Gå til innhold

Fra enebolig med stor hage til leilighet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har blitt alene etter noen års samliv, eier en stor eldre enebolig med en fantastisk hage som jeg virkelig elsker, da jeg er lidenskapelig opptatt av blomster, prydbusker osv. 

Innser at jeg ikke kan bli sittende på dette eldre huset, det begynner å bli modent for oppgradering både mtp drenering, rør, tak osv. Det er allerede dyrt med dagens renter, og jeg har ikke sjans til å bli sittende med kostnader rundt oppussing og vedlikeholdet som kommer. 

Pga barnas skolesituasjon må jeg bli boende ett år til, det skal gå greit. Men så har jeg tenkt å finne en leilighet i den byen jeg jobber. 

I utgangspunktet ikke glad i leilighet, elsker hage. Men prismessig må jeg gå for noe forutsigbarhet. Tenker jeg gå for et sted med en balkong med litt størrelse slik at jeg kan ha stauder og små trær i potter og kasser. 

Er det noen som har vært i samme situasjon og klarte omstillingen uten å miste helt motet? Hvordan kan man bli glad i livet i leilighet egentlig? Og hva bør være viktig når jeg ser etter mitt nye bosted?

Har ikke ønske om tett kontakt med naboer, bodd en kort stund i en flermannsbolig og der ble man rett og slett for "nær" naboene sine, ønsker en blokk med mange leiligheter der man ikke trenger å omgås slitsomme naboer. 

Anonymkode: c133c...768

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sjekk ut bloggen / instagram til Moseplassen:

https://moseplassen.no/

Hun flyttet fra hus med flott hage til leilighet og videreførte hagelidenskapen til balkong.

Anonymkode: 23cde...3ee

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Omstillingen gikk helt fint for min del, men så har jeg aldri vært noen hagefantast. Jeg har en stor veranda, og en blanding av ekte og kunstige planter. Vil gjerne kunne dra bort en periode uten at jeg trenger å ha folk i leiligheten for å vanne og stelle planter. Har hytte, og da kjennes det helt fint å bo i leilighet til vanlig. Vaktmestertjenester osv., slipper masse forpliktelser.

Et stort hus krever sitt, og jeg trives med å ha en passe stor leilighet som er langt enklere å holde i orden. Jeg flyttet inn i en splitter ny leilighet i et større boligkompleks. Kunne heller ikke tenkt meg å bo i tomannsbolig eller lignende, synes det blir for tett.

Det blir veldig opp til deg hvor mye kontakt du ønsker med andre i boligkomplekset, på større steder er det gjerne mer mulighet til å være anonym, men enkelte er jo veldig ivrige etter kontakt. Stort sett går det greit, jeg holder meg til å hilse og kanskje utveksle noen få ord i forbifarten, lar være å stille meg opp for å prate, dette fordi jeg synes det er slitsomt å måtte prate med folk hver eneste gang jeg passerer. Da tenker jeg også at jeg slipper at noen oppsøker meg på døren.

Anonymkode: 2cc99...e9f

• Liker 1
Skrevet

Er det et alternativ å kjøpe seg leilighet med hage?

Det gjorde jeg. Er oppvokst i en fin gammel villa med hage, slik som du beskriver. Savnet hagen veldig som student.

Da jeg skulle inn på boligmarkedet etter noen år, kapret jeg en leilighet med en hagedel på ca. 30 kvadrat. Det var veldig viktig for meg å ha hage, ikke bare balkong.

Hadde balkong som leietaker, og det er noen ulemper.

Det ene er vanning. Dersom man reiser bort må man ha selvvanning på alt, eventuelt hjelp av noen som kan vanne. Det gjør at noen vannkrevende planter kanskje utgår.

Det andre er at man må beregne en helt annen herdighet for planter som skal stå i potte.

Det er helt fint med krukkehager, men litt sårbart. Når ting står rett i jorda har man mer stabilitet :)

Anonymkode: 86705...52e

• Liker 2
Skrevet

Jeg hater å bo i leilighet uten mulighet for hage. Jeg tror du vil angre. Men det kjenner du best selv. 

Anonymkode: 68692...fa3

Skrevet

4 mannsbolig i første etasje, med egen hage, kan kanskje være et alternativ? 

Anonymkode: c6ab4...d0f

Skrevet

Er det aktuelt med rekkehus med en hageflekk? Type selveier der det ikke er behov for avklaring med naboer for alt mulig? Evt får du gå for leilighet med store,dype vinduskarmer og stor balkong 😊

Skrevet

Du kan jo finne leilighet i blokk på bakkenivå og få hage med på kjøpet? Kjenner et par som har slike leiligheter, er som regel de som har katt  eller de som liker litt planter og slikt som foretrekker de leilighetene på bakkeplan.

Eventuelt en rekkehusleilighet på bakkenivå så du får hage i stedet for terrasse?

Ellers som en venninne av meg som er over gjennomsnittet glad i plantelivet, hun har endelig fått seg en slik kolonihageplass hvor hun stortrives. Hun bor nærmest der når hun har litt fritid, veldig flott plass, kanskje de har noe slikt der du bor?

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...