AnonymBruker Skrevet 3. september 2023 #1 Skrevet 3. september 2023 Jeg føler mange i dag er så fanatiske og sier at å sole seg selv med solkrem om bare så en halvtime er skadelig. Bare det å bli litt brun er skadelig. Mange sier man må unngå solen helt uansett hva. Folk som bruker SPF 50 hver dag selv når de er inne. Beklager, men jeg er heller litt tan om sommeren og ute i solen, enn å ha helt OCD og må sperre meg inne i SPF 50 hele tiden. Livskvalitet fremfor å være helt bekymra og unngå alt i livet. Alt kan være skadelig. Forøvrig vet jeg at mye soling typ hver dag og i flere timer er skadelig. Men et par ganger i løpet av sommeren i 1 time er da faen ikke noe å være bekymra over. Ja kanskje jeg får tidligere rynker. Kanskje det øker sjansen for hudkreft. Men faen heller da, det finnes så mye i livet som er farlig. Skal man unngå alt til slutt? Anonymkode: b1701...1ba 5 1 2
AnonymBruker Skrevet 3. september 2023 #2 Skrevet 3. september 2023 Soling er heller ikke skadelig så lenge man bruker solkrem og ikke bli solbrent. Anonymkode: b1701...1ba 1
AnonymBruker Skrevet 3. september 2023 #3 Skrevet 3. september 2023 Kreftrisikoen øker også ved D vitamin mangel. Bruker aldri solkrem med mindre jeg vet jeg skal sitte lenge. Sol er sunt. Å bli solbrent er ikke sunt Anonymkode: 25f3d...c3a 7 3
AnonymBruker Skrevet 3. september 2023 #4 Skrevet 3. september 2023 Ja enkelte tror de ser ut som 30 når de blir 80 av å droppe sol 100%. Dette er tøys. Anonymkode: 5d415...fe8 2 1
Lonehill Skrevet 3. september 2023 #5 Skrevet 3. september 2023 Ifølge Kreftregisteret og FHI var hudkreft bortimot ukjent i Norge fram til 1960-tallet. Så ble sola plutselig kreftfremkallende. Det som er flaks, er at solkrem kom på markedet akkurat samtidig som sola ble kreftfremkallende. Hvis ikke ville vi sannsynligvis ha vært utryddet! Bildet viser utviklingen av hudkreft i skandinaviske land. I Norge har forekomsten av hudkreft økt ganske nøyaktig i takt med solfaktoren. 1 4
AnonymBruker Skrevet 3. september 2023 #6 Skrevet 3. september 2023 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Jeg føler mange i dag er så fanatiske og sier at å sole seg selv med solkrem om bare så en halvtime er skadelig. Bare det å bli litt brun er skadelig. Mange sier man må unngå solen helt uansett hva. Folk som bruker SPF 50 hver dag selv når de er inne. Beklager, men jeg er heller litt tan om sommeren og ute i solen, enn å ha helt OCD og må sperre meg inne i SPF 50 hele tiden. Livskvalitet fremfor å være helt bekymra og unngå alt i livet. Alt kan være skadelig. Forøvrig vet jeg at mye soling typ hver dag og i flere timer er skadelig. Men et par ganger i løpet av sommeren i 1 time er da faen ikke noe å være bekymra over. Ja kanskje jeg får tidligere rynker. Kanskje det øker sjansen for hudkreft. Men faen heller da, det finnes så mye i livet som er farlig. Skal man unngå alt til slutt? Anonymkode: b1701...1ba Slutt å misbruk psykiske lidelser for å få frem et poeng. Anonymkode: f0e3e...c6c 3
AnonymBruker Skrevet 3. september 2023 #7 Skrevet 3. september 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Ja enkelte tror de ser ut som 30 når de blir 80 av å droppe sol 100%. Dette er tøys. Anonymkode: 5d415...fe8 Er så latterlig at folk tror det 😂😂😂 Anonymkode: b1701...1ba 2
AnonymBruker Skrevet 3. september 2023 #8 Skrevet 3. september 2023 Men kjære vene,du kan da vel ligge i sola så mye du vil? Er da vel ingen annen sitt problem enn ditt,om du blir rynkete eller syk,ihvertfall ingen her på KG? Anonymkode: 541d8...c77 2
AnonymBruker Skrevet 3. september 2023 #9 Skrevet 3. september 2023 Lonehill skrev (4 minutter siden): Ifølge Kreftregisteret og FHI var hudkreft bortimot ukjent i Norge fram til 1960-tallet. Så ble sola plutselig kreftfremkallende. Det som er flaks, er at solkrem kom på markedet akkurat samtidig som sola ble kreftfremkallende. Hvis ikke ville vi sannsynligvis ha vært utryddet! Bildet viser utviklingen av hudkreft i skandinaviske land. I Norge har forekomsten av hudkreft økt ganske nøyaktig i takt med solfaktoren. Problemet med solkrem er at folk tror de kan steike seg uavbrutt i timer og dager bare de har husket litt solfaktor. Før solkremen kom var folk litt mer forsiktig med sol, brukte mer klær i sola eller oppsøkte skygge. Anonymkode: eeb2e...780 4
AnonymBruker Skrevet 3. september 2023 #10 Skrevet 3. september 2023 Jeg forholder meg til hva som blir anbefalt av kreftforeningen og NHI. Anonymkode: 16452...6d1
Lonehill Skrevet 3. september 2023 #11 Skrevet 3. september 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Problemet med solkrem er at folk tror de kan steike seg uavbrutt i timer og dager bare de har husket litt solfaktor. Før solkremen kom var folk litt mer forsiktig med sol, brukte mer klær i sola eller oppsøkte skygge. Anonymkode: eeb2e...780 Før solkremen kom var folk forsiktigere??? Her snakker vi om en nasjon med bønder, fiskere og skogsarbeidere på 1930, -40 og -50tallet, som jobbet utendørs året rundt. De hadde ikke penger å bruke på solkrem og kunne ikke ta fri fordi det var blå himmel. De var brune i skinnet når høsten kom. Men hudkreft, det hadde de ikke. Dessuten ble den første solkremen markedsført som et vidundermiddel som gjorde deg raskere brun. Det var først da hudkreften begynte å slå ut at solkrem begynte å markedsføres som solbeskyttelse. 1
AnonymBruker Skrevet 3. september 2023 #12 Skrevet 3. september 2023 Folk begynte så å reise og brukte mer tid i solen pga flere dager i sterker sol, i tillegg kom selvbruning i form av solarium. Disse faktorene har vel noe å si for hvorfor flere fikk hudkreft? Anonymkode: 6ef48...b66
AnonymBruker Skrevet 3. september 2023 #13 Skrevet 3. september 2023 Ser veldig dramatisk ut å legge seg opp i hva andre gjør… Er det vondt for deg at andre bruker solkrem? Eller velger å ikke sitte i sola? skjønner ikke problemstillingen.. Du kan da gjøre som du vil, uten å bli hysterisk fordi andre velger noe annet? Anonymkode: c4d85...5f4 3
AnonymBruker Skrevet 3. september 2023 #14 Skrevet 3. september 2023 Gjør det som passer deg. Jeg kan faktisk ikke være i sola uten solkrem, jeg er allergisk mot sola (soleksem). Jeg foretrekker også å ikke risikere å få hudkreft. Men så bryr jeg meg ikke om hva andre gjør heller. Hvorfor blir du så provosert? Anonymkode: 5805b...ddb 1
AnonymBruker Skrevet 3. september 2023 #15 Skrevet 3. september 2023 Lonehill skrev (11 minutter siden): Før solkremen kom var folk forsiktigere??? Her snakker vi om en nasjon med bønder, fiskere og skogsarbeidere på 1930, -40 og -50tallet, som jobbet utendørs året rundt. De hadde ikke penger å bruke på solkrem og kunne ikke ta fri fordi det var blå himmel. De var brune i skinnet når høsten kom. Men hudkreft, det hadde de ikke. Dessuten ble den første solkremen markedsført som et vidundermiddel som gjorde deg raskere brun. Det var først da hudkreften begynte å slå ut at solkrem begynte å markedsføres som solbeskyttelse. Bønder, fiskere og skogsarbeidere hadde ikke mulighet til å ligge pal i sola og steike seg uten klær. Ikke reiste de til syden heller. Solarium fantes ikke. Ved antydning til solbrenthet måtte de dekke seg til eller gå innendørs - de kunne ikke bare smøre på solkrem og så fortsette å oppholde seg i sola, slik mange gjør i dag. Anonymkode: eeb2e...780
aksase Skrevet 3. september 2023 #16 Skrevet 3. september 2023 Jeg tror ikke det er noen grunn til å unngå sola helt. Vi trenger sol og lys, men selvsagt innen rimelighetens grenser. Sola får mye av skylda for hudkreft, og det er sikkert riktig i noen tilfeller. Jeg tror imidlertid at vi også skal være forsiktige med alt det andre vi utsetter huden for. Veldig mange smører inn huden helt ukritisk med store mengder kjemikalier hver dag i form av solkrem, fuktighetskrem, dagkrem, nattkrem, selvbruningskrem, såpe, deodorant, parfyme, sminke osv.. Vanskelig å forstå at alle disse kjemikaliene er sunt for huden. Kanskje er det flere ting enn sola som er kreftfremkallende? Nei, la huden være i fred. Den er utviklet for å klare seg selv og trenger normalt ikke daglig tilførsel av kjemikalier. Den lager sin egen fuktighetskrem i form av fett, så ikke vask bort den beskyttelsen med såpe hver dag slik at du får tørr hud og må tilføre fukt i form av ulike kjemikalieblandinger(hudkremer). 1
AnonymBruker Skrevet 3. september 2023 #17 Skrevet 3. september 2023 Ja, jeg ble fanatiker etter at jeg ble påvist rosacea. Unngår sol for at ikke rosacea skal blusse opp. Å jeg blir ildrød i ansiktet. Får blodutredelser og utslett. Anonymkode: 82da9...0ad
Lonehill Skrevet 3. september 2023 #18 Skrevet 3. september 2023 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Ved antydning til solbrenthet måtte de dekke seg til eller gå innendørs Du tror at folk før 1960 var redde for å bli solbrent? De hadde ingen grunn til å være redde, for hudkreft var ukjent. Sola var ikke farlig for folk før 1960. Tvert imot. Legene la syke folk ut i sola fordi pasientene ble friske av det. Nobelprisen i medisin ble i 1903 delt ut til en lege som beviste at "helioterapi" (soling på norsk) kurerer sykdommen lupus vulgaris. (Kilde: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3014565/) Sola ble ikke kreftfremkallende før på 1960tallet, ifølge statistikken fra Kreftregisteret og Folkehelseinstituttet. Ingen hadde grunn til å være redde for å få sol på kroppen før solkremen ble lansert. 1
AnonymBruker Skrevet 3. september 2023 #19 Skrevet 3. september 2023 Jeg holder meg unna sola fordi jeg synes jeg ser penere ut som jeg er enn med oransjebrun hud. Og for å ikke få rynker tidligere enn jeg må. Anonymkode: b3c3f...660
senior Skrevet 3. september 2023 #20 Skrevet 3. september 2023 36 minutter siden, AnonymBruker said: Bønder, fiskere og skogsarbeidere hadde ikke mulighet til å ligge pal i sola og steike seg uten klær. Ikke reiste de til syden heller. Solarium fantes ikke. Ved antydning til solbrenthet måtte de dekke seg til eller gå innendørs - de kunne ikke bare smøre på solkrem og så fortsette å oppholde seg i sola, slik mange gjør i dag. Anonymkode: eeb2e...780 Jeg husker godt fra 1940-tallet og fremover. Folk oppsøkte sola den gangen også. De ble solbrente som bare det og huden flasset gjerne av flere ganger i løpet av sommeren. Solarium var lenge ukjent, men såkalte høyfjellsollamper kom like etter krigen og var ganske vanlige. De ble brukt ganske ukritisk. Og hudkreft var temmelig ukjent . . . Jeg har aldri brukt solkrem, og heller ikke i sydligere strøk. Men jeg venner meg til solen litt forsiktig inntil jeg får brunfargen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå