Gå til innhold

Flere som rammer inn vitnemålet og henger det på kontoret?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Da jeg tok master (hovedfag) på slutten av 90 tallet, var det vanlig at man hang det opp ved skrivebordet på soverommet hjemme evt på kontoret på jobben. 

Jeg jobber i et akademisk miljø og har studert mye etter master (hovedfag) på 90 tallet og ingen har vitnemålene fremme. Jeg synes det er greit å se det hos fysio og andre steder der det evt har betydning for meg.

Jeg har en offentlig stilling jeg ikke kunne fått uten utdannelsen min, så jeg trenger ikke henge opp vitnemål for kollegaer og andre. Det holder at HR vet.

Anonymkode: 5c44a...d80

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

De fleste vitnemål er jo ikke akkurat beregnet på å rammes inn og henges opp. Det blir noe annet med fagbrev og praktdiplom, uten at jeg har sett så mange av dem hengende framme på kontorer og arbeidsplasser heller. Spesialistlegen min har doktorgradsdiplomet sitt hengende framme - hun har tatt doktorgrad på og jobber med et ganske smalt og spesialisert fagfelt - men det er det eneste jeg på stående fot kan huske å ha lagt merke til.

Endret av Daria
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er renholdsleder. Har fagbrevet mitt hengende på kontoret. Før hadde jeg det i bøttekottet, det var mindre stas. 
Jeg er stolt over at jeg gjennomførte dette i voksen alder ved siden av full jobb. 

Anonymkode: 1d915...2ae

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jo bare kjempekleint, hvorfor skal man henge vitnemålene sine på veggen? 🙈 

Samboeren min har fagbrev som servitør, og han har rammet inn fagbrevet sitt og ville henge det opp på veggen her hjemme, enten på stua eller i gangen. Satte foten bestemt ned, for noe mer harry kan jeg ikke tenke meg 😅

Anonymkode: 945ae...1a3

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er ikke vanlig i utlandet, heller. Det er tacky enten du har en bachelor eller doktorgrad. Å ha vitnemål på veggen er litt som en vits fra gamle amerikanske filmer. Du dummer deg littegrann ut ved å ha de der, vil nok mange mene. Ha dem hjemme da vel! Er selv ganske så stolt av utdannelsen min, men den gleden smaker bedre når jeg henter den frem innenfra. 

Anonymkode: c114a...146

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det hadde jeg aldri funnet på. Nå har jeg bare master, men hadde en kollega med PhD som inkluderte "PhD" etter navnet sitt i epost-signaturen sin. Folk snakket bak ryggen hans, for å si det sånn (dette er industriarbeidsplass hvor folk generelt ikke har så mye akademisk bakgrunn).  Nå syns jeg kollegaenes oppførsel var veldig ufin, og jeg gjorde mitt for å forklare dem at det ikke er ubetydelig informasjon at noen har en PhD. Men jeg ville ikke gjort det selv.

Anonymkode: 06a61...6f3

Industriledere kommuniserer ofte ganske utstrakt internasjonalt, og ellers i verden er det ganske vanlig å inkludere f.eks PhD i signaturen, vel å merke hvis graden er relevant og viser hvilken akademisk tyngde vedkommende har i jobben han/hun utfører, så jeg tenker at det kan være helt på sin plass i "ditt" tilfelle. Om man derimot driver en møbelbutikk har det lite for seg å få med at man har en doktorgrad i historie i all jobbmail😅

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, AnonymBruker said:

Å henge opp vitnemålene (jeg har to) er noe av det første jeg gjør i ny jobb. 

Hvorfor er det ikke flere som gjør dette i Norge? Det er veldig vanlig i utlandet. 

Anonymkode: b495e...c79

Av en eller annen grunn så virker det langt mer vanlig om man har fagbrev kontra en grad fra høyere utdanning.

Aner ikke hvorfor det er slik. For egen del har jeg verken sertifiseringer eller vitnemål fra bachelorgrad på kontoret. Jeg har dog et diplom fra et seks timers langt førstehjelpskurs :P Av en eller annen grunn. Det til tross for at jeg har vært Røde Kors-medlem siden jeg var guttunge, og har vært med i hjelpekorpset i en årrekke.

Anonymkode: 0d972...1b1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neei gud noe så kleint. Har både fagbrev og vitnemål fra høyere utdanning, vet ikke hvor papirversjonene av de ligger engang. Har de digitalt, da.

Anonymkode: 6a234...2e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Av en eller annen grunn så virker det langt mer vanlig om man har fagbrev kontra en grad fra høyere utdanning.

Aner ikke hvorfor det er slik. For egen del har jeg verken sertifiseringer eller vitnemål fra bachelorgrad på kontoret. Jeg har dog et diplom fra et seks timers langt førstehjelpskurs :P Av en eller annen grunn. Det til tross for at jeg har vært Røde Kors-medlem siden jeg var guttunge, og har vært med i hjelpekorpset i en årrekke.

Jeg tror kanskje jeg ikke henger opp vitnemålet fordi det er en av kriteriene/kvalifikasjonene for å få jobben, og dermed er det relativt åpenbart at jeg har graden som kreves for å ha min stilling.

Spekulering fra min side, men det har bare aldri falt meg inn å henge opp et vitnemål.

I tillegg må jeg presisere absurdheten ved å henge opp et diplom for seks timers førstehjelpskurs; når man har vært medlem av Røde Kors i 30+ år så har man som oftest flere hundre timer sertifisert kurs (det har i hvert fall jeg..).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Neei gud noe så kleint. Har både fagbrev og vitnemål fra høyere utdanning, vet ikke hvor papirversjonene av de ligger engang. Har de digitalt, da.

Er du enig i et det virker mer vanlig blant de med fagbrev?

Jeg har sett det hos frisører, hjemme hos elektrikere, hos de med IKT-servicefag og mer til.

Men jeg har aldri, etter hva jeg kan huske, sett et vitnemål fra en bachelorgrad henge på veggen.

Man kan jo spekulere i årsaker, men det er vel ikke helt lov her inne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der jeg jobber er det veldig kultur (spesielt blant de eldre) å ha fagbrevet på veggen, selv om de da er ledere uten behov for den spesifikke kompetansen lenger egentlig.

Mitt ligger på loftet. Selv fikk jeg meget godt bestått, så det ville vist at jeg viste hva jeg drev med den gangen. Men nå tenker jeg at mine papirer ble vist , og godkjent, den dagen jeg søkte og tok jobben jeg nå har. Føles harry å henge det opp nå.

Diplomer for kurs etc henger jeg heller ikke opp, det ligger digitalt i personellmappen og CV-en min. 

Folk som kommer inn på kontoret mitt får bare stole på at jeg vet hva jeg driver med, og kom i stillingen fordi jeg er kvalifisert. Må ikke bevise det til de ansatte eller besøkende, de ser det ved handling.

Anonymkode: 91933...e38

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Er jo bare kjempekleint, hvorfor skal man henge vitnemålene sine på veggen? 🙈 

Samboeren min har fagbrev som servitør, og han har rammet inn fagbrevet sitt og ville henge det opp på veggen her hjemme, enten på stua eller i gangen. Satte foten bestemt ned, for noe mer harry kan jeg ikke tenke meg 😅

Anonymkode: 945ae...1a3

Å henge opp fagbrev, har jo lang tradisjon. Av en eller annen grunn ville jeg ikke hatt motforestillinger mot det, selv om jeg ikke vil henge opp vitnemålet mitt. Hilsen den med ringen.

Anonymkode: 5783d...60d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har bare sett fagbrev rammet inn. Og jeg har samtidig også sett i lokalavisa at de får utdelt innrammede fagbrev, så det forklarer jo kanskje det. 

Selv er jeg psykolog og vet på stående fot ikke om jeg fikk diplom? Vet jeg har et ark med HR-nummer, men den er ikke akkurat egnet for innramming 😄 Har aldri sett noen ha diplom på kontorene sine 

Anonymkode: d0c22...ef6

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Noen av oss har mer subtile måter å markere kompetanse på: gjennom skoleringer for eksempel. 

Anonymkode: fc885...33c

Skole-ring subtilt? Hehe. Ja, noe må dere tro dere som "pynter" dere med det. For dere blir gjort litt narr av "behind your back"

Anonymkode: 3f1ac...d24

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Er du enig i et det virker mer vanlig blant de med fagbrev?

Jeg har sett det hos frisører, hjemme hos elektrikere, hos de med IKT-servicefag og mer til.

Men jeg har aldri, etter hva jeg kan huske, sett et vitnemål fra en bachelorgrad henge på veggen.

Man kan jo spekulere i årsaker, men det er vel ikke helt lov her inne.

Det vet jeg ikke. Eneste jeg vet om som har (hatt) fagbrevet sitt innrammet på veggen er faren og søsteren til en barndomsvenn av meg, henholdsvis rørlegger og frisør. Jeg kjenner mange med fagbrev, men har altså ikke sett fagbrev på vegg siden sånn 2003, haha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da tenker jeg på negledesignere og vippeteknikere som har veggen full med diplomer fra kurs de har tatt.

Anonymkode: 68f42...af7

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde fagbrevet mitt hengende på kontoret. Heller der enn hjemme liksom. 

Anonymkode: 8a8fd...d1c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Skole-ring subtilt? Hehe. Ja, noe må dere tro dere som "pynter" dere med det. For dere blir gjort litt narr av "behind your back"

Anonymkode: 3f1ac...d24

Mitt inntrykk er at de fleste ikke kjenner igjen en skolering hvis de ikke har et forhold til den selv. Senest i går fikk jeg et kompliment fra en som likte ringen, uten å ha noe som helst forhold til at den skulle bety noe.

Om noen ler bak ryggen min av ringen, lever jeg greit med det. For meg symboliserer den at jeg greide å oppnå noe jeg jobbet for.

Anonymkode: 5783d...60d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest theTitanic
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Da jeg tok master (hovedfag) på slutten av 90 tallet, var det vanlig at man hang det opp ved skrivebordet på soverommet hjemme evt på kontoret på jobben. 

Jeg jobber i et akademisk miljø og har studert mye etter master (hovedfag) på 90 tallet og ingen har vitnemålene fremme. Jeg synes det er greit å se det hos fysio og andre steder der det evt har betydning for meg.

Jeg har en offentlig stilling jeg ikke kunne fått uten utdannelsen min, så jeg trenger ikke henge opp vitnemål for kollegaer og andre. Det holder at HR vet.

Anonymkode: 5c44a...d80

HAR det betydning for deg at fysio har fagbrev på veggen? Tar du det ikke som en selvfølge at han faktisk er en fysioterapeut ? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...