AnonymBruker Skrevet 3. september 2023 #1 Skrevet 3. september 2023 Jeg er 32 år gammel og har ubehag i en visdomstann. Det er en innkilt visdomstann. Kan så vidt se litt av den. Tannlegen sa den må fjernes av kirurg da røttene ligger ganske nære en nerve og det var fare for jeg at jeg kan pådra meg en nerveskade. Er det mulig å bare fjerne en del av visdomstanna? Må vel ikke fjerne hele? Dette er vel også et mer skånsom inngrep? Har spedbarn så dette passer svært dårlig! Anonymkode: 8c13a...2f8
AnonymBruker Skrevet 3. september 2023 #2 Skrevet 3. september 2023 Hvordan tenker du at det blir om du bare fjerner deler av den? Anonymkode: f71e5...ace 1
AnonymBruker Skrevet 3. september 2023 #3 Skrevet 3. september 2023 2 minutter siden, AnonymBruker said: Hvordan tenker du at det blir om du bare fjerner deler av den? Anonymkode: f71e5...ace Vet ikke, jeg er bare redd for at jeg skal pådra meg nerveskade. Anonymkode: 8c13a...2f8
AnonymBruker Skrevet 3. september 2023 #4 Skrevet 3. september 2023 Nei, de må såklart fjerne hele. Måtte også operere ut mine. Far har rett på omsorgspermisjon pga syk barnepasser. Anonymkode: 03e76...4d6 2
AnonymBruker Skrevet 3. september 2023 #5 Skrevet 3. september 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Vet ikke, jeg er bare redd for at jeg skal pådra meg nerveskade. Anonymkode: 8c13a...2f8 Dette går fint! Jeg har fjernet en lignende, det ble gjort på sykehuset og jeg var våken, dagene etter hadde jeg helt sinnsjukt vondt hvis jeg glemte å ta paraceten min hver 4 time ca. Det gikk veldig fint. Fikk sydd igjen og dro og fjernet sting etter en viss tid. De knuste hele forsiktig opp og borte var den. Anonymkode: e62ad...f6c
AnonymBruker Skrevet 3. september 2023 #6 Skrevet 3. september 2023 1 minutt siden, AnonymBruker said: Dette går fint! Jeg har fjernet en lignende, det ble gjort på sykehuset og jeg var våken, dagene etter hadde jeg helt sinnsjukt vondt hvis jeg glemte å ta paraceten min hver 4 time ca. Det gikk veldig fint. Fikk sydd igjen og dro og fjernet sting etter en viss tid. De knuste hele forsiktig opp og borte var den. Anonymkode: e62ad...f6c Takk for svar! Hvor mange dager trengte du for å komme deg? Anonymkode: 8c13a...2f8
Ugresset Skrevet 3. september 2023 #7 Skrevet 3. september 2023 Jeg hadde to slike som måtte fjernes på sykehuset. Det gikk fint med meg, men det var en risiko for at jeg kunne få varig nerveskader, men ut måtte de, så ut gikk de. De måtte ut da de ga meg betennelse etter betennelse. Du må nok stole på at de gjør så godt de kan og at det ikke blir noe varige skade.
AnonymBruker Skrevet 3. september 2023 #8 Skrevet 3. september 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Takk for svar! Hvor mange dager trengte du for å komme deg? Anonymkode: 8c13a...2f8 Verste var samme dag, jeg sovnet da jeg kom hjem og våknet vel en gang på natta. Så de to dagene etter var ikke så digg, men så kom det seg gradvis. Men jeg kunne ikke tygge så mye vanlig mat, så gikk mye i grøt og supper, eller potetmos. Det tenkte ikke jeg på så fikk ikke laget noe på forhånd så ble mye ferdig mat og toro poser. Anonymkode: e62ad...f6c
AnonymBruker Skrevet 3. september 2023 #9 Skrevet 3. september 2023 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Vet ikke, jeg er bare redd for at jeg skal pådra meg nerveskade. Anonymkode: 8c13a...2f8 Jeg tenker at du ville nok hatt mye smerter og stor sjangs for betennelser om de bare skulle fjernet deler av den. Det går helt sikkert fint. Selv fjernet jeg mandlene med en liten baby, kunne ikke amme det første døgnet pga narkosen. Ellers brukte jeg kun paracet som smertelindring. Anonymkode: f71e5...ace
Ugresset Skrevet 3. september 2023 #10 Skrevet 3. september 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Takk for svar! Hvor mange dager trengte du for å komme deg? Anonymkode: 8c13a...2f8 Ikke meg du spurte, men svarer likevel. Jeg måtte som sagt operere ut to stk samtidig, det er ikke anbefalt da det gjør "dobbelt så vondt". Jeg fikk pinex forte (sterke smertestillende) og de funket greit. De gorde meg søvnig og kvalm, så jeg sov mye. Jeg trengte de i ca 3 dager, etter det tok jeg bare ibux og paracet. Spiste is og yoghurt, etter hvert avkjølt suppe.
AnonymBruker Skrevet 3. september 2023 #11 Skrevet 3. september 2023 6 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg tenker at du ville nok hatt mye smerter og stor sjangs for betennelser om de bare skulle fjernet deler av den. Det går helt sikkert fint. Selv fjernet jeg mandlene med en liten baby, kunne ikke amme det første døgnet pga narkosen. Ellers brukte jeg kun paracet som smertelindring. Anonymkode: f71e5...ace 6 minutter siden, Ugresset said: Ikke meg du spurte, men svarer likevel. Jeg måtte som sagt operere ut to stk samtidig, det er ikke anbefalt da det gjør "dobbelt så vondt". Jeg fikk pinex forte (sterke smertestillende) og de funket greit. De gorde meg søvnig og kvalm, så jeg sov mye. Jeg trengte de i ca 3 dager, etter det tok jeg bare ibux og paracet. Spiste is og yoghurt, etter hvert avkjølt suppe. Takk for svar! Så jeg burde være oppe å gå igjen etter 3-4 dager? Anonymkode: 8c13a...2f8
AnonymBruker Skrevet 3. september 2023 #12 Skrevet 3. september 2023 Jeg har operert ut to visdomstenner. Det var vondt etterpå, men helt til å holde ut. Jeg gikk på jobb dagen etter første gang, men det var egentlig mot legens anbefaling (vi manglet vikar). Heldigvis gikk det fint. Og andre gang var jeg i permisjon med spedbarn. Jeg kunne ikke bruke paralgin forte pga. amming, men opplevde ikke behov for noe mer enn Paracet. Jeg husker kirurgen sa at det var veldig variabelt hvordan folk opplevde det, og det kom både an på hvordan tanna lå og litt tilfeldigheter. Min ene tann lå visst veldig dumt til, og jeg var uten følelse i halve underleppa i noen dager etterpå fordi nerven ble påvirket. Det var ganske fortvilende, men følelsen kom helt tilbake igjen. Jeg har senere fått nedsatt følelse samme sted pga. en operasjon som påvirket samme nerven, men lever godt med det (det hadde ikke noe med visdomstanna å gjøre). Det er heldigvis svært sjelden en mister følelsen helt eller i stor grad, men jeg forstår godt at du er redd for det. Anonymkode: 1fc78...8d3
AnonymBruker Skrevet 3. september 2023 #13 Skrevet 3. september 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Takk for svar! Så jeg burde være oppe å gå igjen etter 3-4 dager? Anonymkode: 8c13a...2f8 Ja, allerede etter en dag. Men med paracet og sikkert litt vond og sår. Anonymkode: f71e5...ace
AnonymBruker Skrevet 3. september 2023 #14 Skrevet 3. september 2023 AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Jeg er 32 år gammel og har ubehag i en visdomstann. Det er en innkilt visdomstann. Kan så vidt se litt av den. Tannlegen sa den må fjernes av kirurg da røttene ligger ganske nære en nerve og det var fare for jeg at jeg kan pådra meg en nerveskade. Er det mulig å bare fjerne en del av visdomstanna? Må vel ikke fjerne hele? Dette er vel også et mer skånsom inngrep? Har spedbarn så dette passer svært dårlig! Anonymkode: 8c13a...2f8 Jeg har det samme. Men tannen plager meg ikke nok så de valgte å ikke gjøre noe med den. Men de sa de eventuelt bare kunne ta av toppen og sy igjen. Dette må du nesten diskutere med tannlegen. Ikke synsere på KG Anonymkode: e8b6e...179
AnonymBruker Skrevet 3. september 2023 #15 Skrevet 3. september 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg har det samme. Men tannen plager meg ikke nok så de valgte å ikke gjøre noe med den. Men de sa de eventuelt bare kunne ta av toppen og sy igjen. Dette må du nesten diskutere med tannlegen. Ikke synsere på KG Anonymkode: e8b6e...179 Ja og dette var det kirurgen som sa til meg altså. At de kunne ta deler av den om det skulle bli behov. Anonymkode: e8b6e...179
AnonymBruker Skrevet 3. september 2023 #16 Skrevet 3. september 2023 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Takk for svar! Så jeg burde være oppe å gå igjen etter 3-4 dager? Anonymkode: 8c13a...2f8 Du er jo på bena og helt fin samme dagen. Dette er ikke noe stor sak Anonymkode: e8b6e...179
Ugresset Skrevet 3. september 2023 #17 Skrevet 3. september 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Du er jo på bena og helt fin samme dagen. Dette er ikke noe stor sak Anonymkode: e8b6e...179 Ikke skriv sånn! Det kommer an på hvilket inngrep man har. Ved et stort kirurgisk inngrep må man holde seg i ro for at såret skal lukke seg og gro raskt, men også pga blødningsfare når bedøvelsen med adrenalin går ut. Ts. Det kommer til å gå fint og hvis du skal gjøre dette på sykehuset får du masse medisiner som roer deg, og de er veldig flinke. De gjør jo dette hele tiden. 1 1
Ugresset Skrevet 3. september 2023 #18 Skrevet 3. september 2023 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Jeg har det samme. Men tannen plager meg ikke nok så de valgte å ikke gjøre noe med den. Men de sa de eventuelt bare kunne ta av toppen og sy igjen. Dette må du nesten diskutere med tannlegen. Ikke synsere på KG Anonymkode: e8b6e...179 Du har ikke det samme når tannen din ikke plager deg. Ts har ubehag i tannen som er et tegn på at den må ut.
AnonymBruker Skrevet 3. september 2023 #19 Skrevet 3. september 2023 Bare å ta den med en gang. Det er roten som ligger nær nerven, og du kan ikke fjerne en del av den. Det er fort gjort. Grunnen til at du skal ta den er jo for ikke å få skade på nerven. Hvor vondt det er etterpå varierer nok. Men smertestillende noen dager er det som skal til. Anonymkode: c6475...ff2
AnonymBruker Skrevet 3. september 2023 #20 Skrevet 3. september 2023 22 minutter siden, AnonymBruker said: Bare å ta den med en gang. Det er roten som ligger nær nerven, og du kan ikke fjerne en del av den. Det er fort gjort. Grunnen til at du skal ta den er jo for ikke å få skade på nerven. Hvor vondt det er etterpå varierer nok. Men smertestillende noen dager er det som skal til. Anonymkode: c6475...ff2 Det er ikke derfor den bør fjernes. Hvorfor jeg har vondt har ikke noe med at den ligger nære en nerve. Anonymkode: 8c13a...2f8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå