AnonymBruker Skrevet 3. september 2023 #1 Skrevet 3. september 2023 I dag var jeg på et spisested og en mor lot ungene sine putte hver sin ketchup og sennepsflaske i munnen. De ungene sutta skikkelig på tuten, sennepsflasken hadde ikke kork en gang. Når hun først så det så irettesatte hun de, men de tok like gjerne de ekle munnene sine rett på flaskene igjen og moren ga opp med en gang. Forrige uke var jeg på kafé der jeg så en mor som lot barnet sitt leke med en del av en salgsutstilling (et dyrt sykkelsete til 1050) på benken der de satt. Benken ble FULL av riper og selvsagt bråket det. Her også forsøkte moren å si nei én gang men når ungen fortsatte å leke ga hun også opp. Jeg har mange flere eksempler der unger oppfører seg ufyselig og fullstendig uakseptabelt på spisesteder. Hvorfor driter foreldrene i det? Oss andre gjester har ikke akkurat valgt å gå til et sted hvor ekle barn krysser grenser, hvorfor tenker ikke foreldrene på bokstavelig talt alle andre enn seg selv? Plis, hvis du er av denne typen, hold barna dine hjemme! Anonymkode: 7dae4...b7d 17 1
AnonymBruker Skrevet 3. september 2023 #2 Skrevet 3. september 2023 Fordi dagens foreldre har blitt redde for å sette på plass ungene sine, enn generasjonen før dem. I dag blir man meldt til barnevernet bare fordi man prater med en alvorlig stemme til ungen og/eller tartak i ungen. Her skal det puse snakkes med ungen og være pedagogisk. Anonymkode: 5cec4...fd4 26 1 10
AnonymBruker Skrevet 3. september 2023 #3 Skrevet 3. september 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Fordi dagens foreldre har blitt redde for å sette på plass ungene sine, enn generasjonen før dem. I dag blir man meldt til barnevernet bare fordi man prater med en alvorlig stemme til ungen og/eller tartak i ungen. Her skal det puse snakkes med ungen og være pedagogisk. Anonymkode: 5cec4...fd4 Men herregud folk klarer jo å oppdra bikkjene sine bedre, og alle med hund vet at hunder responderer på ros istedenfor avstraffelse. Skjønner ikke hvorfor folk ikke da kan klare å oppdra barna sine, en mye mer forutsigbar skapning enn en hund. Anonymkode: 7dae4...b7d 7 1
AnonymBruker Skrevet 3. september 2023 #4 Skrevet 3. september 2023 Kan bare snakke for meg selv, men vi ble meldt til BV flere ganger av et sinnsykt menneske som fant opp historier om oss som ikke var sant. Etter dette har man vel blitt litt skremt over hvor sårbar man er som foreldre. Så man trår veldig forsiktig frem i hvordan man fremstår ovenfor barna. Anonymkode: aa64b...a6a 1 2
AnonymBruker Skrevet 3. september 2023 #5 Skrevet 3. september 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Kan bare snakke for meg selv, men vi ble meldt til BV flere ganger av et sinnsykt menneske som fant opp historier om oss som ikke var sant. Etter dette har man vel blitt litt skremt over hvor sårbar man er som foreldre. Så man trår veldig forsiktig frem i hvordan man fremstår ovenfor barna. Anonymkode: aa64b...a6a Så du lar ungene sine sutte på korkløse sennepsflasker og lar de ripe opp og ødelegge andres eiendeler? Nei, det holder ikke. BV tar ikke gale meldere seriøst uansett. Anonymkode: 7dae4...b7d 15 8
AnonymBruker Skrevet 3. september 2023 #6 Skrevet 3. september 2023 5 minutter siden, AnonymBruker said: Så du lar ungene sine sutte på korkløse sennepsflasker og lar de ripe opp og ødelegge andres eiendeler? Nei, det holder ikke. BV tar ikke gale meldere seriøst uansett. Anonymkode: 7dae4...b7d Men de starter en lang prosess over 2 år hvis noen sender flere meldinger. Spiller ingen rolle om d er oppspinn. Må ta fri fra jobb, gå på møter og ha hjemmevisitter. Anonymkode: aa64b...a6a 1 2
AnonymBruker Skrevet 3. september 2023 #7 Skrevet 3. september 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Så du lar ungene sine sutte på korkløse sennepsflasker og lar de ripe opp og ødelegge andres eiendeler? Nei, det holder ikke. BV tar ikke gale meldere seriøst uansett. Anonymkode: 7dae4...b7d Helt enig! Det er så utrolig mange foreldre som er dårlige på grensesetting og generell oppdragelse at det er helt skremmende. Det skulle vært obligatoriske kurs for alle foreldre der de fikk lære om oppdragelse og grensesetting. De fleste misforstår hva det betyr å være pedagogisk også: Det betyr nemlig ikke at man skal la barna oppføre seg som de vil og la være å sette tydelige grenser. Anbefaler forøvrig alle foreldre å lese bøkene til Hedvig Montgomery! Lær barna å mestre livet. Anonymkode: 3a9a2...e98 12 5
AnonymBruker Skrevet 3. september 2023 #8 Skrevet 3. september 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Men de starter en lang prosess over 2 år hvis noen sender flere meldinger. Spiller ingen rolle om d er oppspinn. Må ta fri fra jobb, gå på møter og ha hjemmevisitter. Anonymkode: aa64b...a6a Javel så du må på noen møter og få besøk et par ganger? Og dette er et så stort problem at man aldri gidder å sette grenser eller aktivt oppdra barna sine igjen? Det ser MYE verre ut utenfra å la barna løpe rundt å ha sisten og skrike utestemme inne på en kafé (dette har jeg også vært vitne til), eller at barna leker med ting de ikke har lov å røre uten at noen av foreldrene sier noe enn om man sier "stopp, sett deg ned" uten å gi seg på det. De barna jeg nevner her oppførte seg som fuckings dyr og foreldrene burde være jævlig flaue! Anonymkode: 7dae4...b7d 7
AnonymBruker Skrevet 3. september 2023 #9 Skrevet 3. september 2023 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Fordi dagens foreldre har blitt redde for å sette på plass ungene sine, enn generasjonen før dem. I dag blir man meldt til barnevernet bare fordi man prater med en alvorlig stemme til ungen og/eller tartak i ungen. Her skal det puse snakkes med ungen og være pedagogisk. Anonymkode: 5cec4...fd4 Dette er absolutt ikke svaret på hvorfor mange foreldre i dag er dårlige på oppdragelse og grensesetting. Anonymkode: 3a9a2...e98 6 3
AnonymBruker Skrevet 3. september 2023 #10 Skrevet 3. september 2023 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Helt enig! Det er så utrolig mange foreldre som er dårlige på grensesetting og generell oppdragelse at det er helt skremmende. Det skulle vært obligatoriske kurs for alle foreldre der de fikk lære om oppdragelse og grensesetting. De fleste misforstår hva det betyr å være pedagogisk også: Det betyr nemlig ikke at man skal la barna oppføre seg som de vil og la være å sette tydelige grenser. Anbefaler forøvrig alle foreldre å lese bøkene til Hedvig Montgomery! Lær barna å mestre livet. Anonymkode: 3a9a2...e98 Ja er det dette at foreldre tror de er slemme mot barna når de setter grenser? Det er jo slemt å IKKE sette grenser for de, den virkelige verden kommer fort å tar oss igjen når vi blir voksne. Anonymkode: 7dae4...b7d 8 1 2
AnonymBruker Skrevet 3. september 2023 #11 Skrevet 3. september 2023 Mye pga det som nevnes her allerede, med at foreldre syns det er ubehagelig å gjøre seg upopulær, evt. at de ikke vet hvordan de skal sette grenser. Men jeg er nesten mer bekymret for folks stadig dårligere kjennskap til det vi før kalte normal folkeskikk… Når voksne folk sitter på tv i seriøse intervjuer med cap på hodet, så blir det vanskelig å kreve at unger tar av seg lua inne på skolen. Pluss at når barna hverken lærer hva som er vanlig folkeskikk, OG at det er helt innafor å diskutere med voksne, svare igjen, osv, så blir det veldig vanskelig å ha med dem å gjøre. Anonymkode: a143a...bd9 6 2
AnonymBruker Skrevet 3. september 2023 #12 Skrevet 3. september 2023 4 minutter siden, AnonymBruker said: Dette er absolutt ikke svaret på hvorfor mange foreldre i dag er dårlige på oppdragelse og grensesetting. Anonymkode: 3a9a2...e98 Det er faktisk èn forklaring. Jeg er enig i at den ikke er holdbar, men i offentlighet så er faktisk mange foreldre redde for irettesetting. Barnevernet i Norge har rykte på seg for å gripe inn unødvendig, og har gjort mer skade enn nytte i mange tilfeller. Anonymkode: dfadc...e86
AnonymBruker Skrevet 3. september 2023 #13 Skrevet 3. september 2023 Husker når barnet mitt var rundt 2 år og vi var i Hellas. Under en middag, så oppførte hun seg ikke og jeg irettesatt henne. Ved oss var det flere andre greske familier som spiste. Når jeg løftet blikket etter å ha irettesatt barnet fikk jeg smil og tommel opp av flere av mødrene der. Når jeg har gjort det samme her i Norge, har jeg blitt møtt med risting på hodet og stygge blikk. Anonymkode: 1e807...370 10 4 3
AnonymBruker Skrevet 3. september 2023 #14 Skrevet 3. september 2023 Jeg heier på foreldre som bærer et krakylsk barn ut fra butikker, skoleavslutninger osv. Det er handlekraft og man viser grenser. Jeg skjønner det ikke er moro å være den forelderen, men barn lærer raskt grenser. Det å sette grenser er ikke noe man venter med til senere. Anonymkode: 72117...c76 24 1 7
AnonymBruker Skrevet 3. september 2023 #15 Skrevet 3. september 2023 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Ja er det dette at foreldre tror de er slemme mot barna når de setter grenser? Det er jo slemt å IKKE sette grenser for de, den virkelige verden kommer fort å tar oss igjen når vi blir voksne. Anonymkode: 7dae4...b7d Jeg tror at mange foreldre tror de er flinke og pedagogiske når de lar barna bestemme, og møter følelsene deres (i praksis lar barna grine seg til å få viljen sin), og slike ting. De misforstår rett og slett hva det innebærer å være pedagogisk. De tror de er snille mot barnet når de lar barnet bestemme og ture frem. De lar barnet få altfor stort handlingsrom. For små barn skaper dette utrygghet og de skjønner ikke hvor grensene går. Dermed får vi all slags dårlig oppførsel, manglende respekt for voksne generelt og mangel på vanlig folkeskikk. Anonymkode: 3a9a2...e98 16 6
AnonymBruker Skrevet 3. september 2023 #16 Skrevet 3. september 2023 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Det er faktisk èn forklaring. Jeg er enig i at den ikke er holdbar, men i offentlighet så er faktisk mange foreldre redde for irettesetting. Barnevernet i Norge har rykte på seg for å gripe inn unødvendig, og har gjort mer skade enn nytte i mange tilfeller. Anonymkode: dfadc...e86 Dette er skremselspropaganda, ikke reelt. Anonymkode: 3a9a2...e98 4 7
AnonymBruker Skrevet 3. september 2023 #17 Skrevet 3. september 2023 Det er en ond sirkel. Barn lærer seg ikke å ta hensyn eller å oppføre seg hjemme. Når alle disse "prisene og prinsessene" møtes på skolen og forventer samme særbehandling der, så smeller det. Skulle læreren våge å sette ned foten overfor gullet ( det gjelder hvilket som helst gull, så det blir feil uansett) så blir det foreldre på nakken. Så leser man på kg om utbrente foreldre som ikke vet sin arme råd med sitt ene (!) barn på 2 år.. Man må tørre å være voksen, skulle krav og sette grenser. Barn trives faktisk med grenser, selv om det blir noen kamper😉 Anonymkode: e8fe1...b85 16
AnonymBruker Skrevet 3. september 2023 #18 Skrevet 3. september 2023 AnonymBruker skrev (50 minutter siden): Men herregud folk klarer jo å oppdra bikkjene sine bedre Nei Anonymkode: ed935...ca5 1 4
AnonymBruker Skrevet 3. september 2023 #19 Skrevet 3. september 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Det er en ond sirkel. Barn lærer seg ikke å ta hensyn eller å oppføre seg hjemme. Når alle disse "prisene og prinsessene" møtes på skolen og forventer samme særbehandling der, så smeller det. Skulle læreren våge å sette ned foten overfor gullet ( det gjelder hvilket som helst gull, så det blir feil uansett) så blir det foreldre på nakken. Så leser man på kg om utbrente foreldre som ikke vet sin arme råd med sitt ene (!) barn på 2 år.. Man må tørre å være voksen, skulle krav og sette grenser. Barn trives faktisk med grenser, selv om det blir noen kamper😉 Anonymkode: e8fe1...b85 Siterer en rektor som sa: Vi kan faktisk ikke ha 20 elever som skal ha ting på sin måte! (1. klasse) Anonymkode: 3a9a2...e98 19
AnonymBruker Skrevet 3. september 2023 #20 Skrevet 3. september 2023 AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Javel så du må på noen møter og få besøk et par ganger? Og dette er et så stort problem at man aldri gidder å sette grenser eller aktivt oppdra barna sine igjen? Det ser MYE verre ut utenfra å la barna løpe rundt å ha sisten og skrike utestemme inne på en kafé (dette har jeg også vært vitne til), eller at barna leker med ting de ikke har lov å røre uten at noen av foreldrene sier noe enn om man sier "stopp, sett deg ned" uten å gi seg på det. De barna jeg nevner her oppførte seg som fuckings dyr og foreldrene burde være jævlig flaue! Anonymkode: 7dae4...b7d Ikke bagatelliser det å bli meldt til barnevernet. Det å bli meldt handler om mye mer enn å få på et par møtet og få besøk et par ganger. Det kan være så belastende at det ruinerer en familie. Anonymkode: 9443a...1b4 6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå