Gå til innhold

Psykiske lidelser og foreldre

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvilken psykiske lidelser burde man ikke ha viss man har barn og hvilken tenker dere man fint kan leve med, når man har ansvar for unger? 

Anonymkode: 93c69...164

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvilken psykiske lidelser burde man ikke ha viss man har barn og hvilken tenker dere man fint kan leve med, når man har ansvar for unger? 

Tenker det kommer an på graden av sykdommen og i hvordan man klarer seg i hverdagen. 
Å få et barn krever at du setter seg og dine behov til side i mange år. 
Jeg er psykisk frisk, men det var beintøft med et kolikkbarn som bestemte når jeg kunne få sove. Ofte ble det 3 timer pr døgn, og det var ikke sammenhengende engang. Over tid går det på psyken og på helsa. Er man syk fra før kan det lett tippe over. 
Så lurt å tenke seg godt om før man får barn. 

Anonymkode: c0757...e01

Skrevet

Folk med borderline, schizofreni eller bipolar lidelse burde definitivt ikke avles på.

Anonymkode: 2c18b...bd2

• Nyttig 2
Skrevet

Man bør faktisk ikke få barn hvis man er såpass deprimert i perioder at man ikke kan ta vare på barnet. Det er veldig skadelig med en forelder som ikke har mimikk eller responderer tilstrekkelig på barnet.

Anonymkode: 996f8...052

• Liker 1
Skrevet

Folk med personlighetsforstyrrelser uten selvinnsikt (spesielt pf innen Cluster B)

Anonymkode: fdd2b...9b8

• Liker 2
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Ting som går ut over omsorgsevne. 

Ting som har høy sjanse for at felles barn kunne få det.

Hadde heller ikke tatt sjansen på å få barn med noen som hadde et barn med autisme e.l. hvis det ikke var helt tydelig at dette kom fra eksens familie.

Synes igrunn mange tar lett på hvilke gener de ønsker for barna sine, og hvem som skal være med og oppdra dem.

Anonymkode: a92a5...e6f

Skrevet

Nå er det ikke alltid slik at det å få barn er et planlagt valg. Her heller ikke slik at alle psykiske lidelser oppdages i ungdommen. 

Når man får barn kan det også trigge traumer fra egen barndom i tilsvarende alder. 

Anonymkode: 4db0e...a5e

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Folk med borderline, schizofreni eller bipolar lidelse burde definitivt ikke avles på.

Hei nazist

Anonymkode: bd983...54a

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg synes det handler mer om selvinnsikt enn diagnose. Noen med stemningslidelser eller personlighetsforstyrrelser kan fungere veldig bra med selvinnsikt og verktøy fra terapi og evt medikamenter, mens de som nekter for at de sliter med noe, unngår behandling og evt medisiner er jeg mer skeptiske til.

Schizofreni og anti sosial/ narsissistisk PF er de to unntakene jeg generelt er 100% skeptisk til når det kommer til å få barn uavhengig av selvinnsikt. 

Anonymkode: 6ee76...0d5

• Liker 1
Skrevet

Jeg har adhd og er alene med barn med adhd. Synes det er en krevende jobb selv om det går greit. Men jeg synes det er tungt noen dager når hodet er helt stappa fullt av intrykk og da tenker jeg at nå er jeg så sliten at jeg ikke er en god mamma. Ikke får jeg noe hjelp heller. 

Men ville ikke anbefalt det altså. 

Anonymkode: 1be32...e88

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

OG depresjon 

Anonymkode: 3aced...bc2

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Helt enig 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg har adhd og er alene med barn med adhd. Synes det er en krevende jobb selv om det går greit. Men jeg synes det er tungt noen dager når hodet er helt stappa fullt av intrykk og da tenker jeg at nå er jeg så sliten at jeg ikke er en god mamma. Ikke får jeg noe hjelp heller. 

Men ville ikke anbefalt det altså. 

Anonymkode: 1be32...e88

Du er garantert en god mamma! 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...