AnonymBruker Skrevet 3. september 2023 #1 Skrevet 3. september 2023 I media og ikke minst i forbindelse med valget får man inntrykk av et eldreomsorgen er helt elendig. Er den egentlig det? NRK-dokumentaren var jo ille, men stemmer ikke med den virkeligheten jeg selv kjenner. Jeg har jobbet på sykehjem i sommerferier og har hatt besteforeldre som har bodd på sykehjem. Har gode erfaringer og de eldre har det får god omsorg. Hva tenker dere? Anonymkode: 883a1...535 1
AnonymBruker Skrevet 3. september 2023 #2 Skrevet 3. september 2023 Det er i køene til sykehjemmet det skjer. De som er for friske for sykehjem fordi sykehjemmet er for fullt, men egentlig helt ute av stand til å bo hjemme. Det faller på hjemmesykepleie og tungt på de pårørende. Anonymkode: be5f5...d3a 2 1
AnonymBruker Skrevet 3. september 2023 #3 Skrevet 3. september 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det er i køene til sykehjemmet det skjer. De som er for friske for sykehjem fordi sykehjemmet er for fullt, men egentlig helt ute av stand til å bo hjemme. Det faller på hjemmesykepleie og tungt på de pårørende. Anonymkode: be5f5...d3a Ja. For meg virker det som at problemet er mangelen på personell og sykehjemsplasser. Og at verre blir det med eldrebølgen. Men i disse debattene får man jo inntrykk av at omsorgen som gis i dag er elendig… Anonymkode: 883a1...535 1
AnonymBruker Skrevet 3. september 2023 #4 Skrevet 3. september 2023 Jobber i hjemmesykepleien og det er et ekstremt arbeidspress ja. Anonymkode: 20269...55c 2
Millinea Skrevet 3. september 2023 #5 Skrevet 3. september 2023 Svært mye uverdig som skjer pga underbemanning, tidspress, køer, overliggere, div sparetiltak, og mangel på sykepleiere 2
AnonymBruker Skrevet 3. september 2023 #6 Skrevet 3. september 2023 Det er veldig avhengig av hvor du bor. Jeg har to gamle foreldre i hver sin kommune, og i den ene er eldreomsorgen god. Den andre forelderen min bor på sykehjem i en fattig kommune, og jeg ville ikke unnet min verste fiende det. Hn har gjort i buksa og sittet i sin egen møkk så lenge at det ble infeksjoner. De har gjort helt normale rutineting så feil at hn havnet på sykehus. Nå ligger hn for døden, og ingen har tid til å følge opp. Ligger stort sett alene på rommet og roper på hjelp. Klarer ikke å drikke eller spise selv, og ingen har tid til å mate, så jeg regner med at hn dør snart... Anonymkode: 5f3a8...06d 7
AnonymBruker Skrevet 3. september 2023 #7 Skrevet 3. september 2023 Jeg har bodd ulike steder i landet, forskjellene i eldreomsorgen er store! Men det er mye som er ille. Og flere steder er det til og med langt verre enn hva som kommer frem. De eldre som ikke har noen som kan snakke deres sak og kjempe for dem blir de store taperne altfor mange steder. Det finnes mange flotte og dyktige helsearbeidere av ulike yrker, men mange steder har politikerne ikke oversikt over hvor elendige forhold de må jobbe under, og hvordan det går utover pasientene/beboerne. Det verste er når du slike steder også har avdelingsledere og/eller høyere ledere som er mer opptatt av å smiske for politikerne i håp om høyere stilling og lønn selv. Legeoppfølging, selv i institusjon er mange steder også ofte for dårlig, da sykehjemmet må betale for disse konsultasjonene og enkelte ledere mener man ikke trenger enda et legetilsyn av Fru Olsen eller Herr Andersen, selv om de er blitt markant verre, fordi de jo fikk legetilsyn for noen dager siden... Og de som må bo hjemme alene altfor lenge, det er også virkelig ille og virkelig ikke humant. Anonymkode: a66a4...ecc 2 2
AnonymBruker Skrevet 3. september 2023 #8 Skrevet 3. september 2023 56 minutter siden, AnonymBruker said: Det er veldig avhengig av hvor du bor. Jeg har to gamle foreldre i hver sin kommune, og i den ene er eldreomsorgen god. Den andre forelderen min bor på sykehjem i en fattig kommune, og jeg ville ikke unnet min verste fiende det. Hn har gjort i buksa og sittet i sin egen møkk så lenge at det ble infeksjoner. De har gjort helt normale rutineting så feil at hn havnet på sykehus. Nå ligger hn for døden, og ingen har tid til å følge opp. Ligger stort sett alene på rommet og roper på hjelp. Klarer ikke å drikke eller spise selv, og ingen har tid til å mate, så jeg regner med at hn dør snart... Anonymkode: 5f3a8...06d Utlevert kommunen. Du er anonym. Vil ikke ende opp der Anonymkode: 51c7e...89d 3
AnonymBruker Skrevet 3. september 2023 #9 Skrevet 3. september 2023 1 hour ago, AnonymBruker said: Det er veldig avhengig av hvor du bor. Jeg har to gamle foreldre i hver sin kommune, og i den ene er eldreomsorgen god. Den andre forelderen min bor på sykehjem i en fattig kommune, og jeg ville ikke unnet min verste fiende det. Hn har gjort i buksa og sittet i sin egen møkk så lenge at det ble infeksjoner. De har gjort helt normale rutineting så feil at hn havnet på sykehus. Nå ligger hn for døden, og ingen har tid til å følge opp. Ligger stort sett alene på rommet og roper på hjelp. Klarer ikke å drikke eller spise selv, og ingen har tid til å mate, så jeg regner med at hn dør snart... Anonymkode: 5f3a8...06d Ville anmeldt kommunen for omsorgssvikt. Dette er helt grotesk. Anonymkode: e8408...308 3
AnonymBruker Skrevet 3. september 2023 #10 Skrevet 3. september 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg har bodd ulike steder i landet, forskjellene i eldreomsorgen er store! Men det er mye som er ille. Og flere steder er det til og med langt verre enn hva som kommer frem. De eldre som ikke har noen som kan snakke deres sak og kjempe for dem blir de store taperne altfor mange steder. Det finnes mange flotte og dyktige helsearbeidere av ulike yrker, men mange steder har politikerne ikke oversikt over hvor elendige forhold de må jobbe under, og hvordan det går utover pasientene/beboerne. Det verste er når du slike steder også har avdelingsledere og/eller høyere ledere som er mer opptatt av å smiske for politikerne i håp om høyere stilling og lønn selv. Legeoppfølging, selv i institusjon er mange steder også ofte for dårlig, da sykehjemmet må betale for disse konsultasjonene og enkelte ledere mener man ikke trenger enda et legetilsyn av Fru Olsen eller Herr Andersen, selv om de er blitt markant verre, fordi de jo fikk legetilsyn for noen dager siden... Og de som må bo hjemme alene altfor lenge, det er også virkelig ille og virkelig ikke humant. Anonymkode: a66a4...ecc Skriver under på denne. Er sykepleier tilknyttet sykehjem, og legeoppfølgingen særlig nå i sommer har vært et lappeteppe. Forskjellig lege hver uke, og vi visste aldri hvilken dag ukens lege kom. Det som har berget tross alt er tilfeldigheter, lite sykdom og akutt forverring i pasientgruppa. Anonymkode: 73717...80d 4
AnonymBruker Skrevet 3. september 2023 #11 Skrevet 3. september 2023 Jobbet på sykehjem noen somre for noen år siden. Fin arbeidsplass. De eldre ble skikkelig oppfulgt, ingen satt i sin egen avføring lenge, ble skiftet på regelmessig(de som tisset på seg), de som måtte ble matet, vi gikk/trillet tur med de, spilte spill, så i album, de ble regelmessig dusjet, lakket neglene på, krøllet håret, de fikk hjemmelaget og svært god mat, fikk godteri og snacks hver helg, vi laget smoothie, lapper, vafler og kaker med dem regelmessig, vi hadde sang, trim, bingo, klesshopping på huset og musikk regelmessig. Men det var svært lang kø å komme på sykehjemmet. Mange som skulle kommet inn for flere år siden, ventet enda. Mange døde i ulykker i hjemmene sine for de var så demente eller benskjøre at de skadet seg selv skikkelig. Det var utfordringen hos oss. Men det kunne være hektisk. Veldig glad jeg ikke jobber på sykehjem. Anonymkode: 48aa1...cd2 1
AnonymBruker Skrevet 3. september 2023 #12 Skrevet 3. september 2023 AnonymBruker skrev (56 minutter siden): Ville anmeldt kommunen for omsorgssvikt. Dette er helt grotesk. Anonymkode: e8408...308 Har allerede klaget pga manglende helsehjelp. Første gangen bodde pasienten i omsorgsbolig og hadde flere fall. Trykket på trygghetsalarmen, men det tok ofte flere timer før hn fikk hjelp. Den ene gangen viste det seg at lårhalsen var brukket, etter at hjemmesykepleien slapp hn i bakken fordi de var for få på jobb. Søkte om sykehjemsplass flere ganger, men fikk avslag fordi de mente pasienten klarte seg fint selv. Pasienten er blind, rullestolbruker og dement. Fikk medhold av statsforvalteren og hn fikk sykehjemsplass. Nå har jeg klaget igjen, etter at noen satt kateter tvers igjennom urinrøret slik at hn fikk blodforgiftning. De ringte meg og fortalte hva som var skjedd, men i ettertid nekter de for dette. Jeg føler at de som jobber på sykehjemmet gjør så godt de kan, men det er store utskiftninger, høy grad av ufaglærte og få som har norsk som første språk. Dette er sannsynligvis fremtiden for mange av oss... Anonymkode: 5f3a8...06d 2
Gjest Adobyen Skrevet 4. september 2023 #13 Skrevet 4. september 2023 Jeg tror at det er store forskjeller, men generelt for dårlig. Jeg kan godt forstå de som gruer seg til alderdommen. Gamle mennesker snakkes om som en belastning og legges for hat av de yngre generasjoner.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå