AnonymBruker Skrevet 3. september 2023 #1 Skrevet 3. september 2023 Ser at enkelte skiller ut ferie, klær, dagligvarer, mediebruk, uteliv osv som egne poster i budsjettene. Hvor detaljert er ditt? Selv har jeg bare egne poster for hver enkelt faste utgift jeg har faktura på (dvs forsikring, strøm og husleie), og en felles post for privat forbruk. Som da dekker alt jeg betaler med kredittkort. De faste utgiftene har blitt stadig færre. Fasttelefon - borte. Telefonregning - borte (tjenestetelefon som skattes av). TV-lisens - bakt inn i skatten. Internett - bakt inn i husleien. Synes det ville blitt tungvint om jeg skulle begynne å dele visaregningen på ulike budsjettposter, i tillegg har jeg 3-4 ulike kort som brukes jevnlig. Så det ville blitt litt av en jobb. Anonymkode: 543e5...87f
AnonymBruker Skrevet 3. september 2023 #2 Skrevet 3. september 2023 Ikke budsjett, men regnskap. Mine poster er som følger: Bolig Hytte Felleskonto med samboer (Setter inn et fast beløp i måneden) Aksjer Moped Bil Regninger Shopping (klær) Shopping (ikke klær) Reise Hobby Taxfree Mat Alkohol Velvære Underholdning Gaver Medisiner/behandling Utlegg Hund Utdannelse/kurs Sparing Har alt sammen i en app, og logger hvert eneste kjøp. Fører det over i et Excel-ark på slutten av måneden som regner ut gjennomsnittlig månedsbeløp brukt på hver post. Har ikke budsjett, fordi jeg ikke har noe behov for å stramme inn på noe. Anonymkode: bb885...592
c_buk Skrevet 3. september 2023 #3 Skrevet 3. september 2023 Når jeg lager budsjett bruker jeg flere ark som interagerer med hverandre. Lettere når jeg oppdaterer priser, abonnementer, inntekt osv. Da har jeg ett ark for inntekter, hvor jeg legger inn grunnlønn. Fra dette tallet kan jeg foreta korrekte beregninger i andre ark. Ett ark for faste utgifter. Der lister jeg opp min faste utgifter. Abonnementer, telefon, internett osv. Ett ark for budsjetterte variable utgifter. Her kommer summer som ferie, mat, kultur, vin, hudpleie osv. Dr tre arkene er grunnarkene for mitt budsjett. Det er også der jeg foretar flest endringer om jeg skal foreta større endringer i budsjettet. Ett ark har jeg for å holde oversikt over sparing og renter. Ett ark har jeg for å skissere budsjette for de ulike månedene. Her kan jeg enkelt lage formler som tar høyde for feriepenger, lønnsoppgjør, halv skatt i desember osv. Noen utgifter er ikke faste hver måned, så da kan jeg enkelt samle opp mine faste utgifter i intervaller. Kjøper f.eks vin i større kvanta. Klær kanskje 1-2 ganger i året Siste ark er der jeg kan føre regnskap. Da kan jeg legge inn rammene for budsjettet. Når jeg legger inn utgifter, beregner dette arket gjenstående penger på posten. Regnskap fører jeg ikke mår jeg har kontroll på reviderte budsjett etter større endringer (flytting osv.). Den er kun for å kvalitetssikre at budsjettet stemmer overens med virkeligheten. Etter noen måneder med justeringer, slutter jeg å bruker regnearket, frem til eventuelt neste store endring i livet.
AnonymBruker Skrevet 3. september 2023 #4 Skrevet 3. september 2023 Lite budsjett her, betaler alltid regningene først og sparekonto, setter over til felles matkonto, og resten har jeg til bruk hver mnd. Mannen har mer system. Anonymkode: a4029...62c
Schmuhu Skrevet 3. september 2023 #5 Skrevet 3. september 2023 Jeg mener at et budsjett bør være enkelt. Derfor har jeg ikke så mange punkt. 1) Inntekt 2) Boutgifter 3) Oppsparing til fakturabetaling 4) Sparing 5) Livet Schmuhu 1
Nuttery Skrevet 3. september 2023 #6 Skrevet 3. september 2023 (endret) Har kategoriene; - Faste utgifter (Husleie, strøm, mobil, forsikring, spotify, apple) - Husholdning (Dagligvarer og husholdningsprodukter) - Personlig pleie (Frisør, klær, sko, kosmetikk, hudbehandling, massasje.. Alt til "meg"). - Diverse (Semesteravgift til studiet, bøker, støvsuger, interiør, planter, elektronikk, lyspærer osv) - Fornøyelser (Restaurant, bar, alkohol, konsert..) - Transport (busskort, parkeringsavgift, drivstoff, bompenger, garasjeleie, tog etc). - Helse (tannlege, lege, kontaktlinser, optiker, apotekvare, helsekost) - Ferie (Fly, hotell, leiebil, alt forbruk på ferien) - Gaver (julegaver, bursdagsgaver, bryllupsgaver, vertinnegaver..) - Kjæledyr (Kattesand, kattemat, leker/utstyr, vetrinær) Endret 3. september 2023 av Nuttery
Gjest Adobyen Skrevet 3. september 2023 #7 Skrevet 3. september 2023 Faste månedlige utgifter, betales når inntekten står på konto. overføring av sum til konto for årlige og halvårlige utgifter en liten sum til sparing Resten til fri bruk, f.eks dagligvarer, klær, diverse småting eller sparing. Det er denne resten som stadig krymper når prisene går amok.
AnonymBruker Skrevet 4. september 2023 #8 Skrevet 4. september 2023 Har listet opp de faste utgiftene, og overfører denne summen på regningskonto hver måned. Resten bruker jeg som jeg vil og til mat. Det er ikke mye, altså. Jeg er flink til å være gjerrig bare, så det er sjeldent jeg bruker opp alt. Sparer 150 kr i mnd fast til ferie, ellers sparer jeg ikke noe fast. Blir det noe til overs, betaler jeg ekstra på huslånet, legger inn på bufferkonto eller sparekonto. Vi har ikke klart å sette opp noe ordentlig matbudsjett, da vi er i Sverige og storhandler mange ganger. Kjøper stort sett ferskvare og ting på tilbud i Norge. Og mange ganger hamstrer jeg litt når noe er billig for å spare til senere. Så en måned bruker vi 10 000 på mat, en annen bare 2000. Kunne sikkert regna ut med snitt osv, men gidder ikke. Anonymkode: 772e8...f84
AnonymBruker Skrevet 4. september 2023 #9 Skrevet 4. september 2023 20 hours ago, AnonymBruker said: Ser at enkelte skiller ut ferie, klær, dagligvarer, mediebruk, uteliv osv som egne poster i budsjettene. Hvor detaljert er ditt? Selv har jeg bare egne poster for hver enkelt faste utgift jeg har faktura på (dvs forsikring, strøm og husleie), og en felles post for privat forbruk. Som da dekker alt jeg betaler med kredittkort. De faste utgiftene har blitt stadig færre. Fasttelefon - borte. Telefonregning - borte (tjenestetelefon som skattes av). TV-lisens - bakt inn i skatten. Internett - bakt inn i husleien. Synes det ville blitt tungvint om jeg skulle begynne å dele visaregningen på ulike budsjettposter, i tillegg har jeg 3-4 ulike kort som brukes jevnlig. Så det ville blitt litt av en jobb. Anonymkode: 543e5...87f Jeg gjør som deg. Setter av en fast sum dedikert til ulike faste utgifter og sparemål hver måned, resten går til å betale matvarer og forbruk. Har et regneark over utgiftskontoen, der hver utgift har sin kolonne, for å holde oversikt. Anonymkode: 31a59...82e
AnonymBruker Skrevet 4. september 2023 #10 Skrevet 4. september 2023 Jeg fører ikke noe budsjett annet enn i hode. Husholdning på ett menneske skaper ikke akkurat rom for forvirring. Men jeg har flere kontoer til ulike formål, noe på detalj nivå og noe mer generelt. Så det blir jo en form for budsjett men ikke akkurat. - Bolig : fast inn det som går månedlig til bolig pluss andel av eiendomsskatt/kommunaleutgfter. Dekker altså boliglån/felleskost/støm/forsikring den mnd også blir det stående igjen nok til å dekke de andre utgiftene som eiendomsskatt og kommunaleutgifter når de regningene kommer. - Mat/Husholdning : Mat og tilhørende, samt diverse som tlf, netflix blir trukket her. Formålet er at kontoen står i null ved ny lønn, evt overskudd blir ført videre til buffer/ask. - Transport : fast sum til de månedlige bil utgifter samt en andel av hva bilholde koster meg i året. Altså er det penger til eu godkjenning eller service når det oppstår samt de løpende utgiftene som forsikring og drivstoff. - Klær/velvære : fast liten sum settes inn, står stortsett mellom 2-5 000 på denne kontoen. Handler stortsett ikke disse type produkter hver mnd men heller sjeldent og "dyrt". - Jul/bursdag : fast liten sum, brukes for det meste kun til julegaver/jul og ellers litt til bursdager ellers i året. Når julen nærmer seg er det omlag 7-15 000 der. - Ferie : fast sum til ferie og reise, brukes 3-4 ganger i året. Somregel omlag 20 - 30 000 der før fellesferien og feriepenger. - Buffer : fast sum men stopper når beløpet på kontoen er over 30 000. Da blir den faste summen heller overført til mer langsiktig sparing i ask og evt gjenopprettet når buffer er under 30 000 igjen. - susepenger/livet : små sparing som går til byturer, ut å spise osv. Fast overføring Ask - fast beløp pluss evt annet rask som er igjen etter disse punktene som for eksempel buffer sparing. Anonymkode: 4b34d...7ce
AnonymBruker Skrevet 4. september 2023 #11 Skrevet 4. september 2023 Mitt budsjett er i hodet, og det er egentlig bare et regnskap. Vet hva som går til faste utgifter i måneden, sparer først i aksjer og fond, og sparer til slutt alt som er igjen på høyrentekonto. Er ikke hver måned vi kjøper noe ekstra, de to mest variable utgiftene her er mat og medisiner. Ellers kjøper vi kun når noe er tomt eller vi faktisk må ha noe nytt. Hadde vi hatt barn ville jeg nok trengt det, men to voksne med lavt forbruk som sparer mye syns jeg ikke MÅ ha det så lenge oversikten din er god, og du ikke skal f.eks betale ned forbruksgjeld. Anonymkode: 8b6bf...e8e
AnonymBruker Skrevet 4. september 2023 #12 Skrevet 4. september 2023 Hva er poenget med å mikrostyre økonomien med excel egentlig? Er det behov eller lyst? Mat, oppvasksåpe eller sko... forbruk er forbruk, hva er så viktig med å kategorisere de? Mat og medisiner er noe man må prioritere, også kjøpes resten etter behov, lyst og evne. I mitt hode så er det tre kategorier, og de sier seg selv uten å må spesifiseres. Faste utgifter/regninger. Forbruk. Sparing. Anonymkode: 9852f...e78
AnonymBruker Skrevet 4. september 2023 #13 Skrevet 4. september 2023 Har en liste i notater på telefonen hvor jeg fører inn alt av regninger og sparing i kolonner. Regner på hva som må settes inn på regningskonto og sparekontoer og resten bruker vi til mat og det vi vil. Anonymkode: dd44b...be8
AnonymBruker Skrevet 4. september 2023 #14 Skrevet 4. september 2023 Jeg jobber med privatøkonomi og mye budsjettering, så jeg har hovedsakelig mentale budsjett. Sånn ca. Har ingenting nedfelt, fordi jeg har ganske god peiling over inntekter og utgifter, og setter av tilfredsstillende buffer hver måned til utgifter som kommer sporadisk. Budsjett er veldig fint for å få oversikt over egen økonomi, men med dagens apper og mobilbanker så er det veldig enkelt å få en rask oversikt uten å måtte lage et fullstendig excel-ark med poster. Anonymkode: 5dcd4...bc2
AnonymBruker Skrevet 4. september 2023 #15 Skrevet 4. september 2023 56 minutter siden, AnonymBruker said: Hva er poenget med å mikrostyre økonomien med excel egentlig? Er det behov eller lyst? Mat, oppvasksåpe eller sko... forbruk er forbruk, hva er så viktig med å kategorisere de? Mat og medisiner er noe man må prioritere, også kjøpes resten etter behov, lyst og evne. I mitt hode så er det tre kategorier, og de sier seg selv uten å må spesifiseres. Faste utgifter/regninger. Forbruk. Sparing. Anonymkode: 9852f...e78 For min er det motiverende å ha budsjett, en plan for hvor mye jeg kan spare. Men så har jeg også stort sett bare de postene du viser til, jeg har ikke egne poster under visakortbruken. Anonymkode: 543e5...87f
AnonymBruker Skrevet 4. september 2023 #16 Skrevet 4. september 2023 Ikke detaljert i det hele tatt! Har: Inntekt Faste utgifter Fast trekk/sparing til alt som måtte være Fast sum til mat og forbruk. Dersom det er noe igjen går det til neste måneds sparing. Sparer i 1-2 år til virkelig store ting. VIktigste faktoren i budsjetteringa mi er at jeg har endel høyere inntekt enn utgifter og bruker tid på å se hvor utgiftene blir av og strammer inn når mulig. Anonymkode: 58e48...4af
AnonymBruker Skrevet 4. september 2023 #17 Skrevet 4. september 2023 Har ikke budsjett, fører ikke regnskap. Bruker lite penger generelt, betaler faste utgifter når de kommer og sparer fast månedlig beløp i fond. Hvis brukskontoen vokser seg stor overfører jeg til sparekonto. Anonymkode: 2ce21...0d9
AnonymBruker Skrevet 4. september 2023 #18 Skrevet 4. september 2023 1 hour ago, AnonymBruker said: Hva er poenget med å mikrostyre økonomien med excel egentlig? Er det behov eller lyst? Mat, oppvasksåpe eller sko... forbruk er forbruk, hva er så viktig med å kategorisere de? Mat og medisiner er noe man må prioritere, også kjøpes resten etter behov, lyst og evne. I mitt hode så er det tre kategorier, og de sier seg selv uten å må spesifiseres. Faste utgifter/regninger. Forbruk. Sparing. Anonymkode: 9852f...e78 (Meg med veldig detaljert Excel ark over) Siden du spør: Kun pga lyst. Jeg har ingen behov for å føre hverken budsjett eller regnskap. Når man har levd på veldig lite i mange år, så er det utrolig befriende å se at gjelden forsvinner og formuen øker fra måned til måned Anonymkode: bb885...592
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå