Gå til innhold

Kansellert fly - rett på overnatting?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

SAS kundeservice er selvfølgelig stengt. 

Vi er på reis i dag og første fly ble kansellert. Ble omrutet til melkeruta fra helvete og er 5 timer forsinket, minst. Vi har en to timer kjøretur foran oss når vi har nådd siste flyplass. Nå er siste fly på melkeruta forsinket! Jeg er så sliten... 

Spørsmålet er om vi har rett på hotell på siste sted vi lander? Jeg vet at de skal dekke hotell hvis man blir stuck et sted som ikke er endelig destinasjon, men for SAS sin del er jo vår destinasjon by A, og vi ankommer der i dag/natt. Men vi skal kjøre videre til by B og jeg har ikke lyst til å kjøre midt på natta, kjører med et lite barn. Har vi rett på hotell i by A så vi heller kan kjøre videre i morgen tidlig? Har et hotell som venter i by B så har ikke helt råd til doble utgifter... 

Anonymkode: 2293b...893

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Flyselskapet har ikke noe ansvar for reise videre fra endelig destinasjonsflyplass, så nei

Anonymkode: ae6b6...dc6

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker said:

Nei, men dere kan ha rett på kompensasjon pga forsinkelsen. 

Anonymkode: eb0d5...a63

Jepp, 400 euro har vi rett på, i tillegg til dekning av nødvendige utgifter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig dere får det dekket, dere kan behrunne med at det er uforsvarlig å kjøre.

Jeg har fått dekket drosje til bestemmelsessted fordi det var seint på kvelden ved ankomst, og lite tilgjengelig kollektivtrafikk.

Anonymkode: 5f16d...6cb

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker said:

Mulig dere får det dekket, dere kan behrunne med at det er uforsvarlig å kjøre.

Jeg har fått dekket drosje til bestemmelsessted fordi det var seint på kvelden ved ankomst, og lite tilgjengelig kollektivtrafikk.

Vi endte med å kjøre, tok ikke sjansen, men det var på grensen til uforsvarlig. Men kommer til å be sas dekke gebyret fra leiebilbyrået for at de måtte levere nøkkel utenom ordinær åpningstid (500 kroner). 

Hadde virkelig reisedagen fra helvete i går så nå skal jeg ha refusjon for alt som refunderes kan. 😂 Har mistet en arbeidsdag i dag også pga det der. 😑

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 4.9.2023 den 9.27):

Ja, men hotell når dere kommer fram er neppe blant dem, men dere kunne jo brukt de 400 euroene på det. Deres valg. Men enig i at flyselskapet bør dekke at dere måtte betale ekstra for leiebilen.

Anonymkode: eb0d5...a63

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 4.9.2023 den 9.27):

Vær obs på at rett på kompensasjon ikke gjelder uansett årsak til kanselleringen. Dette kan du lese om her: https://www.forbrukerradet.no/forside/reise/fly/forsinket/

Du har ikke krav på kompensasjon når årsaken til innstillingen er ekstraordinære omstendigheter som ikke kunne vært unngått, selv om alle rimelige tiltak var blitt truffet. Eksempler på dette kan være dårlig vær som forhindrer flytrafikken, streik eller uforutsette sikkerhetstiltak.

Ekstra gebyr for leiebil får dere uansett ikke dekket, så ikke kast bort tid på dette. Det er kun økonomisk tap som overstiger den standardiserte kompensasjonen man har rett til å få dekket.

Anonymkode: f6a77...9d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker said:

Vær obs på at rett på kompensasjon ikke gjelder uansett årsak til kanselleringen. Dette kan du lese om her: https://www.forbrukerradet.no/forside/reise/fly/forsinket/

Du har ikke krav på kompensasjon når årsaken til innstillingen er ekstraordinære omstendigheter som ikke kunne vært unngått, selv om alle rimelige tiltak var blitt truffet. Eksempler på dette kan være dårlig vær som forhindrer flytrafikken, streik eller uforutsette sikkerhetstiltak.

Ekstra gebyr for leiebil får dere uansett ikke dekket, så ikke kast bort tid på dette. Det er kun økonomisk tap som overstiger den standardiserte kompensasjonen man har rett til å få dekket.

Dette var i Norge så det var definitivt ikke vær eller streik eller uforutsette sikkerhetstiltak... 😅 

Det tok meg 10 sekunder ekstra å legge inn kvittering for leiebil, så den tiden hadde jeg tid til å kaste bort. 😄 Vi har rett på å få dekket måltidene også som følge av kanselleringen, selv om de ikke overgår kompensasjonen. Og to eposter og to telefonsamtaler kan man få dekket... Finurlige regler. 😂

Men men, evig lang behandlingstid. Da Flyr kansellerte sist jeg reiste med de var pengene på konto etter to dager, SAS er betydelig mer tungvinte og de har gjemt informasjonen sin godt. 😒 Synd at Flyr ikke greide seg. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Dette var i Norge så det var definitivt ikke vær eller streik eller uforutsette sikkerhetstiltak... 😅 

Det tok meg 10 sekunder ekstra å legge inn kvittering for leiebil, så den tiden hadde jeg tid til å kaste bort. 😄 Vi har rett på å få dekket måltidene også som følge av kanselleringen, selv om de ikke overgår kompensasjonen. Og to eposter og to telefonsamtaler kan man få dekket... Finurlige regler. 😂

Men men, evig lang behandlingstid. Da Flyr kansellerte sist jeg reiste med de var pengene på konto etter to dager, SAS er betydelig mer tungvinte og de har gjemt informasjonen sin godt. 😒 Synd at Flyr ikke greide seg. 

Du har tydelig mer uflaks enn meg. Fly på søndag kansellert. Ble ombooket. Refusjon fra SAS  allerede ferdig behandlet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Fikk dere ikke vite årsaken til kanselleringen? Selv om din flyvning var i Norge, kan det være at flyet eller personellet skulle ha kommet fra en utenlandsflyvning, så det er ikke sikkert at det er så enkelt. Et annet eksempel på ekstraordinære omstendigheter er kollisjon med fugl, det skjer oftere enn man tror. Jeg har selv blitt 18 timer forsinket med SAS fordi flyet på vei inn til mitt avreisested hadde fått en fugl i motoren. Jeg hadde ikke rett på annen kompensasjon enn mat og overnatting. Håper det ordner seg for deg, men jeg hadde ikke turt å budsjettere med de ekstra pengene før de er på konto. Flyselskapene skylder ofte på slike omstendigheter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, AnonymBruker said:

Du har tydelig mer uflaks enn meg. Fly på søndag kansellert. Ble ombooket. Refusjon fra SAS  allerede ferdig behandlet.

Wow, ikke verst! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker said:

Fikk dere ikke vite årsaken til kanselleringen? Selv om din flyvning var i Norge, kan det være at flyet eller personellet skulle ha kommet fra en utenlandsflyvning, så det er ikke sikkert at det er så enkelt. Et annet eksempel på ekstraordinære omstendigheter er kollisjon med fugl, det skjer oftere enn man tror. Jeg har selv blitt 18 timer forsinket med SAS fordi flyet på vei inn til mitt avreisested hadde fått en fugl i motoren. Jeg hadde ikke rett på annen kompensasjon enn mat og overnatting. Håper det ordner seg for deg, men jeg hadde ikke turt å budsjettere med de ekstra pengene før de er på konto. Flyselskapene skylder ofte på slike omstendigheter.

Ikke fått vite årsaken nei... De må jo gjerne prøve seg, men dette er en rute som går mange ganger til dagen så skal godt gjøres at det er så ekstraordinært. Problemet var bare at vi skulle videre med en rute som går én gang til dagen, så for oss skapte det mye strev og omvei med Widerøe... 🥴 Flyet ble kansellert kort tid før avgang. 

Jeg skal ikke budsjettere med pengene før de er på konto nei. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...