Khloe P.T Skrevet 3. september 2023 #1 Del Skrevet 3. september 2023 Fortell oss om den og hva du likte -uten å spoile selvsagt 🤩 Jeg så en film nå i kveld som jeg synes var veldig søt, men også trist. Filmen heter On Chesil Beatch og handlet om et ungt par i begynnelsen av 60-tallet. Etter hvert gifter de seg og handlingen er lagt mest rundt denne dagen/natten. I tillegg til handlingen var omgivelsene utrolig vakre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Melpomene Skrevet 19. september 2023 #2 Del Skrevet 19. september 2023 Ja, jeg hadde et høydepunkt på kino for noen uker siden da jeg endelig fikk se Roter Himmel / Afire (2023), som er den filmen jeg har gledet meg aller mest til i år 🤩 (Barbenheimer schmarbenheimer ) Filmen handler om Leon, en ung, usikker og håpløst pretensiøs forfatter som jobber med sin vanskelige andre roman. Sammen med kompisen Felix drar han på hyttetur til nordkysten av Tyskland for å finne fred og inspirasjon til å skrive, mens Felix på sin side skal lage en fotoportefølje som opptaksprøve til studier. Bilen bryter ned et par mil før de kommer frem, og etter en lang og slitsom marsj gjennom skogen oppdager de at moren til Felix har dobbeltbooket hytta, og guttene blir nødt til å dele med Nadja og hennes flyktige sommerflørt Devid. Jeg var ikke helt sikker på om romantisk komedie ville være en veldig naturlig sjanger for Christian Petzold, men Afire er full av herlig tysk situasjonshumor, akkurat passe flau uten å være ekkel, med velbalansert selvironi og sjarm. Thomas Schubert er strålende i en krevende rolle som en ung mann så selvinvolvert at han ikke ser meteren foran seg, og han pareres perfekt på hver front av Paula Beer, som igjen viser hvorfor hun er en av de aller mest interessante unge skuespillerne i film akkurat nå. Det utsøkte fotoarbeidet til Hans Fromm får sommerforelskelsen til å se akkurat like gullkantet og perfekt ut som den bare kan i våre aller mest nostalgiske minner. Og akkurat idet jeg hadde lent meg komfortabelt tilbake i setet og tenkte at 'dette er overraskende behagelig', kom signatur-brodden til Petzold fra blindsonen som et godstog, og jeg ble sittende lamslått til lenge etter rulleteksten var forbi og kinopersonalet hadde begynt å rydde salen. (Greit nok, rulletekster i europeisk arthouse er gjerne ikke særlig lange, men for symbolikkens skyld). Juryprisen på filmfestivalen i Berlin var i høyeste grad fortjent. Anbefaler varmt å søke ut Afire, den får neppe en veldig bred distribusjon, men den fortjener å sees på lerret om mulig. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå