livet og det kreves en del av leseferdigheter på høyere utdanning osv. Men det er ikke lett å motivere. Boka er kjedelig etter 3 sider, og lesing kan ikke konkurrere mot alt som er digitalt, dessverre. Jeg håper virkelig ikke bøker dør ut, for det er noe eget med å bla og kjenne, selv om jeg nå er lydbok dame blitt. Anonymkode: 23b31...dce 1 1
AnonymBruker Skrevet 5. september 2023 #17 Skrevet 5. september 2023 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Ville man ha gjort det samme med en film ...? Begriper ikke at folk er blitt så late og dumme at de ikke engang gidder å lese en normal bok, men på liv og død må få alt servert i fanget; ja, med mindre man er blind, er det å høre en lydbok i stedet for å lese originalen, et tegn på at man ikke kan bruke hjernen. Hjelpe meg for en utvikling vi er vitne til - noe av det samme som man ser etter kalkulatorens inntog i skolen, der folk ikke klarer å regne ut de enkleste mattestykker i hodet uten å først måtte bruke fem minutter på å finne en kalkulator. Anonymkode: 868a5...240 For mange handler det ikke om latskap eller dumhet. Jeg har garantert lest mer fysiske bøker enn gjennomsnittlig, jeg er hverken lat eller tungnem, men av helsemessige årsaker har meg måttet ta en pause fra innbundne bøker. Men lydbøker fungerer veldig bra da jeg både har mulighet for å lytte når jeg må ta hensyn til helsa, eller mens jeg benytter gode perioder til å gjøre husarbeid. Jeg jobbet også en periode på bibliotek hvor kollegaer hørte på lydbok mens de jobbet med oppgaver bak skranken, og det var flere av kommunens høyst oppegående og aktive som var innom og lånte lydbøker, så fordommene dine må du bare parkere. Anonymkode: d0aa7...6fc 2 1
AnonymBruker Skrevet 5. september 2023 #18 Skrevet 5. september 2023 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Ville man ha gjort det samme med en film ...? Begriper ikke at folk er blitt så late og dumme at de ikke engang gidder å lese en normal bok, men på liv og død må få alt servert i fanget; ja, med mindre man er blind, er det å høre en lydbok i stedet for å lese originalen, et tegn på at man ikke kan bruke hjernen. Hjelpe meg for en utvikling vi er vitne til - noe av det samme som man ser etter kalkulatorens inntog i skolen, der folk ikke klarer å regne ut de enkleste mattestykker i hodet uten å først måtte bruke fem minutter på å finne en kalkulator. Anonymkode: 868a5...240 Jeg bruker lydbok for det passer best. Når jeg går turer, gjør husarbeid osv. Sitter ikke i sofaen og lyttet. Så latskap nei. Krever litt trening også å fokusere på lytting samtidig som man gjør andre ting. Hvorfor ikke det beste fra to verdener? Anonymkode: 23b31...dce 2
Brunhilde Skrevet 5. september 2023 #19 Skrevet 5. september 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg både leser bøker og hører lydbok, og ser ikke helt problemet med lydbok. Som alenemamma er jeg dritsliten omtrent hele tida, og leser definitivt helst en faktisk bok når jeg har overskudd til det. Men ellers er det gull å kunne høre bøker mens jeg drar på jobb, trener, vasker huset, osv. Bedre enn ingenting? Eller mener dere at det da er bedre å la være? Anonymkode: d4517...d6b Det er ikke bedre enn ingenting, det er en fullgod opplevelse hvis du har glede av det! Selvfølgelig skal du ikke la være å høre lydbok. Jeg personlig liker det ikke, men det er fordi jeg er en såkalt "hurtigleser" og lydbok går for sakte. Jeg mister tråden og da er vitsen borte. Jeg har et søsken som elsker lydbøker og vi kan diskutere en bok akkurat like godt selv om h*n har lyttet og jeg har lest. 2
AnonymBruker Skrevet 5. september 2023 #20 Skrevet 5. september 2023 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Nei, lydbøker er ikke bøker. For å lese en bok, må hjernen aktivt tolke teksten på papiret og bearbeide bokstavene; en lydbok kan sammenlignes med en filmatisering, der man bare kan glane rett fremfor seg. Dessuten er lydbøker vanvittig treige; mens en bokleser som leser én side i minuttet, kan sluke en 300-siders roman i løpet av fem timer, vil det ta en evighet å få hørt boken som lydbok, noe som gir en helt annen opplevelse av bokens innhold. Anonymkode: 868a5...240 At hjernen må tolke bokstavene har nada å si for om man kan si at man leser en bok eller ei. Vil du si at småbarn som blir lest for, ikke leser bøker? Det er innholdet i boken som er viktig, ikke om man fysisk ser bokstaven på papiret eller ei. Når man først kan lese, så er det å se den fysiske bokstaven lite "ekstra" i forhold til å høre ordet. Så jo: lydbøker ER bøker, og det å bli lest for, gir akkurat like mye som å lese selv. Mine unger elsker bøker. De er 2 og 5, og vi er på biblioteket hver eneste uke. Og kommer hjem med et enormt lass bøker hver gang, og leser i minst en time hver eneste dag, mye mer i helgene. Anonymkode: a947a...5b5 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå