Gå til innhold

Kan jeg fremdeles anmelde?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg ble voldtatt i 2018. Jeg var full. Etter mye vann og mye for å få meg litt mer edru sa han selv til meg at det føles ut som jeg kanskje har voldtatt deg. 

jeg sliter med dette enda. 

kan jeg fremdeles anmelde?

Anonymkode: abe68...5b0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, du både kan og bør anmelde.

Dessverre er det slik at saken pga. bevismangel mest trolig blir henlagt. Men ved anmeldelsen ligger han i systemet, og om han voldtar andre og disse anmelder, så vil det styrke deres sak, og din kan tas opp igjen. For alt du vet kan han ha voldtatt andre de siste fem årene også, og da stiller saken din sterkere.

❤️

Anonymkode: 6839e...df5

Skrevet

De som aldri har vært gjennom prosessen selv vil si anmeld. De tror på systemet og skjønner ikke hvilken belastning det er. 
Anmeld hvis du var innom voldtektsmottaket den gangen eller har fysiske bevis (sms eller lignende) der han innrømmer hva han har gjort.

Å anmelde hvis du ikke har det vil bare føre til at saken blir henlagt på bevisetsstilling. Han vil nekte og det blir ord mot ord. Og du må utlevere deg i et avhør der du vil bli stilt mange kritiske spørsmål. Det hele vil være veldig belastende.  

Så er der mange som tror at det er enkelt å få voldsoffererstatning selv om saken er henlagt. Det stemmer ikke. Nå er reglene blitt enda strengere og allerede før endringen var det neste bare 60% som fikk gjennom sin søknad. Det skal være sannsynliggjort at det som du påstår skjedde faktisk har skjedd. Og hvis du ikke oppsøkte hjelp der og da eller fortalte det til noen andre så er det ikke noen beviser. 

Jeg vet dette kan høres kaldt og hardt ut. Men jeg har vært gjennom anmeldelse av overgrep. Selv om det fantes mye bevis som støttet opp under min forklaring, både vitneavhør og journalnotater, så var det det at overgriper nektet og at det ikke fantes tekniske bevis som gjorde at politiet måtte henlegge. 
Er du fortsatt usikker hva du ønsker å gjøre så kan du ta kontakt med en bistandsadvokat der du bor og be om råd. 

Anonymkode: 8bfab...4c0

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)

Ja, du både kan og bør annmelde, samtidig så er det viktig å være forberedt på at man kanskje ikke får det utfallet man selv håper på. Det er en tung prosess som også kan bli lang.  Jeg anmeldte selv min overgriper for ca 2 å et halvt år siden. Saken lå liggende hos politiet i et halvt år. Jeg vant i tingretten 21 juni 2023 men det blir en ny rettsak i lagmansretten 26-27 oktober dette året på grunn av at han fikk anken sin gjennom. Selv om ting er vanskelig for meg så er jeg glad for at jeg annmeldte han, visst jeg ikke gjorde det hadde jeg nok aldri klart å komme meg videre fra dette.

I saker som gjelder seksuelle overgrep, er det ikke uvanlig at tiltalte og fornærmede har motstridende forklaringer om hva som har skjedd. Det er heller ikke uvanlig at det ikke foreligger andre bevis i saken. Domstolen må i slike tilfeller som utgangspunkt ha anledning til å domfelle ut fra en troverdighetsvurdering.

Endret av Danielx
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

De som aldri har vært gjennom prosessen selv vil si anmeld. De tror på systemet og skjønner ikke hvilken belastning det er. 
Anmeld hvis du var innom voldtektsmottaket den gangen eller har fysiske bevis (sms eller lignende) der han innrømmer hva han har gjort.

Å anmelde hvis du ikke har det vil bare føre til at saken blir henlagt på bevisetsstilling. Han vil nekte og det blir ord mot ord. Og du må utlevere deg i et avhør der du vil bli stilt mange kritiske spørsmål. Det hele vil være veldig belastende.  

Så er der mange som tror at det er enkelt å få voldsoffererstatning selv om saken er henlagt. Det stemmer ikke. Nå er reglene blitt enda strengere og allerede før endringen var det neste bare 60% som fikk gjennom sin søknad. Det skal være sannsynliggjort at det som du påstår skjedde faktisk har skjedd. Og hvis du ikke oppsøkte hjelp der og da eller fortalte det til noen andre så er det ikke noen beviser. 

Jeg vet dette kan høres kaldt og hardt ut. Men jeg har vært gjennom anmeldelse av overgrep. Selv om det fantes mye bevis som støttet opp under min forklaring, både vitneavhør og journalnotater, så var det det at overgriper nektet og at det ikke fantes tekniske bevis som gjorde at politiet måtte henlegge. 
Er du fortsatt usikker hva du ønsker å gjøre så kan du ta kontakt med en bistandsadvokat der du bor og be om råd. 

Støtter denne.

Anonymkode: e5bb7...999

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg er dessverre helt enig med dette.

Jeg ble selv voldtatt, det er lenge siden nå, jeg var 17 år. Jeg havnet på legevakten rett etterpå da jeg ble funnet av venner, så de kunne sikre alt av spor som var helt ferske.

Jeg måtte gjennom en grundig undersøkelse, jeg måtte levere fra meg alle klærne mine. Det kom en fra politiet og tok bilder av alle sår og merker. Det var bla bitemerker rundt om på kroppen, det samme med kloremerker, jeg hadde revnet nedentil, jeg hadde blåveiser i ansiktet og andre steder.. 

Legen som hadde meg den natten sa at hun aldri hadde sett noe som var så tydelig som mitt tilfelle, og om ikke dette ble dom, så ville hun slutte å utsette ofre for traumet som undersøkelsen er. (Hun mente det nok ikke på alvor). De som hadde med meg å gjøre den natten var preget, også hun fra politiet som kom og tok bilder.

Mine foreldre ble kontaktet med en gang jeg kom inn på legevakten, så de var der. Og når vi var ferdig der, dro vi rett til politistasjonen. Der var det et kort avhør med det samme, også ble jeg innkalt til et "ordentlig" et noen dager senere. Det avhøret der var nesten like ille som voldtekten og undersøkelsen, han mistrodde meg på alt jeg sa. Jeg måtte fortelle i detaljer om hele overgrepet, hvor mange jukk han hadde brukt, måtte vise hvordan jeg ble holdt fast, hvor han hadde slått og bitt osv. Jeg kunne jo umulig svare på alt det, jeg aner ikke hvor mange jukk han brukte, eller hvor lang tid det tok, eller i hvilken rekkefølge han bet og slo. Det var grusomt! Det var nedverdigende, tøft og vondt. Jeg var en 17 år gammel jente som hadde blitt utsatt for en grov voldtekt, av en jeg kjente, og etterforskeren trodde ikke på meg. Heller ikke med alle bilder og annet. Han trodde på overgriperen om at det var frivillig. Saken ble selvsagt henlagt. 

Jeg søkte om voldsoffererstatning og jeg fikk full erstatning. Uttalelsen derfra var at det ikke var tvil.

Så min tillit til politi når det gjelder slike saker er null. Fordi min historie ikke er unik, det er så utrolig mange som blir henlagt, og det mistenkes at det er store mørketall fordi kvinner ikke anmelder.

Du kan gjerne levere inn en anmeldelse, den kommer garantert til å bli henlagt, men om han har flere anmeldelser eller på andre måter er kjent for politiet, så vil din anmeldelse hjelpe.

Anonymkode: 8ecd5...07e

• Hjerte 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...