Gjest Gjest Skrevet 20. januar 2006 #1 Skrevet 20. januar 2006 Noen som vet om reglene vedrørende studielån/stipend når jeg har samboer som tjener bra? Kan hans inntekt påvirke mine utbetalinger/rettigheter? Noen som forresten vet hvor mye man får når man studerer på BI? Jeg har aldri hatt rett på noe særlig stipend tidligere....
Arkana Skrevet 20. januar 2006 #2 Skrevet 20. januar 2006 Samboere har ingen forsørgerplikt så din samboers inntekt har ingenting å si for Lånekassen.
Gjest BI-student Skrevet 20. januar 2006 #3 Skrevet 20. januar 2006 Studenter som går på offentlig universitet/høyskole får 80 000 kroner utbetalt lån. Når man har bestått eksamen blir 40% gjort om til stipend. Fra høsten 2006 vil BI-studenter få 50 000 kr ekstra i lån for å betale skolepenger. Dette er nylig vedtatt, de hadde ikke engang fått info på Lånekassa da jeg snakket med dem sist. Tidligere fikk BI-studenter kun 20 000 ekstra i lån, men nå altså 50 000 kr. Jeg vil fraråde deg å bruke opp alt av lån du får ekstra. Første året er jo uansett skolepengene bare 40 000 for alle studier. Man ender jo opp som gjelsdslave hvis man skal betale tilbake så mye til lånekassa etter noen år på BI. Jeg tar opp fullt lån fra lånekassa for å betale ned på boliglånet. Hvis ikke hadde jeg satt det på høyrentekonto, og betalt lånekassa med en gang rentene begynner å løpe. Skolepengene finansierer jeg ved å jobbe ved siden av studiene, uansett verdifull erfaring å få erfaring fra yrkeslivet allerede under studietida.
Gjest Gjest Skrevet 20. januar 2006 #4 Skrevet 20. januar 2006 Takker så veldig for svar! De 40% som blir gjort om til stipend, gjelder det også de 50.000 ekstra? Får man noe stipend i tillegg til lån ?
Spirito Skrevet 21. januar 2006 #5 Skrevet 21. januar 2006 Takker så veldig for svar! De 40% som blir gjort om til stipend, gjelder det også de 50.000 ekstra? Får man noe stipend i tillegg til lån ? ← Jeg mener det bare er grunnbeløpet som kan bli gjort om til stipend (altså max. 40% av 80.000). Det er mulig jeg tar feil.
Pasha Skrevet 21. januar 2006 #6 Skrevet 21. januar 2006 Det er kun grunnebeløpet som blir omgjort ja.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå