Gå til innhold

Tips for meg som skal starte i hjemmesykepleien?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen som har noen tips, erfaringer, eller ting å tenke på som jeg kan ha nytte av å vite når jeg skal starte i hjemmesykepleien?

Jeg er en jente på 18 år, går sisteåret på studiespesialisering og tenker å studere sykepleie i fremtiden. Jeg har jobbet på sykehjem i 1 1/2 år nå, der har jeg trivdes svært godt og fått gode tilbakemeldinger fra både pårørende, pasienter, kollegaer og arbeidsgiver. 

Nå skal jeg begynne i hjemmesykepleien og vil gjerne ta til meg tips fra andre ettersom at det er en litt annen arbeidshverdag enn det jeg har vært vant til.  Det blir mange nye pasienttyper for meg da pasientene jeg har vært vant til har vært svært demente og/eller rullestol- og heisbrukere. Jeg føler jeg har fått med meg god erfaring ut fra at pasientene jeg er vant med er såpass krevende, men samtidig føler jeg på det at det blir uvant med «friskere» pasienter. 

Er det noe du virkelig bør gjøre, eller noe du absolutt ikke skal gjøre som jeg kanskje ikke kommer på selv? Tar i mot tips fra  alle, både de med erfaring i fra hjemmesykepleien, pårørende, eller pasienter, osv.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Et par tips fra meg:

* Dra til pasienten med åpent sinn og bli kjent med pasienten før du gjør deg opp en mening om f.eks "vanskelig pasient osv.  --  Ikke hør på sladder på vaktrommet i forkant. 

* Vis respekt for pasientens hjem og eiendeler ( selv om de kanskje ikke har det rent og "fint").   

* Husk at for en del pasienter er du kanskje det eneste menneske de snakker med i løpet av dagen.  Vær tålmodig :) 

* Uansett hvor dårlig tid du har.  Kle av deg yttertøy og sett deg ned omså i 2 min. Da føler pasienten at du har tatt deg tid, selv om du bare har brukt noen få minutter. 

* Gled deg til å treffe mange hyggelige mennesker :) 

Anonymkode: 6ea78...b40

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Skrevet

Veldig enig med anonym som slutter på b40 😊

* Les tiltaksplanen GODT! Vær litt føre var, kan også være greit å lese journal fra 1-3 dager tilbake.

* Mange brukere kan være skeptiske til nye, gå inn med et åpent sinn og et smil, presenter deg og vær gjerne litt jovial. 
«Hei hei, jeg heter X, og det er jeg som skal hjelpe deg i dag, noe som jeg tror kommer til å gå veldig fint.» Du kan også slenge på at du har erfaring fra sykehjem, det er ikke noe du plikter til, men kan kanskje gjøre at de føler seg tryggere. 
Har man noen som er vanskelig å få i for eks. dusj bruker jeg denne varianten;
«I dag skal vi dusje! Eller, du skal, men ikke jeg da, hahaha, jeg skal bare passe på og hjelpe deg når det trengs!». 
Jeg opplever at det letter stemningen med en halvveis spøk og litt latter, og på den måten får jeg de lettere med meg 😊

* Bak inn praten og omsorgen mens du utfører tiltak; forsøk å få de med til å for eks. å smøre mat, eller prøv å henvende deg mot de mens du lager. Tar du på kompresjonsstrømper eller steller et sår, prat! Det har så mye å si for brukerne ♥️
Jeg får ofte tilbakemeldinger på at jeg er så rolig og tar meg tid for de opplever litt for mange ganger at mange haster inn og ut igjen p.g.a. dårlig tid, men å haste hjelper ikke meg. 
Jeg skal ikke skryte av meg selv, men jeg merker at når jeg beholder roen og multitasker så er jeg mer effektiv. 

* Man skal ikke finne seg i alt, det er lov å si i fra til ufine brukere at om de ikke klarer å behandle deg med samme respekt som du gir dem, så går du.

* Senest i dag så spiste jeg frokosten min hos en bruker fordi jeg kom for sent på jobb p.g.a. omkjøringer - riktignok en bruker jeg kjenner godt og som jeg vet ikke gjør noe av det, vi sitter der med h*n og hjelper med mat. 
Da viser man også at man trives i brukers selskap 😊

Anonymkode: 439c8...73b

• Liker 1
Skrevet

Mye som de over skriver er fint.

* Begynn med en gang å lese tiltaksplanen til hver bruker og rapport fra siste dagene - da får du en fin rutine med en gang. Anbefaler deg de første dagene å reise litt tidligere innom, for å få en behagelig start.

* Fikk høre at jeg hadde en god liste da jeg startet, jeg var for sent 30 min hver dag i flere uker, rett og slett fordi jeg brukte litt ekstra tid. Dette er heller ikke feil, og det gjør ingenting om du bruker lengre tid. Noen gjør bare det i starten.

* Finn tiden til å snakke med brukere, prøv å bruk litt tid av hvert tilsyn til å bli kjent med hver bruker. har du en liste med 20 brukere, så prioriter noen av dem for hver arbeidsdag.

* Det vil ta tid å bli kjent i området du skal være i, dette vil være slitsomt i starten, men du kommer inn i det. Samme med å finne ut hvor folk oppbevarer bestikk, medisiner, deoduranter, klær osv. Det er alltid spennende å finne ut av, og mange hjem har forskjellige systemer vil du legge merke til fort. :) 

* Ikke vær redd for å ringe kollegaer, vi er der for å hjelpe hverandre.

* Om du opplever dårlig arbeidsmiljø kan du alltid bytte sone. Har heldigvis aldri opplevd dette, men har flere kollegaer som har gjort dette.

* En viktig til jeg vil merke: Er det noen upassende, eller mennesker som er truende, frekke, tvingende eller regelrett slemme har du lov til å gå. Men selvfølgelig om det er enkelte arbeidsoppgaver som må gjøres, kan du ringe en kollega. Det er ikke alt vi skal stå i heller. Husk at dette er din arbeidsplass og ditt arbeidsmiljø. Det kan være du opplever at en bruker snakker nedsettende til deg og ikke andre (av et hav av grunner) ta det isåfall opp med leder. Og ikke glem å skrive avvik.

* Mange mennesker hjemme vil ha manglende hjelpemidler, HUSK alltid å passe på kroppen din. "Nei det løftet klarer jeg", "men jeg har så dårlig tid". Nei, det er viktigere at du ivaretar kroppen din enn å stresse deg igjennom listen. Da må en bare koordinere med andre kollegaer om en blir forsinket. Har flere på jobb som er blitt sykemeldt pga. slike skader.

Anonymkode: 034ef...e00

• Liker 2
Skrevet

Et kjempetips: Spør erfarne kollegaer hvordan de ville lagt opp listen - noen mennesker kan du reise til til forskjellige tider, mens andre er nøye. Det kan spare deg for mye tid!

Anonymkode: 034ef...e00

• Liker 3
Skrevet

Fine råd fra b40. Et råd fra utsida av miljøet: Ikke si «vi» når du mener «du»! «Hvordan har vi det i dag da?» var en vits allerede for førti år siden.

Husk at de du møter er voksne mennesker som har vært voksne mye lenger enn deg. Ta hensyn til helse og funksjon, men ikke tenk på dem som barn, «søte eldre» osv. De har kanskje møtt og mestret store utfordringer i livet, og fortjener en varm tone, men ikke nedlatende dulling.

Anonymkode: ff929...7e8

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Veldig enig med siste kommentar.
Vær ydmyk og lytt til brukeren. Brukeren er eksperten på sitt eget liv og egen hverdag. 

Anonymkode: 870fb...8e9

• Liker 1
Skrevet

Et siste tips som de aller fleste her ikke vet: de kalles "pasienter" i hjemmetjenesten også :)

Anonymkode: d4e1c...c2b

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...