AnonymBruker Skrevet 3. september 2023 #1 Skrevet 3. september 2023 Jeg og mannen skal ta opp boliglån, vi betaler alt likt inn til felles kontoer og styrer ellers hver vår økonomi. Jeg tenker derfor det er greit at vi ta opp hvert vårt boliglån, liker å ha kontroll, orden og oversikt. Kan nedbetale som vi ønsker og slipper å fordele rentefradraget fra den ene til den andre osv. Er det noen ulemper jeg bør tenke på når vi tar opp hvert vårt? Anonymkode: 75450...6d3
AnonymBruker Skrevet 4. september 2023 #2 Skrevet 4. september 2023 Dobbelt opp med gebyrer. Anonymkode: 353a9...e67 1
AnonymBruker Skrevet 4. september 2023 #3 Skrevet 4. september 2023 Vi har hvert vårt, og jeg ser ingen ulemper (vi fikk også kun halvt gebyr på hvert vårt). Jeg synes det er veldig ryddig og kan enkelt følge med. Anonymkode: eff60...914
AnonymBruker Skrevet 4. september 2023 #4 Skrevet 4. september 2023 Vi flytter alltid rentefradraget over til den hvor vi får mest igjen på skatten. I år betydde det at vi fikk igjen 2000kr ekstra. Kanskje ikke store summen, men veldig fint likevel. Anonymkode: 37064...b3b
AnonymBruker Skrevet 4. september 2023 #5 Skrevet 4. september 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Vi flytter alltid rentefradraget over til den hvor vi får mest igjen på skatten. I år betydde det at vi fikk igjen 2000kr ekstra. Kanskje ikke store summen, men veldig fint likevel. Anonymkode: 37064...b3b Rentefradraget er da det samme hvem det står på. Anonymkode: 75450...6d3 1
AnonymBruker Skrevet 4. september 2023 #6 Skrevet 4. september 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Dobbelt opp med gebyrer. Anonymkode: 353a9...e67 De fleste har ikke gebyrer lenger, kun et når man tegner lånet som er pantedokumentet. Anonymkode: 75450...6d3
AnonymBruker Skrevet 4. september 2023 #7 Skrevet 4. september 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Vi har hvert vårt, og jeg ser ingen ulemper (vi fikk også kun halvt gebyr på hvert vårt). Jeg synes det er veldig ryddig og kan enkelt følge med. Anonymkode: eff60...914 Måtte dere søke om lån hver for dere da? Eller kan jeg søke for både meg om mannen og han samtykker? Anonymkode: 75450...6d3
newman01 Skrevet 4. september 2023 #8 Skrevet 4. september 2023 Antagelig blir det vesentlig dyrere. Bare et utsnitt fra DNB generelle prisliste for lån. Lavere rente jo høyere lån. Splitter man lånet i to får man to mindre lån. Banker er heller ikke så begeistret for "ideelle halvparter" som sikkerhet, så man kan nok mulig få en høyere rente der også. Så må man selv vurdere om de potensielle kostnadene er verdt det. I DNB's tilfelle blir kostnaden nesten 7600kr i året med en rentedifferanse på 0,19% på et lånebeløp på 3'800'000. - 1
AnonymBruker Skrevet 4. september 2023 #9 Skrevet 4. september 2023 newman01 skrev (1 time siden): Antagelig blir det vesentlig dyrere. Bare et utsnitt fra DNB generelle prisliste for lån. Lavere rente jo høyere lån. Splitter man lånet i to får man to mindre lån. Banker er heller ikke så begeistret for "ideelle halvparter" som sikkerhet, så man kan nok mulig få en høyere rente der også. Så må man selv vurdere om de potensielle kostnadene er verdt det. I DNB's tilfelle blir kostnaden nesten 7600kr i året med en rentedifferanse på 0,19% på et lånebeløp på 3'800'000. - Takk, det hadde jeg ikke tenkt på! Anonymkode: 75450...6d3
AnonymBruker Skrevet 4. september 2023 #10 Skrevet 4. september 2023 Vi hadde hvert vårt lån og fikk hver vår elendige rente av DnB, siden hver av oss var under 2 mill, akkurat som forrige innlegg sier. Anonymkode: 949cd...382
AnonymBruker Skrevet 4. september 2023 #11 Skrevet 4. september 2023 Er dere gift? Da spiller det jo ingen rolle hvem av dere som betaler ned i hvilket tempo, om dere skulle bli skilt blir alt delt likt. Der dere derimot samboere kan jeg forstå tanken. Ulempen er de ekstra gebyrene, og høyere rente. Jeg har felles økonomi og felles lån med mannen, og syns det fungerer fint. Ville ikke hatt to ulike lån, det blir bare dyrere. Anonymkode: 7bd42...e8e
AnonymBruker Skrevet 4. september 2023 #12 Skrevet 4. september 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Er dere gift? Da spiller det jo ingen rolle hvem av dere som betaler ned i hvilket tempo, om dere skulle bli skilt blir alt delt likt. Der dere derimot samboere kan jeg forstå tanken. Ulempen er de ekstra gebyrene, og høyere rente. Jeg har felles økonomi og felles lån med mannen, og syns det fungerer fint. Ville ikke hatt to ulike lån, det blir bare dyrere. Anonymkode: 7bd42...e8e AnonymBruker skrev (2 timer siden): Vi hadde hvert vårt lån og fikk hver vår elendige rente av DnB, siden hver av oss var under 2 mill, akkurat som forrige innlegg sier. Anonymkode: 949cd...382 newman01 skrev (3 timer siden): Antagelig blir det vesentlig dyrere. Bare et utsnitt fra DNB generelle prisliste for lån. Lavere rente jo høyere lån. Splitter man lånet i to får man to mindre lån. Banker er heller ikke så begeistret for "ideelle halvparter" som sikkerhet, så man kan nok mulig få en høyere rente der også. Så må man selv vurdere om de potensielle kostnadene er verdt det. I DNB's tilfelle blir kostnaden nesten 7600kr i året med en rentedifferanse på 0,19% på et lånebeløp på 3'800'000. - Vi tenker å ha lånet i Bulder bank, jeg kan ikke se at de har ulik pris for lån over og under 1 mill? https://www.bulder.no/om-oss/priser/?gclid=Cj0KCQjwgNanBhDUARIsAAeIcAvfXhmNVZ52zxKb02b0FQ5KHxMMeIO7Qsj7WKROJd33F2zFfidnRkwaAoLeEALw_wcB Anonymkode: 75450...6d3
newman01 Skrevet 4. september 2023 #13 Skrevet 4. september 2023 2 hours ago, AnonymBruker said: Vi tenker å ha lånet i Bulder bank, jeg kan ikke se at de har ulik pris for lån over og under 1 mill? https://www.bulder.no/om-oss/priser/?gclid=Cj0KCQjwgNanBhDUARIsAAeIcAvfXhmNVZ52zxKb02b0FQ5KHxMMeIO7Qsj7WKROJd33F2zFfidnRkwaAoLeEALw_wcB Anonymkode: 75450...6d3 Men spørs om de godtar å dele huset som sikkerhet på to ideelle halvparter. Hovedproblemet med å ha to lån er at hvert lån har sikkerhet i en ideell halvpart. Så om den ene personen ikke gidder å betale lånet sitt kan banken kreve en halvpart solgt på tvangssalg. Da må noen kjøpe et halvt hus med en annens kone fortsatt boende der. Det er ikke verdt allverdens på finn.no Så det avhenger hva banken aksepterer. En lavkost-bank som Bulder vil jeg tro er mindre fleksible enn f.eks Ørsta Sparebank.
AnonymBruker Skrevet 4. september 2023 #14 Skrevet 4. september 2023 Vi har hvert vår lån, i samme bank. Vi hadde ulik egenkapital og ville ha ulik nedbetalingstid, så det var den mest ryddige løsningen for oss. Fungerer helt fint, og er veldig oversiktelig og jeg kan betale inn ekstra når det passer meg uten å tenke på skjevdeling. Anonymkode: 3283f...6ab
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå