AnonymBruker Skrevet 3. september 2023 #1 Skrevet 3. september 2023 Har alltid vært misfornøyd med tallene på vekta, har vokst opp med et ovedrevent fokus på det blant venner. Nå vet jeg at den viser litt for mye, men jeg har ikke veid meg siden sist jeg var gravid for over 1,5 år siden. Orker ikke å føle meg så mislykket når tallet på vekta er for høyt. Vet det er helt tullete, men sånn er jeg bare. Går det fint å si til jordmor at jeg helst ikke vil veie meg? Sist jeg var gravid sa jeg til jordmor at jeg helst ikke ville vite vekta, så hun skrev bare ned tallet og så var det greit, men hun skriver det jo i helsekortet og da er det fort gjort å se på det med en glipp. Kan jeg si at jeg ikke ønsker å veie meg i det hele tatt? Anonymkode: d1a88...878 4
AnonymBruker Skrevet 3. september 2023 #2 Skrevet 3. september 2023 Jeg er ganske sikker på at det går fint, og det holder med symfysemål Anonymkode: 0f592...d3e 1
AnonymBruker Skrevet 3. september 2023 #3 Skrevet 3. september 2023 Kontrollen er for babyen sin skyld også. Sett egne behov tilside. Anonymkode: 85e68...2fa 35 3 8
AnonymBruker Skrevet 3. september 2023 #4 Skrevet 3. september 2023 Syns ærlig talt at du som mor bør være voksen og ansvarlig nok til å tåle høre din egen vekt. Anonymkode: b642c...f21 27 2 11
AnonymBruker Skrevet 3. september 2023 #5 Skrevet 3. september 2023 Her veide mannen min meg og skrev opp tallet på helsekortet før timene, uten at jeg så hva det var. Var ok for jordmor. Anonymkode: cfeb9...7dc 2 1 1
AnonymBruker Skrevet 3. september 2023 #6 Skrevet 3. september 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Kontrollen er for babyen sin skyld også. Sett egne behov tilside. Anonymkode: 85e68...2fa AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Syns ærlig talt at du som mor bør være voksen og ansvarlig nok til å tåle høre din egen vekt. Anonymkode: b642c...f21 Enig i disse. Det kan være sårt å gå på vekten, men det måles for en grunn. Kanskje det også er en god mulighet for å ta tak i vaner og livsstil om det er det som må til. Anonymkode: 32aed...9e3 14 3
AnonymBruker Skrevet 3. september 2023 #7 Skrevet 3. september 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Syns ærlig talt at du som mor bør være voksen og ansvarlig nok til å tåle høre din egen vekt. Anonymkode: b642c...f21 Synes slike kommentarer sier mer om ditt modenhet; kanskje du skal akseptere at vi er ulike og at ting som ikke er så farlig for deg faktisk er farlig for andre? Noen kan faktisk få tvangstanker og depresjon rundt vekt og begynne å stresse rundt det. Det er hverken bra for mor eller barn. Anonymkode: cfeb9...7dc 13 1 5
AnonymBruker Skrevet 3. september 2023 #8 Skrevet 3. september 2023 1 minutt siden, AnonymBruker said: Synes slike kommentarer sier mer om ditt modenhet; kanskje du skal akseptere at vi er ulike og at ting som ikke er så farlig for deg faktisk er farlig for andre? Noen kan faktisk få tvangstanker og depresjon rundt vekt og begynne å stresse rundt det. Det er hverken bra for mor eller barn. Anonymkode: cfeb9...7dc Ikke rart at unge jenter sliter med psykisk helse, når rollemodellene deres er så selvopptatte og veike at man ikke kan sette egne behov tilside i 2 min på legekontroll. Sorry. Anonymkode: 85e68...2fa 19 3
Gjest Chroma Skrevet 3. september 2023 #9 Skrevet 3. september 2023 Jeg veide meg ikke og det var ingen problem.
AnonymBruker Skrevet 3. september 2023 #10 Skrevet 3. september 2023 Det går helt fint tenker jeg , det er ingen tvang❤️ Anonymkode: b91bf...28e 3
AnonymBruker Skrevet 3. september 2023 #11 Skrevet 3. september 2023 10 minutter siden, AnonymBruker said: Enig i disse. Det kan være sårt å gå på vekten, men det måles for en grunn. Kanskje det også er en god mulighet for å ta tak i vaner og livsstil om det er det som må til. Anonymkode: 32aed...9e3 Jeg tror det kan være vel så viktig å ta tak i psyken sin, før man blir omsorgsperson og rollemodell. Anonymkode: 85e68...2fa 8 4
AnonymBruker Skrevet 3. september 2023 #12 Skrevet 3. september 2023 Jeg tenkte en del på dette før graviditeten. Jeg vokste opp med en mor som pratet om slanking og vekt hele oppveksten og jeg har ikke hatt lyst til og ha det fokuset i mitt liv, derfor har vi ikke vekt hjemme f.eks. Jeg veide meg på svangerskapskontrollene og har egentlig følt at det har vært greit! Anonymkode: 3efa9...fe4 2
AnonymBruker Skrevet 3. september 2023 #13 Skrevet 3. september 2023 Å veie seg under svangerskapet er først of fremst viktig for å kunne måle raske og unormale vektøkninger som kan avsløre vann i kroppen. Som igjen er et av symptomene på svangerskapsforgiftning som er farlig for både mor og barn.. De veier deg ikke for å være slemme, men av medisinske grunner. D Anonymkode: 9ea89...c73 15 2
AnonymBruker Skrevet 3. september 2023 #14 Skrevet 3. september 2023 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Ikke rart at unge jenter sliter med psykisk helse, når rollemodellene deres er så selvopptatte og veike at man ikke kan sette egne behov tilside i 2 min på legekontroll. Sorry. Anonymkode: 85e68...2fa Håper ikke du jobber innen helsevesenet… Anonymkode: cfeb9...7dc 2
AnonymBruker Skrevet 3. september 2023 #15 Skrevet 3. september 2023 Ble aldri spurt om vekt på noen av mine kontroller😊 Anonymkode: d587c...e11
AnonymBruker Skrevet 3. september 2023 #16 Skrevet 3. september 2023 Aldri veid meg på kontrollene med noen av mine 3 barn, av eget ønske. Lege og jordmor har spurt ved første møte, men jeg har sagt at jeg ikke ønsker. Etter dette har de ikke spurt mer Anonymkode: bb805...193 1
Rucula Skrevet 3. september 2023 #17 Skrevet 3. september 2023 Det trenger du ikke heller Jeg ønsket heller ikke dette, valgte å veie meg selv hjemme. De prøvde å protestere på dette men det trenger du ikke bry deg om 1
Rucula Skrevet 3. september 2023 #18 Skrevet 3. september 2023 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Å veie seg under svangerskapet er først of fremst viktig for å kunne måle raske og unormale vektøkninger som kan avsløre vann i kroppen. Som igjen er et av symptomene på svangerskapsforgiftning som er farlig for både mor og barn.. De veier deg ikke for å være slemme, men av medisinske grunner. D Anonymkode: 9ea89...c73 Det skjønner de fleste Men ingen grunn til at ikke TS skal kunne veie seg selv hjemme om hun ønsker dette 3
AnonymBruker Skrevet 3. september 2023 #19 Skrevet 3. september 2023 AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Har alltid vært misfornøyd med tallene på vekta, har vokst opp med et ovedrevent fokus på det blant venner. Nå vet jeg at den viser litt for mye, men jeg har ikke veid meg siden sist jeg var gravid for over 1,5 år siden. Orker ikke å føle meg så mislykket når tallet på vekta er for høyt. Vet det er helt tullete, men sånn er jeg bare. Går det fint å si til jordmor at jeg helst ikke vil veie meg? Sist jeg var gravid sa jeg til jordmor at jeg helst ikke ville vite vekta, så hun skrev bare ned tallet og så var det greit, men hun skriver det jo i helsekortet og da er det fort gjort å se på det med en glipp. Kan jeg si at jeg ikke ønsker å veie meg i det hele tatt? Anonymkode: d1a88...878 Ja du kan velge å ikke veie deg i det hele på svangerskapskontroller. Og til de som påstår det handler om medisinske årsaker - og man bør finne seg i det.. Ikke hør på det. Du har full rett til å la være å veie deg. Punktum. Anonymkode: f641b...30c 4
AnonymBruker Skrevet 3. september 2023 #20 Skrevet 3. september 2023 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Ikke rart at unge jenter sliter med psykisk helse, når rollemodellene deres er så selvopptatte og veike at man ikke kan sette egne behov tilside i 2 min på legekontroll. Sorry. Anonymkode: 85e68...2fa Det er ikke to min på legekontroll, det er årevis med overdrevent fokus og negative følelser rundt vekt og kanskje kropp som forsterkes av at kroppen er i en enorm endring og kanskje aldri blir som den var. Anonymkode: 0fe35...dcc 4 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå