AnonymBruker Skrevet 3. september 2023 #1 Skrevet 3. september 2023 Viss man har et barn som ikke ønsker kontakt med annen familie og dette barnet er i tenåring alder, har barnets mening mye og si for barnevernet? Kan ungen velge selv eller er det foreldre som tar valget ? Anonymkode: 83fe8...987
AnonymBruker Skrevet 3. september 2023 #2 Skrevet 3. september 2023 Hvem har foreldreansvaret, hvem har daglig omsorg og hvor gammelt er barnet? Anonymkode: 960f7...1cc
AnonymBruker Skrevet 3. september 2023 #3 Skrevet 3. september 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvem har foreldreansvaret, hvem har daglig omsorg og hvor gammelt er barnet? Anonymkode: 960f7...1cc Mor har foreldreansvar. Barnet er 14 år. Er snakk om kontakt med andre familiemedlemmer enn far/mor Anonymkode: 83fe8...987
AnonymBruker Skrevet 3. september 2023 #4 Skrevet 3. september 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Mor har foreldreansvar. Barnet er 14 år. Er snakk om kontakt med andre familiemedlemmer enn far/mor Anonymkode: 83fe8...987 Barnet har rett til samvær med mor og far. Dersom et tenåringsbarn ikke vil til feks besteforeldre - ser jeg ikke helt hvem som skal tvinge de til det? Men det er jo litt vanskelig å svare konkret - dette kan jo være alt fra ferietur til omsorgsovertakelse? Anonymkode: 187ab...011
AnonymBruker Skrevet 3. september 2023 #5 Skrevet 3. september 2023 Hvorfor skal barnevernet mene noe om dette? Juridisk sett kan den med daglig omsorg bestemme, men i praksis kan man jo ikke tvinge en fjortenåring til å møte noen den ikke vil. Anonymkode: 960f7...1cc 1
AnonymBruker Skrevet 3. september 2023 #6 Skrevet 3. september 2023 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Barnet har rett til samvær med mor og far. Dersom et tenåringsbarn ikke vil til feks besteforeldre - ser jeg ikke helt hvem som skal tvinge de til det? Men det er jo litt vanskelig å svare konkret - dette kan jo være alt fra ferietur til omsorgsovertakelse? Anonymkode: 187ab...011 For og melde meg privat anonymiserer jeg det litt.... Si fks at en kusine vil ha kontakt med mitt barn og mener at jeg trenger hjelp som mor. Kan barnevernet da gå inn og si at barnet må ha familie relasjoner? Anonymkode: 83fe8...987
AnonymBruker Skrevet 3. september 2023 #7 Skrevet 3. september 2023 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): For og melde meg privat anonymiserer jeg det litt.... Si fks at en kusine vil ha kontakt med mitt barn og mener at jeg trenger hjelp som mor. Kan barnevernet da gå inn og si at barnet må ha familie relasjoner? Anonymkode: 83fe8...987 Nei. Anonymkode: 960f7...1cc
AnonymBruker Skrevet 3. september 2023 #8 Skrevet 3. september 2023 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): For og melde meg privat anonymiserer jeg det litt.... Si fks at en kusine vil ha kontakt med mitt barn og mener at jeg trenger hjelp som mor. Kan barnevernet da gå inn og si at barnet må ha familie relasjoner? Anonymkode: 83fe8...987 Nei, jeg kan ikke se noen grunn til at barnevernet skal blande seg inn i at du eller ditt barn ikke vil omgås din kusine. Anonymkode: 187ab...011 2
AnonymBruker Skrevet 4. september 2023 #9 Skrevet 4. september 2023 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Nei, jeg kan ikke se noen grunn til at barnevernet skal blande seg inn i at du eller ditt barn ikke vil omgås din kusine. Anonymkode: 187ab...011 Takk for svar en vanskelig situasjon da jeg bor 7 timer unna familie og vi har ikke hatt noe kontakt de siste 5 åra og nå plutselig vil dem ha kontakt men min unge er ikke klar for det Anonymkode: 83fe8...987
AnonymBruker Skrevet 4. september 2023 #10 Skrevet 4. september 2023 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Takk for svar en vanskelig situasjon da jeg bor 7 timer unna familie og vi har ikke hatt noe kontakt de siste 5 åra og nå plutselig vil dem ha kontakt men min unge er ikke klar for det Anonymkode: 83fe8...987 Så lenge du som mor faktisk har en god grunn og beskytter barnet ditt. Men er det familie sabotasje uten hold i bekymringen din så kan barnevernet blande seg inn. F. Eks at du påvirker barnet negativt. Anonymkode: 4fe60...485
AnonymBruker Skrevet 4. september 2023 #11 Skrevet 4. september 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Så lenge du som mor faktisk har en god grunn og beskytter barnet ditt. Men er det familie sabotasje uten hold i bekymringen din så kan barnevernet blande seg inn. F. Eks at du påvirker barnet negativt. Anonymkode: 4fe60...485 Stemmer dette? Dersom hypotetisk sett min søster og jeg ble uvenner og ikke er på talefot, kunne jeg gått via barnevernet og krevd å ha kontakt med mine nevøer…? Det tviler jeg på… Det er selvfølgelig dumt for barn å miste kontakt med slekt, men dette er vel bare en av de tingene som er som de er… Anonymkode: 187ab...011
AnonymBruker Skrevet 4. september 2023 #12 Skrevet 4. september 2023 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Stemmer dette? Dersom hypotetisk sett min søster og jeg ble uvenner og ikke er på talefot, kunne jeg gått via barnevernet og krevd å ha kontakt med mine nevøer…? Det tviler jeg på… Det er selvfølgelig dumt for barn å miste kontakt med slekt, men dette er vel bare en av de tingene som er som de er… Anonymkode: 187ab...011 Nei, det stemmer ikke. Du kunne selvsagt meldt din bekymring, men en bekymring på slikt grunnlag hadde blitt henlagt uten videre. Og barneverntjenesten har ingen lovhjemmel for å pålegge noen å sørge for at barna har kontakt med øvrig slekt, selv om det ofte er å anbefale. Anonymkode: 960f7...1cc
AnonymBruker Skrevet 4. september 2023 #13 Skrevet 4. september 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Nei, det stemmer ikke. Du kunne selvsagt meldt din bekymring, men en bekymring på slikt grunnlag hadde blitt henlagt uten videre. Og barneverntjenesten har ingen lovhjemmel for å pålegge noen å sørge for at barna har kontakt med øvrig slekt, selv om det ofte er å anbefale. Anonymkode: 960f7...1cc Takk for svar- ja jeg er enig. Nå tenker jeg jo selvfølgelig på tilfeller der mor/far er ellers normale - men har falt ut med familien av forskjellige grunner. Tenker selvfølgelig ikke på tilfeller der det er rus/psykiatri etc i bildet, da er jo det bekymring i seg selv. Det er kjempetrist for barn å gå glipp av slektsforhold, samtidig som det er begrenset hva utenforstående kan legge seg oppi også. Anonymkode: 187ab...011
AnonymBruker Skrevet 4. september 2023 #14 Skrevet 4. september 2023 AnonymBruker skrev (16 timer siden): For og melde meg privat anonymiserer jeg det litt.... Si fks at en kusine vil ha kontakt med mitt barn og mener at jeg trenger hjelp som mor. Kan barnevernet da gå inn og si at barnet må ha familie relasjoner? Anonymkode: 83fe8...987 Nei. Barnevernet kan ikke påtvinge deg eller barnet familie relasjoner. Iallefall ikke basert på at en kusine mener noe som helst. Mener barnevernet basert på mye mer informasjon at du som mor burde ha/trenger avlastning eller støtte/hjelp kan de snakke med deg om du har noen familie som kan stille opp, men ikke påtvinge noe familie kontakt. Men de kan da foreslå avlastningshjem eller lignende alternativer. Anonymkode: f0ddc...b5e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå