AnonymBruker Skrevet 3. september 2023 #1 Skrevet 3. september 2023 Følger oppskriften til punkt og prikke. Mens andre får en mørk gul krem med en litt seig konsistens så blir min som en vanlig smørkrem og veldig lysegul. Avkjøler eggeblandingen helt før jeg pisker inn smøret. Anonymkode: 73b81...cd5
AnonymBruker Skrevet 3. september 2023 #2 Skrevet 3. september 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Følger oppskriften til punkt og prikke. Mens andre får en mørk gul krem med en litt seig konsistens så blir min som en vanlig smørkrem og veldig lysegul. Avkjøler eggeblandingen helt før jeg pisker inn smøret. Anonymkode: 73b81...cd5 Ikke avkjøl før alle ingrediensene er blandet Anonymkode: 4f24a...03b 1
pautina Skrevet 3. september 2023 #3 Skrevet 3. september 2023 Det sliter jeg med og fordi jeg venter helt til eggeblandingen er kald for den rennende greia man får om den er for varm er kjip, men er det som gir konsistensen, så må være fortsatt litt varm når man blander.
Vera Skrevet 3. september 2023 #4 Skrevet 3. september 2023 De fleste som gjør feil - rører ikke blandingen lenge nok, til at den mørke fargen kommer..det skjer noe med fargen og konsistensen helt på slutten. Kremen skal heller ikke kokes. Jeg rører minimum 10 minutt før rett konsistens og farge kommer - deretter tar jeg kjelen av platen, og rører inn meierismør. Så avkjøles blandingen litt før jeg tar den på kaken.
AnonymBruker Skrevet 3. september 2023 #5 Skrevet 3. september 2023 Takk. Får prøve dette neste gang. Første gang jeg lagde den var den nok for varm når jeg pisket inn smøret. Da ble den veldig tynn. Og dere bruker meierismør? Anonymkode: 73b81...cd5
Belima Skrevet 3. september 2023 #6 Skrevet 3. september 2023 Hvis det står smør, så bruker jeg meierismør til baking. Til denne kremen er det et must. Selv rører jeg kremen til den er ganske tykk på lav varme. Tar sin tid. Avkjøler den noe så den er litt mindre varm enn fingeren min. Jeg pisker opp smøret før jeg blander inn kremen, da blir den best etter min mening. 2
AnonymBruker Skrevet 3. september 2023 #7 Skrevet 3. september 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Takk. Får prøve dette neste gang. Første gang jeg lagde den var den nok for varm når jeg pisket inn smøret. Da ble den veldig tynn. Og dere bruker meierismør? Anonymkode: 73b81...cd5 I smørkrem brukes ekte smør, ja. i følge bygdas bake-ekspert kan opptil halvparten av smøret i småkaker o.l byttes ut med margarin uten at det går utover smaken, men i smørkrem må det være smør. Anonymkode: 984dd...0ef
AnonymBruker Skrevet 3. september 2023 #8 Skrevet 3. september 2023 Det er riktig å vente til det er helt kaldt før du blander inn smøret, men det aller viktigste er å vispe og varme opp kremen lenge nok før det. Den skal varmes gradvis på svak varme, og etter hvert forvandles den til en ganske seig og fin guffe, som du så kjøler ned og fløffer opp med smøret. Anonymkode: 81c5c...c13
AnonymBruker Skrevet 3. september 2023 #9 Skrevet 3. september 2023 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Det er riktig å vente til det er helt kaldt før du blander inn smøret, men det aller viktigste er å vispe og varme opp kremen lenge nok før det. Den skal varmes gradvis på svak varme, og etter hvert forvandles den til en ganske seig og fin guffe, som du så kjøler ned og fløffer opp med smøret. Anonymkode: 81c5c...c13 Er det jeg har gjort tidligere. Den har vært helt kald og seig, men når jeg så pisker inn smøret så blir den til en vanlig smørkrem. Anonymkode: 73b81...cd5
Belima Skrevet 4. september 2023 #10 Skrevet 4. september 2023 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Er det jeg har gjort tidligere. Den har vært helt kald og seig, men når jeg så pisker inn smøret så blir den til en vanlig smørkrem. Anonymkode: 73b81...cd5 Hvis du pisker opp "alt" sammen, så får du smørkrem ja. Pisker du kun opp smøret først og så rører inn den gule kremen, ikke pisk! Da blir kremen etter min mening best.
AnonymBruker Skrevet 4. september 2023 #11 Skrevet 4. september 2023 Belima skrev (3 timer siden): Hvis du pisker opp "alt" sammen, så får du smørkrem ja. Pisker du kun opp smøret først og så rører inn den gule kremen, ikke pisk! Da blir kremen etter min mening best. Sikkert det jeg gjør feil. Jeg tar smøret i terninger og pisker. Anonymkode: 73b81...cd5
AnonymBruker Skrevet 4. september 2023 #12 Skrevet 4. september 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Sikkert det jeg gjør feil. Jeg tar smøret i terninger og pisker. Anonymkode: 73b81...cd5 Altså pisker det inn Anonymkode: 73b81...cd5
AnonymBruker Skrevet 4. september 2023 #13 Skrevet 4. september 2023 Hvis du ønsker kremen knall gul og ikke helt fast i formen så må du ikke kjøle helt ned før du blander inn smøret. Rør inn smøret mens det fortsatt er litt varme i det gule, slik at det smelter uten å 🔥smelte🔥. Hvis det gir mening. Har selv endt opp et par ganger med krem som har både konsistens, farge og smak som smør rett fra boksen. Og det har bare skjedd når jeg har pisket smøret inn i kald saus (akkurat slik en del oppskrifter vil). Det er virkelig ikke godt 😬 Anonymkode: 67bfc...738
LillaGorilla<3 Skrevet 4. september 2023 #14 Skrevet 4. september 2023 Jeg lar smøret smelte inn når det fremdeles er lunk. Da får jeg den mørkegule eggekremen. Hvis du avkjøler får du smørkrem istedet.
AnonymBruker Skrevet 4. september 2023 #15 Skrevet 4. september 2023 AnonymBruker skrev (15 timer siden): I smørkrem brukes ekte smør, ja. i følge bygdas bake-ekspert kan opptil halvparten av smøret i småkaker o.l byttes ut med margarin uten at det går utover smaken, men i smørkrem må det være smør. Anonymkode: 984dd...0ef Det må ikke det, nei. Jeg bruker Melange uten melk pga allergier, og får mye skryt for suksessterten min. Husk bare å tilsette litt ekstra salt siden den Melangen er uten salt. Anonymkode: 0ea9d...8cc
AnonymBruker Skrevet 4. september 2023 #16 Skrevet 4. september 2023 LillaGorilla<3 skrev (44 minutter siden): Jeg lar smøret smelte inn når det fremdeles er lunk. Da får jeg den mørkegule eggekremen. Hvis du avkjøler får du smørkrem istedet. Men når jeg har gjort det så får jeg en rennende krem. Anonymkode: 73b81...cd5
LillaGorilla<3 Skrevet 4. september 2023 #17 Skrevet 4. september 2023 AnonymBruker skrev (46 minutter siden): Men når jeg har gjort det så får jeg en rennende krem. Anonymkode: 73b81...cd5 Jeg får ikke det så lenge jeg venter litt. Putter ikke i smøret rett etter den er tatt av plata, mer når den er lunka slik at smøret smelter inn. Kjøler så ned kremen før jeg har den på kaka. Når jeg har den på kaka er den midt i mellom i konsistens. Varmer du massen lenge nok slik at den tykner, da? Jeg må ha den i gryta en god stund, lar den til og med "koke" litt på svak varme, selv om det sies at man ikke skal det. Rører naturligvis hele tiden. Jeg har også i et par flere eggeplommer enn oppskriften sier. 1
AnonymBruker Skrevet 4. september 2023 #18 Skrevet 4. september 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hvis du ønsker kremen knall gul og ikke helt fast i formen så må du ikke kjøle helt ned før du blander inn smøret. Rør inn smøret mens det fortsatt er litt varme i det gule, slik at det smelter uten å 🔥smelte🔥. Hvis det gir mening. Har selv endt opp et par ganger med krem som har både konsistens, farge og smak som smør rett fra boksen. Og det har bare skjedd når jeg har pisket smøret inn i kald saus (akkurat slik en del oppskrifter vil). Det er virkelig ikke godt 😬 Anonymkode: 67bfc...738 Jeg skjønner ikke dette rådet, at det fungerer slik for deg! Jeg kjøler helt ned, gjerne over natten, og får mørk og seig krem. Moren min rører inn smøret når det er smålunkent og får lysegul og smøraktig krem! Det må være en annen variabel! Jeg vet at jeg bruker mye mer tid på å varme opp og konsentrere kremen enn hun gjør, kanskje mer av svaret ligger der? Anonymkode: 81c5c...c13
AnonymBruker Skrevet 4. september 2023 #19 Skrevet 4. september 2023 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Er det jeg har gjort tidligere. Den har vært helt kald og seig, men når jeg så pisker inn smøret så blir den til en vanlig smørkrem. Anonymkode: 73b81...cd5 Kanskje det avhenger av resten av oppskriften? Hadde vært greit om du fortalte hvilke andre ingredienser du har i gryta. Jeg bruker fløte, eggeplommer, melis og meierismør. Røres opp på svak varme (og meierismøret tas i til slutt, gradvis, ikke alt smøret på en gang). Setter det rett inn i kjøleskapet etterpå. Kremen blir perfekt da. Anonymkode: 4f24a...03b
Helene Skrevet 4. september 2023 #20 Skrevet 4. september 2023 Kremen må koke litt. Dette er litt vanskelig. Jeg lager suksessterte ofte.kaken er lett å lage. Kremen tar litt mere tid. Den må koke litt. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå