Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nei, jeg er ikke gravid - ennå ;)

Leste litt om dette på trygdeetaten sin side, men lurer på følgende:

La oss si at jeg blir gravid og skal føde i november i år.

Blir fødselspengene da beregnet ut ifra månedlig inntekt i år, eller de tre årene som har gått?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har du vært på trygdeetaten.no?

Der fant jeg nemlig akkurat det du lurer på:

Hva kan du få?

Fødsels-/ adopsjonspenger beregnes på samme måte som sykepenger, og utbetales av trygdekontoret. Det gis ikke stønad for den delen av inntekten som overstiger seks ganger folketrygdens grunnbeløp. Dersom du begynner å arbeide reduseres stønaden.

For arbeidstakere beregnes stønaden som hovedregel etter inntekten du har når du må slutte i arbeidet. Trygdekontoret vil likevel gjøre en individuell beregning av inntekten din.

For selvstendig næringsdrivende

beregnes stønaden som hovedregel på grunnlag av gjennomsnittet av pensjonspoengtallene for de siste tre inntektsårene. Pensjonspoengtall er årlig arbeidsinntekt omregnet i forhold til grunnbeløpet for det samme året. Stønaden utgjør 65 prosent av denne inntekten. For å få rett til stønad utbetalt med 100 prosent må du ha tegnet frivillig tilleggstrygd på trygdekontoret. Forsikringen må være tegnet minst 10 måneder før fødselen eller adopsjonen.

For frilansere

beregnes stønaden på samme måte som for selvstendig næringsdrivende. Stønaden utgjør 100 prosent av inntektsgrunnlaget.

Skrevet

Tusen takk, Xavia!

Jeg var inne på Trygdeetaten side, men det sto så mye der, så jeg tenkte det var like greit å spørre dere ;)

Er glad for det som står der, for jeg tjener mere nå enn jeg har gjort de siste årene. Dessuten betaler firmaet jeg jobber i mellomlegget over 6G :klappe:

Skrevet
men det sto så mye der, så jeg tenkte det var like greit å spørre dere  ;)

Synes det var svært så oversiktlig jeg da, men godt jeg kunne hjelpe!

Lykke til med prøving!

Skrevet (endret)

Jeg tror ikke jeg leste godt nok, for jeg så ikke akkurat det som du fant :)

Takk for lykkeønskene! :klem:

Endret av Ephemera

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...