AnonymBruker Skrevet 3. september 2023 #1 Skrevet 3. september 2023 Hei har noen sett en bra informasjonskilde for helt konkret hvilke matvarer er prosessert, for eksempel for pålegg og meierivarer. Der man får enkelt og greit svar. Ser etter noe som kan brukes av barn og voksne som mangler almennkunnskap. Anonymkode: 3e978...078
AnonymBruker Skrevet 3. september 2023 #2 Skrevet 3. september 2023 Det meste av mat, foruten frukt, grønt, nøtter og frø, er prosessert. Men det er graden av prosessering som er interesant, og for å vite forskjellen på prosessert mat og ultraprosessert mat, så er det å lese på pakken. https://www.kry.no/helsenytt/ultraprosessert-mat-hvordan-reagerer-kroppen/ Kort fortalt: Ren gulost er prosessert. Leverpostei er ultraprosessert Mandelsmør er prosessert, sjokade er ultraprosessert Røkt peppermakrell er prosessert, rekesalat er ultraprosessert Nøtter som er ristet med litt olje og salt, er prosessert. Noen nøtteblandinger og glaserte nøtter er ultraprosesseert. Man må lære seg de grunnleggende forskjellene slik beskrevet i linken, og deretter lese ingredienser på maten man kjøper. Anonymkode: a6ab8...847 1
c_buk Skrevet 3. september 2023 #3 Skrevet 3. september 2023 Min ikke- vitenskapelige hverdagsteknikk er: 1: Forsøk å unngå å kjøpe mat med ingeediensliste. Altså kun kjøpe rene råvarer. 2: Om maten har en ingrediensliste, oppsøk matvarer hvor det kun består av råvarer 3: Kjøpe matvarer med korte ingredienslister. 4: Om jeg absolutt må kjøpe noe jeg ser inneholder mye rart. Finn ut hva de ulike ingrediensene er. Dette vil ikke samsvare med matvarer som faller utenfor ultraprosessert, men i min hverdag ser jeg at jeg treffer rimelig greit når jeg følger systemet mitt. 1
AnonymBruker Skrevet 3. september 2023 #4 Skrevet 3. september 2023 Styr unna vegetarretter. Det sier seg jo selv at når bønner ser ut som burger, så har det skjedd en del. Ultraprossesert vegetarmat slipper foreløpig unna kritikken, selv om proteinnnivået allerede er påvist å være for dårlig. Så får vi bare vente på beskjeden om at veggisburgeren får det fortjente vetstingstempelet. Anonymkode: 45d45...b3d 2
AnonymBruker Skrevet 3. september 2023 #5 Skrevet 3. september 2023 Alt som inneholder ingredienser som du ikke har på kjøkkenet regnes som ultraprossesert. Så alt med E-stoffer med andre ord. Så nesten alt med andre ord... Anonymkode: cd086...76e
AnonymBruker Skrevet 3. september 2023 #6 Skrevet 3. september 2023 Frifor-appen har jeg sett en del reklame for, den skal kategorisere matvarer etter prosesseringsgrad. Vet den ikke er helt feilfri, men kan gi en pekepinn. Ellers gjelder det jo å lese ingredienslister, eller velge matvarer uten innholdsfortegnelse. Det som står først, er det mest av. Trenger man "oversettelse" for å tolke ingredienslisten, bør det ringe noen bjeller. Jeg liker også denne listen over ulike tilsetningsstoffer i mat, der det er vanskelig å finne matvarer som ikke har tilsetningsstoffer: https://www.kolonihagen.no/tilsetningsstoffer. Anonymkode: c72a9...999
AnonymBruker Skrevet 3. september 2023 #7 Skrevet 3. september 2023 29 minutter siden, AnonymBruker said: Styr unna vegetarretter. Det sier seg jo selv at når bønner ser ut som burger, så har det skjedd en del. Ultraprossesert vegetarmat slipper foreløpig unna kritikken, selv om proteinnnivået allerede er påvist å være for dårlig. Så får vi bare vente på beskjeden om at veggisburgeren får det fortjente vetstingstempelet. Anonymkode: 45d45...b3d Fra en tidligere mangeårig veganer (moi) : spis (rent) kjøtt. Anonymkode: a6ab8...847
AnonymBruker Skrevet 3. september 2023 #8 Skrevet 3. september 2023 Ikke alle e-stoffer er farlige. Men jeg bruker denne appen til å scanne produkter eller søke opp e-stoffer. https://play.google.com/store/apps/details?id=com.myhealth.app_avoidfoodadditives Anonymkode: e568f...c55
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå